Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.04.2010, 19:56
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.066
Perusasetus

Mikäs kaasunestejousitus tämä on olevinaan? Mielenkiintoinen kyhäelmä...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 08.04.2010, 21:40
psk123 psk123 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 15.12.05
Sijainti: Oulu, Finland.
Viestit: 496
Perusasetus

Tää on vissii tossa toisessa topikissa mainittu L&L systeemi. Kiire vaan tulee... Lumet lähtee.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sutsu Näytä viesti
Joo pitää laitella kuvia, kun lumet lähtee. "L&L" -systeemikin pitäs olla alla siihen mennessä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 08.04.2010, 22:50
Jopo_:n Avatar
Jopo_ Jopo_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 03.12.08
Sijainti: Kokkola
Viestit: 285
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja psk123 Näytä viesti
Tää on vissii tossa toisessa topikissa mainittu L&L systeemi. Kiire vaan tulee... Lumet lähtee.
Niin siis mikä...?!? Mitä tuo "äl et äl" käytännössä tarkoittaa? Alkoi oikein kiinnostamaan...
__________________
- Toyota Hilux LN65 -88 ja Yamaha WR250F -01 -

Life is an ON/OFF switch and it's ON when the front wheel doesn't touch the ground
Ingman saa maidon maistumaan, Toyota raudan ruostumaan

Viimeksi muokannut Jopo_ : 08.04.2010 22:52
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.04.2010, 05:45
A-P A-P ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 08.03.04
Sijainti: Rehakka, ei enää niin vapaassa Janakkalassa..
Viestit: 2.497
Perusasetus

Itämainen Citroen!!!
__________________
A-P
*Muovi on saatanasta*
KAIKKI ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.04.2010, 09:22
Sutsu Sutsu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.01.10
Sijainti: Liminka
Viestit: 180
Perusasetus

L&L = Lift & Leveling. Onneksi on lumien lähtö myöhässä, muuten ois aikataulu kussu jo. Kusee se kuitenkin, kun liki kaks kuukautta kesti osien tulo kauemmin kuin odotettiin. Joo eli hydraulisylinterit iskarien paikalle, eli nestejousitus. Kun systeemi pelaa, niin orkkis takajousista lähtee lateja kävelemään ja keulan sauvoja löysätään ja näin saadaan auto alas noin 50 mm. Tarvittaessa voidaan sitten hydrauliikalla nostaa siitä noin 100 mm, eli +50 mm orkkis korosta. Siis täysin säädettävä auton korkeus, jousituksen jäykkyys ja paluuvaimennuksien kovuus. Itämainen sitikka siis, mutta itämaisuudesta johtuen tämä toimii paremmin.. Lisäoptioista lisää myöhemmin, niitä on tulossa "riittävästi".
__________________
Katu-uskottavuus, maasturin tärkein ominaisuus!!
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 09.04.2010, 09:39
Jopo_:n Avatar
Jopo_ Jopo_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 03.12.08
Sijainti: Kokkola
Viestit: 285
Perusasetus

Kysymys vielä että saako tuota jousitusta leimattua autoon? Ja onko nuo sylinterit normaaleja 2-toimisia hydraulikkasylintereitä? Missä hintaluokassa pyörii tuo paketti?
__________________
- Toyota Hilux LN65 -88 ja Yamaha WR250F -01 -

Life is an ON/OFF switch and it's ON when the front wheel doesn't touch the ground
Ingman saa maidon maistumaan, Toyota raudan ruostumaan

Viimeksi muokannut Jopo_ : 09.04.2010 09:43
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 09.04.2010, 10:06
KoniJeep:n Avatar
KoniJeep KoniJeep ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.02.10
Sijainti: Halinjälvi / Pohjois-Kaljala
Viestit: 1.904
Perusasetus

Toimiiko näin:
Paljon maavaraa=jäykkä jousitus?
Mukavan löysä jousitus=matala maavara?
Vai pysyykö "joustavuus" /joustot maastokykyisenä, riippumatta auton lento korkeudesta?

Jos toimis: matalana=jäykempi ja korkeana=löysempi, niin tollaista sarjaa vois aatellakkin! (jos sopivaa löytyy?)
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 09.04.2010, 21:06
Tumi:n Avatar
Tumi Tumi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.01.03
Sijainti: Joensuu
Viestit: 1.502
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sutsu Näytä viesti
Itämainen sitikka siis, mutta itämaisuudesta johtuen tämä toimii paremmin..
No tuskin tuota voi verrata sitikan aktiivi jousitukseen. Mitkäs merkit niitä citroenin jousitus komponentteja käyttikään... joku semmonen britti pulju joka tais alkaa R:llä. Eikä ollu aikaan rover.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 09.04.2010, 21:27
Sutsu Sutsu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.01.10
Sijainti: Liminka
Viestit: 180
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja gikseri Näytä viesti
Mikäs muuten oli rengaskoko joka tuohon on tulossa? Paljon tuo paketti kustansi renkaiden kanssa?
275/45-20, Hankook Ventus RH06. Kumet makso kotipihaan tuotuna 590 ja vanteet maksaa (jos tulevat) 895 haaparannalla, eli yht: 1485 suomen alvilla.



Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tumi Näytä viesti
No tuskin tuota voi verrata sitikan aktiivi jousitukseen. Mitkäs merkit niitä citroenin jousitus komponentteja käyttikään... joku semmonen britti pulju joka tais alkaa R:llä. Eikä ollu aikaan rover.
Kiitos tiedosta, en muistanutkaan että RR olis tehnyt myös Citroenin BX -mallin..
__________________
Katu-uskottavuus, maasturin tärkein ominaisuus!!
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 13.04.2010, 22:00
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.066
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sutsu Näytä viesti
L&L = Lift & Leveling.
Lainaus:
Normaaleja 2-toimisiä sylintereitä, jotka on vaan teetetty mittojen mukaan. Mitään hintoja en julkista vielä, tiedot tulee kun homma on paketissa.
Onkos tämä ihan valmis yleismallin osta-heti-paketti autoon vai ootko käyny hytikkaliikkeessä ostelemassa sylkkää, nippaa, palloo ja venttiiliä?

Viimeksi muokannut -MaTTi- : 13.04.2010 22:02
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 14.04.2010, 07:31
Sutsu Sutsu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.01.10
Sijainti: Liminka
Viestit: 180
Perusasetus

Ei todellakaan ole valmis. Meinasin ensin laittaa korotuksen paineilmalla, mutta eräs hydrauliikka mies perusteli nesteen puolesta sen verran, että en sitten siihen lähtenyt. Hän sitten lähetti peruspaketin ja nyt olen itse täydennellyt tarpeita ja suunnitellut uudestaan tätä. Pikkuhiljaa ymmärtää itekki, että mihin tällä voi pystyä. Tarkoitus olis tehdä melkein plug and play tyylinen systeemi tästä, jossa vaan mitoitukset tarkistettas autokohtaisesti ja ajajan mieltymysten mukaan. Sen verran on tuota muuttujaa, että samat palikat ei käy kaikkiin autoihin.

Pelkästään offiin järjestelmä on kohtuu helppo tehdä ja toisaalta pelkästään onroadiinkin kohtuu helppo, tosin palikkaa tulee enemmän kuin offiin. Itse pyrin nyt yhdistään molemmat ja siihen tuntuu tulevan tuota palikkaa. Tavoitteet siis näin:

1. On Road
- Lasketaan autoa 50 mm, poistamalla takaa lehtiä, siten että ainakin norra jääpi, ehkä yks apulehtikin. Edessä löysätään vastaavasti vääntösauvoja.
- Hydrauliikalla jäykistetään jousitus ala-asennossa, jäykkyydeltään yhtäkovaksi/ tarvittaessa kovemmaksi kuin vakiojouset ovat.
- Taka- ja etuakselin itsenäinen korkeuden säätö. Esim. jos lavalla kuormaa, niin nostetaan perää niin että auto vaaterissa, samalla kasvaa jäykkyys, eli ei niiaile tyhjää enempää heitoissa.
- Säädettävä paluu vaimennus joka sylinteriin (pyörään).
- Hydraulinen kallituksen vaimentaja (ainakin yhdelle akselille).

2. Off Road
- Nostetaan autoa hydrauliikalla 50 mm(100mm ala-asennosta).
- Yläasennossa jousitus veltostetaan hydraulisesti.
- Etu- ja takaakselin itsenäinen korkeuden säätö on käytössä jos lavalla on paljon kuormaa, tällöin seuraava ominaisuus ei ole käytössä.
- Jos lavalla on kuormaa vain vähän tai ei ollenkaan, voidaan samanpuolen etu- ja takarengas kytkeä toimimaan parina. Kun etupyörä ajetaan esim. kannon nokkaan, eli maksimaaliseen sisäänjoustoon niin painetaan saman aikaisesti samanpuolen takarengasta samalla voimalla alaspäin. Tästä johtuen ulosjouston vaiheissa on pyörään kohdistuva voima suurempi kuin ilman lisäpainetta ja vastaavasti kannon nokassa olevan pyörän paine on pienempi, kuin vakiopaineella. Käänteisesti tämä tapahtuu auton toisella puolella järjestelmän ollessa päällä.
- Järjestelmässä painemittarit josta nähdään etu- ja taka-akselin paineet, joilloin voidaan arvioida painerosta, onko ylläoleva peri kytkentä mahdollinen, eli onko kuormaa liikaa, vai ei.
- Voidaan eliminoida hydraulinen kallistuksen vaimentaja pois käytöstä. Vilttoa rinnettä ajettaessa, voidaan kallistuksen vaimentajaa käyttää myös ylä-asennossa, koska muutoin järjestelmä lisää kallistumaa vakiojousiin verrattuna.

Muuta
- Kaikkia näitä toimintoja ohjataan kojetaulusta omilla katkaisijoilla ja jossa samassa sijaitsee myös painemittarit. Itselleni tulee katkaisija hässäkkä (ON/OFF-tyylinen). Myöhemmin voidaan toimintoihin tehdä logiikoita, joihin voi ohjelmoida toiminnot, eli esim. ONROAD ja OFFROAD ja lisäksi muutama mahdollisuus joiden ominaisuuksien hetkelliseen poiskytkemiseen.
- Kaikki alustan jäykkyydet toimivat kaikissa korkeuksissa. Kerroin ylläolevassa vain käyttöesimerkit. Voidaan siis ajaa esim. kokoajan vakiokorkeudessa (orkkisjousien korkeus) ja säätää vain jäykkyyksiä hydrauliikalla).
- Orkkis jousia ei ole pakko keventää, mutta se antaa enemmän pelivaraa hydrauliikan sovelluksille.
- Vakio mekaaninen kallistuksen vaimentaja voidaan poistaa mutta ei ole välttämätöntä.
- Kehittelyssä vielä muutama hieno säätö.

Parjantaina tullee taas osaa ja viikonloppuna ehkä kasaillaan taas, riippuu vähän sähkökaavion valmistumisestakin. Koneikko jötköttää nyt ruosteisissa (maalaamatta) kiinnikkeissä vapaavirtaus ilmansuodattimen alla.
__________________
Katu-uskottavuus, maasturin tärkein ominaisuus!!
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Pajero tuuninkia (44" kumit) -MaTTi- Chit-Chat 10 09.07.2009 19:28
blazer tuuninkia! kävikökipiäää Tekniikka & Jutustelu 2 19.09.2007 19:50
Tuuninkia Uazmies Chit-Chat 7 02.12.2006 00:58
Tuuninkia ?? tai jotain.. SoSo Tekniikka & Jutustelu 6 09.08.2005 06:38
Onneksi ei paljoa tuuninkia näy JF Chit-Chat 5 07.01.2005 16:40


Sivu luotu: 08:42 (GMT +2).