![]()  | 
	    | 
		
			
  | 
	|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen | 
![]()  | 
	
	
| 
		 | 
	Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä | 
| 
		 
			 
			#26  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 
			
			kertokaas nyt fiksummat. 
		
		
		
		
		
		
			tavitseeko yksi pyttyinen ahdettu nelitahti bensamoottori painekoteloa? jos tarvitsee niin minkä kokoinen olisi optimaali suhteessa moottorin tilavuuteen. entäs jos siihen laittaa välijäähdyttimen, pitääkö painekoteloa pienentää? tää kaikki liittyy nerokkaaseen   ideaan tällätä turbo mönkkäriin.
		
				__________________ 
		
		
		
		
		
	
	laiskuus on lahja mutta ahneus synti  | 
| 
		 
			 
			#27  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 
			
			jep eli kortti tuli perjantaina hj:lla ajettu 1500 km hyvin pelaa ahdot vaan ei nouse välil käväsee siel 1.5 mut yleensä jäävät 1.2 ei ole merkitystä pistääkö hukkaportin kalvon yläpuolelle painetta että se kai toimii sit ok. 
		
		
		
		
		
		
		
		
	
	vuoto kohtia etsiny mutta kaikki näyttäisi olevan kunnossa   ei oo paljoo vaihtoehtoja turbo herää siinä 2000 jälkeen että jääköse liian isoksi kuitenkin ? aloin kanssa epäilemään meneekö kaasu pohjaan mutta parikertaa kun reippaammin polkas niin lähti vaijeri irti et se menee vähän liiankin pohjaan ![]() nyttei oo kyllä yhtään ylimäärästä rahaa turbo päivityksiin että pitää vaan ootella et työt alkaa ja pärjätä näillä. ehkä vähän jos koittaisi tuota pumppua ruuvata ja kattoo auttaako mihinkään. senpuoleen on ihan tarpeeks ripee näihin nurkka ajoihin oikee vituttaa kun kun kiihdytykset on nii pikasia ja harvinaista herkkuu   mut onse hieno fiilis sittekun se herää   jos syöttö nappula ei oo päällä ni herää ihan pirun huonosti se auttaa aika paljon ja kiva kiusaa mopo poikia jotka ajaa iha persees kii  
		 | 
| 
		 
			 
			#28  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 
			
			Noniin! Tein vähä pöydällä kokeita tolla sähkö ohjatulla hukkaportin ohjauksella. Sähkötoiminen painekello on säädetty 2,0 bariin ja kun se saavutetaan antaa se sähköisen ohjaus käskyn kaksitoimiselle magneettiventtiilille joka vaihtaa suunnan hukkaportin vastapaine puolelta ohjauspuolelle. Pitää huomenissa asennella härpäkkeet vielä autoon. Eiköhän rupee lintassa ahdot pysymään 
		
		
		
		
		
		
			  Tässä pieni demostraatio mitä värkkäilin youtubeen.http://www.youtube.com/watch?v=5q9izrd1W0Q 
				__________________ 
		
		
		
		
		
			Steady as she goes... Viimeksi muokannut Mappe : 06.04.2010 22:11  | 
| 
		 
			 
			#29  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 
			
			Nyt on "electric boost control kit" sitte paikoillaan. Vielä en kerinny/viittiny lähtee revitteleen ku vettäki sato. Huomenna sit testit... ja katsastus 
		
		
		
		
		
		
			![]() 
				__________________ 
		
		
		
		
		
	
	Steady as she goes...  | 
| 
		 
			 
			#30  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 
			
			hyvältä näyttää ! =) pistähän sitten testituloksia esille !  
		
		
		
		
		
		
		
		
	
	ite säädin syöttöjä ja heitin pois tuon imuriletkun ja putsarin pois ja k&n suodattimen laitoin suoraan turboon auttoi aika paljon heräämiseen otti niin paljon alipainetta tuolla imuriletkulla.. niinkun täällä sanottiinkin mutta ois tullu liian hankalaks ja kalliiks ja pitkämatka vetää koneen oikeeseen laitaan joku hyvinvirtaava putki että päätin ostaa tuning filtterin pitää vaa pitää puhtaana niin kaine kohtalaisia ovat ? äänet parani taas kyllä on ilo kuunnella viheltelyy ja porukka kattoo   mutta ahdot eivät vieläkään nouse yli 1.5 taitaa olla liian iso turbo   tai sitten ei riitä vaan nafta  
		 | 
| 
		 
			 
			#31  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 Lainaus: 
	
  | 
| 
		 
			 
			#32  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 
			
			en tiedä  
		
		
		
		
		
		
		
		
	
	    kai se riittää mutta eise haittaiskaan jos se sinne 2 baariin menisi
		 | 
| 
		 
			 
			#33  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 Lainaus: 
	
   Itse rupeasin miettimään omavalmiste pakosarjaa. Oikein kunnollista pulssisarjaa erillisillä kollektoreilla. Näyttäis siltä että pulssit menee sekasin ja suorin reitti tuntuu olevan hukkaportille eikä turbon pakopuolelle. Putket vääntää sillä tavalla että menee sytytysjärjestys vuorotellen molemmille kollektoreille ja hukkaportti toiselta kollektorilta. 
				__________________ 
		
		
		
		
		
	
	Steady as she goes...  | 
| 
		 
			 
			#34  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 Lainaus: 
	
   kaise on vaan uskottava ja kokeiltava seuraavaks itse en kyllä ruve sitä tekee ei hermot kestä mutta kun rahaa saa taas joskus niin voisi teetättää ellei ne mailmoja maksa   vai pitäisikö minun ens alkuun vaihtaa tuon hukkaportin paikkaa tai jättää kokonaan pois?
		 | 
| 
		 
			 
			#35  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 
			
			Pulssisarjalle pisteet, saa kyllä käyttää mielikuvitusta tollasen tekemisessä. Ei ole kyllä vimpan päälle mut sinne päin. 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
		
			ilman turboa ja nelivetoa ei ole elämää... Viimeksi muokannut HJ-61 : 10.04.2010 13:44 Perustelu: kuva sekoilut  | 
| 
		 
			 
			#36  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 
			
			kyl on komeen näkönen ! mut pirun ahdasta näyttää tulevan  
		
		
		
		
		
		
		
		
	
	 
		 | 
| 
		 
			 
			#37  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
|||
		
		
  | 
|||
| 
		
	
		
		
			
			 
			
			Tuollaista pitkää ja tilavaa pulssisarjaa on ihan turhaa tehdä dieseliin. 
		
		
		
		
		
		
		
		
	
	Lyhyt hyvä vakiovalusarja toimii parhaiten. Bensavehkeen pakosarjan mallia ei kannata koittaa dieselissä kun pakokaasut jäähtyy ja viive kasvaa pahimmillaan tuhat kierrosta vaikka koittaisi samalla vakioahtimella.  | 
| 
		 
			 
			#38  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 
			
			Jep, oon ymmärtäny että vapari(pensa)koneessa on pakosarjan primääriputkien samanmittaisuus tärkeää.  
		
		
		
		
		
		
			Turpotiisseliin mahdollisimman pienitilavuuksinen/lyhyt, kannen pakoaukon sisämittainen putki, jouhea muoto, muuten saa ootella ahtoja. Pulssijako on heräämisen kannalta tärkeä jos on jaetulla pesällä oleva ahdin. 6-koneessa 1.2.3.pytyt ekaan nieluun ja loput toiseen. 
				__________________ 
		
		
		
		
		
	
	KYM  | 
| 
		 
			 
			#39  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
|||
		
		
  | 
|||
| 
		
	
		
		
			
			 Lainaus: 
	
 Tuo hj:n sarja on vielä huonompi kuin turbo patrollin, koska siellä ei ole välilevyä joka erottais 123 ja 456 sylinterit toisistaan, koska niin ne pitää suorassa 6 koneessa olla jo moottorin hengityksenkin kannalta. Mun päähän on ainakin vaikea takoa tuollaisen valupötkön hyvyys.  
		 | 
| 
		 
			 
			#40  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 
			
			Tässä oman 6 turbodieselin pulssisarja. Aika medium noi putkien pituudet. 123 ja 456 sylintereille omat kollektorit. Kollektoreihin tein myös tommoset "pyramidit. Superilla heräilee jossain 2600rpm ja kunnolla 3000 jälkeen. Itse olen myös hieman pidempien putkien ja erillisten kollektoreiden kannalla. Pakopaineetkin pysyy paremmin kurissa. ps: Toi HJ-61:n pakosarja on todella maukas 
		
		
		
			![]() 
				__________________ 
		
		
		
		
		
	
	Steady as she goes...  | 
| 
		 
			 
			#41  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
|||
		
		
  | 
|||
| 
		
	
		
		
			
			 
			
			Noita putkien pituuksia ei kannata enää turhaan mittailla koska mittauksia on tehty jo tarpeeksi. 
		
		
		
		
		
		
			Vakio cumminsin pakosarjalla (muotoilu kuin puupölkky siis monen mielestä ihan paska) saa tehoa yli 1200hv. Myös paskanmallisella lyhyellä 1,9l td vw valusarjalla 300hv. Volvon 6-syl vakiosarjalla <300hv, jopa zetorin 6-syl penkitetty yli 1100hv. Mikä niistä tekee huonon? Dieselmoottori vain ei tarvitse mitään pitkää pakosarjaa. Lisätään vielä että noista on kaikista mitattu pakopaineet ja ne on 1-2,5bar alle ahtopaineen. Pakosarja harvoin tekee pakopainetta, se tulee muista tekijöistä. 
				__________________ 
		
		
		
		
		
			Holset siellä lukee.. Viimeksi muokannut Solmurauta : 10.04.2010 22:16  | 
| 
		 
			 
			#42  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
|||
		
		
  | 
|||
| 
		
	
		
		
			
			 Lainaus: 
	
 Mistä muista tekijöistä pakopaine mielestäsi tulee ?  | 
| 
		 
			 
			#43  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
|||
		
		
  | 
|||
| 
		
	
		
		
			
			 Lainaus: 
	
 Jos on mitattu vaikka 2bar ahtopaineilla pakopaineeksi 1bar, ei tuon pitäisi rasittaa moottoria yhtään. Vääränlainen ahdin,liian pieni hukkaportti tai pakoputkisto yleensä tekee pakopaineet. Jos sinulla on esim. 32mm pakoventtiili, seeti on siitä vielä ainakin 4mm pienempi, turhaa tehdä pakosarjaa 48mm putkesta, kun 32mm sisäputkella pärjää ihan varmasti, yleensä tuosta voidaan vielä vähentää venttiilinvarsi joka on 7-8mm. 
				__________________ 
		
		
		
		
		
			Holset siellä lukee.. Viimeksi muokannut Solmurauta : 10.04.2010 22:54  | 
| 
		 
			 
			#44  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 Lainaus: 
	
 Tuommoinen 2 bar ahtopaine ja 1 bar pakopaine on aika harvinainen yhdisteltä. Yleensä noilla ahdoilla pakopaine on 1,5-1,8. Usein menee isommaksi kuin ahtopaine, vaikka ei mielellään saisi. Suuri pakopaine (pieni ahdin) rasittaa pakoventtiileitä, kuumentaa konetta, antaa kauhean alakierrosväännön, ja mahdollisesti huonon huipputehon. Näin siis yleisesti, jokainen moottori/ahdin yhdistelmä on oma tarinansa. 
				__________________ 
		
		
		
		
		
	
	 Size does matter, Sisu A-45 projekti 
			Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin!  | 
| 
		 
			 
			#45  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 Lainaus: 
	
   http://www.holysmoke.fi/forum/viewto...er=asc&start=0
		
				__________________ 
		
		
		
		
		
	
	Steady as she goes...  | 
| 
		 
			 
			#46  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
|||
		
		
  | 
|||
| 
		
	
		
		
			
			 
			
			^Niinpä, turhaa työtä kamalasti. 
		
		
		
		
		
		
			Normaalistihan se menee niin että ostetaan joku 100e ahdin joka on sinnepäin, pistetään paikoilleen ja kattotaan jotta ihan paska, pakopaineet 4bar. Laittaa kerralla sopivat asiat niin ei ole ongelmia. Ei sitäkään kukaan usko että 1,9 vw dieselissä on mitattu 1bar ahtopaineella pakopainetta 0bar valusarjalla, samassa laitoksessa 2bar ahdoilla pakopaine 1bar ja noita mittauksia on tehty pelkästään volkkareissa ainakin kolmesta kulkuneuvosta. Eikä toyota jää yhtään huonommaksi jos asiat on kunnossa, nuo maininnat ihan vain sen takia kun niistä on mitattua tietoa. Liian usein karsastetaan vakio valupakosarjoja joista saa erinomaisia liitoskappaleillakin. 
				__________________ 
		
		
		
		
		
			Holset siellä lukee.. Viimeksi muokannut Solmurauta : 11.04.2010 00:19  | 
| 
		 
			 
			#47  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
		
	
		
		
			
			Lisää vettä myllyyn..
			
			Tää löytyy tuolta Mappen HSD:n linkistä: 
		
		
		
		
		
		
			"Toistan uudestaan dieselinsinöörien havainnon: kun dieselmoottorin pakosarjan sisätilavuus viisinkertaistuu, puolittuu pakokaasuista saatava energiamäärä." "Nopeusennätysdieselmoottorin (JCB Dieselmax) pakosarjan suunnittelu näyttää voimakkaasti nojaavan tähän havaintoon. Kts. kuva." http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=86362 Että siinä on tollanen kynttilänjalka-sarja, ja kuitenkin kone jaksaa kulkea kohtuullisen kovaa..   Mitäs ootte mieltä miksi tuohon ennätyslaitteeseen on suunniteltu tollanen kaikkien taiteen sääntöjen vastainen satsi?  
		
				__________________ 
		
		
		
		
		
			KYM Viimeksi muokannut AtteL : 12.04.2010 08:48 Perustelu: linkki lisätty  | 
| 
		 
			 
			#48  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
|||
		
		
  | 
|||
| 
		
	
		
		
			
			 Lainaus: 
	Vaikkakin näköjään käytännön sanelemana ahdin ollut pakko siirtää tuonne taakse, paras olis jos ahtimen olisi saanut heti tuohon keskelle alle. Esimerkkinä voisin mainita pakosarjan huonontumisen kun tehdään itse ns. pulssi/virityspakosarja, vakioahtimella heräsi alkuper. sarjalla 3000rpm ja uudella sarjalla 4000rpm samalla ahtimella. Melkoinen parannus siis virisarjalla  
		
				__________________ 
		
		
		
		
		
			Holset siellä lukee.. Viimeksi muokannut Solmurauta : 11.04.2010 08:18  | 
| 
		 
			 
			#49  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
|||
		
		
  | 
|||
| 
		
	
		
		
			
			 
			
			Teillä on mittarit rikki. Sillä paine-ero on se mikä turbiiniakin pyörittää, eli 0 bar pakopaineella turbiini saattaa just just pyöriä mukana, mutta se ei pyöritä kompuraa sitä vauhtia että saataisiin aikaiseksi 1 bar ahtoa. Ja sinänsä kumma juttu on myös se, että teillä on ainoana noin suuret erot ahto- ja pakopaineissa. Kaikilla muilla ne menevät enemmän tai vähemmän käsi kädessä, pakopaine ehkä vähän korkeampana.
		 
		
		
		
		
		
		
		
		
	
	 | 
| 
		 
			 
			#50  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
|||
		
		
  | 
|||
| 
		
	
		
		
			
			 Lainaus: 
	
 
				__________________ 
		
		
		
		
		
			Holset siellä lukee.. Viimeksi muokannut Solmurauta : 11.04.2010 08:26  | 
![]()  | 
	
	
		
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
		
  | 
			 
			Samanlaisia viestiketjuja
		 | 
	||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti | 
| Myydään 2l turbo | pulu | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 16.03.2009 23:20 | 
| Myydään iso turbo | Nutti | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 06.11.2008 22:09 | 
| Ostetaan Turbo lj:hin | LarppaV | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 22.09.2008 15:03 | 
| M: Patrollin turbo kone,jarrusatuloita,turbo osia. | tapsa4x4 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 7 | 24.05.2007 12:34 | 
| M/V Turbo | Nemi | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 13.04.2006 06:35 |