![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Morjensta vaan, multa on toi vinssin hankinta jääny,ja ihan vaan rahan takia. ei työttömänä juuri mitään ylimäärästä ostella. Mutta sen verran päivitystä nivalle on tapahtunut, eilen palo kytkin sit loppuun ja nyt ois sitten tarkoitus vaihtaa se ja samalla SE hitaampi välitteinen laatikko, jos sellaisen nyt jostain saisi hommattua.. toivottavasti edes vähän auttaisi välitysten osalta.. ![]() etuperää pitäs laskea tai sitten vaihtaa etupäähän löysemmät ja lyhkäsemmät jouset, ei tule etupää kestämään noin. ainakaan pidemmässä ajossa. elikkä liika korkea. Jakolaatikkon kiinnitys pitäs vahvistaa/tukea, takatukivarret vahvistaa, jakolaatikolle panssari tehdä, ja moottoriin saada voimaa/vääntöä. Suattaa mennä seuraava safari pelkästään katsonta puolelle,kun ei "keskeneräisellä" autolla viiti ajella. Suurin ongelmahan nivan kanssa on juurikin tuo väännön olemattomuus/välitysten huonous ja osien kestävyys. Täytyy jatkaa rakentamista ![]()
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Laita koneeseen lisää tehoa niin varmasti räjähtää joka kohta. Jakolaatikon välitys ja maltillinen ajotapa vähentää ongelmia ainakin minulla. Taka-akselin tukitikut ovat kulutustavaraa. Tuollaiseen metsäleluun eikun varsista päätyholkit irti ja jäykempää malmia väliin. Kylläkin rungon/perän korvakkeet irtoilevat todennäköisesti seuraavaksi... |
#3
|
||||
|
||||
![]() jeps.Lainaus:
![]() en kyllä pysty tulemaan viinijärven ajoloihin, on muita kiireitä, Mutta minkä mittaiset jouset ja mistä vehkeestä?? Niin sen kyllä tiedän että niva ei varmasti ylimääräsiä tehoja kestäkkään,en minä varsinaisesti tehoa kaipaakkaan vaan alavääntöä saisi olla vähän enemmän, jakolaatikon välityksiin ei ehkä tällä hetkellä varaa ole,ajotapa minulla on "melko" maltillinen tosin ei ehkä mitään verrattuna teihin kokeneempiin offareihin ![]() taka-akselin tikut vahvistetaan kyllä kun ei ole katsastus miestä niistä valittamassa ![]() niin ja se voi olla että kun jotain ehtii vahvistaa niin muualta se heikko paikka löytyy ![]() Katsoo nyt ehtiikö tuonne Maren ajoloihin saada nivan iskun vai meneekö vain katselemaan ![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jukka Häkkinen Outokummusta. Hinta selviää kysymällä suoraan ko. henkilöltä. |
#5
|
||||
|
||||
![]() kylläpä vainLainaus:
![]() Täytyy kysellä jukalta jos/kun tarvetta välityksille joskus ilmenee.. Tai sitten vaihtuu koko auto ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]()
No nii, sen verta uutta oman nivan osalta,että safarilta selvittiin, ja vieläpä ehjänä
![]() Eli nivan välitykset on kohtalaisen persiistä, tälle pitää tehdä jotain. Jakiksen välitys olisi yksi ja melkein ainut ratkaisu tähän. mutta vielä siihen ei ole varaa.... mitä siis keksiä?? suunniteltiin jo etuvetoisen konetta pitkittäin josta etuvetoisen laatikosta toiselta murrokselta veto nivan laatikkoon.. -> olisi siis kaksi laatikkoa peräkkäin ja näin välitys muuttuisi aika paljon. Mitä mieltä toimisiko tämä? sehän saattaa olla että nivan laatikko ei tätä ehkä kestä.. tai mistä minä nyt varmaksi tiedän ![]() Toinen idea olis että alavääntöä lisää. (muutaman kerran safarilla autonsa sammuttanut,kun ei vain auto jaksa..) tuon bensakone ei vain ole hyvä. tuli siis mieleen dieseli kone. nivan voimansiirtohan on heikko mutta ei puhuta siitä.. ladaan ei onneksi osat maksa paljoa... mitä moottoreita olette nivoihinne laittaneet? perkinssin dieselistä olen kuullut puhuttavan että kävisi nivan laatikkoon. onko totta? ja mistä tälläinen mielellään melko pienikokoinen/tehoinen kone?? toinen mitä olen kuullut on se että vw:n moottoreita on myös nivaan laitettu. onko totta? käykö laatikkoon?? joku 1.6 dieseli vois olla aika sopiva. Muita ideoita? |
#7
|
||||
|
||||
![]() etuvetoaLainaus:
Itse olettaisin että voisi toimiakkin.. ideahan lähti oikeastaan serkun/tutun mettä bj:stä jossa etuvetosen bensakone pitkittäin ns. "etummainen murros" jumitettu joten veto menee vain toisen kautta ja siltä murrokselta veto itse tehdyllä kardaanilla jakikseen.. toimivan oloinen ratkaisu ![]() Itse vaan tekisin vielä niin että etummaiselta laatikolta tulisi omatekoisella kardaanilla (joka tehtäisiin murroksesta/putkesta ja nivan vanhan kytkinlevyn ns"keskiholkista" ) veto -> nivan omaan laatikkoon. Tulisi siis näin kaksi laatikkoa peräkkäin ja välitystä veikkaisin vähintäänkin riittävästi ![]() Nivan oman laatikon perään kun ei oikein voi toista laatikkoa laittaa, koska auton pohja on aika ahdas ja toisekseen jakiksen paikka muuttuisi todella paljon jolloin kardaanit olisi tehtävä uusiksi eli etukardaanista tulisi pitkä ja takasesta taas aivan liian lyhyt. Etuvetoisessa taas laatikko jäisi koneen vierelle moottori tilaan joten nivan omat laatikot voisi pysyä omilla paikoillaan. jonkinlainen vaihdekeppi ja vivustohan siihen pitäisi rakentaa jotta saisi vaihteet vaihtaa ihan auton sisältä ![]() Kertokaa omia ideoitanne tähän liittyen, ja jos tulee mieleen mikä saattaisi tulla hommassa vastaan tai ei toimisi. Hommahan on vasta suunnittelu asteella. Mutta hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ![]() |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
(takaluukku,ovet,tuulilasi,katto,kojelauta,matot,t akajarrut,metallitankki)niin asiat helpottuu kytkimen ja välitysten suhteen ja panssaroi niin että kestää ajaa vauhdilla kiviin yms. Ei paras ratkaisu mutta edullinen ![]() Noilla eväillä se jaksaa liikkua pirteästi jos vaan muuten on kunnossa... Viimeksi muokannut Punanenä : 09.09.2010 22:01 |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() 4.3 peräthän mulla tässä jo on välitysten suhteen. (alkuperäset 4.1) 1200 laatikon vaihdan luultavasti kuhan sellainen sattuu löytymään. Etuperällä ja vaihdelaatikolla on jo panssari ja jakikselle keulaan ja takaperälle tulee myös aikanaan sellaiset. Tuosta vauhdilla ajamisesta.. itse "säälin" kuitenkin autoani jonkin verran vaikka pelkkä metsäpeli onkin. Niin en ajele maastossa todellakaan vauhdilla sillä olen huomannut että sillä ei saa kuin auton rikki ja lopulta uppoaa ja jää kiinni vain pahemmin.. ![]() Kaasuttimen vaihtoa weberiksi voisi kokeilla jos sellaisen jostain vain löytäisin ja tosin se ei sitten lopulta ainakaan nuihin välityksiin auttaisi.... mutta toisi ehkä hieman alavääntöä. Mietitään.. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
lada nivan jakolaatikko ? | Artzi_ip | Tekniikka & Jutustelu | 18 | 07.11.2020 20:56 |
Ostetaan Lada nivan jakkis | La tuskaa | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 31.08.2008 20:41 |
Ostettu o/ lada nivan perän | gtkossu | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 04.05.2008 18:40 |
Ostettu o/ 5j-15 lada nivan vanteet | gtkossu | O/M/V Renkaat ja vanteet | 1 | 04.02.2007 18:26 |
LADA NIVAN LEVIKESARJA | sakari65 | O/M/V Muut | 1 | 24.11.2005 07:07 |