Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.06.2010, 15:37
Eissä Eissä ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 27.08.07
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 311
Perusasetus

tuo neljännen kuvan mötikka tulee vetareiden väliin ja näin ollen vetarit asettuvat "oikeeseen kohtaan". olet kai huomannut että kummallakin puolella on kitkalevy nipussa 2kuperaa levyä. jotkut ovat näiden kahden kuperan tilalle laittanut 3 normaalia mutta tulee kyllä aika kovaks tuo lukko, jotkut taas laittaneet 1-1.5mm pellin sinne väliin niin tulee sopivasti kiristetty lukko

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.06.2010, 19:57
Anfi:n Avatar
Anfi Anfi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 09.08.09
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 280
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Eissä Näytä viesti
tuo neljännen kuvan mötikka tulee vetareiden väliin ja näin ollen vetarit asettuvat "oikeeseen kohtaan". olet kai huomannut että kummallakin puolella on kitkalevy nipussa 2kuperaa levyä. jotkut ovat näiden kahden kuperan tilalle laittanut 3 normaalia mutta tulee kyllä aika kovaks tuo lukko, jotkut taas laittaneet 1-1.5mm pellin sinne väliin niin tulee sopivasti kiristetty lukko
joo jonkin sortin keskitin.. toisen puolen kupera levy oli poikki(kuvassa näkyy 2ja3)/aivan palasina on toinen. tuohon kitkalevyjen paikalle tulee sellainen hylsystä lukka murikka eli niinkuin purettava kemppi lukko.. rupeaa se "kitka pitämään"
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 05.06.2010, 19:21
Anfi:n Avatar
Anfi Anfi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 09.08.09
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 280
Perusasetus

jep


Nyt on lukkopalikka kiinni ja hyvin pelittää.. loppu se kitkan kanssa leikkiminen
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 06.06.2010, 23:13
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Tuon 4. kuvassa oleva palikka on oleellinen osa siellä murikan sisällä.
Vetoakseleiden päät tökkää siihen palikkaan ja tuon ominaisuuden ansiosta saadaan takapyörän laakereiden välykset passattua pois.
Samaa systeemiä käytetään lähes kaikkien jäykällä taka-akselilla olevien japsiautojen takapyörien laakereiden säätämisessä (myös pakujen).

Ensimmäisenä pitää tietysti laittaa toisen puolen vetoakseli paikalleen parilla pultilla.
Laakerin laipan ja banjoputken päässä olevan kiinnityslaipan väliin tulee niitä shimmilevyjä sopivaksi arvioitu määrä (vrt. alkuperäistä kokoonpanoa).

Sitten kun asennetaan se toinenkin vetoakseli paikalleen shimmilevyjen kanssa ja kiristetään tämäkin laippa taas parilla pultilla kiinni
ja sitten vasta tarkistetaan paljonko vetoakselissa on akselin suuntaista välystä.
Sopiva välys on vajaan puolen mm:n luokkaa. Siten, että juuri tuntee pienen välyksen.
Tämä pitää tietysti varmistaa vielä sen jälkeen, kun kaikki pultit on molemmilta puolilta vedetty lopulliseen kireyteen.

Ylimääräinen välys poistuu ottamalla shimmilevyjä tarpeellinen määrä pois laippojen välistä.

Liian tiukka sovite aiheuttaa pyöränlaakereiden ylimääräistä kuumenemista ja stefojen & laakereiden ennenaikaista kulumista (ja ylimääräisiä ujelluksia).

Liian suuri välys taas jättää ison klapin pyörien laakereihin ja joka kaarteessa & kurvissa vetoakseli paukahtaa voimalla laakerin ulkokoolia vasten
ja aiheuttaa taas ennenaikaista laakereiden hajoamista ( + tietysti ajo-ominaisuudet kärsii kaikista ylimääräisistä välyksistä).


Edittinä vielä senverran, että koska se takapyöränlaakeri on kahden stefan välissä, niin sille olisi syytä aina tarjota uutta vaseliinia kasausvaiheessa.
Noiden laippojen väliin itse laitan vielä tiivistesilikoonit, niin kaikki kurakoiden vedet ei pääse sitä kautta pilaamaan laakereita ennen aikojaan.

Viimeksi muokannut Kartse1 : 06.06.2010 23:29
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 06.06.2010, 23:33
Anfi:n Avatar
Anfi Anfi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 09.08.09
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 280
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kartse1 Näytä viesti
Tuon 4. kuvassa oleva palikka on oleellinen osa siellä murikan sisällä.
Vetoakseleiden päät tökkää siihen palikkaan ja tuon ominaisuuden ansiosta saadaan takapyörän laakereiden välykset passattua pois.
Samaa systeemiä käytetään lähes kaikkien jäykällä taka-akselilla olevien japsiautojen takapyörien laakereiden säätämisessä (myös pakujen).

Ensimmäisenä pitää tietysti laittaa toisen puolen vetoakseli paikalleen parilla pultilla.
Laakerin laipan ja banjoputken päässä olevan kiinnityslaipan väliin tulee niitä shimmilevyjä sopivaksi arvioitu määrä (vrt. alkuperäistä kokoonpanoa).

Sitten kun asennetaan se toinenkin vetoakseli paikalleen shimmilevyjen kanssa ja kiristetään tämäkin laippa taas parilla pultilla kiinni
ja sitten vasta tarkistetaan paljonko vetoakselissa on akselin suuntaista välystä.
Sopiva välys on vajaan puolen mm:n luokkaa. Siten, että juuri tuntee pienen välyksen.
Tämä pitää tietysti varmistaa vielä sen jälkeen, kun kaikki pultit on molemmilta puolilta vedetty lopulliseen kireyteen.

Ylimääräinen välys poistuu ottamalla shimmilevyjä tarpeellinen määrä pois laippojen välistä.

Liian tiukka sovite aiheuttaa pyöränlaakereiden ylimääräistä kuumenemista ja stefojen & laakereiden ennenaikaista kulumista (ja ylimääräisiä ujelluksia).

Liian suuri välys taas jättää ison klapin pyörien laakereihin ja joka kaarteessa & kurvissa vetoakseli paukahtaa voimalla laakerin ulkokoolia vasten
ja aiheuttaa taas ennenaikaista laakereiden hajoamista ( + tietysti ajo-ominaisuudet kärsii kaikista ylimääräisistä välyksistä).


Edittinä vielä senverran, että koska se takapyöränlaakeri on kahden stefan välissä, niin sille olisi syytä aina tarjota uutta vaseliinia kasausvaiheessa.
Noiden laippojen väliin itse laitan vielä tiivistesilikoonit, niin kaikki kurakoiden vedet ei pääse sitä kautta pilaamaan laakereita ennen aikojaan.
joo kiitoksia neuvosta, tosin auto taas kasassa ja pitäs pelittää..
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 08.06.2010, 22:36
Anfi:n Avatar
Anfi Anfi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 09.08.09
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 280
Perusasetus

keulan fiksailua


tuollaiset putket keulaan ettei aivain solmuun mene entisestään keula.. ei oikein hyvät mutta saa välttää joksikin aikaa..
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	akseli 134.jpg‎
Views:	679
Size:	97,6 Kt
ID:	13089   Click image for larger version

Name:	akseli 135.jpg‎
Views:	676
Size:	98,3 Kt
ID:	13090   Click image for larger version

Name:	akseli 136.jpg‎
Views:	635
Size:	98,2 Kt
ID:	13091  
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.06.2010, 00:37
Anfi:n Avatar
Anfi Anfi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 09.08.09
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 280
Perusasetus

Voi helevetti


Joo o nyt ei hyvin mene, takakardaani napsahti poikki.. ilmankos oli heikko liikkumaan, mukava oli metsästä saada pois etuvetoisena. on ollu hieman murtunut aiemmin näyttäs ainakin.. JOS LAUANTAINA ON TULOSSA ILOMANTSIIN SAFAROIMAAN niin voisin ostaa 4vaihteisen pitkän patrollin kardaanin TAI ottaa siksi aikaa LAINAAN

sitten kuvia

UUSI OSTETTU
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	akseli 137.jpg‎
Views:	468
Size:	102,4 Kt
ID:	13125   Click image for larger version

Name:	akseli 138.jpg‎
Views:	443
Size:	102,9 Kt
ID:	13126  

Viimeksi muokannut Anfi : 11.06.2010 15:57
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Datsun patrol-82 akp O/M/V Ajoneuvot 0 04.09.2009 14:03
Myydään / Vaihdetaan Datsun Patrol -82 tiipe O/M/V Ajoneuvot 9 27.08.2009 08:53
Myyty datsun patrol 2+3-82 akp O/M/V Ajoneuvot 5 29.08.2008 09:01
M: Datsun Patrol -82 Patu_Patukka O/M/V Ajoneuvot 7 15.12.2007 16:58
M:Datsun patrol MYYTY tapsa4x4 O/M/V Ajoneuvot 11 02.09.2006 08:28


Sivu luotu: 06:44 (GMT +2).