![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() No tuli vähän rankalla kädellä arvosteltua, kun kärry levis käsiin silloin jokapuolelta.. ![]() Näköjään olis jenkeissä jotain $150 nyt etupyörän laakeri, silloin en ollu vielä itse tilannu mitään jenkeistä(2002) ja jollain listahinta oli Suomessa luokkaa 800e! ja puolituttu olis myynny 570e tai sinnepäin..en ostannu. 4L80-E pitäis olla kyl vahva laatikko, kaikenhan saa rikki. Oli itellä tosi kevyellä ajolla, olis pitäny antaa kenkää oikein kunnolla heti aluksi, niin olis varmaan porsinut kättelyssä. Laatikosta meni planeettapyörästöä ym. pikkusälää ![]() Ei se nyt ihan 3ke tehnyt, mutta pitkälle yli 2te mentiin. Silloin perusremppa laatikkoon ois ollu n.850e Siirtopumppu maksoi silloin 100e Etuvedon 4x4 Axle Shift Actuator nyt $65 jenkeissä, silloin täällä 150e Syöttöpumpun vaihdoin "korjattuun" joka toimi kyl, katsastuksen savutustestiin asti ![]() ![]() Pumpusta meni ekaks varmaan toi pmd-boksi, sille tuli rakenneltua iso jäähdytysripa vanhasta autovahvistimenta ![]() Ja toi PMD maksoi silloin tääl yli 500e Ja ei minusta käyttäjävika, jos öljypaineanturi leviää(mittari näyttää ok),-> siirtopumpulle ei tule jännitettä -> syöttöpumppu joutuu koville -> PMD-boksi palaa? Huomaako sen aina, jos ei siirtopumppu pelitä? Et kyllä osat on nyt paljon halvempia ja niitä saa ihan kotimaastakin. Silloin vaan loppu usko et voi olla 7v ikänen auto niin pommi, ja silloin niistä pyydettiin ~30000e! Eikä ollut heti ostaessa rikki, vaan alkoi myöhemmin leviämään käsiin.. Huonon tuurin peli, vaan kovasti sitäkin joku halusi, kun autoliikkeen pihasta varastettiin vaikka oli kannettu akut pois konepellin alta... ![]() Et ei minun kirjoituksen perusteela kannata ostamatta jättää, kunhan vaan omia kokemuksia yhden yksilön parissa kertoilin. ![]() -Edit- Niin ja ilmeisesti silloin aikanaan Metro-A vaihtoi noihin koko syöttöpumpun, vaikka oli vaan se pmd palanut... et paljon on saatu kustannuksia ja huonoa mainetta ihan kotimaisin voimin aikaan..
Viimeksi muokannut kzj : 20.12.2009 17:10 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
No tuosta öljyjutusta on satoja sivuja Overdrivessa... Mutta kaikki tuntemani korjaajat ovat aina suositelleet mineraali öljyjä, nimenomaan diesel -mallia.
- Käsittääkseni noita rallyformuloita ym. öljyjä käytettäessä diisselistä johtuvat epäpuhtaudet ym. sakkautuvat ja saattaavat tukkia nostajan laakerit. En tosin ymmärrä miksi joku laittaisi 15e/l öljyä koneeseen jos siihen suositellaan 5e/l öljyä.
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#3
|
|||
|
|||
![]() Nostajan laakerit?Lainaus:
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
No en ole varma mikä on oikea termi, mutta tossa hydrauli nostajassa on laakerit:
http://www.ssdieselsupply.com/produc...er_Lifter.html http://www.latemodelrestoration.com/item/CCA-85016 Omassakin Vanissa niitä näin 15 kpl..Siis laakereita. Yks oli palasina, öljyn seasta löyty pieniä neulalaakereita ja vähän isompaakin osaa: http://kuvablogi.com/nayta/52807/ - kuvassa näkyy laakerin akseli, vai mikä se nyt olikaan. Tuo siis hajosi 6.2 koneessa, J-pumpullinen, ilman saastelaitteita. Oli ajettu tuolloin n. 450 000km. Remontti tietenkin maksoi n. 1700e. Myöhemmin n. 500tkm kohdilla meni venttiilinjousi, mitään muuta ei hajonnut mutta samalla tehtiin uusiksi kaikki suuttimet, Bosh -kärjillä jotenka hintaa tuli n. 1200e. Muista koneen huolloista ei ollut edelliselläkään omistajalla tietoa. Kait ne euro ja japsikoneetkin joskus puolen miljoonan kohdilla jotain fiksailuja kaipaavat ![]() Niin ja auto on uutena suomeen tuotu, ettei ole jenkkilän öljyillä ajettu. Muistaakseni GM:llä oli ainakin 6.5tbo Vanien suhteen tarkka huolto-ohjelma mitä öljyjä saa käyttää takuu aikana.
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#5
|
|||
|
|||
![]() No kehveli!
niinpäs on!tuleeks toi tönäri/nokka väliin vai mihin?Kieltääkö GM synteettisten öljyjen käytön?miksi?Löytykö mitään syytä mikä oli ton akselin katkassu?onks kaikki GM dieselit vielä nykyäänkin työntötanko koneita?
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Pikasesti tarkistelin asiaa niin uudemissa Duramax koneissa näyttää olevan samantyyppinen nostaja systeemi. Tuo siis tulee nokka-akselia vasten tuo laakeri ja yläpää keinuvipuun. Tuohan on vanha rakenne ja käsittääkseni jo -60 luvun bensa koneissa oli käytössä. Ainakin jonkilaisena viritysosana jos einyt ihan tehtaalta lähtiessä.
Uudemmissa GM bensakoneissa näytetään suositteltavan 5W-30 öljyjä ja varotellaan vielä käyttämästä muuta kun GM:n hyväksymiä. Duramax diisselissä (2002 manuaalin mukaan http://home.att.net/~vdohz/Manuals/2002diesel.pdf ) 15W- 40 CH-4 or CG-4 - vaihtoväli 8000km "rasittavassa" ajossa ja kevyessä 12 000km. Tuossa GM öljysuosituksia: http://www.gm.com/corporate/responsi...ngine_oils.pdf - tarkemmin en osaa sanoa noista että mitä sitten pitäis missä koneessaolla...Mutta esim.vertailemalla suosituksia ja noita koodeja vaikka Mobilin sivuilla tulee minulle ainakin se käsitys että RallyFormulat ym. eivät sovellu mutta DelvacMX soveltuu ja ylittää vaatimukset. Jenkkifoorumeillakin samaa asiaa on puitu kovasti. Vaikutti siltä että uudemmissa Duramaxeissa käytetään täys-synteettisiä öljyjä kun taas vanhemmissa osasynteettisiä tai mineraaleja. Jossain oli maininta että Duramaxit on lähteneet tehtaalta synteettiset sisässä ja vanhemmat oli varustetu mineraaleilla. Lisäksi jotain juttua oli siitä ettei joskus -90 luvulla ollut täyssynteettisiä diesel koneeseen tarkoitettuja öljyjä tai ainakaan sellaisia joita GM olis hyväksynyt. No voin olla väärässä tuon asian suhteen... Niin ja akselin irtoamisen syy oli jumittuminen, nokka sitten hakkasi laakerin hajalle. Jumittumisen syynä käsittääkseni oli voitelun vähyys. Ei ehkä minun aikanani mutta joskus niin oli käynyt ja aikaamyöten kului laakeri. Täysin varma en ole asiasta mutta minullu on esitetty että tietyt täyssynteettiset ei diesel öljyt eivät voitele oikein tuota laakerointia. Ei kuulemma jätä metallin pinnalle niin paksua kalvoa ja käynnistettäessä menee aikaa ennen kun öljykalvo taas muodostuu takaisin. Toinen mitä olen kuullut syyksi on noki joka bensakoneille tarkoitetuila öljyillä paakkuuntuisi tai kerääntyisi ahtaisiin kanaviin, juuri kuten nuo laakeroinnit. No...voi olla vähä sekavaa juttua mutta tässä yövuorossa ei aina ajatus kulje oikein ![]()
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#7
|
||||
|
||||
![]()
mikäs on suurin rengaskoko nuissa suburbaneissa minkä voi muutoskatsastaa konttorilla ja missä nuihin myydään korotussarjoja?
menee vuosi ennenkun saa luettua tuon overdriven topiikin läpi... sekavat sivut palstaan verraten |
#8
|
|||
|
|||
![]() Aijjaha.Lainaus:
|
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
On ne GM dieseli kasit tappikoneita, ja bensat kans. ![]()
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#10
|
|||
|
|||
![]() Kiitokset ja kysymys?Lainaus:
Olisiko tietoa. Onko olemassa rekkaa jossa nuppi on pienempi kuin normaalirekassa, mutta muuten tekniikaltaan samanlainen? Amerikkalaisessa hevoskuljetusjärjestelmissä olen mielestäni sen joskus nähnyt, ei lavamaasturi vaan pikkurekka perävaunulla. |
#11
|
|||
|
|||
![]()
no kokemusta alkaa olla monestakin versiosta ja mikään ei ole ikuista, kuin myös kaiken saa rikki särkemällä.
ja tehoa laitettaessa pitäis omasta mielestäni laittaa sitten myös muitakin paikkoja, riippuen tietysti käytöstä ja lisäyksen määrästä. ja joillakin on se, että pitää olla voimaa sen seittemänsataa jopa ruohonleikkurissa et vääntää hyvin sen ruohon poikki... ja toisille vois jo toivottaa, et ei se voima vaan se vääntö... noh, kaikilla maantie kulkineillani olen päässyt sitä nopeusrajoituksen näyttämää nopeutta ongelmitta ja välillä ylitsekin kuin myös alle. tämäkin on taas sellainen aihe, että on ikuinen vääntö saatavilla... |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Mikä olikaan tää syy miksi 98-99 suburbaneja on vaikea saada suomessa kilpiin? Itsellä olis Ruotsissa hyvä yksilö kiikarissa, se on 2006 tuotu jenkeistä ja mennyt kilpiin Ruotsissa lähes samoilla jutuilla kuin Suomessa eli tavaratilan jako verkolla, etuvilkut, takasumari ja jotain muuta pientä. Onko tuollasessa nyt sitten jotain syytä miksei saisi Suomessa kilpiin kun Ruotsissakin, joka tietääkseni samanarvoinen EU-maa, on onnistunut ja ajossakin ollut jo seitsemän vuotta?
__________________
Tiäräksää tuanoi |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Miks ei sais? Fsd.foorumit.fi vois olla paljon enenmän apua. |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Ei oo syytä. Melutasosta, lähivalokuviosta ja ohjaamon suojasta paperit, sivuvilkut, takasumari ja oranssit takavilkut, ja valmista tuli. Niin, +runkonumeron meislaus jos ei ruottalaiset oo hakannu. Ne on varmaan laittanu nuo valotki.
|
#15
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Toi siirtopumpun toiminta öljynpaineanturin kautta on kyllä melkonen moka insinööreiltä, aivan käsittämätön systeemi. Ideana ihan ok mut toimivuus ei. Ite oon ohittanu ton systeemin jokaisesta kolmesta autosta mitä mulla on ollu, aikaa menee pari minuuttia ja muutama Abiko-liitin. Pumppu lähtee pumppaamaan samantien kun kääntää virrat ON-asentoon. Eikä oo enää riippuvainen mistään ö-p anturin toiminnasta. Jos siirtopumppu ei toimi niin reippaammissa kiihdytyksissä esiintyy nykymistä/sammuilua. Maantienopeuksia pystyy ajamaan, kiihtyvyys käytännössä olematon. Näissäkin esiintyy yksilöeroja, jotkut hädintuskin käy tyhjäkäyntiä, toisilla pystyy ajaa välttävästi. Esim. toi mun nykyinen oli vajaan viikon ilman siirtopumppua, työmatkoja pysty ajelemaan ihan ok (pelkkää kaupunkia, max. 50km/h). Maantiellä nykiminen jatkuvaa 70km/h jälkeen. Liikennevaloista lähtiessä kaasun painaminen pohjaan sammutti auton. Varaosien hinnat on onnex tippunu melkoisesti viime vuosina, harmaa tuonti kukoistaa ja Jenkkilässä kaikkea kivaa tarjolla sopuhintaan.Samoin tietotaitoa "harrastajilla" on ihan eri lailla kuin ennen, nykyään OD:lta ja muualta Internetistä löytyy tietoa loputtomasti. PMD-boxeja saa nykyään Suomesta n.250€ hintaan, D-techin boxit on paljon parempia kuin orggis-Stanadynet. En tiedä ketään kellä olis noita vielä hajonnut. Metro-autohan noita syöttöpumppuja aikanaan vaihteli turhanpäiten, pelkkä boxin vaihto ja siirto viileämpään paikkaan olis riittänyt.. Mut Metro-Auto on Metro-Auto, kerran kysyin piruuttani uutta turboa kun epäilin sen olevan vaihtokunnnossa.. Uusi olis maksanu 4400€, siitä olis sitten saanu vähän alennusta. Tuli sitten Jenkeistä huollettu puhallin, makso vähän päälle 400€ jota en kyllä koskaan tarvinnut ja tuli myytyä se eteenpäin.. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään Chevrolet Suburban K20 6.2d | Rekisteröimätön | O/M/V Ajoneuvot | 13 | 08.11.2010 16:55 |
M:CHEVROLET SUBURBAN -94 | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 21.01.2007 22:40 | |
gmc vai chevrolet suburban? | Markus83 | Chit-Chat | 31 | 28.11.2006 18:43 |
M: Chevrolet suburban -94 4x4 | AAPEEE | O/M/V Ajoneuvot | 5 | 11.06.2006 21:31 |
Chevrolet Suburban | TML | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 23.09.2004 12:54 |