![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
Noista esimerkkien tapauksista on pakokaasupaine tietenkin mitattu pakosarjasta ennen ahdinta. Tuo nollapaineen tapauksessa oleva ahdin nostaa kyllä pakopainetta kun ahtopaine on 2bar = pakopaine 1bar. Kyllä turbon saa pyörimään ilman moottoriakin, suihkumoottoreiksikin niitä on tehty eikä siinä ole muuta kuin polttokammmio jossa palaa esim. polttoöljy tai nestekaasu. Tässähän taas ahtopaine menee suoraan polttokammioon kun ahdin on saatu pyörimään. Katso tuolta kuinka turboa voi pyörittää vaikka saunan kiukaalla: http://www.students.tut.fi/~kiiskils/stsk/turbo/1998/Jet2b.html Milläpä tuo pyörii?
__________________
Holset siellä lukee.. Viimeksi muokannut Solmurauta : 12.04.2010 00:43 |
#2
|
||||
|
||||
![]() ![]()
__________________
ilman turboa ja nelivetoa ei ole elämää... |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ei taida ihan 10bar paineilmaa riittää.. Tämä vertaus ihan vain siksi että pelkkä paine ei pyöritä ahdinta.
__________________
Holset siellä lukee.. Viimeksi muokannut Solmurauta : 13.04.2010 08:06 |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Kylläpäs. Jos laitan kymmenen kiloa painetta meno puolelle turboa vastaavaan hyrrään ja jälkipaine on nolla, niin helposti tulee 1,5 kiloa ulos toiselta puolen. Oletuksenahan oli että tilavuusvirta on riittävä. Toki osa energiasta menee lämmöksi. Puhuin nyt teoreettisesta esimerkistä, mutta ite alotit..
Tunnut solmurauta vastaamaan asian tuntevasti kysymyksiä väistellen. Miksipä et vastais itse kysymyksiin? ![]()
__________________
Katu-uskottavuus, maasturin tärkein ominaisuus!! |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ja tuohon esimerkkiisi, yhtä hyvin voi kokeilla pyörittää ahdinta puhaltimella joka tuottaa ilmaa vaikka kuinka ja paljon, mutta painetta ei ollenkaan. Ei ahda ei. Ja vielä, ihan vilpittömästi kysyn. Voisitko antaa tuon kyseisen koneen speksejä (mikä ahdin, siipien koot, ym.) sekä kertoa miten mittaus on suoritettu? |
#7
|
|||
|
|||
![]()
*lainaus: Voisitko antaa tuon kyseisen koneen speksejä (mikä ahdin, siipien koot, ym.) sekä kertoa miten mittaus on suoritettu?
1,9 tdi motti 12mm nestepäällä vähäsen muokatulla garretin GT32 ahtimella tuottaa juurikin noin: 2,5bar ahdoilla = 1,5bar pakopainetta ja 296hv, siivet imu47/pako54mm, turbiinikot. ar63+valupakosarja. Sekä jos ahtopainetta pienennetään niin pakopaineet pienenee koko ajan samassa suhteessa 1bar alle ahtojen. 1,9td motissa 12mm nestepäällä taas GT32 ahtimella 2,7bar ahtoa=1,7bar pakopainetta, ar69. Vrt. HX35 #12 pakopesällä menee ahdot ja pakopaineet samoissa (2bar ahtoa=2bar pakopainetta). Mittaukset tehty kuten jo aiemmin kerroin pakosarjasta ennen ahdinta luotettavalla teollisuusmittarilla. Ahtimella on siis väliä. Lisää löytyy mutta kaikkea ei jaksa kirjailla.
__________________
Holset siellä lukee.. Viimeksi muokannut Solmurauta : 13.04.2010 22:51 |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Aikamoisilta kuulostavat painelukemat tolle ahtimelle. Tässä ainoa GT32 kompressorikartta minkä Garrettin sivuilta löysin:
![]() Tosta kun katselee, niin kartta loppuu jo painesuhteeseen 3. Eli käytännössä 2 bar jälkeen kompura toimii enää ilmalämpöpumppuna, joten on ihan oikeasti mahdotonta uskoa että 2,5 bar ja sitä suuremmilla ahdoilla pysyttäisiin tolla hyrrällä mitenkään järkevissä pakopaineissa/-lämmöissä. Minkälaisia pakolämpöjä noista kattiloista on mitattu? |
#9
|
|||
|
|||
![]()
^Tuntuu toimivan tractorpullingissakin "vähän" ylipaineella jos 1,5bar keskipaineelle tarkoitetuilla ahtimilla vedetään 5,5bar paineilla. Turha hienostella kartoilla?
__________________
Holset siellä lukee.. |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
ilman turboa ja nelivetoa ei ole elämää... |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Joutuu investoimaan Holset He221w:hen, painesuhde 4.0, billett kompurasiipi ja siipien geometria muutenkin enemmän tätä päivää.
![]() |
#12
|
|||
|
|||
![]()
^^Teillä ei ole sitten ollut käytössä HX35 ollenkaan koska suurin tuon sarjan turbiini yleisesti käytössä on 60mm.
__________________
Holset siellä lukee.. |
#13
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään 2l turbo | pulu | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 16.03.2009 23:20 |
Myydään iso turbo | Nutti | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 06.11.2008 22:09 |
Ostetaan Turbo lj:hin | LarppaV | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 22.09.2008 15:03 |
M: Patrollin turbo kone,jarrusatuloita,turbo osia. | tapsa4x4 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 7 | 24.05.2007 12:34 |
M/V Turbo | Nemi | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 13.04.2006 06:35 |