Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 31.03.2010, 23:10
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Ford Ranger Pick-Up Super Cab XL 2.5 TDCi 4x4


Itse aion siirtää lavan takaisin omalle paikalleen ja poistaa kaaren ( siirretty 50mm taakse päin)sekä poistaa jatkopalan lavan takalaidasta (35mm)
Sitten tilaan virosta kovan lavakatteen sekä lisätä sen työkalupakin lavalle.
Sitten vien rangerin muutoskatsatukseen huoltoautoksi.
Olen sitä mieltä ja toivottavasti oikeassa, voitte oiaista jos olen väärässä...
Nykyisin voimassa olevan autoverolain 23§ mukaan lavan pituus 1,75m täyttyy joten painetta sen suhteen ei ole saada mätkyjä sen takia että autoni ei täytä niitä autoverolain 23§ mukaisia pakettiauton lavan minimi ehtoja.
No kovan katteen suhteen korkeus 1,30m ei täyty joten Rangeri on muutoskatsastettava huoltoautoksi.
Olenko päätelmissäni oikeassa??

T Timo

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.04.2010, 19:51
hiski hiski ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.10.06
Sijainti: Lahti, .
Viestit: 187
Perusasetus

Se pituusvaatimus menee kuitenkin sen ensirekisteröintihetken määräysten mukaan, eli 1.75m ei riitä. Tämä siis jos et saa huoltoautoksi ja rupeavat kettuilemaan lyhennyksestä, kantsiis käydä ensin etsimässä asialle suopea konttori ja muuttaa vasta sitten.

Ai niin, sellanen porsaanreikä vois olla että tekis lavakatteen jossa laidat on jäykät, mutta katto pressusta, joku jutteli että tällänen täyttäis määräykset. Pitäis lukea lakitekstit että onnistuuko vai ei.

Viimeksi muokannut hiski : 01.04.2010 19:54
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 01.04.2010, 21:47
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn että jos ajoneuvon ensirekisteröintihetkellä 2004 lavan pituusvaatimus on ollut 1,85m ja alennetun ajoneuvoveron mukaan ajoneuvoa on verotettu se 35%, niin kuinkas sitten jos nykyisen lain mukaan lava voi olla se 1,75m ja edelleen ajoneuvo verotetaan alennetun ajoneuvoveron mukaan 35%.
Kysymys jos lavan lyhentää 1,85m:stä 1,75m:iin niin vaikka katsatusmies sanoisi ajoneuvon olevan määräysten vastainen ja yrittäisi verottaa muutoksesta, niin millä verolla / prosentilla vero mätkähtää.
Ajoneuvohan on edelleen nykyisen lain mukaisesti se 35% alennetun ajoneuvoveron pakettiauto?
Olenko oikeassa?
Henkilöautoksi ei taida muuttua?

T Timo
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 02.04.2010, 20:30
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Ei muutu henkilöautoksi


Mutta se maahantuonnin yhteydessä perimättä jätetty 65% (täys vero -35%) pistetään maksuun
ja sehän voi olla paljon.

Ja sitten kannattaa pitää mielessä se että vero laukeaa maksuun siinä vaiheessa kun joku (tulli?)
toteaa muutoksen tapahtuneen, ja sitä ei saa enää peruttua vaikka auton hinauttais romutettavansi
saman tien.

Jos minä olisin tekemässä k.o muutosta, niin pulttaisin sen työkalulaatikon nykyiseen lavaan ja katsastaisin
huoltoautoksi ja sitten vasta leipoisin lavan uusiksi ja muutoskatsastaisin sen.

Aiemmin kysytty laitojen korottaminen on käsittääkseni mahdollista, kunhan lavan mitat säilyvät vaadittuina.
Taannoin se 185 pitkä ja 80cm (arvaus) leveä ja korkea (vaikka 200cm) kuutio piti sopia lavalle.
(pyöräkotelot saivat työntyä tuohon kuutioon)



Ja sitten aivovoimistelua pykälien tulkitsijoille: (en kerennyt tekemään, olisi varmaan onnistunut 199x)

Mitenköhän seuraava muutos vois onnistua nykyään (veroseuraamuksitta)?

Aikanaan suunnittelin v.1988 LN65 hilux:n lavan uudelleen rakentelua seuraavasti:

-lava tehdään pyöräkoteloiden ylälaidan korkeudelle
-lavan pohja alumiiniturkkilevyä
-lavan leveys renkaiden takapuolelle n.160cm, ja kapenee takareunaan 120cm leveäksi
-lavan alle tarvikelaatikosto n. 20cm korkea sopii hyvin
-lavan laidat 5 mm korkeat (lavan runkoputkeen hitsataan 5x50 lattarauta)
-lavan takaosa kippaa, ts. viimmeinen 40cm mittainen kavennettu osa kippaa suoraan alas
jolloin takaylitys maastossa jää järkeväksi, ja takavalot saavat suojan lavanpohjasta.
alas kipattu lavan takalaita sidotaan räikkäliinalla ala-asentoon
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 02.09.2010, 12:21
alfred_j_kwak alfred_j_kwak ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.11.07
Sijainti: Hämeenlinna
Viestit: 91
Perusasetus

Nostellaan vanhaa ketjua.

Hiluxin/Taron lava on mätä ja tarkoitus tehdä flatbed-tyyppinen ratkaisu tilalle.
Kävin konttorilla (Hämeenlinna/Tiiriö) arvuuttelemassa ehtoja hommalle.

-Lavan pituus pitää säilyä otteen mukaisena, koska auto on pakettiauto.
-Lavassa pitää olla laidat
-Lavassa pitää olla kiinnityspisteet tavaroille
-Lokasuojan kourumaisuus pitää toteutua.
-Leveyttä ei ole määritelty, mutta pinta-ala vaatimus ilmeisesti on.
-Peilien leveyttä ei saa ylitää (ihan kuin tekisi mieli)

Hauskin asia noista on nuo laidat. Niille ei ole mitään mittaa mutta ne PITÄÄ olla.
Takaluukku PITÄÄ olla, mikään verkkoviritys ei käy.

Tän hetken suunnitelma on lava noin 15mm laidoilla ja saman korkuisella takaluukulla. Pakko kuitenkin tehdä suunnitelma B noiden laitojen varalle. Kuulemma putki riittää. Ei tarvitse olla umpinainen, mutta mitään minimikorkeutta ei ole määrätty.

Ei hyvä.

Onko kenelläkään mitattuna -89 Hiluxin (pitkä hytti) lavan kiinnityspisteiden sijaintia? Pyörän edessä on kaksi kummallakin puolella ja pyörän takana kaksi kummallakin puolella. Kaikkein takimmaiset ovat kapeammalla kuin muut. Korkeus näyttäisi olevan sama kaikilla. Kuva olisi kiva - mitatkin riittäisi. (täähän on kuin senssi-ilmoitus)

-Jussi-
__________________
---sitä saa mitä tilaa---
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 02.09.2010, 15:51
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hiski Näytä viesti
Se pituusvaatimus menee kuitenkin sen ensirekisteröintihetken määräysten mukaan, eli 1.75m ei riitä. Tämä siis jos et saa huoltoautoksi ja rupeavat kettuilemaan lyhennyksestä, kantsiis käydä ensin etsimässä asialle suopea konttori ja muuttaa vasta sitten.

Ai niin, sellanen porsaanreikä vois olla että tekis lavakatteen jossa laidat on jäykät, mutta katto pressusta, joku jutteli että tällänen täyttäis määräykset. Pitäis lukea lakitekstit että onnistuuko vai ei.
Ai, onko suomen kaikki lyhennetyt ja flatbedhiluksit nyt laittomia, odotellen autoveron täytäntöönpanoa?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 02.09.2010, 17:13
alfred_j_kwak alfred_j_kwak ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.11.07
Sijainti: Hämeenlinna
Viestit: 91
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Ai, onko suomen kaikki lyhennetyt ja flatbedhiluksit nyt laittomia, odotellen autoveron täytäntöönpanoa?
"Pakettiauton verovapaudelle ei ole säädetty kuoleutumisaikaa, joten autovero maksuunpannaan aina, jos auton rakennetta muutetaan siten, ettei auto enää täytä alkuperäisen verovapauden edellytyksiä taikka vaihtoehtoisesti niitä edellytyksiä, joista säädettiin 31.3.2009 saakka voimassa olleissa autoverolain 23 ja 24 §:ssä."

Tuo "taikka vaihtoehtoisesti niitä edellytyksiä..." taitaa kuitenkin pelastaa autoverolta. Vielä kun konttorillakin muistaisivat.

-Jussi-
__________________
---sitä saa mitä tilaa---
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 02.09.2010, 17:32
Gravedigger:n Avatar
Gravedigger Gravedigger ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 23.11.06
Sijainti: Laukaa
Viestit: 1.125
Perusasetus

Itse kävin kysymässä vanhaan takaveto king cabiin lavan pykäliä. Niin sanoi, että 195cm (vanha laki) ja minimi 2,25m2. Ja jos tekee tasaisen. Niin Pitiköhän olla määrää x sidota lenkkejä. Eli ei ollut reuna pakkoa.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 02.09.2010, 18:36
Olsu:n Avatar
Olsu Olsu ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.10.08
Sijainti: Ulvila
Viestit: 94
Perusasetus

Mä taas kävin alkuvuodesta konttorilla kyselemässä lavan vaihdosta vanhaan isuzuun;
silloin inssi sanoi että ainoa vaatimus on 175cm lavan pituus.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 02.09.2010, 18:49
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.072
Perusasetus

Arpajaiset taas menossa?

Pari kommenttia:
-kaikkiin autoverolain 23§:n mukaisiin pakuihin riittää 1,75 m pitkä tai vaihtoehtoisesti 2,25 m2 lava
-lavalla ei tarvitse olla laitoja, jos ei laitoja, sidontapisteet oltava koska liikenneturvallisuutta heikentäviä muutoksia ei saa tehdä
-takaluukun pakollisuudesta ei laissa ole myöskään mitään mainintaa, mutta jos ei ole, niin taas kiinnityspisteet oltava ettei liikenneturvallisuus heikkene. Asiallisen kestävä/asiallisesti kiinnitetty verkko mielestäni on hyväksyttävä.
-jos rekisteriotteen tiedot muuttuvat -> muutoskatsastus

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/751EF...0/ATT42007.pdf
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 02.09.2010, 19:16
ZeiZei:n Avatar
ZeiZei ZeiZei ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.12.03
Sijainti: Keminmaa, Finland.
Viestit: 2.971
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Gravedigger Näytä viesti
Itse kävin kysymässä vanhaan takaveto king cabiin lavan pykäliä. Niin sanoi, että 195cm (vanha laki) ja minimi 2,25m2. Ja jos tekee tasaisen. Niin Pitiköhän olla määrää x sidota lenkkejä. Eli ei ollut reuna pakkoa.
185cm oli vanha mitta.

Tuollainen jännä lisäys oli tuossa Matin linkissä. Hieman taas jää varaa tulkintoihin ja omavaltaisuuksiin viranomaisten puolelta:

Lainaus:
Autoverolain 77 §:n mukaan autosta voidaan kuitenkin periä täysi autovero, jos ajoneuvo on katsottava rakennetun tai muutetun verosta välttymisen tarkoituksessa siten, että se rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan poikkeaa asianomaiseen ajoneuvojen luokkaan kuuluvien ajoneuvojen tavanomaisista ominaisuuksista.
__________________
-Jyrki-

Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.)
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 02.09.2010, 20:47
alfred_j_kwak alfred_j_kwak ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.11.07
Sijainti: Hämeenlinna
Viestit: 91
Perusasetus

"Autoverolain 77 §:n mukaan autosta voidaan kuitenkin periä täysi autovero, jos ajoneuvo on katsottava rakennetun tai muutetun verosta välttymisen tarkoituksessa siten, että se rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan poikkeaa asianomaiseen ajoneuvojen luokkaan kuuluvien ajoneuvojen tavanomaisista ominaisuuksista."

Hö. Toihan puree sitten samantien. Hiluxin lavastahan tulee käyttökelpoinen, eli se poikkeaa tavanomaisista ominaisuuksista.

-Jussi-
__________________
---sitä saa mitä tilaa---
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 02.09.2010, 14:34
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Itse aion siirtää lavan takaisin omalle paikalleen ja poistaa kaaren ( siirretty 50mm taakse päin)sekä poistaa jatkopalan lavan takalaidasta (35mm)
Sitten tilaan virosta kovan lavakatteen sekä lisätä sen työkalupakin lavalle.
Sitten vien rangerin muutoskatsatukseen huoltoautoksi.
Olen sitä mieltä ja toivottavasti oikeassa, voitte oiaista jos olen väärässä...
Nykyisin voimassa olevan autoverolain 23§ mukaan lavan pituus 1,75m täyttyy joten painetta sen suhteen ei ole saada mätkyjä sen takia että autoni ei täytä niitä autoverolain 23§ mukaisia pakettiauton lavan minimi ehtoja.
No kovan katteen suhteen korkeus 1,30m ei täyty joten Rangeri on muutoskatsastettava huoltoautoksi.
Olenko päätelmissäni oikeassa??

T Timo
Terve. Tein rangeriin tuon lavan siirto hommelin mutta jatkopalan(35mm) jätin perään kiinni. Ei ruvennu setäinsinööri mittailemaan lavaa kun käytin köyhien kohtauspaikalla eli konttorilla. Ainut marina tuli liian leveistä renkaista(3mm). Siitäkin selvisi onneksi rahalla, eli muutoskatsastuksella... Ja renkaathan on vain kokoa 31x10.5x15.

T: TSL
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 02.09.2010, 18:51
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.072
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Itse aion siirtää lavan takaisin omalle paikalleen ja poistaa kaaren ( siirretty 50mm taakse päin)sekä poistaa jatkopalan lavan takalaidasta (35mm)
Sitten tilaan virosta kovan lavakatteen sekä lisätä sen työkalupakin lavalle.
Sitten vien rangerin muutoskatsatukseen huoltoautoksi.
Olen sitä mieltä ja toivottavasti oikeassa, voitte oiaista jos olen väärässä...
Nykyisin voimassa olevan autoverolain 23§ mukaan lavan pituus 1,75m täyttyy joten painetta sen suhteen ei ole saada mätkyjä sen takia että autoni ei täytä niitä autoverolain 23§ mukaisia pakettiauton lavan minimi ehtoja.
No kovan katteen suhteen korkeus 1,30m ei täyty joten Rangeri on muutoskatsastettava huoltoautoksi.
Olenko päätelmissäni oikeassa??

T Timo
Myöhäinen kommentti, mutta juuri näin, täyttä asiaa oikein ymmärrettynä.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
O:Suzuki carry pick up tai Daihatsu hi jet pick up hena O/M/V Ajoneuvot 1 14.02.2008 19:56
hilux lavapeite O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 14.11.2007 17:02
MYYTY: Lavapeite (hilux LN65) h:50€ Reetu O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 09.09.2007 10:02
M: HJ 60 -83 pick up O/M/V Muut 2 22.06.2005 11:46
O: 4x4 pick-up O/M/V Muut 0 09.12.2003 22:42


Sivu luotu: 10:22 (GMT +2).