Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.08.2010, 20:31
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Mites jos noi uuden takarungon vahvikepalat olis laittanu tonne alkuperäisen "rungon" alareunaan ni olisko tullut yhtään vahvempi rakenne? Jätätkö tuohon kohtaan tuon pykälän vai muuttuuko se vielä? Nyt tota ei kyl varmaan tarvi enää leimalle tarjota

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.08.2010, 21:16
young n dum:n Avatar
young n dum young n dum ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.09.09
Sijainti: Konnunsuo mamu senter of suomalia
Viestit: 3.483
Thumbs up

on kyllä asiallisen näköstä rakentelua!!! taitaa oikeesti olla suomen eniten muokattu jeeppi. koitan pistää paremmaks
__________________
Offroad Team KeTTu TyTöT/ Lauri

Full Size Jeep Master Fabricator

VALMET = Rerentless reliability
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.08.2010, 21:32
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Älä edes yritä, perkele! nojoo ei.. Onhan se mukava nähdä muittenkin kunnon projekteja on tässä itelläkin hommaa ollut, ja tulee vielä olemaan. Akseliprojekti ja isommat renkaat saattaa jäädä myöhemmäksi, kun tässä alkaa mahdollisesti talonrakennusprojekti myös jossain lähikuukausien aikana..nieleekin sitten ajan ja rahat aika tehokkaasti.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 454SS Näytä viesti
Mites jos noi uuden takarungon vahvikepalat olis laittanu tonne alkuperäisen "rungon" alareunaan ni olisko tullut yhtään vahvempi rakenne? Jätätkö tuohon kohtaan tuon pykälän vai muuttuuko se vielä? Nyt tota ei kyl varmaan tarvi enää leimalle tarjota
Ei voi laittaa vanhan rungon alareunaan, koska silloin ei jäisi alatukivarsille välttämättä riittävästi tilaa äärijoustossa sisäänpäin. Nyt on useampi sentti pelivaraa ja mieluummin niin. Tuo matkustamon alla oleva "runko" menee uusiksi, mulla on jo 6 metriä 100mm x 50mm putkipalkkia 3mm seinämällä sitä varten

Eihän sitä tartte kuin 150cm palat + pätkiä vahvikkeeksi. Loppepeleissä paljon helpompaa korvata nuo vanhat, kuin putsata ne massoista, vahvistaa, yms. yms... Nyt voi valmiiksi mitata kaikki tarvittavat reikien paikat, miettiä pohjapanssarin, vahvikkeet, yms., hitsata ne kunnollisessa asennossa paikoilleen, porata reiät pylväsporalla jne., ja sitten laittaa auton alle paikalleen. Tulee myös kevyempi ja kestävämpi kuin mitä l- tai u- palkilla vahvistetuista koripalkeista.

Viimeksi muokannut Timo_L : 15.08.2010 21:34
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 19.08.2010, 22:58
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Homma oli taas vähän hidasta viime aikoina, hajosi duunissa selkä ja viikko sairaslomaa. Sitä ennen hajosi 5 vuotta uskollisesti palvellut Dewaltin 125mm rälläkkä. Piti hakea uusi, tällä kertaa Bosch

Tänään en vielä mitään uskaltanut taivutella, mutta kesti selkä sen verran että pystyi uutta rälläkkää laulattamaan ja vähän hitsaamaan. Takarunko ja kaaret takapään osalta olisi nyt pääosin valmiit, joitain vahvikkeita ja hitsauksia toki täytyy vielä tehdä




Ensi viikon aikana koitan saada kaaret valmiiksi.. Saas nähdä
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 23.08.2010, 19:36
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Katolle sain pitkittäis- ja poikittaisputket paikalleen. Vahvikepalat uupuu, muuten olisi valmis. Huomenna kova yritys saada katon läpi tulevat putket paikalleen, niin sitten voi hitsata koko rojun kiinni paikalleen.




Sen jälkeen olisi tarkoitus palata etupään kimppuun,alkuperäiseen tarkoitukseen kun sen rakensin (katukilpiin) niin oli oikein mainio, mutta nyt kun ei tule enää kilpiin tämä auto niin joutuu tekemään senkin uusiksi

Jotain allaolevan tapaista suunnittelin, tosin vielä mietinnässä tuleeko etupää putkesta, palkista vai vähän molemmista. Joka tapauksessa jotain tarttee tehdä, ei sinne muuten saa tilaa kunnon renkaille. Kuva lainattu Pirate4x4:n jostain rakennustopikista..:

Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 23.08.2010, 22:22
Byrocrat Byrocrat ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.04.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 3.194
Exclamation

Jos kisakäyttöön niin tarttee kunnon pääkaaren


Kun ei tule kilpiin niin mihin käyttöön olitkaan tuota rakentamassa? Putkihässäkkähän näyttää muuten ihan komealta, mutta jos trialiin ajattelit niin rakenna nyt samoin tein oikea pääkaarikin. Katon läpi systeemi, jota olet tekemässä ei oikein täytä kriteeriä.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 24.08.2010, 00:07
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Harrastepeli, ja tiedän että ei täytä jos ei ole yhdestä putkesta pääkaarta sisällä. Ei ole pakko kisoihin mennä jos ei pääse, eipä ole muutenkaan tullut niissä pyörittyä. Ymmärrän kyllä oikein hyvin pointin tehdä pääkaari yhdestä putkesta, muttamutta.. tulee tuettua sisältä ja ulkoa niin monesta suunnasta, että vaikea on uskoa että se pääkaaren kohta hajoaisi edes pahemmassakaan kaadossa.

Asiasta on käyty enemmän tai vähemmän debattia ainakin jenkkien pirate4x4:n sivuilla, ja tuntuu olevan mielipiteitä, kuvia ja videota todistamassa että molemmilla saadaan aikaiseksi hyvät ja kestävät kaaret. Toki tuonne sisälle voisi taivuttaa yhdestä putkesta pääkaaren, mutta eikö se ole aika turha koska katolla on tuolla kohden kuitenkin oltava se poikkituki? Muuten taas ei katon reunassa pitkittäiset putket suojaa oikeastaan mitään, jos ne ei ole tuettu.

Käytännössä siis pääkaari tulisi yhdestä osasta tehtyä siten, että se menisi katon läpi, ja sitten pääkaaren mutkista pitäisi hitsata ulkopuolelle poikittaiset jatkot tuohon ulkopuolella katon vierellä kulkevaan pitkittäiseen putkeen. Mutkaa ei vain saa kovin jyrkäksi, joten kaari tulisi tuhottoman korkealle katon yläpuolelle että putken saisi kulkemaan katon läpi. Ei mielestäni mitenkään järkevää, eikä kyllä täyttäisi pykäliäkään varmaan. Jos taas on yhdestä putkesta pääkaari sisällä, ja toinen putki vielä katolla yläpuolella, niin tulee vain turhaa painoa. Ei toki montaa kiloa, mutta tulisi kuitenkin.

Nyt tulee suorat pystyputket katon läpi + diagonaalit heti etupenkkien takana pystyputkien välissä, katolla lisäksi tuo näkyvä poikkiputki. Lisäksi pystyputkista tulee lyhyet (~15cm) vahvikeputket b-pilareiden sisäpuolelle hitsattuihin vahvikelappuihin tukemaan koria/kaaria. Pystyputket hitsataan alapäästä vahvikelappuihin, jotka joko pulttiliitoksella tai täydellä saumalla lattiaan. Kattoon tulee läpivientien kohdalle pystyputkiin hitsatut vahvikelaput, jotka pultataan katon sisäpuolella kulkevan alkuperäisen vahvikkeen läpi. Painoa käytännössä saman verran kuin yhtenäisellä pääkaarella, eikä pitäisi olla vahvuudessa eroa.

Mitäänhän ei vielä sisälle ole taivutettu tai rakennettu, joten siinä mielessä kaikki on vielä mahdollista.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 24.08.2010, 08:58
Mika.U:n Avatar
Mika.U Mika.U ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 31.07.06
Sijainti: Rmk, Finland.
Viestit: 915
Perusasetus

ei siitä pääkaaresta niin tuhottoman korkea tule.
__________________
<-Supporting your local heroes->
- Team Rolling Jeep
- Mikälie jäätelökioski Jeep
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 25.08.2010, 14:27
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti


Mikäli mie olen käsittänyt oiken, niin tossa kuvassahan siulla on melkein valmis pääkaari. Vaihdat vaan ton takimmaisen katon yli menevän kaaren yksiosaiseksi ja materiaaliltaan tarpeeksi vahvaksi (vai onko jo?) ja hitsaat riittävät laput pyöränkoteloon. Taitaa osua kokonaisuudesssaan etupenkkien taakse tuo sijoitus
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 25.08.2010, 17:14
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 454SS Näytä viesti
Mikäli mie olen käsittänyt oiken, niin tossa kuvassahan siulla on melkein valmis pääkaari. Vaihdat vaan ton takimmaisen katon yli menevän kaaren yksiosaiseksi ja materiaaliltaan tarpeeksi vahvaksi (vai onko jo?) ja hitsaat riittävät laput pyöränkoteloon. Taitaa osua kokonaisuudesssaan etupenkkien taakse tuo sijoitus
Mutta tuo kohta on niin paljon etupenkkien takana, että kelpaako edes? Mikäli kelpaa, niin onhan siinäkin sitten kaarisäännöissä järkeä että pääkaari saa sijaita ~80cm penkeistä takana?

Tosin en aio tuhota nykyistä häkkyrää enää miltään osin; ensinnäkin haluan ehdottomasti että tuo a-pilarilta takaosaan tuleva putki on yhdessä osassa koska on olennainen ns. kantava rakenne tuossa kehikossa. Lisäksi ei viitsisi alkaa tehdä kaikki noita takaosan putkia uusiksi ja katolla olevia siinä sivussa koska ei tuota saa ihan helpolla katkottua siististi saumojen kohdalta. Eli se yhtenäinen pääkaari tulee kokonaan autoon sisälle etupenkin taakse, jos on tullakseen.

Käynyt jo pari kertaa mielessä että teen kaarista kaikista ideoista, kehuista ja haukuista huolimatta täsmälleen sellaiset kuin itse suunnittelin, ja haistatan vitut koko kotimaan kaarisäännöille sitten kaadossa näkee oliko hyvä idea vai ei. Täytyy varmaan pyöräyttää show-hengessä tämäkin auto stadin cruiseissa katolleen ja katsoa tulos
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 25.08.2010, 20:49
Byrocrat Byrocrat ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.04.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 3.194
Smile

Kyllähän noilla jo Harraste-Stanuun pääsee


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Mutta tuo kohta on niin paljon etupenkkien takana, että kelpaako edes? Mikäli kelpaa, niin onhan siinäkin sitten kaarisäännöissä järkeä että pääkaari saa sijaita ~80cm penkeistä takana?
Määritelmähän pääkaaresta sanoo, että aivan etuistuinten takana! 80 cm ei nyt ihan tuota määritelmää täytä, mutta kun olet rakentamassa harraste-stanua niin eihän siinä välttämättä tarvita kaaria ollenkaan ja noista varmaankin on riittävästi tukea jos/kun se kuitenkin jossakin vaiheessa kaatuu Jos olis säännöt täyttävät kaaret niin voisit kisoissa ajella haastavampia ratoja eikä tarttis stanujen kanssa kisata
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 26.08.2010, 16:02
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Angry

Pääkaari perkele!


No niin, nyt on sitten pääkaari ettei tartte porukan nillittää siitä että miksi et tee yksiosaista pääkarta. Perkele. Kai tossa on nyt sitten yhdet mutkat liikaa ettei vaan kelpaa protoluokan sääntöihin? Vai onko liian lähellä etupenkkejä (ei kuvassa jos ei joku huomaa)? Vai onko väärän värinen? Tai kenties jotain muuta vikaa?




Kaari tulee vielä vähän ylemmäs kuin kuvassa, lähes kiinni katon poikkivahvikkeeseen:




Jää kokonaan etupenkkien takapuolelle:




Mahdollisimman läheltä korin reunoja nuollen, jotta mahtuu penkit hyvin paikalleen:

Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 26.08.2010, 19:34
454SS:n Avatar
454SS 454SS ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.02.06
Sijainti: Luumäki, Finland.
Viestit: 3.362
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat Näytä viesti
Määritelmähän pääkaaresta sanoo, että aivan etuistuinten takana! 80 cm ei nyt ihan tuota määritelmää täytä, mutta kun olet rakentamassa harraste-stanua niin eihän siinä välttämättä tarvita kaaria ollenkaan ja noista varmaankin on riittävästi tukea jos/kun se kuitenkin jossakin vaiheessa kaatuu Jos olis säännöt täyttävät kaaret niin voisit kisoissa ajella haastavampia ratoja eikä tarttis stanujen kanssa kisata
Luulin osaavani lukea, mutta en löydä mistään kohtaa sääntöjä tuota 80cm kohtaa

"4.1 Turvakaaret
Kaikissa luokissa on avoautoissa oltava 6-piste turvakehikko, umpiautoissa vähintään pääkaari takatuin. CUP-kilpailuihin voivat osallistua sellaisetkin autot, jotka eivät täytä näiden sääntöjen turvakaarimääräyksiä. Kilpailujen järjestäjät merkitsevät rastilistaan sellaiset rastit (ns. vaarallinen rasti), joita ei saa tällaisilla autoilla hakea.
Pääkaaren materiaalin vähimmäisvaatimukset:
 saumatonta putkea: ulkohalkaisija 45 mm, seinämävahvuus 2,5 mm; tai
 saumatonta putkea: ulkohalkaisija 50 mm, seinämävahvuus 2,0 mm; tai
 saumallista putkea (”vesijohtoputkea”): ulkohalkaisija 45 mm, seinämävahvuus 3,2 mm.

Pääkaaren mutkat on tehtävä asiallisesti taivuttamalla, pääkaari tulee tehdä yhdestä putkesta ilman liitoksia, hitsattuja mutkia ei saa käyttää. Pääkaari tulee sijoittaa siten, että etupenkillä istujat ovat kokonaan sen etupuolella.
Materiaalivaatimukset muille turvakehikon putkirakenteille:
 saumatonta putkea: ulkohalkaisija 38 mm, seinämävahvuus 2,5 mm; tai
 saumatonta putkea: ulkohalkaisija 40 mm, seinämävahvuus 2,0 mm; tai
 saumallista putkea (”vesijohtoputkea”): ulkohalkaisija 38 mm, seinämävahvuus 3,2 mm.

Seinämävahvuuden mittaamista varten on porattava 6 mm reikiä sellaisiin paikkoihin että eri osien tarkistusmittaus voidaan suorittaa kiinteitä rakenteita esimerkiksi penkkejä irrottamatta.
Niissä autoissa, joihin vaaditaan vain pääkaari takatuin, ei välttämättä tarvitse olla ns. diagonaalitukea, mutta se on suositeltava, jos turvakaarien rakenne on sellainen, että diagonaali oleellisesti vahvistaa sitä.
Pääkaareen voi laittaa myös vinotuen (vasemmalta alhaalta oikealle ylös ja/tai toisin päin). Pääkaaren ja/tai takatukien alapäät saa yhdistää putkella.
Takatuet saa kiinnittää pääkaareen myös riittävän vahvalla pulttiliitoksella.
Turvakaarien alapäiden kiinnitys koriin vahvistetaan lapuilla, joka voidaan kiinnittää koriin
 kiinteästi hitsaamalla täysin saumoin, tai
 pulttiliitoksella 3 kpl M8 pultteja, kun vastapuolella on koriin kiinteästi hitsattu lappu, tai
 pulttiliitoksella 4 kpl M10 pultteja, kun vastapuolella on irtonainen vastaava lappu.

Korikiinnityksen vahvikelapun materiaalivaatimus vähintään 3 mm paksu ja 120 cm2 pinta-ala.
Turvakaarien niiden osien, joihin kuljettajien pää voi osua, on oltava pehmustettu.
Turvakaaren voi rakentaa myös korin ulkopuolelle.
Turvakaarissa ei saa olla vaurioita (taipumia, lommoja tms.).
Turvakaarien materiaalin on oltava terästä."
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
SHREK (Cherokee projekti). 454SS Maasturiprojektit 476 12.12.2015 17:26
Myyty KössiKenguru O/M/V Ajoneuvot 3 02.06.2008 08:10
O: halpa XJ cherokee projekti KooPee O/M/V Ajoneuvot 8 29.05.2008 19:43
Projekti Mall Crawler (Jeep Cherokee) Timo_L Maasturiprojektit 89 19.04.2008 10:52
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50


Sivu luotu: 14:13 (GMT +2).