Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 03.06.2010, 05:53
Killman:n Avatar
Killman Killman ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 09.02.05
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.463
Perusasetus

Etukartaani


Kun en itse ole koskaan irrottanut liukua kokonaan niin onko mahdollita että eripäitten ristikot eivät ole 90 astetta toisistaan eli poori (?) on hampaan sivussa. Vaikka ei kai tuokaan paljon vaikuta kun toisessa pässä tuplaristikko, vai voiko?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 03.06.2010, 08:36
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Killman Näytä viesti
Kun en itse ole koskaan irrottanut liukua kokonaan niin onko mahdollita että eripäitten ristikot eivät ole 90 astetta toisistaan eli poori (?) on hampaan sivussa. Vaikka ei kai tuokaan paljon vaikuta kun toisessa pässä tuplaristikko, vai voiko?
Tämä nyt äkkiseltään tuntuisi mahdolliselta syyltä, kun täristystä ei kuitenkaan tunnu vain takavedolla ajaessa. Luulisi, että jos se epätasapainosta johtuu, niin tuntuisi silloinkin.

Renkaista ei johdu, kun ongelmaa ei ennen korotusta ollut ja eilen tuli uudet renkaatkin eikä ongelma poistunut.

Voihan ne kardaanin ristikotkin väljät olla ja ongelma sitten vasta nyt tulisi esiin, kun ristikoiden kulmat on suuremmat.

Pitää varmaan kuitenkin koittaa tutkia se, jos se liuku on kuitenkin sen verran pielessä, että ristikot eivät ole 90 asteen kulmassa toisiinsa nähden. Mistä kohti kardaani kannattaa irrottaa tuon toteamiseksi ja mahdollisen virheen korjaamiseksi? Tämä auto kun ei vielä kovin tuttu minulle ole, niin tällaisikin pitää kysellä, että ei tulisi vaikeimman kautta tehtyä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 03.06.2010, 13:05
RM RM ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.05.07
Sijainti: Hki
Viestit: 59
Perusasetus

Kannattaa tarkistaa myös tuplaristikon tukilaakeri. Se piti omassa autossa melkoista rallatusta kun oli väljä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.06.2010, 13:24
Gary Grand:n Avatar
Gary Grand Gary Grand ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.04
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 2.887
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RM Näytä viesti
Kannattaa tarkistaa myös tuplaristikon tukilaakeri. Se piti omassa autossa melkoista rallatusta kun oli väljä.
Jep. Tämä oli K10:ssäkin pahin tärinän/ravistuksen aiheuttaja. Väljä keskipallo saa kardaanin vatkaamaan aika holtittomasti.
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 03.06.2010, 14:22
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Jeps, tämän voin vahvistaa itsekkin. äheni kummasti tärinät kun vaihdoin tuplaristikon osat jossain välissä.


Toinen mitä suosittelisin katsomaan, niin pinionikulma edessä, osoittaakko mahd. suoraan kohti jakoaskin yokea? Yllättävän tarkka on siitäkin. Toki kardaani pyörii edessäkin koko ajan, mutta ainakin itsellä tärinöitä ei juuri huomannut muuten, kuin veto päällä rasituksessa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 03.06.2010, 22:51
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Korjaantui


Siinähän se vika oli, että liuku oli oli yhden pykälän väärässä asennossa. Nyt on värinät taas poissa, mutta ehkä hiukan se etuveto ääntä pitää. Muistaisi vaan, kuinka iso ero oli aiemmin äänessä taka- ja nelivedon välillä...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 06.07.2010, 19:44
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Killman Näytä viesti
Kun en itse ole koskaan irrottanut liukua kokonaan niin onko mahdollita että eripäitten ristikot eivät ole 90 astetta toisistaan eli poori (?) on hampaan sivussa. Vaikka ei kai tuokaan paljon vaikuta kun toisessa pässä tuplaristikko, vai voiko?
Miten tuota pitää tulkita? Siis jos etukardaanin takaristikon kardaanin puoleinen laakeriakseli osoittaa klo 12:een, pitääkö etukardaanin etupään ristikon kardaanin puoleinen laakeriakseli osoittaa myös klo 12:een, vaiko klo 3:een (=90°)? Mulla molemmat osoittavat samaan suuntaan, eli kulma on 0° / 180°, ei ±90°, ja jyrisee nopea neliveto päällä 80:n vauhdissa niin #%#¤&:sti. Pelkällä takavedolla ei mitään ongelmia. Ipe(fix) on katsonut etupinionin kulman olevan OK, eikä paikoissa ole väljää NIIN paljoa, että vika johtuisi niistä. Jos ristikoiden kulma on edelläkuvatusti OK, eikä tartte kääntää 90°, niin missä vika...?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 07.07.2010, 05:54
Killman:n Avatar
Killman Killman ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 09.02.05
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.463
Perusasetus

Kartaanit


Olisiko yksi kuva parempi kuin tuhat sanaa...


Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 07.07.2010, 08:37
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Killman Näytä viesti
Olisiko yksi kuva parempi kuin tuhat sanaa...
Selkeästi on; mulla on autossa kuvan mukaiset eturistikoiden asentokulmat. Ellei etupinionin kulma ole Ipen näkökannasta huolimatta sittenkin liian jyrkkä, niin olen aika ulalla.

Joukka tuumi, että vika voi kaikesta huolimatta olla sittenkin takakardaanissa, vaikka värinä ei tulekaan pelkällä takavedolla. Mulla on tallissa tuplaniveltakakardaani, joka vain odottaa paikoilleenasettamista. Vähän arastelen sen laittoa, kun jakiksen ulostuloakselia pitää lyhentää. Rälläkän laulattaminen booriakseliin kun on ns. "lopullista". Pitää mitata oikea katkaisupituus todella tarkkaan. Lisäksi kun kepin kiinnitys poikkeaa netistä löytämistäni kuvista niin, että kiinnitys ei tule laipalla, joka pultataan aksiaalisesti jakiksen akseliin tehtyyn kierteeseen, vaan lyhyellä (n. 50mm) yokella niin, että yoken sivuilta tehdään 8mm kierteet booriakseliin radiaalisesti. Näin ainakin ohjeen mukaan. Itse olisin halukkaampi laittamaan yokessa nyt oleviin kierteisiin järeät stop-ruuvit, jotka uppoavat akseliin rälläköityyn uraan. Kardaaniinhan ei tule paljoa pituussuuntaista kuormaa, joten luulisi niiden kestävän. 8mm pulteista voisi tulla myös suurempi riski tasapainon puolesta, eikä karkaistun booriakselin kierteittäminen saata olla helppoa.

Onko tämmösestä kepistä ja sen asentamisesta kellä jotain kokemuksia...?


Viimeksi muokannut WinChester : 19.08.2010 17:50
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 19.08.2010, 18:05
WinChester:n Avatar
WinChester WinChester ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.07.09
Sijainti: Viiala (Akaa)
Viestit: 1.901
Perusasetus

Nyt ois uusi takakardaani tuplanivelellä asennettu ja samalla myös vähän pidemmät takajousien riipukkeet korin asennon korjaamiseksi vastaamaan rekisteriotteen määrittämiä millejä. Myös drop-down-kit on jakiksen alta pois.

Meinaan värisee vieläkin, mutta nyt ei enää ole eroa pelkän taka- ja nelivedon välillä; värisee molemmilla suunnilleen yhtä paljon. Ohessa kuvia kardaanien kulmista. Ei pitäisi olla kyllä niistä kiinni, vai mitä sanoo asiantuntijat? Ainoa, mikä ei ole ihan kohdillaan, on ehkä takakardaanin tasapainotus ja boorit. Niissä on ehkä n. 10° ero etu- ja takapään välillä ja on sikäli valmistusvirhe. Oli ensin asennettu n. 90° kulmaan (tai mikä se nyt on 80°) ja täristi perstuntumalta enemmän kuin nyt. Pitäskö lähtee korjauttamaan kardaanin kulmia kohilleen, vai...?

Kokeilin ajoa pelkällä etuvedolla takakardaani irti ja ei pitänyt niin paljoa ääntä. Tämän automallin mekkalat taitaneet kyllä voittaa kunnossa ollessaankin normaalin hlöauton, joten kun sillä tulee lähdettyä vain metsään, niveliä tuskin saa värinöillä rikki. Moottoritiellä sitten mennään ihan muilla ajopeleillä...

Etukardaani


Takakardaani takaa...


...ja edestä
__________________
Raha ja romut rauhottaa.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 04.01.2013, 17:38
sjeeppi:n Avatar
sjeeppi sjeeppi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 03.03.05
Sijainti: Böle, Sjundeå, Finland.
Viestit: 2.045
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
Nyt ois uusi takakardaani tuplanivelellä asennettu ja samalla myös vähän pidemmät takajousien riipukkeet korin asennon korjaamiseksi vastaamaan rekisteriotteen määrittämiä millejä. Myös drop-down-kit on jakiksen alta pois.

Meinaan värisee vieläkin, mutta nyt ei enää ole eroa pelkän taka- ja nelivedon välillä; värisee molemmilla suunnilleen yhtä paljon. Ohessa kuvia kardaanien kulmista. Ei pitäisi olla kyllä niistä kiinni, vai mitä sanoo asiantuntijat? Ainoa, mikä ei ole ihan kohdillaan, on ehkä takakardaanin tasapainotus ja boorit. Niissä on ehkä n. 10° ero etu- ja takapään välillä ja on sikäli valmistusvirhe. Oli ensin asennettu n. 90° kulmaan (tai mikä se nyt on 80°) ja täristi perstuntumalta enemmän kuin nyt. Pitäskö lähtee korjauttamaan kardaanin kulmia kohilleen, vai...?

Kokeilin ajoa pelkällä etuvedolla takakardaani irti ja ei pitänyt niin paljoa ääntä. Tämän automallin mekkalat taitaneet kyllä voittaa kunnossa ollessaankin normaalin hlöauton, joten kun sillä tulee lähdettyä vain metsään, niveliä tuskin saa värinöillä rikki. Moottoritiellä sitten mennään ihan muilla ajopeleillä...

Etukardaani


Takakardaani takaa...


...ja edestä
Hitto, kun on hienoja kuvia upeasta autosta... Tuollainen operaatio mullakin vielä edessä, mutta onneksi kaikki tarvittavat osat jo hankittu.
__________________
Quot homines, tot sententiae. Ne sutor supra crepidem
Koeta välttää halpoja kopioita
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 04.01.2013, 19:15
Racingrabbit:n Avatar
Racingrabbit Racingrabbit ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 27.01.04
Sijainti: Sastamala
Viestit: 4.016
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja WinChester Näytä viesti
...ja edestä
Kauhian pitkän näköinen matka tuosta painavasta tuplanivelhässäkästä jakolaatikon laakerin tukipisteeseen.
Voi hieman rasittaa laakeria?
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 04.01.2013, 20:34
mparty:n Avatar
mparty mparty ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.09.10
Sijainti: Tyrnävä
Viestit: 1.516
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Racingrabbit Näytä viesti
Kauhian pitkän näköinen matka tuosta painavasta tuplanivelhässäkästä jakolaatikon laakerin tukipisteeseen.
Voi hieman rasittaa laakeria?
Juu, kyllä tuo kalliimpi sye setti on tuossa mielessä fiksumpi
Click image for larger version

Name:	sye.jpg
Views:	3350
Size:	89,0 Kt
ID:	32626
__________________
Lakeuden Maastoautoilijat ry / LaMaas Offroad
http://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
cherokee, jeep, jeep xj, kardaani, täristys


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään MB 100 2.4 etuveto diisseli tossu O/M/V Ajoneuvot 8 27.10.2008 21:56
Etuveto Hilux Mr_Peace Chit-Chat 0 13.10.2008 22:32
Napalukot kytkettynä vai ei? Lehis Tekniikka & Jutustelu 13 10.03.2007 21:38
Etuveto??? Juuso Tekniikka & Jutustelu 23 04.06.2005 21:10
etuveto burnikset 3 towerissa TimJus Tekniikka & Jutustelu 1 13.03.2005 22:21


Sivu luotu: 09:41 (GMT +2).