Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Niva offi-autona. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=69416)

Tossavainen 01.03.2010 20:23

Niva offi-autona.
 
Moro kaikille. Joo elikkä hommasin tuossa nivan ekaksi offis-leluksi:D Suunnitelmissa olisi vaikka mitä.

ajattelin kysyä vinkkejä rakenteluun:o Eli kaikki nivaan rakenteluun liityvää vihjeitä tänne:confused:

Mitä renkaita olette käyttäneet+ miten korottaneet? minkälaisia lukkoja/välityksiä/akseleita? Mitä moottoreita? tekeekö nivalla ylipäätänsä mitään?:p

Kaikenlaisia vinkkejä saa tulla,niva tulee vain "metsäkäyttöön" saa rakentaa minkälaiseksi vain:cool:

Myös halpaa "offiskamaa" voi tarjota: Vinssejä,renkaita,tunkkeja,ketjuja yms..:rolleyes:
Halvalla tarkoitan sitten kaikkea opiskelijan budjettiin sopivaa:)

Kiitos ja anteeksi jo näin etukäteen.

Arska-tehtaalta 01.03.2010 20:35

Haku nappulasta pääset eteenpäin, hakusanalla niva. Myyntipalstalta löytyy tarvikkeita vaihtelevasti, mutta aika kattavasti.

Krisse 01.03.2010 21:21

Täältä löytyy ~kaikki netistä löytämäni Nivatiedon muruset yhdestä paikasta. Sivun lopussa myös linkki Nivasivuilleni jonka päiväkirjaosuudesta voi aloittelijalle löytyä yhtä sun toista.

Patu925 01.03.2010 21:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen (Viesti 647518)

Mitä renkaita olette käyttäneet+ miten korottaneet?

Alle 30 tuumaset fedimat. välitykset: 4.3 perät tai tiheemmät "pakolliset" jos rengas tuota kokoa.

Korotuksiin taakse lipposelta dopparin jouset ja eteen w123 jouset 30.5-32.5cm pituisina, riippuu paljon on painoa keulalla. Ulosjoustokumeista 1/3 pois ja vm. 85 lehtijousipajeron iskarit eteen ja taakse.
Nämä viritykset on testattu tämän vuoden talvieksytyksessä ja ne toimii.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen (Viesti 647518)
minkälaisia lukkoja/välityksiä/akseleita? Mitä moottoreita?

Lukkoja ei löydy valmiina helposti eli teettämiseksi menee. Unohda kitkalukot, niissä menee hermot ja rahat jos yhtään vakavemmin meinaat ajella. Vakiomoottori on pop kaipaa viilaamista jos haluaa tehoa. Jos vaihtaa koneen niin siinä vaiheessa melkein sama mitä sinne survoo, voimansiirto poikii jostain kohtaa varmasti lisääntyneen tehon myötä. Akselien vaihdosta; Helpommalla pääset kun etsit auton missä on mieleiset akselit...

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen (Viesti 647518)
tekeekö nivalla ylipäätänsä mitään?:p

Pieneen offinälkään tekee. Jos nälkä kasvaa niin suosiolla osta sellainen auto johon löytyy edes jotain osia valmiina... Äärimmäisen epäkiitollinen rakennettava jos mennään vakavempiin virityksiin.

Rohfiilista löytyy kuvia ja jossakin on omasta rojusta rakentelurojektiketju.

Tossavainen 02.03.2010 17:29

Kiitos jo näistä vinkeistä. Näillä on hyvä lähteä alkuun:D

Tossavainen 02.03.2010 17:33

Mites mulla ois tiedossa nivaan 31-pyörät. Kannattaako edes kokeilla..? Itse epäilin että voi voimansiirto ruveta pettämään. Meneekö kytkin? niin ainakin itte veikkailin.:o
Lisää vinkkejä suapi myös tulla jos vain löytyy:D

Tossavainen 02.03.2010 19:04

Tällä hetkellä nivaan olisi tarkoitus tehdä taka-akselille "kemppi" lukko ja korottaa edestä mersun jousilla (kun yksi ylimääräinen mece seisoo pihassa) Takana ajattelin vain nostaa jousilautasia ja muokata orggis iskareiden kiinnikkeitä. Jos nyt edes 5-10 cm sais nousemaan. se ois jo paljon se:D Miten, oletteko tälläiset rakennelmat huomanneet toimiviksi..?

Rekisteröimätön 02.03.2010 19:15

Suuri ongelma nivan maasto ominaisuuksissa on ratin ja penkin välissä..Ajetaan liian hiljaa vaikka kovempaakin voisi mennä, ei uskalleta antaa kierroksia koneelle vaikka ilo alkaa itse asiassa vasta 5000 ylöspäin..Niva ei ole suuri dieselmaasturi eikä sitä voi samallatavalla ohjastaa jos haluaa päästäkkin johonkin

PutKari 02.03.2010 21:23

Jousia sun muuta
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen (Viesti 647872)
Tällä hetkellä nivaan olisi tarkoitus tehdä taka-akselille "kemppi" lukko ja korottaa edestä mersun jousilla (kun yksi ylimääräinen mece seisoo pihassa) Takana ajattelin vain nostaa jousilautasia ja muokata orggis iskareiden kiinnikkeitä. Jos nyt edes 5-10 cm sais nousemaan. se ois jo paljon se:D Miten, oletteko tälläiset rakennelmat huomanneet toimiviksi..?

Mulla ois uudet n.5 senttiä korottavat takajouset ylimääräiset ja niihin korotus kumit yläpäähän.. Thorssen tyyppisiä lukkojakin voin toimittaa.. Eteenkin on uudet jouset (vakiot) Ja n. 1000 km ajetut saabin korottavax tehdyt jouset..
31 kumit on käytännössä todettu hyviksi, vaatii hieman välitys muutoksia.. 3.9 ja 4.1 ykköset perät on liian harvat.. 4.3 voi jo ajaa mutta vaatii kärsivällisyyttä ja raskaampaa kaasujalkaa ettei polta kytkintä. Löytyy kyllä myös 5.1 välityksiä..Kemppi lukko toimii kyllä muuten mutta kääntyvyys kärsii ja paljon.. laita hakuun nivataivaan tuotteita niin saat jotain hinta esimerkkejä tuotteista mitä pystyn toimittamaan..

Patu925 02.03.2010 22:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 647874)
Suuri ongelma nivan maasto ominaisuuksissa on ratin ja penkin välissä..Ajetaan liian hiljaa vaikka kovempaakin voisi mennä, ei uskalleta antaa kierroksia koneelle vaikka ilo alkaa itse asiassa vasta 5000 ylöspäin..Niva ei ole suuri dieselmaasturi eikä sitä voi samallatavalla ohjastaa jos haluaa päästäkkin johonkin

Katkennu vetari tai lohjenneet etuperän kuoret kainalossa on sitten hyvä kehua miten niva kulkee pahoissa paikoissa... Kulkee se vaikka mikä vehje puskassa kun riittävästi vauhtia ottaa mutta en kyllä ihan surutta kenkisi nivaa jos sillä enemmän tykkää ajella.

31 kumin kanssa kääntyvyys on alkaa olla niin ja näin vai onko jo runkopalkit louhittu edestä pois? Jos vanteen et on 0 tai miinusmerkkinen niin pyöränlaakerit alkaa olla minusta jo luvattoman tiukilla... Ainakin omassa vehkeessä et0 vanteilla on saanut vaihtaa laakerit jo muutamaan kertaan sillä on ehkä osuutta asiaan kun keulalta löytyy extra painoa eli vinssi ja panssarointia.

Jos tarkoitus on rakentaa sellainen räppivehje jonka kestävyys on sivuseikka niin unohda mitä olen tänne kirjoitellut...

Tossavainen 03.03.2010 20:44

Joo,kyllä mie taidan jättää ehkä ne 31-rengulit ostamatta. Arveluttaa juuri tuon kestävyyden kanssa. Mielummin pienemmillä ja huonommilla renkailla,jotta pysyy auto ehjänä. ( eli ei ole tulossa pelkkä räppivehje:D ) Mihinkään kisoihin tällä ei ole tarkoitus mennä,kuhan vain harrastuskäyttöön. Vaihdetaan joskus auto sit parempaan;) Kiitoksia patu925 neuvoista jotka on jo todettu jopa kisoissa toimiviksi:D Taidan tehdä sen kemppilukon kun mennään nyt niin pienellä budjetilla.. Mistä muuten olette tehny/ hommanneet nivaanne ketjuja? (jos niillä sais vähän paremmin etenee:D )

Tossavainen 03.03.2010 20:51

Nivani on muuten muistaakseni vuosimallia "84" (papereita ei tallessa) Minkälaiset välitykset sen vuosimallin vehkeessä on? (itsellä ei mitään tietoa.)
Auto on tällä hetkellä vielä aivan vakiona. Ideoita auton lopulliseen toteutukseen vasta mietitään:D

Patu925 03.03.2010 21:18

Perävälitys on tod. näköisesti 4.1 tuon sivun mukaan. Tuolla juttuu lumiketjuista http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=68379

Ja olkaa hyvä neuvoista. Minun(kin) neuvoja lukiessa vastuu siirtyy kuulijalle... :D

Tossavainen 08.03.2010 15:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PutKari (Viesti 647938)
Mulla ois uudet n.5 senttiä korottavat takajouset ylimääräiset ja niihin korotus kumit yläpäähän.. Thorssen tyyppisiä lukkojakin voin toimittaa.. Eteenkin on uudet jouset (vakiot) Ja n. 1000 km ajetut saabin korottavax tehdyt jouset..
31 kumit on käytännössä todettu hyviksi, vaatii hieman välitys muutoksia.. 3.9 ja 4.1 ykköset perät on liian harvat.. 4.3 voi jo ajaa mutta vaatii kärsivällisyyttä ja raskaampaa kaasujalkaa ettei polta kytkintä. Löytyy kyllä myös 5.1 välityksiä..Kemppi lukko toimii kyllä muuten mutta kääntyvyys kärsii ja paljon.. laita hakuun nivataivaan tuotteita niin saat jotain hinta esimerkkejä tuotteista mitä pystyn toimittamaan..

Kiitos tiedoista. Tuota en tiedä enkö vain osannut käyttää hakua,mutta en löytänyt nivataivaan tuotteita.:o Pystysitkö kertomaan vähän vaik tänne hintaluokkia tavaroista.?

PutKari 08.03.2010 22:18

Hintoja
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen (Viesti 649792)
Kiitos tiedoista. Tuota en tiedä enkö vain osannut käyttää hakua,mutta en löytänyt nivataivaan tuotteita.:o Pystysitkö kertomaan vähän vaik tänne hintaluokkia tavaroista.?

Laita hakuun niva miehet hox... Niin sitten pitäisi ruveta jo löytymään...

PutKari 08.03.2010 22:22

Uppasin hieman
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen (Viesti 649792)
Kiitos tiedoista. Tuota en tiedä enkö vain osannut käyttää hakua,mutta en löytänyt nivataivaan tuotteita.:o Pystysitkö kertomaan vähän vaik tänne hintaluokkia tavaroista.?

Eli nyt pitäis löytyä ihan etusivuilta... Niva miehet hox ja naiset myös :D

Tossavainen 11.03.2010 13:54

Joo. Kiitos:D Täytyy vähän kattella jos tarvista osille tulee. Mutta nyt ei tähään hätään vielä:)

Tossavainen 14.03.2010 17:23

Jos jollai on tarjota NIVAAN "halpoja" ketjuja niin voisin olla kiinnostunut.:o Käytiin tuossa kaverin kanssa vähän ajelee. Täytyy todeta että melko huonosti etenee..:( Umpihankeen on melkein turha vakiona yrittää. Mut sit kun pisti kaverin patrollilla ajamaan eellä ni jotenkin pääs valmiilla jälellä:D Lukkoa ja ketjuja kyllä vaatii. Miten olette muuten tehneet nivaan tuon "kemppilukon" ? Jos myös on ylimääräsenä nivaan vähän karkeampaa rengasta. Voisin olla kiinnostunut???

Patu925 14.03.2010 18:22

Lukon hitsaus vaatii perämurikan pöydälle. Sitten on 2 vaihtoehtoa, äkkiänopeesti juostenkustuna tai hyvin ja kestävästi. Kestävä vaihtoehto purattaa ison lautaspyörän ja poskilaakerit irti. Sitten sopivan kokoiset rautakimpaleet tasauspyörästön niskaan ja kempin liimaa reilusti. Idea olisi se että jos hitsaus murtuu rattaista irti niin mitään ei kuitenkaan tipu välityksen väliin...

Tuossa oma versio.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=53530

Tossavainen 14.03.2010 18:39

Kiitos neuvosta. Ja kuvasta.

Anfi 14.03.2010 18:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen (Viesti 651781)
Kiitos neuvosta. Ja kuvasta;D

millois meinasit laitella nivean "lukkoa"..?:o sitten uudestaan reissuun

Tossavainen 14.03.2010 20:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Anfi (Viesti 651782)
millois meinasit laitella nivean "lukkoa"..?:o sitten uudestaan reissuun

Heti kun kotia kerkeän,ja suan yhen primeran korjattua.:eek: Tällä viikolla yritän kovasti:D Renkaat kun jostain sais paremmat..:confused: Sitten lähetään reissuun ja melkeinpä vois koko päiväks,makkarat yms mukaan. ja Poijat myös:cool:

Tossavainen 20.03.2010 14:18

No nii. Nyt kun olen nivaa vähän tuossa laitellut,huoltanut ja purkanut "ylimääräisiä" osia pois. Niin tuli semmonen ajatus mieleen,että miten korkeaksi nivan saisi sitten korotettua:D Miten pitkiä kierrejousia siis pisimmillään olette nivaan Laittanut? Kun itse juuri mietin että tästä sais tulla jopa aika korkee,kun tulee vain "mehtäkäyttöön" ;) Se nyt on varmaa että se ainakin jonkun verran korottuu. Mut tuli vain mieleen mikä olis sellanen maximi? :o

Arska-tehtaalta 20.03.2010 14:43

Korotus jää alle kymmeneen senttiin, en muista tarkkaa jousilla aikaansaatua korotusta, mutta paljoa se ei kuitenkaan ole johtuen erillisjousitetusta etupäästä.

Ladafoorumilla on piiiitkä ketju pelkästään nivan modifioinnista. Sieltä löytyy kaikki, mitä nivan korottamisessa tarvitsee tietää.

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/vi...hp?f=25&t=4997

Punanenä 20.03.2010 15:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arska-tehtaalta (Viesti 653580)
Korotus jää alle kymmeneen senttiin, en muista tarkkaa jousilla aikaansaatua korotusta, mutta paljoa se ei kuitenkaan ole johtuen erillisjousitetusta etupäästä.

Ladafoorumilla on piiiitkä ketju pelkästään nivan modifioinnista. Sieltä löytyy kaikki, mitä nivan korottamisessa tarvitsee tietää.

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/vi...hp?f=25&t=4997

Etumurikkaa pystyy laskemaan alemmaksi että pystyy korottamaan enemmän. (en kyllä näe mitä hyötyä siitä olisi)..

Kohta joku kuittaa varmaan että jäykkäakselista voi korottaa metrin:D Akselin ja maan väli vaan ei kasva...

Nivan maksimi korkeutta on vaikea määrittää kun se riippuu millä osilla on rakennettu


Sivu luotu: 18:56 (GMT +2).