Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.04.2010, 23:13
Solmurauta Solmurauta ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.03.10
Sijainti: etelä-karjala
Viestit: 70
Perusasetus

^Niinpä, turhaa työtä kamalasti.
Normaalistihan se menee niin että ostetaan joku 100e ahdin joka on sinnepäin, pistetään paikoilleen ja kattotaan jotta ihan paska, pakopaineet 4bar.
Laittaa kerralla sopivat asiat niin ei ole ongelmia.
Ei sitäkään kukaan usko että 1,9 vw dieselissä on mitattu 1bar ahtopaineella pakopainetta 0bar valusarjalla, samassa laitoksessa 2bar ahdoilla pakopaine 1bar ja noita mittauksia on tehty pelkästään volkkareissa ainakin kolmesta kulkuneuvosta.
Eikä toyota jää yhtään huonommaksi jos asiat on kunnossa, nuo maininnat ihan vain sen takia kun niistä on mitattua tietoa.
Liian usein karsastetaan vakio valupakosarjoja joista saa erinomaisia liitoskappaleillakin.

__________________
Holset siellä lukee..

Viimeksi muokannut Solmurauta : 11.04.2010 00:19
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 11.04.2010, 07:41
AtteL:n Avatar
AtteL AtteL ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 15.03.08
Sijainti: VALKEALA(kouvola)
Viestit: 850
Perusasetus

Lisää vettä myllyyn..


Tää löytyy tuolta Mappen HSD:n linkistä:

"Toistan uudestaan dieselinsinöörien havainnon: kun dieselmoottorin pakosarjan sisätilavuus viisinkertaistuu, puolittuu pakokaasuista saatava energiamäärä."

"Nopeusennätysdieselmoottorin (JCB Dieselmax) pakosarjan suunnittelu näyttää voimakkaasti nojaavan tähän havaintoon. Kts. kuva."



http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=86362



Että siinä on tollanen kynttilänjalka-sarja, ja kuitenkin kone jaksaa kulkea kohtuullisen kovaa..
Mitäs ootte mieltä miksi tuohon ennätyslaitteeseen on suunniteltu tollanen kaikkien taiteen sääntöjen vastainen satsi?
__________________
KYM

Viimeksi muokannut AtteL : 12.04.2010 08:48 Perustelu: linkki lisätty
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 11.04.2010, 08:12
Solmurauta Solmurauta ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.03.10
Sijainti: etelä-karjala
Viestit: 70
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AtteL Näytä viesti
Tää löytyy tuolta Mappen HSD:n linkistä:

"Toistan uudestaan dieselinsinöörien havainnon: kun dieselmoottorin pakosarjan sisätilavuus viisinkertaistuu, puolittuu pakokaasuista saatava energiamäärä."

"Nopeusennätysdieselmoottorin (JCB Dieselmax) pakosarjan suunnittelu näyttää voimakkaasti nojaavan tähän havaintoon. Kts. kuva."



Että siinä on tollanen kynttilänjalka-sarja, ja kuitenkin kone jaksaa kulkea kohtuullisen kovaa..
Mitäs ootte mieltä miksi tuohon ennätyslaitteeseen on suunniteltu tollanen kaikkien taiteen sääntöjen vastainen satsi?
Tuo on oikein tehty dieselpakosarja.
Vaikkakin näköjään käytännön sanelemana ahdin ollut pakko siirtää tuonne taakse, paras olis jos ahtimen olisi saanut heti tuohon keskelle alle.

Esimerkkinä voisin mainita pakosarjan huonontumisen kun tehdään itse ns. pulssi/virityspakosarja, vakioahtimella heräsi alkuper. sarjalla 3000rpm ja uudella sarjalla 4000rpm samalla ahtimella.
Melkoinen parannus siis virisarjalla
__________________
Holset siellä lukee..

Viimeksi muokannut Solmurauta : 11.04.2010 08:18
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 11.04.2010, 08:16
Pertura Pertura ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.11.07
Sijainti: Vantaa
Viestit: 103
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Solmurauta Näytä viesti
Ei sitäkään kukaan usko että 1,9 vw dieselissä on mitattu 1bar ahtopaineella pakopainetta 0bar valusarjalla, samassa laitoksessa 2bar ahdoilla pakopaine 1bar ja noita mittauksia on tehty pelkästään volkkareissa ainakin kolmesta kulkuneuvosta.
Teillä on mittarit rikki. Sillä paine-ero on se mikä turbiiniakin pyörittää, eli 0 bar pakopaineella turbiini saattaa just just pyöriä mukana, mutta se ei pyöritä kompuraa sitä vauhtia että saataisiin aikaiseksi 1 bar ahtoa. Ja sinänsä kumma juttu on myös se, että teillä on ainoana noin suuret erot ahto- ja pakopaineissa. Kaikilla muilla ne menevät enemmän tai vähemmän käsi kädessä, pakopaine ehkä vähän korkeampana.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.04.2010, 08:19
Solmurauta Solmurauta ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.03.10
Sijainti: etelä-karjala
Viestit: 70
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pertura Näytä viesti
Teillä on mittarit rikki. Sillä paine-ero on se mikä turbiiniakin pyörittää, eli 0 bar pakopaineella turbiini saattaa just just pyöriä mukana, mutta se ei pyöritä kompuraa sitä vauhtia että saataisiin aikaiseksi 1 bar ahtoa. Ja sinänsä kumma juttu on myös se, että teillä on ainoana noin suuret erot ahto- ja pakopaineissa. Kaikilla muilla ne menevät enemmän tai vähemmän käsi kädessä, pakopaine ehkä vähän korkeampana.
Tuskin kymmenillä eri ihmisillä kaikki mittarit ovat rikki.
__________________
Holset siellä lukee..

Viimeksi muokannut Solmurauta : 11.04.2010 08:26
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 11.04.2010, 08:40
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.709
Perusasetus

olis joskus ihan mielenkiintoista saada penkitysprjut samalla koneella ja tekniikkapaketilla ajettuna tuollaisella tuubikäyrävirityksellä ja vakiolla valusarjalla, ja nimenomaan dieselkoneesta. saattaisi monelle tulla aikmoinen yllätys että kuinka paljon paremmin vakiosarja henkäilee kuin ( usein ) liian suurista käyristä kasattu kotikutoinen.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.04.2010, 10:41
Mappe:n Avatar
Mappe Mappe ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 27.01.09
Sijainti: Vaasa
Viestit: 550
Perusasetus

Tästä aiheesta on varmaan keskusteltu lähestulkoon kaikissa forumeissa. Tossa AtteL:n laittamassa kuvassa todistetusti toi moottori toimii mutta onhan sekin tuotu aikas kauaksi ja putken halkaisia joka menee turbolle on varmasti paksumpi kuin kannessa pakoaukko. Noinhan ne on laitettu järjestäen merimoottoreissa. Se vaikuttaa varmasti paljon minkä turbon autoonsa laittaa. Esim gt25 toimii varmasti vakiosarjassa paremmin kuin joku nelikymppinen.
__________________
Steady as she goes...
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 11.04.2010, 15:36
Pertura Pertura ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.11.07
Sijainti: Vantaa
Viestit: 103
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Solmurauta Näytä viesti
Tuskin kymmenillä eri ihmisillä kaikki mittarit ovat rikki.
Mikä sitä turbiinia oikein pyörittää, mikäli paine-ero turbiinin eri puolilla on 0? Joko mittaukset on tehty päin honkia tai koneessa on jotain mikä on jäänyt kertomatta.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 11.04.2010, 17:53
Sutsu Sutsu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.01.10
Sijainti: Liminka
Viestit: 180
Perusasetus

Jos kyse on mittarin paikasta. Toiset mittaa pakopainetta pakosarjasta ja toiset turbon jälkeen..
__________________
Katu-uskottavuus, maasturin tärkein ominaisuus!!
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 11.04.2010, 21:40
patroltd patroltd ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.01.06
Sijainti: lehtimäki, Finland.
Viestit: 731
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sutsu Näytä viesti
Jos kyse on mittarin paikasta. Toiset mittaa pakopainetta pakosarjasta ja toiset turbon jälkeen..
Totta, lämpöjäkin jotkut mittaa ahtimen jälkeen. Saahan sillä ahtimen jälkeisellä painemittauksella putkiston vastapaineen mitattua joka voikin olla nolla hyvällä putkella.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 12.04.2010, 21:04
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.330
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sutsu Näytä viesti
Jos kyse on mittarin paikasta. Toiset mittaa pakopainetta pakosarjasta ja toiset turbon jälkeen..
Pakopaine mitataan pakosarjasta, ennen ahdinta.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 12.04.2010, 23:57
Repa Löysä:n Avatar
Repa Löysä Repa Löysä ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.04.09
Sijainti: Nilsiä
Viestit: 103
Perusasetus

Master power


Oma kohtaisia kokemuksia ei master powereista ole, mutta olen kuullut eräältä taholta, että laatu vaihtelee. Jos ostaa lavallisen, niistä saa kasattua yhden hyvän. Välykset vaihtelee kuulemma suht reilusti. Mutta saa niitä minun puolestas ostaa ja kokeilla.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 11.04.2010, 23:38
Solmurauta Solmurauta ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.03.10
Sijainti: etelä-karjala
Viestit: 70
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pertura Näytä viesti
Mikä sitä turbiinia oikein pyörittää, mikäli paine-ero turbiinin eri puolilla on 0? Joko mittaukset on tehty päin honkia tai koneessa on jotain mikä on jäänyt kertomatta.
Pakokaasu johdetaan turbiinikoteloon, jossa sen energiaa käytetään turbiiniakselin pyöritysvoimana ennen kaasun päätymistä pakoputkeen.
Noista esimerkkien tapauksista on pakokaasupaine tietenkin mitattu pakosarjasta ennen ahdinta.
Tuo nollapaineen tapauksessa oleva ahdin nostaa kyllä pakopainetta kun ahtopaine on 2bar = pakopaine 1bar.

Kyllä turbon saa pyörimään ilman moottoriakin, suihkumoottoreiksikin niitä on tehty eikä siinä ole muuta kuin polttokammmio jossa palaa esim. polttoöljy tai nestekaasu.
Tässähän taas ahtopaine menee suoraan polttokammioon kun ahdin on saatu pyörimään.

Katso tuolta kuinka turboa voi pyörittää vaikka saunan kiukaalla: http://www.students.tut.fi/~kiiskils/stsk/turbo/1998/Jet2b.html
Milläpä tuo pyörii?
__________________
Holset siellä lukee..

Viimeksi muokannut Solmurauta : 12.04.2010 00:43
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 12.04.2010, 10:41
HJ-61:n Avatar
HJ-61 HJ-61 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.04.04
Sijainti: Etelä-Karjala
Viestit: 118
Perusasetus

Näyttää olevan mielipiteitä yhtä paljon kun on pakosarjoja maailmassa. Olisin kyllä jättänyt vakio pakosarjan paikoileen kun olihan sekii pulssisarja kynttilä versiona mutta syynä siihen että lähdin tekee uutta putki häkkyrää oli siinä että tota holsettia en oikee saanu järkevästi asettumaan tilan ahtauden takia siihen vakiosarjaan. Joten iski sitten kokeilunhalu ja tietysti kun kaikki muutikii on tehneet, niin päätin sitten tehdä tollasen.Huonompaa ahtimen heräämistä ei ainakaan ole havaittavissa sieltä herää mistä vakio hiluilla ehkä jopa paremmin, riippuen missä asennossa syöttöruuvi on.Penkkiin toi kosla viedään vielä tän vuoden puolella, kunhan saadaan uus kannentiiviste vaihdettua nyt paineet karkaa vesitilaan.Mutta nää on niitä asioita mistä voi vääntää maailman tappiin asti.
__________________
ilman turboa ja nelivetoa ei ole elämää...
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 12.04.2010, 20:52
Pertura Pertura ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.11.07
Sijainti: Vantaa
Viestit: 103
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Solmurauta Näytä viesti
Pakokaasu johdetaan turbiinikoteloon, jossa sen energiaa käytetään turbiiniakselin pyöritysvoimana ennen kaasun päätymistä pakoputkeen.
Noista esimerkkien tapauksista on pakokaasupaine tietenkin mitattu pakosarjasta ennen ahdinta.
Tuo nollapaineen tapauksessa oleva ahdin nostaa kyllä pakopainetta kun ahtopaine on 2bar = pakopaine 1bar.
Viitsisitkö kertoa tarkemmin miten tuo pakopaine on mitattu ja koneen speksejä pääosiltaan? Jostain sen turbiinin tarvitsee energia pyörimiseen ottaa, 0-pakopaineella ei vain ole mahdollista pyörittää kompuraa niin että ahtoa olisi kilon verran. Äkkiä tulee mieleen että ainoa tapaus jossa 1bar ahtopaine ja 0 bar pakopaine voisivat pitää paikkansa olisi remmin ja turbon yhdistelmä, jossa remmi hönkisi sen kilon verran jo tyhjäkäynnin tietämissä ja mallia riittävän iso turbiinisiipi hädin tuskin pyörisi mukana.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 13.04.2010, 07:50
Solmurauta Solmurauta ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.03.10
Sijainti: etelä-karjala
Viestit: 70
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pertura Näytä viesti
Viitsisitkö kertoa tarkemmin miten tuo pakopaine on mitattu ja koneen speksejä pääosiltaan? Jostain sen turbiinin tarvitsee energia pyörimiseen ottaa, 0-pakopaineella ei vain ole mahdollista pyörittää kompuraa niin että ahtoa olisi kilon verran. Äkkiä tulee mieleen että ainoa tapaus jossa 1bar ahtopaine ja 0 bar pakopaine voisivat pitää paikkansa olisi remmin ja turbon yhdistelmä, jossa remmi hönkisi sen kilon verran jo tyhjäkäynnin tietämissä ja mallia riittävän iso turbiinisiipi hädin tuskin pyörisi mukana.
No niin, koitappa paineilmalla pyörittää turbon akselia niin että laitat sen paineilman pakopesään että kompressoripuoli tuottaa vaikka 1,5bar ahtopainetta.
Ei taida ihan 10bar paineilmaa riittää..

Tämä vertaus ihan vain siksi että pelkkä paine ei pyöritä ahdinta.
__________________
Holset siellä lukee..

Viimeksi muokannut Solmurauta : 13.04.2010 08:06
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 11.04.2010, 11:28
härdelli:n Avatar
härdelli härdelli ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 01.12.06
Sijainti: Kuopio
Viestit: 568
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Solmurauta Näytä viesti
^Niinpä, turhaa työtä kamalasti.
Normaalistihan se menee niin että ostetaan joku 100e ahdin joka on sinnepäin, pistetään paikoilleen ja kattotaan jotta ihan paska, pakopaineet 4bar.
Laittaa kerralla sopivat asiat niin ei ole ongelmia.
Ei sitäkään kukaan usko että 1,9 vw dieselissä on mitattu 1bar ahtopaineella pakopainetta 0bar valusarjalla, samassa laitoksessa 2bar ahdoilla pakopaine 1bar ja noita mittauksia on tehty pelkästään volkkareissa ainakin kolmesta kulkuneuvosta.
Eikä toyota jää yhtään huonommaksi jos asiat on kunnossa, nuo maininnat ihan vain sen takia kun niistä on mitattua tietoa.
Liian usein karsastetaan vakio valupakosarjoja joista saa erinomaisia liitoskappaleillakin.
Eli näyttää siltä, et teidän virittämissä wokkeloissa on kilo paineita parkissakin, vaikka mosa ei pyöri. Ahdot menee alle kilon niin sit pakopaineet on miinuksella? Toden näköisesti moottori pyörii jo ilman polttoainettakin ku alipainee imee mäntiä

On kai alipainetta pakoputkissa, mut vaan hetkellisesti ja yleensä vedossa kaikki ennen rupelia on ylipaineen puolella. kaks tahtisissa on hianoja pulsseja putkessa, sekin on keskiarvoltaan ylipaineessa koko ajan.
__________________
Hiluxistakin voi tehdä maasturin.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 11.04.2010, 12:01
patroltd patroltd ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.01.06
Sijainti: lehtimäki, Finland.
Viestit: 731
Perusasetus

Jaahas, eli lähes kaikkiin nopeisiin mersuihin on turhaan tehty hienoja pakosarjoja tilaa viemään, myös herlevi joka on sellaisen laittanut vetotraktoriinsakin.
Kyllä niitä valusarjoja on hyviäkin, mutta tuollainen kuus yhteen heti pakokanavan jälkeen ei ole sellainen.
Tuo jcb:n sarja olis mukava nähdä halkaistuna.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään 2l turbo pulu O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 16.03.2009 23:20
Myydään iso turbo Nutti O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 06.11.2008 22:09
Ostetaan Turbo lj:hin LarppaV O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 22.09.2008 15:03
M: Patrollin turbo kone,jarrusatuloita,turbo osia. tapsa4x4 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 7 24.05.2007 12:34
M/V Turbo Nemi O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 13.04.2006 06:35


Sivu luotu: 15:45 (GMT +2).