![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Joo elikkä kaks paineakkua kuten 4x4 76 jo valaisikin. Suurella esipaineella olevat maantie käyttöön ja pienemmällä esipaineella olevat maastoon. Myös paineakun tilavuudella voi pelata. Siinä olet oikeassa että pidättely paine on sama esim. yläasennossa oli käytössä kumpi akusto vain. Jos paine laskee, niin autokin laskee. Paine vaan pääsee purkautuun pienemmällä vastuksella pehmeällä akulla ja sitä jähnätään vastaan enemmän kovilla akuilla. Myös virtaukset sylinterien kesken on sallittu maastoajossa jolloin paine pääsee "karkuun" osittain. Näistä tulee herkkyys yläasentoon ja jäykkyys ala-asentoon. Lainaus:
__________________
Katu-uskottavuus, maasturin tärkein ominaisuus!! |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Onko tämä laitettu kiinni ja jos on ,niin missä viipyy kuvat?
![]() ![]() Sitten kiinnostaisi tietää miten laitteisto käyttäytyy jäykkien jousien kanssa? pitääkö vaihtaa jotkin vieteriltä näyttävät alle. Citroën järjestelmän tunnen , vai onko nämä vain korkeus säädettävä iskunvaimennin ( kolme asentoo? ) |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jäykkien jousien (vakiokorkuisten) kanssa käyttäytyy muutoin samoin kuin mitä olen maininnut, mutta alaspäin ei pääse vakio korosta. Yläasennossa ei ole niin rento kuin on löysennetyin jousin. Kaikki ominaisuudet on käytössä silti, mutta käytännössä jää pieni ero jäykkyyksiin jne. Mullakin on tarkoitus kasata ensin hydrauliikka pelaamaan ja sitten vasta laskea autoa löysäämällä jousia. Toki, vielä että jos son jäykkäakselinen, niin korottaahan voi vaikka 20 senttiä periaatteessa ja silloin on jo vakiojousien voima loppunut, eli toimii yläasennossa erittäin herkästi. Toki sylinterit tulee olla silloin paljon pitemmät, mutta niiden mittahan ei ole ongelma.
__________________
Katu-uskottavuus, maasturin tärkein ominaisuus!! |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mielenkiintoiselta näyttää tuo sinun systeemi. Ajatuksia: Jos meinaat saada jousitusta pehmeämmäksi maastossa niin tee se siten että maastossa on molemmat paineakut rinnan sen korotuksen kera koska silloin siellä on sitä kaasutilavuutta ,ja painetta riittää vielä ääri joustoillakin,ja maantie ajossa vain yksi,ja jos ne on eri täytöllä,niin siitä saadaan vielä esim. taakse parikin,eri jäykkyyttä. Toinen juttu olisi että nuo kaksitoimi sylinterit laitettaisiin toimimaan ykstoimisina siten että männän molemmat puolet olisivat samaa piiriä,ja että niiden väliin laitettaisiin se vaimennus eli kuristus venttiili. Silloin saataisiin sekä sisä että ulos joustoon vaimennus,ja nekin saataisiin vastaventtiileillä tms. halutunlaisiksi. Näin toimien tosin männänvarren paksuus olisi se joka määrää tarvittavan paineen. Ja tuota... kannattaa valmistautua siihen että eka versio ei ole kovin pitkäikäinen jos nuo on tavallisia sylintereitä tavan tiivisteineen,mutta saatan olla väärässäkin. Itse olen suunnitellut hieman samankaltaista systeemiä mersun hydrauli/kierrejousi systeemistä.(olisi käsivarastossa) tai jostain sopivista iskareista. Joka tapauksessa mielenkiintoinen systeemi josta mielelläni kuulen ja näen kuvia lisää. Äläkä vaan lannistu vastoinkäymisistä,sillä äkikseltään niitäkin saattaa olla luvassa . ![]() ![]() ![]() |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Joo kummatkin, sekä löysät että jäykät akut on käytössä maastossa ja löysä suljetaan tienpäällä, juuri kuten ajattelitkin. Maantieajoon tulee kaksi akkua seuraavasta syystä:
- Vasen/oikea sylinteri välinen virtaus ei saa olla mahdollinen koska se pyrkisi kallistaan autoa lisää ja tämä on huono ominaisuus maantie ajossa. - Keskelle tulee siis lukko joka estää yllä olevan maantie ajossa ja siksi maantie akku tulee olla sylinterikohtainen. Maastoajossa välilukko on auki ja vasen/oikea saa pelata samassa piirissä yhteen, siihen riittää yksi akku. Kun välilukko avataan poistuu samalla hydraulisen kallistuksen vaimentajan ominaisuus. Sylinterit ja männän puolet ovat samaa piiriä, toki ristissä. Eli kuten kuvailit nosteen säätää paine-ero. Tästä tulee juuri hydraulinen kallistuksen vaimennin, joka on siis eliminoitavissa tarpeen mukaan pois/päällä. Männän varren mitoitus on juuri siksi tärkeää ja veikkaan että itselläni se ei ole ihan optimaalinen, mutta tämä on tätä testausta. Jep, ei lannistuta, sillä helppo elämä alkoi neljästoista maaliskuuta. ![]() Edittiä: kirotusvireitä.. Lainaus:
__________________
Katu-uskottavuus, maasturin tärkein ominaisuus!! Viimeksi muokannut Sutsu : 16.04.2010 07:13 |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Tässäpä kaaviokuva. Hydraulikoneikko tullee eri paikasta sisään, mutta toimii samalla tavalla. Tässä kaaviossa nyt mukana varren puolet. Eka versio kytketään vielä ilman niitä ja silloin esitäytöt akuissa pienemmät. Oikeastaan esitäytöt ovat jo akuissa, niin kokeilen ensin niillä ja nostetaan täyttöä kun siirretään tämän kaavion mukaiseen kytkentään.
__________________
Katu-uskottavuus, maasturin tärkein ominaisuus!! Viimeksi muokannut Sutsu : 16.04.2010 07:29 |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Etusysteemit paikallaan. Sopii hienosti, kun renkaat suorassa, mutta ei kestä kääntää..
![]() ![]() ![]() ![]() Takana letkut ja liittimet mahtuu olemaan joka jouston vaiheessa, muttaa ei haittaisi jos olis vähän taivutettu toista letkun päätä, nyt suorat lähdöt. ![]() Siellä on takapallo paikallaan, propattu kauniisti lavan pohjaan itseporaavilla ja banjerilla. ![]() ![]() Ja siellä etupallo. Oikealla on kyllä hyviä paikkoja pallon piilotukseen, mutta vasen näyttää ahtaalta. Keulakin lähtee ensin tällä yhdellä pallolla testiin. Jos joku osais sähköt kytkeä, niin pääsis kokeileen. ![]() Äkkiseltään näytti että auto lysähti jo jonkun sentin kasaan, kun kaasuiskarit vaihtui sylintereihin. Ei siis tarvi paljoo auttaa alaspäin menossa, niin ollaan tavoitteessa.
__________________
Katu-uskottavuus, maasturin tärkein ominaisuus!! |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Varmaan noi letkutukset sais tehtyä helpommin jos laittaisi esim. nuo etu sylinterit toisinpäin. Siis sylinterin varsi alas päin. Silloin ei letkujen tarvi liikkua niin paljon. Letkujen tilalla voisi käyttää myös rautaputkia jotka nousee sylinteriputkea pitkin ylös ja siitä letkuilla eteenpäin. Putkilla on paljon pienempi ulkohalkaisija ja nipat eivät vie niin paljon tilaa.
Mielenkiintoinen projekti. |
#9
|
||||
|
||||
![]() |
#10
|
||||
|
||||
![]() kiiruna hydraulit
Kustomi ukothan on harrastaneet noita hydraulijousituksia ainakin 80 luvulta asti.
Tuolta saattaisi löytyä apuja rojektiin. http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=129 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Pajero tuuninkia (44" kumit) | -MaTTi- | Chit-Chat | 10 | 09.07.2009 19:28 |
blazer tuuninkia! | kävikökipiäää | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 19.09.2007 19:50 |
Tuuninkia | Uazmies | Chit-Chat | 7 | 02.12.2006 00:58 |
Tuuninkia ?? tai jotain.. | SoSo | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 09.08.2005 06:38 |
Onneksi ei paljoa tuuninkia näy | JF | Chit-Chat | 5 | 07.01.2005 16:40 |