Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.08.2010, 23:03
kimlahti:n Avatar
kimlahti kimlahti ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.12.07
Sijainti: Oulu, Finland.
Viestit: 38
Perusasetus

Jeepin insinöörit ovat onnistuneet löytämään juuri oikean yhdistelmän ohjausgeometriaa ja kääntyvien osien massaa joka täsmää ohjaussimpukan resonanssitaajuuteen. Ymmärtääkseni ongelma on että tuo tehostettu simpukka ylikorjaa routaheitosta tulevaa iskua ja alkaa värähtelemään. Jämäkkä ohjausiskari vähentää iskua niin ilmiö poistuu.

Tuo värähtelyhän pitäisi ilmetä myös siten että pannaan etuakseli pukkien päälle ja kone käytiin. Sitten reipas potku renkaan etureunaan ja simpukan pitäisi repiä keula hajalle. Ehkä.

Tarkistaisin ettei simpukka elä rungossa. Eli moottori käyntiin ja kaveri vatkaamaan rattia. Ratille menevässä simpukan akselissa ei olisi myöskään syytä olla päittäisvälystä. Hiuksenhieno päittäysvälys (=liian pieni preload) aiheutti jeeppiini iloisen laukan oikealle kaarrettaessa.

-Kimmo-


Viimeksi muokannut kimlahti : 15.08.2010 23:09 Perustelu: Testausidean lisäys :D
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.08.2010, 07:58
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Jeps, ja sinne voi korjauksena laittaa tilalle ainakin Dodge Durangon '98 tjsp. V8- version simpukan. Ihanan halpaa
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.08.2010, 21:55
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kimlahti Näytä viesti
Jeepin insinöörit ovat onnistuneet löytämään juuri oikean yhdistelmän ohjausgeometriaa ja kääntyvien osien massaa joka täsmää ohjaussimpukan resonanssitaajuuteen. Ymmärtääkseni ongelma on että tuo tehostettu simpukka ylikorjaa routaheitosta tulevaa iskua ja alkaa värähtelemään. Jämäkkä ohjausiskari vähentää iskua niin ilmiö poistuu.

Tuo värähtelyhän pitäisi ilmetä myös siten että pannaan etuakseli pukkien päälle ja kone käytiin. Sitten reipas potku renkaan etureunaan ja simpukan pitäisi repiä keula hajalle. Ehkä.

Tarkistaisin ettei simpukka elä rungossa. Eli moottori käyntiin ja kaveri vatkaamaan rattia. Ratille menevässä simpukan akselissa ei olisi myöskään syytä olla päittäisvälystä. Hiuksenhieno päittäysvälys (=liian pieni preload) aiheutti jeeppiini iloisen laukan oikealle kaarrettaessa.

-Kimmo-
testailin vähän kaikkea, simpukan "hammasvälys" oli ehkä pikkusen iso, sen kiristin, jostain siinä tulee vielä vähä väljää mutten kyllä heti hokannut mistä, rattia jos pitää paikallaan niin pyörät kääntyy sentin verran...


niin joo, woblaa.. pitäsköhän ottaa oikein videoo siitä
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 17.08.2010, 08:13
kimlahti:n Avatar
kimlahti kimlahti ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.12.07
Sijainti: Oulu, Finland.
Viestit: 38
Perusasetus

Entäs se trackbar/panhard? Kaveri raivohullun lailla heiluttamaan keulaa sivuttain ja sormilla tunnustelemaan onko pallonivel väljä taikka alapään pusla löysä. Sitten alkaa liikkuvat paikat käymään vähiin.

-Kimmo-
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 17.08.2010, 10:52
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

been there, done that jo aikaa. mähän sanoin että en ole väljää löytäny rautakangen kanssakaan heilutellessa mistään....
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 17.08.2010, 11:59
kimlahti:n Avatar
kimlahti kimlahti ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.12.07
Sijainti: Oulu, Finland.
Viestit: 38
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytari Näytä viesti
been there, done that jo aikaa. mähän sanoin että en ole väljää löytäny rautakangen kanssakaan heilutellessa mistään....
Kun kerran missään ei ole väljää eikä panhardin alapään kuminen puslakaan jousta niin sit jämäkkä ohjausiskari polyuretaanipuslien kanssa paikoilleen. Sillä pitäisi vapinat loppua.

"It's a Jeep thing, it's supposed to like that."

-Kimmo-
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 17.08.2010, 22:40
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kimlahti Näytä viesti
Kun kerran missään ei ole väljää eikä panhardin alapään kuminen puslakaan jousta niin sit jämäkkä ohjausiskari polyuretaanipuslien kanssa paikoilleen. Sillä pitäisi vapinat loppua.

"It's a Jeep thing, it's supposed to like that."

-Kimmo-
kukas se myy jämäkkää täällä sopuhintaan ettei tarvi ebaytä käyttää
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Pajeron jarru ongelmaa ...vika löytyi 4x4opel Tekniikka & Jutustelu 4 17.12.2007 20:41
Tehostin ongelmaa... kenni Tekniikka & Jutustelu 8 30.08.2006 19:23
Suzuki ongelmaa? 4wdass Tekniikka & Jutustelu 4 08.06.2004 09:25
Lukko ongelmaa Tekniikka & Jutustelu 2 02.02.2004 08:32
Pari ongelmaa -84:n kanssa... Vuosimallit 1984-1996 3 14.07.2003 14:07


Sivu luotu: 14:08 (GMT +2).