Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Pick-up lavapeite (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=67961)

gikseri 19.01.2010 14:48

Pick-up lavapeite
 
Olisiko kellään mitään järkevää vaihtoehtoa tai ideaa Ford Ranger Supercabin lavapeitteeksi. Joku peite pitäisi olla ettei tavarat lavalla kastu. Kova kansi olisi kaikkein komein, mutta kun auto on rekisteröity 31.3.2009 niin siihen ei saa asentaa kovaa kantta ellei muuta sitä huoltoautoksi. Toinen ongelma on se että sitten kun pitäisi kuljettaa vaikka öljytynnyriä, niin tuo kansi pitäisi irroittaa. Pressu olisi kaikkein yksinkertaisin ja edullisin vaihtoehto, mutta koska auto on Limited -malli, ei siinä ole lavan ulkopuolella niitä kiskoja, joihin pressun saisi kiinni. Ja ei viitsisi lähes uuteen autoon alkaa poraileen kiinnikkeitä pressun kumilenkeille ja sitten on vielä sekin, että kumilenkit hankaa aika äkkiä maalin puhki lavan kyljestä? Kova lasikuitu kate olisi myös komea, mutta hintaa on garan autolla n.3000e ja muita myyjiä ei taida olla suomessa. Ja sitten taas ei sovi motocross pyörä sen katteen alle kun sitä pitäisi kuljettaa.

Rompe1 19.01.2010 15:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja gikseri (Viesti 634284)
Olisiko kellään mitään järkevää vaihtoehtoa tai ideaa Ford Ranger Supercabin lavapeitteeksi. Joku peite pitäisi olla ettei tavarat lavalla kastu. Kova kansi olisi kaikkein komein, mutta kun auto on rekisteröity 31.3.2009 niin siihen ei saa asentaa kovaa kantta ellei muuta sitä huoltoautoksi. Toinen ongelma on se että sitten kun pitäisi kuljettaa vaikka öljytynnyriä, niin tuo kansi pitäisi irroittaa. Pressu olisi kaikkein yksinkertaisin ja edullisin vaihtoehto, mutta koska auto on Limited -malli, ei siinä ole lavan ulkopuolella niitä kiskoja, joihin pressun saisi kiinni. Ja ei viitsisi lähes uuteen autoon alkaa poraileen kiinnikkeitä pressun kumilenkeille ja sitten on vielä sekin, että kumilenkit hankaa aika äkkiä maalin puhki lavan kyljestä? Kova lasikuitu kate olisi myös komea, mutta hintaa on garan autolla n.3000e ja muita myyjiä ei taida olla suomessa. Ja sitten taas ei sovi motocross pyörä sen katteen alle kun sitä pitäisi kuljettaa.

Osta neliveto paku... :D

gikseri 19.01.2010 16:45

Ois varmaan pitänyt :D

Rompe1 19.01.2010 17:07

Mee käymään Suojapeitteellä Ollin juttusilla Wiksbergissä, sil vois olla joku itea siihen ressuttimeen...

HeikkiH 19.01.2010 18:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja gikseri (Viesti 634284)
Kova lasikuitu kate olisi myös komea

Eikä tuollaista saa laittaa, samasta syystä kuin sitä kanttakaan.

gikseri 19.01.2010 19:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 (Viesti 634342)
Eikä tuollaista saa laittaa, samasta syystä kuin sitä kanttakaan.

Ei saa, ilman tuota huoltoauto muutosta.

Lähinnä siis tuo pressu olis paras vaihtoehto, mutta millä kiinnittää se ilman että tarvii porata kymmen kunta reikää lavan kylkeen.

Rompe1 19.01.2010 19:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rompe1 (Viesti 634320)
Mee käymään Suojapeitteellä Ollin juttusilla Wiksbergissä, sil vois olla joku itea siihen ressuttimeen...

Itse itseäni tehostaen, käy siä OLLIN tykönä... :)

Rekisteröimätön 19.01.2010 20:00

Pressu
 
Kysäseppä Parolan Teltasta Nissan Pick Upiin makso vajaa pari vuotta sitten 90 ekee asennettuna pressu peite tJiiVee

HeikkiH 19.01.2010 20:03

Joitain vuosia sitten oli jossain Sport Truck tai vastaavassa lehdessä lavapressu, mikä pingotettiin lavan reunan päälle kiinnitettyyn alumiiniprofiiliin. En kyllä yhtään muista että miten se profiili oli siinä lavassa kiinni, mutta varmaan se reikiä vaatii. Eivät tosin ole rumasti siellä lavan kupeessa.

gikseri 19.01.2010 20:55

Tuollainen alumiinikehikko vois olla ihan hyvä vaihtoehto, mutta pitäis jotenkin järkevästi sekin saada kiinni.

Rompe1 19.01.2010 20:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rompe1 (Viesti 634397)
Itse itseäni tehostaen, käy siä OLLIN tykönä... :)

TARTTEEKO VÄÄNTÄÄ NAAPURILLE RAUTALANGASTA???

gikseri 19.01.2010 21:06

Ok. Ymmärretty. :D

Marcus78 19.01.2010 21:07

www.pick-up.ee
 
Ite tilasin tuolta. Jäi maksamaan alvi 0:na noin puolet Suomen hinnoista.
Katsastin auton myös huolto-autoksi.


http://www.pick-up.ee/211est.html Harmaa Hilu mun.

gikseri 19.01.2010 21:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Marcus78 (Viesti 634438)
Ite tilasin tuolta. Jäi maksamaan alvi 0:na noin puolet Suomen hinnoista.
Katsastin auton myös huolto-autoksi.


http://www.pick-up.ee/211est.html Harmaa Hilu mun.

Millainen tuo on ollut laadullisesti? Jostain luin että noista olis maalit irtoillu yms. Haitko sieltä vai lähettivätkö? Vaikuttaako tuo huoltoautoksi katsastus periaatteessa mihinkään, eli edelleen saa ajaa 100km/h yms.?

Marcus78 19.01.2010 21:56

Vielä on maalit ainaki pysyny ja paikoillaan se on ollu nyt vajaa vuoden ja oon kummiski autoo ja katetta säännöllisesti pessy.
Painepesurilla en ole lavakatteen ikkunoihin + tiivisteihin päästäny, varmaan jotain omaa älliä.=D
Yks läpivienti kumi, mikä menee lasisesta takaluukusta katteeseen ja jossa kulkee lisäjarru valon johdot, niin on aika heikkoa laatua. Ei sinäänsä näy mihinkään eikä vaikuta oikeen mihinkään mutta aika raiskatun näkönen on.

Mitään suurta ongelmaa ei mulla ole tuon kanssa ollu.
Sanotaan näin että hinta/laatu suhde on ollu kohillaan.
Transpointti toi pihaan.=)

Huolto-autoks laittamisessa ei mitään ihmeellistä ollu ja ei tartte laittaa 80kmh lätkää.Saa ajella 100kmh
Joitain työkaluja heittelin kyytiin ja painoks tuli katteen kans muistaakseni n.2000kg.

Rompe1 19.01.2010 23:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Marcus78 (Viesti 634462)
Vielä on maalit ainaki pysyny ja paikoillaan se on ollu nyt vajaa vuoden ja oon kummiski autoo ja katetta säännöllisesti pessy.
Painepesurilla en ole lavakatteen ikkunoihin + tiivisteihin päästäny, varmaan jotain omaa älliä.=D
Yks läpivienti kumi, mikä menee lasisesta takaluukusta katteeseen ja jossa kulkee lisäjarru valon johdot, niin on aika heikkoa laatua. Ei sinäänsä näy mihinkään eikä vaikuta oikeen mihinkään mutta aika raiskatun näkönen on.

Mitään suurta ongelmaa ei mulla ole tuon kanssa ollu.
Sanotaan näin että hinta/laatu suhde on ollu kohillaan.
Transpointti toi pihaan.=)

Huolto-autoks laittamisessa ei mitään ihmeellistä ollu ja ei tartte laittaa 80kmh lätkää.Saa ajella 100kmh
Joitain työkaluja heittelin kyytiin ja painoks tuli katteen kans muistaakseni n.2000kg.


Joo, todella siisti on toi Marcuksen auto, muuta en voi kun kehua. Jos itelle oisin hankkimassa, niin ehdottomasti tuollasen...

HeikkiH 19.01.2010 23:47

Rapakon takaa saa noit peitteitä vaikka kuin, esimerkiksi extang:lla on useampaa mallia http://extang.com/ Se, että löytyykö Rangeriin onkin toinen juttu.

Lisää kuukkelilla haulla "tonneau cover".

AnttiH 20.01.2010 07:04

Parolan teltassa oon itse yhden pressun teettäny. Edullinen ja jämäkkä pressu, sekä hyvä palvelu.

Sutsu 20.01.2010 08:08

Löytyyköhän tuota alimpana olevaa mallia perus jatko-ohjaamo malleihin, ei siis double cabiin? Olis itelleni kaikkein paras, kun ison tavaran kuljetustarvetta ei ole ja tuosta näkis taaksekin jotenkin. Pönttö jos on perässä, niin jää pikkukivet huomaamatta pakitellessa.:)

Nyt on paikallaan vanerista tehty kansi, jossa saranat, että voi niputtaa tarvittaessa pois eestä. Jos ekat saranat olis heti lavan etuosassa, niin olis laillinenkin lie.


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Marcus78 (Viesti 634438)
Ite tilasin tuolta. Jäi maksamaan alvi 0:na noin puolet Suomen hinnoista.
Katsastin auton myös huolto-autoksi.


http://www.pick-up.ee/211est.html Harmaa Hilu mun.


Marcus78 20.01.2010 10:17

Kannattaa laittaa kyselyä ja ilmottaa mielellään auton vuosimalli ja varmuudeks lavan mittoja
Niillä pitäisi olla tieto tästä Suomen nyt jo edesmenneestä lava-autojen jatkamisesta.
-08 autojen lavoja ei ilmeisesti ole enää jatkettu.

JiiPee 20.01.2010 11:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AnttiH (Viesti 634536)
Parolan teltassa oon itse yhden pressun teettäny. Edullinen ja jämäkkä pressu, sekä hyvä palvelu.

Kaikki yllä oleva pitää paikkansa. Nyt on jo sen verran kokemusta Eskon tekemän lavapeiton kestostakin, että voi sanoa.

Peitto on ollut 10 vuotta auton päällä, eikä ole sinä aikana autoa tallissa tai muutenkaan varta vasten varjossa pidetty kuin muutaman hassun päivän ajan. Kaikki saumat on edelleen ehjät, mutta pressun materiaali alkaa jo kovettumaan auringon vaikutuksesta, joten jäykkyys on lisääntynyt. Vielä on kuitenkin kestänyt taittaa pakkasella tiukastikin peittoa avatessa. Loppu häämöttää kuitenkin väkisin, ei voi mitään. Esko käyttää reunoissa kuumasaumattuja vahvikkeita. Saumaus on tehty niin hyvin, että mistään ei ole kerrokset lähteneet toisistaan irti.

Yksi ylimääräinen reikä peitossa on, kun sen itse vahingossa romuraudalla vuosi sitten pistin, siinä on roudarinteippi paikkana. Reunan kuminauha on alkuperäinen, tosin se kului yhden kaidekoukun kodalta sen verran ohueksi, että laitoin kuminauhan poikki, päät muutaman sentin limittäin ja vedin kahdella isolla nippusiteellä päät toisiinsa kiinni.

Haen Eskolta seuraavankin peiton.

Rekisteröimätön 31.03.2010 23:10

Ford Ranger Pick-Up Super Cab XL 2.5 TDCi 4x4
 
Itse aion siirtää lavan takaisin omalle paikalleen ja poistaa kaaren ( siirretty 50mm taakse päin)sekä poistaa jatkopalan lavan takalaidasta (35mm)
Sitten tilaan virosta kovan lavakatteen sekä lisätä sen työkalupakin lavalle.
Sitten vien rangerin muutoskatsatukseen huoltoautoksi.
Olen sitä mieltä ja toivottavasti oikeassa, voitte oiaista jos olen väärässä...
Nykyisin voimassa olevan autoverolain 23§ mukaan lavan pituus 1,75m täyttyy joten painetta sen suhteen ei ole saada mätkyjä sen takia että autoni ei täytä niitä autoverolain 23§ mukaisia pakettiauton lavan minimi ehtoja.
No kovan katteen suhteen korkeus 1,30m ei täyty joten Rangeri on muutoskatsastettava huoltoautoksi.
Olenko päätelmissäni oikeassa??

T Timo

hiski 01.04.2010 19:51

Se pituusvaatimus menee kuitenkin sen ensirekisteröintihetken määräysten mukaan, eli 1.75m ei riitä. Tämä siis jos et saa huoltoautoksi ja rupeavat kettuilemaan lyhennyksestä, kantsiis käydä ensin etsimässä asialle suopea konttori ja muuttaa vasta sitten.

Ai niin, sellanen porsaanreikä vois olla että tekis lavakatteen jossa laidat on jäykät, mutta katto pressusta, joku jutteli että tällänen täyttäis määräykset. Pitäis lukea lakitekstit että onnistuuko vai ei.

Rekisteröimätön 01.04.2010 21:47

Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn että jos ajoneuvon ensirekisteröintihetkellä 2004 lavan pituusvaatimus on ollut 1,85m ja alennetun ajoneuvoveron mukaan ajoneuvoa on verotettu se 35%, niin kuinkas sitten jos nykyisen lain mukaan lava voi olla se 1,75m ja edelleen ajoneuvo verotetaan alennetun ajoneuvoveron mukaan 35%.
Kysymys jos lavan lyhentää 1,85m:stä 1,75m:iin niin vaikka katsatusmies sanoisi ajoneuvon olevan määräysten vastainen ja yrittäisi verottaa muutoksesta, niin millä verolla / prosentilla vero mätkähtää.
Ajoneuvohan on edelleen nykyisen lain mukaisesti se 35% alennetun ajoneuvoveron pakettiauto?
Olenko oikeassa?
Henkilöautoksi ei taida muuttua?

T Timo

BJ-40/76 02.04.2010 20:30

Ei muutu henkilöautoksi
 
Mutta se maahantuonnin yhteydessä perimättä jätetty 65% (täys vero -35%) pistetään maksuun
ja sehän voi olla paljon.

Ja sitten kannattaa pitää mielessä se että vero laukeaa maksuun siinä vaiheessa kun joku (tulli?)
toteaa muutoksen tapahtuneen, ja sitä ei saa enää peruttua vaikka auton hinauttais romutettavansi
saman tien.

Jos minä olisin tekemässä k.o muutosta, niin pulttaisin sen työkalulaatikon nykyiseen lavaan ja katsastaisin
huoltoautoksi ja sitten vasta leipoisin lavan uusiksi ja muutoskatsastaisin sen.

Aiemmin kysytty laitojen korottaminen on käsittääkseni mahdollista, kunhan lavan mitat säilyvät vaadittuina.
Taannoin se 185 pitkä ja 80cm (arvaus) leveä ja korkea (vaikka 200cm) kuutio piti sopia lavalle.
(pyöräkotelot saivat työntyä tuohon kuutioon)



Ja sitten aivovoimistelua pykälien tulkitsijoille: (en kerennyt tekemään, olisi varmaan onnistunut 199x)

Mitenköhän seuraava muutos vois onnistua nykyään (veroseuraamuksitta)?

Aikanaan suunnittelin v.1988 LN65 hilux:n lavan uudelleen rakentelua seuraavasti:

-lava tehdään pyöräkoteloiden ylälaidan korkeudelle
-lavan pohja alumiiniturkkilevyä
-lavan leveys renkaiden takapuolelle n.160cm, ja kapenee takareunaan 120cm leveäksi
-lavan alle tarvikelaatikosto n. 20cm korkea sopii hyvin
-lavan laidat 5 mm korkeat (lavan runkoputkeen hitsataan 5x50 lattarauta)
-lavan takaosa kippaa, ts. viimmeinen 40cm mittainen kavennettu osa kippaa suoraan alas
jolloin takaylitys maastossa jää järkeväksi, ja takavalot saavat suojan lavanpohjasta.
alas kipattu lavan takalaita sidotaan räikkäliinalla ala-asentoon


Sivu luotu: 06:31 (GMT +2).