![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Mites jos noi uuden takarungon vahvikepalat olis laittanu tonne alkuperäisen "rungon" alareunaan ni olisko tullut yhtään vahvempi rakenne? Jätätkö tuohon kohtaan tuon pykälän vai muuttuuko se vielä? Nyt tota ei kyl varmaan tarvi enää leimalle tarjota ![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
on kyllä asiallisen näköstä rakentelua!!! taitaa oikeesti olla suomen eniten muokattu jeeppi. koitan pistää paremmaks
![]()
__________________
Offroad Team KeTTu TyTöT/ Lauri Full Size Jeep Master Fabricator VALMET = Rerentless reliability |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Älä edes yritä, perkele!
![]() ![]() Lainaus:
![]() Eihän sitä tartte kuin 150cm palat + pätkiä vahvikkeeksi. Loppepeleissä paljon helpompaa korvata nuo vanhat, kuin putsata ne massoista, vahvistaa, yms. yms... Nyt voi valmiiksi mitata kaikki tarvittavat reikien paikat, miettiä pohjapanssarin, vahvikkeet, yms., hitsata ne kunnollisessa asennossa paikoilleen, porata reiät pylväsporalla jne., ja sitten laittaa auton alle paikalleen. Tulee myös kevyempi ja kestävämpi kuin mitä l- tai u- palkilla vahvistetuista koripalkeista. Viimeksi muokannut Timo_L : 15.08.2010 21:34 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Homma oli taas vähän hidasta viime aikoina, hajosi duunissa selkä ja viikko sairaslomaa. Sitä ennen hajosi 5 vuotta uskollisesti palvellut Dewaltin 125mm rälläkkä. Piti hakea uusi, tällä kertaa Bosch
![]() Tänään en vielä mitään uskaltanut taivutella, mutta kesti selkä sen verran että pystyi uutta rälläkkää laulattamaan ja vähän hitsaamaan. Takarunko ja kaaret takapään osalta olisi nyt pääosin valmiit, joitain vahvikkeita ja hitsauksia toki täytyy vielä tehdä Ensi viikon aikana koitan saada kaaret valmiiksi.. Saas nähdä ![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Katolle sain pitkittäis- ja poikittaisputket paikalleen. Vahvikepalat uupuu, muuten olisi valmis. Huomenna kova yritys saada katon läpi tulevat putket paikalleen, niin sitten voi hitsata koko rojun kiinni paikalleen.
Sen jälkeen olisi tarkoitus palata etupään kimppuun,alkuperäiseen tarkoitukseen kun sen rakensin (katukilpiin) niin oli oikein mainio, mutta nyt kun ei tule enää kilpiin tämä auto niin joutuu tekemään senkin uusiksi ![]() Jotain allaolevan tapaista suunnittelin, tosin vielä mietinnässä tuleeko etupää putkesta, palkista vai vähän molemmista. Joka tapauksessa jotain tarttee tehdä, ei sinne muuten saa tilaa kunnon renkaille. Kuva lainattu Pirate4x4:n jostain rakennustopikista..: ![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]() Jos kisakäyttöön niin tarttee kunnon pääkaaren
Kun ei tule kilpiin niin mihin käyttöön olitkaan tuota rakentamassa? Putkihässäkkähän näyttää muuten ihan komealta, mutta jos trialiin ajattelit niin rakenna nyt samoin tein oikea pääkaarikin. Katon läpi systeemi, jota olet tekemässä ei oikein täytä kriteeriä.
![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Harrastepeli, ja tiedän että ei täytä jos ei ole yhdestä putkesta pääkaarta sisällä. Ei ole pakko kisoihin mennä jos ei pääse, eipä ole muutenkaan tullut niissä pyörittyä. Ymmärrän kyllä oikein hyvin pointin tehdä pääkaari yhdestä putkesta, muttamutta.. tulee tuettua sisältä ja ulkoa niin monesta suunnasta, että vaikea on uskoa että se pääkaaren kohta hajoaisi edes pahemmassakaan kaadossa.
Asiasta on käyty enemmän tai vähemmän debattia ainakin jenkkien pirate4x4:n sivuilla, ja tuntuu olevan mielipiteitä, kuvia ja videota todistamassa että molemmilla saadaan aikaiseksi hyvät ja kestävät kaaret. Toki tuonne sisälle voisi taivuttaa yhdestä putkesta pääkaaren, mutta eikö se ole aika turha koska katolla on tuolla kohden kuitenkin oltava se poikkituki? Muuten taas ei katon reunassa pitkittäiset putket suojaa oikeastaan mitään, jos ne ei ole tuettu. Käytännössä siis pääkaari tulisi yhdestä osasta tehtyä siten, että se menisi katon läpi, ja sitten pääkaaren mutkista pitäisi hitsata ulkopuolelle poikittaiset jatkot tuohon ulkopuolella katon vierellä kulkevaan pitkittäiseen putkeen. Mutkaa ei vain saa kovin jyrkäksi, joten kaari tulisi tuhottoman korkealle katon yläpuolelle että putken saisi kulkemaan katon läpi. Ei mielestäni mitenkään järkevää, eikä kyllä täyttäisi pykäliäkään varmaan. Jos taas on yhdestä putkesta pääkaari sisällä, ja toinen putki vielä katolla yläpuolella, niin tulee vain turhaa painoa. Ei toki montaa kiloa, mutta tulisi kuitenkin. Nyt tulee suorat pystyputket katon läpi + diagonaalit heti etupenkkien takana pystyputkien välissä, katolla lisäksi tuo näkyvä poikkiputki. Lisäksi pystyputkista tulee lyhyet (~15cm) vahvikeputket b-pilareiden sisäpuolelle hitsattuihin vahvikelappuihin tukemaan koria/kaaria. Pystyputket hitsataan alapäästä vahvikelappuihin, jotka joko pulttiliitoksella tai täydellä saumalla lattiaan. Kattoon tulee läpivientien kohdalle pystyputkiin hitsatut vahvikelaput, jotka pultataan katon sisäpuolella kulkevan alkuperäisen vahvikkeen läpi. Painoa käytännössä saman verran kuin yhtenäisellä pääkaarella, eikä pitäisi olla vahvuudessa eroa. Mitäänhän ei vielä sisälle ole taivutettu tai rakennettu, joten siinä mielessä kaikki on vielä mahdollista. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
ei siitä pääkaaresta niin tuhottoman korkea tule.
__________________
<-Supporting your local heroes-> - Team Rolling Jeep - Mikälie jäätelökioski Jeep |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Mikäli mie olen käsittänyt oiken, niin tossa kuvassahan siulla on melkein valmis pääkaari. Vaihdat vaan ton takimmaisen katon yli menevän kaaren yksiosaiseksi ja materiaaliltaan tarpeeksi vahvaksi (vai onko jo?) ja hitsaat riittävät laput pyöränkoteloon. Taitaa osua kokonaisuudesssaan etupenkkien taakse tuo sijoitus
![]() |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tosin en aio tuhota nykyistä häkkyrää enää miltään osin; ensinnäkin haluan ehdottomasti että tuo a-pilarilta takaosaan tuleva putki on yhdessä osassa koska on olennainen ns. kantava rakenne tuossa kehikossa. Lisäksi ei viitsisi alkaa tehdä kaikki noita takaosan putkia uusiksi ja katolla olevia siinä sivussa koska ei tuota saa ihan helpolla katkottua siististi saumojen kohdalta. Eli se yhtenäinen pääkaari tulee kokonaan autoon sisälle etupenkin taakse, jos on tullakseen. Käynyt jo pari kertaa mielessä että teen kaarista kaikista ideoista, kehuista ja haukuista huolimatta täsmälleen sellaiset kuin itse suunnittelin, ja haistatan vitut koko kotimaan kaarisäännöille ![]() ![]() |
#11
|
|||
|
|||
![]() Kyllähän noilla jo Harraste-Stanuun pääseeLainaus:
![]() ![]() ![]() |
#12
|
||||
|
||||
![]() Pääkaari perkele!
No niin, nyt on sitten pääkaari ettei tartte porukan nillittää siitä että miksi et tee yksiosaista pääkarta. Perkele. Kai tossa on nyt sitten yhdet mutkat liikaa ettei vaan kelpaa protoluokan sääntöihin? Vai onko liian lähellä etupenkkejä (ei kuvassa jos ei joku huomaa)? Vai onko väärän värinen? Tai kenties jotain muuta vikaa?
Kaari tulee vielä vähän ylemmäs kuin kuvassa, lähes kiinni katon poikkivahvikkeeseen: Jää kokonaan etupenkkien takapuolelle: Mahdollisimman läheltä korin reunoja nuollen, jotta mahtuu penkit hyvin paikalleen: |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() "4.1 Turvakaaret Kaikissa luokissa on avoautoissa oltava 6-piste turvakehikko, umpiautoissa vähintään pääkaari takatuin. CUP-kilpailuihin voivat osallistua sellaisetkin autot, jotka eivät täytä näiden sääntöjen turvakaarimääräyksiä. Kilpailujen järjestäjät merkitsevät rastilistaan sellaiset rastit (ns. vaarallinen rasti), joita ei saa tällaisilla autoilla hakea. Pääkaaren materiaalin vähimmäisvaatimukset: saumatonta putkea: ulkohalkaisija 45 mm, seinämävahvuus 2,5 mm; tai saumatonta putkea: ulkohalkaisija 50 mm, seinämävahvuus 2,0 mm; tai saumallista putkea (”vesijohtoputkea”): ulkohalkaisija 45 mm, seinämävahvuus 3,2 mm. Pääkaaren mutkat on tehtävä asiallisesti taivuttamalla, pääkaari tulee tehdä yhdestä putkesta ilman liitoksia, hitsattuja mutkia ei saa käyttää. Pääkaari tulee sijoittaa siten, että etupenkillä istujat ovat kokonaan sen etupuolella. Materiaalivaatimukset muille turvakehikon putkirakenteille: saumatonta putkea: ulkohalkaisija 38 mm, seinämävahvuus 2,5 mm; tai saumatonta putkea: ulkohalkaisija 40 mm, seinämävahvuus 2,0 mm; tai saumallista putkea (”vesijohtoputkea”): ulkohalkaisija 38 mm, seinämävahvuus 3,2 mm. Seinämävahvuuden mittaamista varten on porattava 6 mm reikiä sellaisiin paikkoihin että eri osien tarkistusmittaus voidaan suorittaa kiinteitä rakenteita esimerkiksi penkkejä irrottamatta. Niissä autoissa, joihin vaaditaan vain pääkaari takatuin, ei välttämättä tarvitse olla ns. diagonaalitukea, mutta se on suositeltava, jos turvakaarien rakenne on sellainen, että diagonaali oleellisesti vahvistaa sitä. Pääkaareen voi laittaa myös vinotuen (vasemmalta alhaalta oikealle ylös ja/tai toisin päin). Pääkaaren ja/tai takatukien alapäät saa yhdistää putkella. Takatuet saa kiinnittää pääkaareen myös riittävän vahvalla pulttiliitoksella. Turvakaarien alapäiden kiinnitys koriin vahvistetaan lapuilla, joka voidaan kiinnittää koriin kiinteästi hitsaamalla täysin saumoin, tai pulttiliitoksella 3 kpl M8 pultteja, kun vastapuolella on koriin kiinteästi hitsattu lappu, tai pulttiliitoksella 4 kpl M10 pultteja, kun vastapuolella on irtonainen vastaava lappu. Korikiinnityksen vahvikelapun materiaalivaatimus vähintään 3 mm paksu ja 120 cm2 pinta-ala. Turvakaarien niiden osien, joihin kuljettajien pää voi osua, on oltava pehmustettu. Turvakaaren voi rakentaa myös korin ulkopuolelle. Turvakaarissa ei saa olla vaurioita (taipumia, lommoja tms.). Turvakaarien materiaalin on oltava terästä." |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
SHREK (Cherokee projekti). | 454SS | Maasturiprojektit | 476 | 12.12.2015 17:26 |
Myyty | KössiKenguru | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 02.06.2008 08:10 |
O: halpa XJ cherokee projekti | KooPee | O/M/V Ajoneuvot | 8 | 29.05.2008 19:43 |
Projekti Mall Crawler (Jeep Cherokee) | Timo_L | Maasturiprojektit | 89 | 19.04.2008 10:52 |
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet | O/M/V Muut | 5 | 16.12.2005 21:50 |