Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 14.04.2010, 14:51
Sutsu Sutsu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.01.10
Sijainti: Liminka
Viestit: 180
Perusasetus

Joo elikkä kaks paineakkua kuten 4x4 76 jo valaisikin.

Suurella esipaineella olevat maantie käyttöön ja pienemmällä esipaineella olevat maastoon. Myös paineakun tilavuudella voi pelata. Siinä olet oikeassa että pidättely paine on sama esim. yläasennossa oli käytössä kumpi akusto vain. Jos paine laskee, niin autokin laskee. Paine vaan pääsee purkautuun pienemmällä vastuksella pehmeällä akulla ja sitä jähnätään vastaan enemmän kovilla akuilla. Myös virtaukset sylinterien kesken on sallittu maastoajossa jolloin paine pääsee "karkuun" osittain. Näistä tulee herkkyys yläasentoon ja jäykkyys ala-asentoon.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Racingrabbit Näytä viesti
Mielenkiintoista.
Onko järjestelmässä kaksi erillistä hydraulisylnteriä/pyörä tai miten tuo on mahdollista toteuttaa yhdellä sylinterillä?
Minun logiikan mukaan jos nostetaan hydraulisylinterillä,niin eikös se laskeudu takaisin jos jousitus "veltostetaan"?

__________________
Katu-uskottavuus, maasturin tärkein ominaisuus!!
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.04.2010, 17:24
k.j:n Avatar
k.j k.j ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 23.10.05
Sijainti: Turusta +300 km
Viestit: 1.076
Perusasetus

Onko tämä laitettu kiinni ja jos on ,niin missä viipyy kuvat? , katos kun kuvat on kivoja.
Sitten kiinnostaisi tietää miten laitteisto käyttäytyy jäykkien jousien kanssa? pitääkö vaihtaa jotkin vieteriltä näyttävät alle.
Citroën järjestelmän tunnen , vai onko nämä vain korkeus säädettävä iskunvaimennin ( kolme asentoo? )
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.04.2010, 06:59
Sutsu Sutsu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.01.10
Sijainti: Liminka
Viestit: 180
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja k.j Näytä viesti
Onko tämä laitettu kiinni ja jos on ,niin missä viipyy kuvat? , katos kun kuvat on kivoja.
Sitten kiinnostaisi tietää miten laitteisto käyttäytyy jäykkien jousien kanssa? pitääkö vaihtaa jotkin vieteriltä näyttävät alle.
Citroën järjestelmän tunnen , vai onko nämä vain korkeus säädettävä iskunvaimennin ( kolme asentoo? )
Ei ole paikallaan kuin koneikko nyt. Tänään käyn hakeen lisää osia ja viikonloppuna voi edetä taas. Minulta puuttuu tällä hetkellä kokonaan sähköt ja olen tyhmä niiden kanssa. Kytkentäkaavio piti kaverin tehdä, mutta sitä ei vaan tule, on sanotti hyvästi ja pahasti.. Järjestelmän voisin muuten kasata, mutta kun ei ole sähköjä, niin sitten olisi auto ilman iskareita (ennenkuin saa sähköt) ja on kuitenkin tämän perheen käyttiskin tämä.

Jäykkien jousien (vakiokorkuisten) kanssa käyttäytyy muutoin samoin kuin mitä olen maininnut, mutta alaspäin ei pääse vakio korosta. Yläasennossa ei ole niin rento kuin on löysennetyin jousin. Kaikki ominaisuudet on käytössä silti, mutta käytännössä jää pieni ero jäykkyyksiin jne. Mullakin on tarkoitus kasata ensin hydrauliikka pelaamaan ja sitten vasta laskea autoa löysäämällä jousia.

Toki, vielä että jos son jäykkäakselinen, niin korottaahan voi vaikka 20 senttiä periaatteessa ja silloin on jo vakiojousien voima loppunut, eli toimii yläasennossa erittäin herkästi. Toki sylinterit tulee olla silloin paljon pitemmät, mutta niiden mittahan ei ole ongelma.
__________________
Katu-uskottavuus, maasturin tärkein ominaisuus!!
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.04.2010, 21:25
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.253
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sutsu Näytä viesti
Joo elikkä kaks paineakkua kuten 4x4 76 jo valaisikin.

Suurella esipaineella olevat maantie käyttöön ja pienemmällä esipaineella olevat maastoon. Myös paineakun tilavuudella voi pelata. Siinä olet oikeassa että pidättely paine on sama esim. yläasennossa oli käytössä kumpi akusto vain. Jos paine laskee, niin autokin laskee. Paine vaan pääsee purkautuun pienemmällä vastuksella pehmeällä akulla ja sitä jähnätään vastaan enemmän kovilla akuilla. Myös virtaukset sylinterien kesken on sallittu maastoajossa jolloin paine pääsee "karkuun" osittain. Näistä tulee herkkyys yläasentoon ja jäykkyys ala-asentoon.
Moro!

Mielenkiintoiselta näyttää tuo sinun systeemi.

Ajatuksia:

Jos meinaat saada jousitusta pehmeämmäksi maastossa niin tee se siten että maastossa on molemmat paineakut rinnan sen korotuksen kera koska silloin siellä on sitä kaasutilavuutta ,ja painetta riittää vielä ääri joustoillakin,ja maantie ajossa vain yksi,ja jos ne on eri täytöllä,niin siitä saadaan vielä esim. taakse parikin,eri jäykkyyttä.

Toinen juttu olisi että nuo kaksitoimi sylinterit laitettaisiin toimimaan ykstoimisina siten että männän molemmat puolet olisivat samaa piiriä,ja että niiden väliin laitettaisiin se vaimennus eli kuristus venttiili.
Silloin saataisiin sekä sisä että ulos joustoon vaimennus,ja nekin saataisiin vastaventtiileillä tms. halutunlaisiksi.
Näin toimien tosin männänvarren paksuus olisi se joka määrää tarvittavan paineen.

Ja tuota... kannattaa valmistautua siihen että eka versio ei ole kovin pitkäikäinen jos nuo on tavallisia sylintereitä tavan tiivisteineen,mutta saatan olla väärässäkin.

Itse olen suunnitellut hieman samankaltaista systeemiä mersun hydrauli/kierrejousi systeemistä.(olisi käsivarastossa) tai jostain sopivista iskareista.

Joka tapauksessa mielenkiintoinen systeemi josta mielelläni kuulen ja näen kuvia lisää.

Äläkä vaan lannistu vastoinkäymisistä,sillä äkikseltään niitäkin saattaa olla luvassa .
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.04.2010, 07:10
Sutsu Sutsu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.01.10
Sijainti: Liminka
Viestit: 180
Perusasetus

Joo kummatkin, sekä löysät että jäykät akut on käytössä maastossa ja löysä suljetaan tienpäällä, juuri kuten ajattelitkin. Maantieajoon tulee kaksi akkua seuraavasta syystä:

- Vasen/oikea sylinteri välinen virtaus ei saa olla mahdollinen koska se pyrkisi kallistaan autoa lisää ja tämä on huono ominaisuus maantie ajossa.
- Keskelle tulee siis lukko joka estää yllä olevan maantie ajossa ja siksi maantie akku tulee olla sylinterikohtainen.

Maastoajossa välilukko on auki ja vasen/oikea saa pelata samassa piirissä yhteen, siihen riittää yksi akku. Kun välilukko avataan poistuu samalla hydraulisen kallistuksen vaimentajan ominaisuus.

Sylinterit ja männän puolet ovat samaa piiriä, toki ristissä. Eli kuten kuvailit nosteen säätää paine-ero. Tästä tulee juuri hydraulinen kallistuksen vaimennin, joka on siis eliminoitavissa tarpeen mukaan pois/päällä. Männän varren mitoitus on juuri siksi tärkeää ja veikkaan että itselläni se ei ole ihan optimaalinen, mutta tämä on tätä testausta.

Jep, ei lannistuta, sillä helppo elämä alkoi neljästoista maaliskuuta.

Edittiä: kirotusvireitä..

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Moro!

Mielenkiintoiselta näyttää tuo sinun systeemi.

Ajatuksia:

Jos meinaat saada jousitusta pehmeämmäksi maastossa niin tee se siten että maastossa on molemmat paineakut rinnan sen korotuksen kera koska silloin siellä on sitä kaasutilavuutta ,ja painetta riittää vielä ääri joustoillakin,ja maantie ajossa vain yksi,ja jos ne on eri täytöllä,niin siitä saadaan vielä esim. taakse parikin,eri jäykkyyttä.

Toinen juttu olisi että nuo kaksitoimi sylinterit laitettaisiin toimimaan ykstoimisina siten että männän molemmat puolet olisivat samaa piiriä,ja että niiden väliin laitettaisiin se vaimennus eli kuristus venttiili.
Silloin saataisiin sekä sisä että ulos joustoon vaimennus,ja nekin saataisiin vastaventtiileillä tms. halutunlaisiksi.
Näin toimien tosin männänvarren paksuus olisi se joka määrää tarvittavan paineen.

Ja tuota... kannattaa valmistautua siihen että eka versio ei ole kovin pitkäikäinen jos nuo on tavallisia sylintereitä tavan tiivisteineen,mutta saatan olla väärässäkin.

Itse olen suunnitellut hieman samankaltaista systeemiä mersun hydrauli/kierrejousi systeemistä.(olisi käsivarastossa) tai jostain sopivista iskareista.

Joka tapauksessa mielenkiintoinen systeemi josta mielelläni kuulen ja näen kuvia lisää.

Äläkä vaan lannistu vastoinkäymisistä,sillä äkikseltään niitäkin saattaa olla luvassa .
__________________
Katu-uskottavuus, maasturin tärkein ominaisuus!!

Viimeksi muokannut Sutsu : 16.04.2010 07:13
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.04.2010, 07:23
Sutsu Sutsu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.01.10
Sijainti: Liminka
Viestit: 180
Perusasetus

Tässäpä kaaviokuva. Hydraulikoneikko tullee eri paikasta sisään, mutta toimii samalla tavalla. Tässä kaaviossa nyt mukana varren puolet. Eka versio kytketään vielä ilman niitä ja silloin esitäytöt akuissa pienemmät. Oikeastaan esitäytöt ovat jo akuissa, niin kokeilen ensin niillä ja nostetaan täyttöä kun siirretään tämän kaavion mukaiseen kytkentään.

__________________
Katu-uskottavuus, maasturin tärkein ominaisuus!!

Viimeksi muokannut Sutsu : 16.04.2010 07:29
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.04.2010, 14:53
Sutsu Sutsu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.01.10
Sijainti: Liminka
Viestit: 180
Perusasetus

Etusysteemit paikallaan. Sopii hienosti, kun renkaat suorassa, mutta ei kestä kääntää.. Ajatus tuli, että kulmanipalla lähtö ja jako tuossa ylätukivarren päällä kahteen letkuun, niin oispa täyrellinen.. Kolmos kuvasta näkyy, että vänkää ABSin anturin kanssa, eli ei näin.










Takana letkut ja liittimet mahtuu olemaan joka jouston vaiheessa, muttaa ei haittaisi jos olis vähän taivutettu toista letkun päätä, nyt suorat lähdöt.






Siellä on takapallo paikallaan, propattu kauniisti lavan pohjaan itseporaavilla ja banjerilla. Samaan paikkaan sopii vaikka kaikki kolme akkua, nyt alotellaan yhdellä.



Ja siellä etupallo. Oikealla on kyllä hyviä paikkoja pallon piilotukseen, mutta vasen näyttää ahtaalta. Keulakin lähtee ensin tällä yhdellä pallolla testiin. Jos joku osais sähköt kytkeä, niin pääsis kokeileen.




Äkkiseltään näytti että auto lysähti jo jonkun sentin kasaan, kun kaasuiskarit vaihtui sylintereihin. Ei siis tarvi paljoo auttaa alaspäin menossa, niin ollaan tavoitteessa.
__________________
Katu-uskottavuus, maasturin tärkein ominaisuus!!
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 20.04.2010, 15:45
Slantsix225:n Avatar
Slantsix225 Slantsix225 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.04
Sijainti: Mehtä, Finland.
Viestit: 163
Thumbs up

Varmaan noi letkutukset sais tehtyä helpommin jos laittaisi esim. nuo etu sylinterit toisinpäin. Siis sylinterin varsi alas päin. Silloin ei letkujen tarvi liikkua niin paljon. Letkujen tilalla voisi käyttää myös rautaputkia jotka nousee sylinteriputkea pitkin ylös ja siitä letkuilla eteenpäin. Putkilla on paljon pienempi ulkohalkaisija ja nipat eivät vie niin paljon tilaa.

Mielenkiintoinen projekti.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 20.04.2010, 15:51
Pete:n Avatar
Pete Pete ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.03.05
Sijainti: Sipoo, Suomi
Viestit: 1.673
Perusasetus

Mitä tapahtuu jos kääntää rattia
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sutsu Näytä viesti


Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 20.04.2010, 15:59
Slantsix225:n Avatar
Slantsix225 Slantsix225 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.04
Sijainti: Mehtä, Finland.
Viestit: 163
Perusasetus

kiiruna hydraulit


Kustomi ukothan on harrastaneet noita hydraulijousituksia ainakin 80 luvulta asti.

Tuolta saattaisi löytyä apuja rojektiin.
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=129
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Pajero tuuninkia (44" kumit) -MaTTi- Chit-Chat 10 09.07.2009 19:28
blazer tuuninkia! kävikökipiäää Tekniikka & Jutustelu 2 19.09.2007 19:50
Tuuninkia Uazmies Chit-Chat 7 02.12.2006 00:58
Tuuninkia ?? tai jotain.. SoSo Tekniikka & Jutustelu 6 09.08.2005 06:38
Onneksi ei paljoa tuuninkia näy JF Chit-Chat 5 07.01.2005 16:40


Sivu luotu: 22:29 (GMT +2).