![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Faktaa vai Fiktioo
Lainaus:
Onhan niissä polttoaineissa eroa, mutta ei nyt ihan noin paljoo! Haloo !!! Jos polttoaineen kulutus heittää useita litroja niin syynä on joku muu kuin polttoaine (ellei se nyt ihan väärää kamaa ole), vikaa, kuorma, olosuhteet, mittavirheet joka onkin suurin syy ihmeellisesti heitteleviin kulutuslukemiin joita täälläkin joskus retostellaan. En väitä että neste olis parasta mutta ei se ihan noin huonoakaan ole.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Kertokaas mistä ACB-asemien litkut on peräisin?
|
#3
|
|||
|
|||
![]() nesteeltä, siin on vaa jotku eri lisäaineet |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Mites se vika sitten korjaantuu jos kulutus putoo kun tankkaa jotain muuta kuin nesteen kuraa?
Isäukon transiitis alkaa kone käymään pirun epätasasesti nesteen aineella, rauhottuu vasta kun juotaa 0,5-1L 2-t öljyä tankkiin ja muilla aineilla ei oo ilmenny samaa käyntihäiriöö. Raskaan kaluston puolella tuo kulutus ero näkyy viäl selvemmin vaikka samat tehtaalta lähtöpainot, sama reitti, sama kuljettaja ![]()
__________________
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, saa siitä palkan ![]() |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Joskus kakskytä vuotta sitten huomattiin, että bensoissa on eroja. Noin 3-5% tuli kulutuseroa polttoaineen vaihdolla. Lukemat että 2-5 litraa menee enemmän tarkoittaa siis tuhannen kilometrin työmatkaa tai sitten vähintään 50 litraa sataselle keskimäärin nielasevaa vehjettä. Miksi uusi kalusto ei oireile millään polttoaineella? Miksi tässäkin topikissa itkee vaan nooan aikasella kalustolla liikkuva porukka? Polttoaine suodattimet kannatta vaihtaa joka vuosi, tai vähänkin ajettaessa joka toinen vuosi. Ei ole minulla mennyt ykskään suodatin tukkoon, ei ole ollut käyntiongelmia, ei virtaavuus ongelmia -37 asteessakaan, eikä kulutuseroja jotka johtuu polttoaineesta, kylmästä johtuvia kulutuseroja kylläkin. Tankannut oon sieltä täältä, välillä nesteeltäkin. -35 kun on mittarissa, niin tuntuu että yks muki on pelistä pois, mutta se ei johdu polttoaineesta. Kohtuus kaikessa, itkemisessäkin.
__________________
Katu-uskottavuus, maasturin tärkein ominaisuus!! |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Kolmas elämä menossa, ja vauhti vaan kiihtyy ![]() " Si vis pacem, para bellum..." Rahalla saa, ja maasturilla pääsee... ![]() Kaikki mikä tulee idästä, otetaan vastaan tasajyvän kanssa...!!! Mitäs tähän sanois Honda-mies??? Mulla on Mese, ja se viihtyy talven tallissa ![]() Jokivarren VPK www.facebook.com/junnupaloautot |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Ei se ero oo pelkästään kiisselissä, mun "arkiauto" joka syö 98-oktaanista kulutti tasaisessa työmatka-ajossa yli litran enemmän nesteen polttoainetta ja tuntui muutenkin nuhaisemmalta, ihan kuin olisi tankannut ysivitosta=paksumpi seos ettei nakuta...
Dieseliä en ole nesteeltä tankannut. Enkä tankkaa. Yleensä täytän tankkini aakkosasemalla, jos se ei parasta ole niin ainakin tasalaatuista, ei ole kertaakaan ollut ongelmia ja kulutuksetkin pysyneet tasaisena.
__________________
Kuka muka on niin laiska, että jättää lauseen ke |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Henkilökohtaisesti vältän nesteen dieseliä, huomattu on että jotain erikoista siinä on koska trolli syö sitä enempi.
Miten muuten voi olla kulutuksessa eroa, jossei mikään muu kulutukseen vaikuttava tekijä muutu? Trollissa on sen kokoinen tankki että, joka viikko pitää tankata ja työajoa tulee n.70km/pv. Siinä ei paljoa olosuhteet pääse muuttumaan eri tankkauskertojen välillä....
__________________
PERKELE! Pääsponsori---> Joki-Pub
Lahjattomat lukottaa |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Emännyksen autoon tulee kilsoja n. 80km joka päivä, ja se kuluttaa sen 5,5-6 litraa nakua satkulla. Ei oo ollu eroo kulutuksessa ainaskaan, vaikka tankkaa TB:ltä, ABC:ltä, Neste:ltä, tai ST1:seltä.
Enkä kyllä oo huomannu eroo kulutuksessa raskaan kaluston kanssa touhutessani. Tietty ajotapa vaikuttaa, eli jos jonain päivänä/viikkona on enemmän "törppöjä" liikenteessä, niin tarvii ohitella enemmän -> soppaa kuluu enemmän. Suodatettavuudessa kyllä on eroja, sitä en kiistä. Raskaassa kalustossa sen eron huomaa.
__________________
Kolmas elämä menossa, ja vauhti vaan kiihtyy ![]() " Si vis pacem, para bellum..." Rahalla saa, ja maasturilla pääsee... ![]() Kaikki mikä tulee idästä, otetaan vastaan tasajyvän kanssa...!!! Mitäs tähän sanois Honda-mies??? Mulla on Mese, ja se viihtyy talven tallissa ![]() Jokivarren VPK www.facebook.com/junnupaloautot |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
nykyään abcn ainetta eikä mitään eroo vaikka välillä tankannukin nesteen kamaa... en tiiä sitten onko mulla autossa vikaa ![]() |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
No en nyt ihan pohjan tasolle tätä topiccia laittais, kun vertaa esim. monen nyybin aloittamiin aiheisiin. Tässä nyt tuotiin esille asia, jota ei monikaan meistä (kuten esim. allekirjoittanut) yleensä edes ajattele. Nyt kun ajattelee, voi tehdä empiiristä tutkimusta, varsinkin kun tiedän aika tarkkaan yli kahden vuoden kokemuksella mitä toi ryhävalas kuluttaa Nesteen kynsilakanpoistoaineilla. Mikäs nyybin mielestä on parempaa kuin Nesteen diesel, jos vaikka kokeilisin sitä seuraavaksi? ![]()
__________________
[ ][ ]=TOYOTA=[ ][ ] |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Prkl! En oo huomannu mitään eroa koska oon aina tankannu Nesteellä. Jossain Top tai Fifth gear? jaksossa ne muuten testas eri polttoaine toimittajien kamaa ja ainakin bensasta toi Shellin formulabensa ei säväyttäny...
__________________
Steady as she goes... |
#14
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Raskaallla kalustolla tietty erot tulee selkeämmin esiin mutta väittäisin sielläkin puhtaasti polttoaineesta johtuvien erojen oleva marginaalisia. Ja huollothan kaikki tekee säännöllisesti????? Tankkaa ihan missä vaan, niin minäkin teen enkä ole eroa huomannut laaduissa. Olosuhteissa, ajotavassa ym kylläkin. |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Edellisessä koslassa (245 diesel) huomas kyllä mitä tuli tankkiin laitettua. Käynnistäesä Nesteen litkuilla savutti siinä määrin että koko lähitienoo peitty harmaaseen pilveen... Kumma kyllä TB:n ja Shellin aineila ei savuta läheskään niin paljoa.
|
#16
|
||||
|
||||
![]()
Juur kävin nesteeltä ottamassa 250tdt mersun tankin piripintaan. Aina se on kaiken syönyt, ei oo tarvinnu ottaa pois edes TB:n ainetta. Käynnistynykki se on, aineella kun aineella.
__________________
<-Supporting your local heroes-> - Team Rolling Jeep - Mikälie jäätelökioski Jeep |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Mää ostan ainakin yleensä ( AINA ) halvinta kiisseliä , huolimatta siitä mikä on myyvä ketju ...
Vuoden ajalta noin 35 000 km diisseli-kooralla 5,2 -6,2 l/ 100 km vaihtelee kulutus ...sekalaisessa ajossa ...välillä vedetty kärryä välillä ei ...ajettu "tuning"-renkailla ja taas sirkkelinterillä ... Suurin kulutus 6,2 l on kesällä tankattua TB:n ainetta ja tuning-renkailla ( 225 * 40 * 18 ) " Normiajossa " mulla ei ole ollut havaittavaa eroa mistä ruutasta diisselin olen ottanut ...putsarikkin on pysynyt sulana ... Venäläistä en ole uskaltanut koorassa kokeilla ...BJ:ssä taas toimii moitteetta ...paitti perässä tulevat valittavat KÄRYÄ ![]() Nii ediittä kun tuli mieleen ... Jokkut uskoo niihin mangeetteihin jokka "tasasuuntaa" polttoaineen jotain osasia ...jokainen voi uskoa mihin haluaa .. ![]() ![]() Viimeksi muokannut Palde : 23.02.2010 21:28 |
#18
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Itsellä tulee kokemus vakio reitistä a 140 km/kerta 3-5 kertaa viikossa suht samoilla vauhdeilla(n.80 km/h) Ajoneuvo Bj 42. Kokonaisuudessaan n.35-40000 vuodessa. Jos tankkaan Nesteeltä,tai seolta kierroksella menee melko tarkkaan 20 litraa,Jos taas teboil,St 1,niin 16-17. Ja tuo näkyy jo viikossa ihan mittarissakin,eli nesteen kamalla ei ihan uskalla ajaa neljää kierrosta(tankki 86 litraa tasan on ,kokeiltu) Mutta noilla toisilla menee kevyesti. Esim.nyt on olosuhteiden pakosta nesteen kamaa tankissa ja meno on kuin olisi suodin tukossa(toivottavasti ei ole). ![]() Kun huomasin tuon eron en uskonut sitä itsekkään kuin vasta n. 2 vuoden kuluttua(ja samalla autolla olen ajanut 14 vuotta,ja alla on pyörinyt 5 kierrosta renkaita). Ja pannaan vielä edittiä että, Nesteen,tai SEOn,bensoista ei ole huomauttamista,mutta emännyyden 900 urbo saabbi vie sen 1-1,5 litraa enemmän jos ajaa 95:sella eikä 98 oktaanisella.Eli hinta ero tulee takaisin moninkertaisena + kulku on ripeämpää.Kokeilin myös sitä Shellin Vi poweria mutta siitä ei ollut samankaltaista iloa. Viimeksi muokannut Bj Andy : 23.02.2010 12:48 |
#19
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
En minä pysty mitään faktaa laittamaan, En vaan pysty uskomaan tuota eroa! No sehän on mun ongelma, muut uskoo mitä haluu ![]() Se ei vaan mene jakeluun miten ero voi olla noin suuri, silloinhan pitäis aineiden energia sisällössä olla 20% ero Nesteen ja muiden välillä. |
#20
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Eikai kukaan ala tuollaista väittämään jos ei kokeillut ole, itse ainakin uskon. Kerronpa esimerkin. työkaverin vanha corolla vie litran vähempi 98 oktaanista kuin 95:sta. Tämäkin monen tankauskerran tulos, eikä vain yhden kerran ja siitä väitetään että ajelit varmastikki sievästi ja vain matka-ajoa. Corolla ei ole kuin työajossa ja sama matka aina, joten en usko hänen valehtelevan. |
#21
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jos kaverisi corolla syö työmatka ajossanne litran enempi, niin millä selität sen, että vaimoni ex-corolla ei syönyt desiä enempää 95:sta kuin 98:a. Muutenkin corollan kulutuksessa tuo litra tuntuu paljolta ja siinä voi olla mittaus ja laskenta epätarkkuuksia ja pyöristysvirheitä. 0,3 litraa jos sanoisit, niin uskoisin heti, oli se totta tai ei. Vaihteleeko tällä kaverilla muuten keskikulutus, vai onko se aina tasan esim. 8,2 litraa 95E:llä ja sitten kun laittaa 98E:tä niin putoaa tasan tarkkaan 7,2 litraa ajoi miten vaan? Sitä en siis kiellä että ei voisi huonompaa ainetta mennä enemmän, mutta kuinka paljon niin siitä voi tingata. Esim. 1. Kävin limingasta pudasjärvellä perjantaina Isuzulla. Mennessä janotti tietokoneen mukaan 9,4 litraa. Takas tullessa juuri samaa tietä ajaessa omasta mielestä samalla tavalla menikin tietokoneen mukaan 7,8 litraa. Mites se selitetään kun en tankannut välissä? Vielä kun oikein miettii, niin mennessä ei tarvinnut ohittaa ketään ja takas tullessa piti ohitella useita. Esim 2. Kaveri tarkisti moottorikelkan tankissa olevan 10 litraa bensaa, ajoi noin 40 kilometriä ja tarkisti taas tilanteen. Arvioi määrän olevan nyt 6 litraa. Söikö kelkka oikeasti 4 litraa, eli 10 l/100km vai oliko mittaus hieman epätarkka ja otanta turhan lyhyt.
__________________
Katu-uskottavuus, maasturin tärkein ominaisuus!! |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ford Rangerin (euroopan malli) korotus | gikseri | Maasturiprojektit | 25 | 19.08.2011 09:34 |
Hj61 siirtopumppu vuotaa diiseliä | _kekkula_ | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 13.07.2009 18:41 |
Euroopan karttoja Oziin? | tmx50 | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 03.06.2007 21:51 |
Neste / neste-lämmönvaihdin | farmari | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 13.05.2007 19:15 |
C5 euroopan malli | C5 | 1 | 28.05.2003 06:22 |