![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Nyt ois uusi takakardaani tuplanivelellä asennettu ja samalla myös vähän pidemmät takajousien riipukkeet korin asennon korjaamiseksi vastaamaan rekisteriotteen määrittämiä millejä. Myös drop-down-kit on jakiksen alta pois. Meinaan värisee vieläkin, mutta nyt ei enää ole eroa pelkän taka- ja nelivedon välillä; värisee molemmilla suunnilleen yhtä paljon. Ohessa kuvia kardaanien kulmista. Ei pitäisi olla kyllä niistä kiinni, vai mitä sanoo asiantuntijat? Ainoa, mikä ei ole ihan kohdillaan, on ehkä takakardaanin tasapainotus ja boorit. Niissä on ehkä n. 10° ero etu- ja takapään välillä ja on sikäli valmistusvirhe. Oli ensin asennettu n. 90° kulmaan (tai mikä se nyt on 80°) ja täristi perstuntumalta enemmän kuin nyt. Pitäskö lähtee korjauttamaan kardaanin kulmia kohilleen, vai...? Kokeilin ajoa pelkällä etuvedolla takakardaani irti ja ei pitänyt niin paljoa ääntä. Tämän automallin mekkalat taitaneet kyllä voittaa kunnossa ollessaankin normaalin hlöauton, joten kun sillä tulee lähdettyä vain metsään, niveliä tuskin saa värinöillä rikki. Moottoritiellä sitten mennään ihan muilla ajopeleillä... Etukardaani Takakardaani takaa... ...ja edestä
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem Koeta välttää halpoja kopioita |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Kauhian pitkän näköinen matka tuosta painavasta tuplanivelhässäkästä jakolaatikon laakerin tukipisteeseen.
Voi hieman rasittaa laakeria? |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Uskoisin, että tuossa Winchesterin versiossakin olisi yoken putkessa lyhentämisen varaa, tuskin se umpikamaa on ollenkaan. Eri asia tietysti on, jos spoorit ei ulotu putkessa lähes yokelle asti niin sitten on vaikeampaa..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Minun nähdäkseni takakardaani on oikeassa kulmassa tuplanivelelle, edessä on liikaa kulmaa. Tuplalla pitäisi tuo yksittäinen ristikko olla mahdollisimman suorassa kardaaniputkeen nähden.
E: edessä olisi kuvien perusteella sopivat kulmat yksinkertaisille ristikoille kumpaankin päähän kardaania.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Tuommoset loivat kulmat täristää korkeintaan amerikkalaisvalmisteisissa autoissa... Voin kertoa omakohtaisesta kokemuksesta kymmenen jenkin ja kymmenen japsin jälkeen... :P
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Se on kun noi japsit täristää muutenkin niin paljon, niin ei kardaanin väpätyksiä huomaa
![]() ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja toisaalta, mitä väliä akselin pituudella? Ylläolevassa kuvassa 242:n taka-akseli on lyhennetty n. tuuman siitä, mitä se oli vakiokardaanilla. Jos se kestää pidempänä vakiokardaanin mutta vaatii drop-down-kitin, niin miksi ei kestäisi tulpaniveltä lyhyemmällä akselilla ja sitten vielä pudotuskitti pois? Mulla ei ole ollut mitään ropleemia, maavaraa vain reilusti enemmän. ![]() Etupäässä sitten pitää olla todella tarkkana, että pinionin kulma on riittävän pieni, eli mahdollisimman suoraan. Muuten etupään vetäessä lähtee hampaista paikat. Korotuksen ollessa 4,5" ei pitäisi vielä tulla deth-wobble-ongelmiakaan, vaikka akseli aika paljon eteenpäin kääntyykin ja (caster?) pienenee. Pinionin kulma on kuitenkin määräävä ja ainahan sinne voi laittaa kunnon puslat ja ehjän ohjausiskarin.
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
http://www.4x4groupbuy.com/store/woo...ng-p-4937.html Ei ihan mikään halpa mutta onhan siinä komia kardaani mukana paketissa ![]() Mutta totta, 231:seen noita vaihtoehtoja on heti sitten huomattavasti enemmän ![]() |
#11
|
||||
|
||||
![]()
No minulla on se 4,5" korotus ja ei ole mitään ongelmia täristysten tai jyrinöitten kans. Minulla alkoi Jeeppi metelöimään takavedolla ja ongelma oli etukardaanissa... nivelet loppu, kun laitto nelivedon päälle äänet katosi. Pelkällä ristikoiden vaihdolla selvisi. Takakardaani on alkuperäinen ja ei ole aiheuttanut tärinöitä, jakolaatikkoa ei ole pudotettu, taka-akseli samassa asennossa kuin ennenkin. Uudet varaosat kylläkin hankittu, muttei vielä asennettu. Siis kiilapalat taka-akseliin, jotta saa kardaanikulman muutettua ja tuplanivel kardaaniin.
Jeeppi on -90 ja siinä on se ylimääräinen verolaatikko vielä paikoillaan sehän on tuo minun Jeeppi aito "Suomiauto"
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem Koeta välttää halpoja kopioita |
#12
|
|||
|
|||
![]() xj chero 2.5td
Onko kellään kokemuksia tuosta cheron 2.5td koneesta että mikä voisi olla vikana kun kone kävi ihan normaalisti kun sammutin ja sitten kun uudestaan käynnistin niin koneesta kuului kova ns pauke ja se tuntui kovana paineena imusarjaan tulevassa kumiletkussa ja tuntui siltä kun olisi käynyt vain kolmella pytyllä. Tietäisi jo etukäteen vähän että mistä päin alkaisi purkaa vai vaihtaisko vaan suoraan bensatekniikan. Kiitos jo etukäteen.
|
#13
|
|||
|
|||
![]() xj chero 2.5td
Onko kellään kokemuksia tuosta cheron 2.5td koneesta että mikä voisi olla vikana kun kone kävi ihan normaalisti kun sammutin ja sitten kun uudestaan käynnistin niin koneesta kuului kova ns pauke ja se tuntui kovana paineena imusarjaan tulevassa kumiletkussa ja tuntui siltä kun olisi käynyt vain kolmella pytyllä. Tietäisi jo etukäteen vähän että mistä päin alkaisi purkaa vai vaihtaisko vaan suoraan bensatekniikan. Kiitos jo etukäteen.
|
![]() |
Luokat |
cherokee, jeep, jeep xj, kardaani, täristys |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään MB 100 2.4 etuveto diisseli | tossu | O/M/V Ajoneuvot | 8 | 27.10.2008 21:56 |
Etuveto Hilux | Mr_Peace | Chit-Chat | 0 | 13.10.2008 22:32 |
Napalukot kytkettynä vai ei? | Lehis | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 10.03.2007 21:38 |
Etuveto??? | Juuso | Tekniikka & Jutustelu | 23 | 04.06.2005 21:10 |
etuveto burnikset 3 towerissa | TimJus | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 13.03.2005 22:21 |