Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 17.12.2009, 23:19
Tuomo Tuomo ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.04.08
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 788
Perusasetus

Dodgessa Cumminssin moottori on kyllä hyvä, kestää ja saa osia. Helppo virittää, saa melkein mitä vaan jos pussissa pito riittää. Vielä kun sais sen muun auton siihen ympärille yhtä hyväks. Laatikot ihan paskoja, paranee oikeasti vasta 2003 puolivälissä. Rahaa siihen saa menemään monta tonnia, viisainta tilata suoraan Jenkeistä joku billet-aski, varsinkin jos meinaa yhtään virittää. Jokusen Dodge Ramin omistajan tunnen, ja vielä useamman tiedän. Kellään ei ole enää orggisaskia paikallaan, ainakaan ilman remonttia. Jonkun verran ruostevikoja ilmenee noissakin. Kannattaa lueskella OD:lta lisää, näköjään tuhat sivua lähestyy. Sitten kun mulla auton vaihto tulee ajankohtaiseksi niin kyllä mäkin Dodgea harkitsen jos -04 tai uudempi pitkällä lavalla on sopivasti tarjolla..

7.3 Powerstroke on ihan ok moottori, ei mitn pahoja lastentauteja. Uudemmissa 6.0 koneissa niitä onkin sitten enemmän, niistä kannattaa pysyä erossa. Muuten autoina hyviä, tosin näistä tiedänkin kaikista vähiten. Jenkit ite noita kaikista eniten arvostaa, eli pakkohan niiten on olla hyviä . Ainakin näyttäis et melkeimpä eniten jenkit noita rakentelee ja varustelee.

Näistä Letukoiden kansi/pumppu/lohkovioista voi tapella loputtomiin, omat näkemykset perustuu täysin omiin kokemuksiin yhdestä 6.2d Blazerista, yhdestä 6.5td K3500 crew cabista ja kahdesta 6.5td Suburbanista. Yhteensä oon ajanu noilla n.120tkm ja kyyti on ollu kylmää. Yli 3t kärryä vedetty jokaisella silleen ettei olla tien tukkeena, yhden kerran matka keskeytynyt PMd-boxin hajoamiseen (Juuka 2007 kisareissu). Tästä selvittiin vaihtamalla uusi boxi, oli kaverilla varalla mukana (tyyppivika). Helppo homma, menee 5min. Nykyään itellä yx varaboxi aina hanskalokerossa mukana. Laatikkovikoja ei ole ollu, kerran vittuillu speed sensor mistä selvis liittimien putsaamisella. 6.5td koneiden perässä on 4L80-loota mikä on hyvä ja vahva laatikko jos käyttää oikein, ja kestää se käyttää jonkinverran väärinkin. Jossain 1500 Suburbaneissa on myös 4L60-laatikkoa, sekin toimii mutta ei yhtä vahva kuin toi isompi. Ainakin kärrynvetoon kannattaa valita isompi loota, samoin 4.1-perävälitykset(aika harvassa). Yhdestäkään omasta autostani en ole saanut kantta halki, enkä lohkoa. "pumppuvika" sotketaan usein tohon PMD-boxin hajoamiseen vaikka niillä ei ole mitn muuta tekemistä keskenään kuin alunperin PMD on kiinni syöttöpumpun kyljessä. tähän saa uusia boxeja ja siirtosarjoja hyvin edullisesti Suomesta, hinta jotain ihan toista kuin Metro-autolla -90 luvun lopussa. Samoin kuin kaikkea muutakin kulutusosaa, kertaakaan ei oo vielä ahdistanut ostaa suoraan Suomesta kulutusosia... Ja tieto/taitoa löytyy Suomesta todella kiitettävästi, OD:lta selviää kaikki!

Osti nyt minkä hyvänsä, kaikissa niissä vikoja on. Jonkun mielestä aivan paskoja, toisen mielestä vitun hyviä! Mut niinkuin ite jo edellisessä viestissä sanoin, paluuta japsikäyttiksiin ei ole ihan heti näkyvissä. Tai sitten pitää olla tarpeeks uus eittei tartte joka vuosi hitsata leimalle. ja pienellä verolla. Ja pehmeet penkit. Automaatti. Ilmastointi. Sähköherkut. HIljainen ja mukava. Tilava. plus 100 muuta tärkeetä asiaa. Tärkeintä että ittee miellyttää, ei ota niin paljoa päähän sitten korjata yötämyöten!

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.12.2009, 00:41
Skaleton Skaleton ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.04.09
Sijainti: Hewitt'ss in nevada
Viestit: 100
Perusasetus

Mikä on noilla jenkeillä öljynvaihtoväli nykyään ja mitä öljyä niissä voi käyttää. Tää on ehkä kiinnostava tieto niille jotka vielä tekee jotain ihan ite
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 18.12.2009, 09:09
Tuomo Tuomo ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.04.08
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 788
Perusasetus

Ite oon noihin 6.5td koneisiin vaihtanu 5000km välein, muistaakseni tehtaan suositus raskaassa käytössä. Öljytilavuus on kuitenkin vain vajaat 7 litraa. Taitaa tehdas antaa jotain pidempiäkin vaihtovälejä "normi"käyttöön.. Öljynä ollu kesät talvet Mobilin MX 15w-40, ei ongelmia eikä hinta ahdista 20l/70€. Suodatin maksaa vitosen.

Cummins/7.3 powerstroke ottaa sisäänsä enemmän öljyä, taitaa mennä yli 10l. Nääkin asiat selviää helposti käyttämällä Googlea.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 18.12.2009, 10:00
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Juu, Cumminsiin menee 10,5 litraa. Käytännössä on riittäny tuo 20L astia kahteen vaihtoon, ja 10 tkm välein oon vaihtanu. Fleetguardin suodin 14 ja öljy about 70/20L (Rimula X).
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 18.12.2009, 11:52
Kankku:n Avatar
Kankku Kankku ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 04.10.04
Sijainti: Masku/Turun kupees
Viestit: 1.031
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuomo Näytä viesti
Osti nyt minkä hyvänsä, kaikissa niissä vikoja on. Jonkun mielestä aivan paskoja, toisen mielestä vitun hyviä! Mut niinkuin ite jo edellisessä viestissä sanoin, paluuta japsikäyttiksiin ei ole ihan heti näkyvissä. Tai sitten pitää olla tarpeeks uus eittei tartte joka vuosi hitsata leimalle. ja pienellä verolla. Ja pehmeet penkit. Automaatti. Ilmastointi. Sähköherkut. HIljainen ja mukava. Tilava. plus 100 muuta tärkeetä asiaa. Tärkeintä että ittee miellyttää, ei ota niin paljoa päähän sitten korjata yötämyöten!

ehkä tärkein varuste on mukiteline ja jenkit ovat niitä asentaneet usein riittävästi


ps.itse vanilla päristellyt useita vuosia
__________________
laiskuus on lahja mutta ahneus synti
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 18.12.2009, 13:26
kzj kzj ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.02.09
Sijainti: Kouvola
Viestit: 138
Perusasetus

Vuonna 2002 oli 6,5td suburbani

Nahkaa, automaatti, cruise, ilmastointii, himmenevää taustapeilii ja mukitelineitä
Hyvin tilaa, kivasti kulkua.
Tunnoton ajaa, kiva pitkää matkaa taittaa, jos on tasasta tietä.
Kulutus 14-18l/100km tyhjänä, pääasiassa matkaa.

Puolenvuoden saldo:

Iso maa isot toleranssit
Termostaatti
Vaihdelaatikko 3000e
Syöttöpumppu vaihdettu x2
Öljynpaineanturi-( käsittämätön juttu et kiertää sähkö tän kautta siirtopumpulle -> ei pyöri, leviää syöttöpumppu..)
Siirtopumppu
Etupyöränlaakeri 600e !
Maalit lähtee konepellistä (thermoplast)
Rintapellin luota aivoboksille menevästä moottorin johtosarjasta kaksi johtoa oli hangannu toistensa kuoret rikki, ajoittaista kontaktia...check engine valon sytyttelyä, rykimistä, sammahtelua, cruisen pois päältä tiputtelua..
Valokatkaisin+ puolimetriä hiiltynyttä piuhaa (sulakkeet mitä ne on? voi luoja)
-Edit- Etuvedon kytkevä sähkömulkku
Varmaan jäi paljon kertomatta mitä oon jo onnellisesti unohtanut


Puolet ajossa puolet pajalla..

Japani, Saksa, Ruotsi? kalusto on sentää enemmän ajossa kun remontissa..

En kellekkään ainooksi käyttöautoksi suosittele ja varsinkaan jos ei oo mahdollisuutta ite laittaa

Kiitos ei enää jenkkiä jossa menee sähköä muualle kun valoille!

Tosin saattoihan tää olla ainut maanantaipäivän vehje ja toiset on varmasti parempia, mulla ei vaan perse, lompakko ja hermot kestä..

Viimeksi muokannut kzj : 19.12.2009 09:40
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 18.12.2009, 16:36
Kankku:n Avatar
Kankku Kankku ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 04.10.04
Sijainti: Masku/Turun kupees
Viestit: 1.031
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kzj Näytä viesti
Rintapellin luota aivoboksille menevästä moottorin johtosarjasta kaksi johtoa oli hangannu toistensa kuoret rikki, ajoittaista kontaktia...check engine valon sytyttelyä, rykimistä, sammahtelua, cruisen pois päältä tiputtelua..
samoja vikoja mulla ollut jo toista vuotta.skanneroitu muutaman kerran eikä mitään järkevää löytynyt
mutta hausinta on että jos pitää autoa lohkiksessa yön yli niin ei vikaa vaikka juhannuksena koittais

Kyllä se vaan on silleen että jos jenkin ostaa, se on kuin postimyyntivaimon ottaminen.
Raaka totuus selviää vasta kun palauttaminen on myöhäistä
__________________
laiskuus on lahja mutta ahneus synti
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 18.12.2009, 20:13
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.935
Perusasetus

Tollanen -96 mallin subbari oli joskus omistuksessa. Satatuhatta ehdin sillä rullata reilussa parissa vuodessa.
Olihan tossa jotain vikoja...
pmd boxin joutu vaihtaa
siirtopumppu tuli tiensä päähän
termari
startti
hehkurele
se sähkönen mulkku mikä kytkee etupäässä nelikon päätti lopettaa toimintansa

noi tollai äkkiä muisteltuna, varmaan jotain pientä vielä muistuis jos oikeen yrittäis.
kaikkineen ihan tyytyväinen kuitenkin. Ja osat pääsääntöisesti halvempia kuin japani/euro autoihin.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 19.12.2009, 19:46
mikaelt:n Avatar
mikaelt mikaelt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.08
Sijainti: Mikkeli, Otava
Viestit: 1.282
Perusasetus

PDM bokseissa on ollu vikoja koska liian kuumalla paikalla. Jatkojohdon ja jäähdytys rivat saa nykysin aika edullisesti suomestakin.
Pumpphan on melkein sama kun vanhemassa 6.2 koneessa. Niitä löytyy kunnostettuna suomestakin 500-700e luokassa. 6.2 ja ilmeisesti 6.5 kärsinyt nostaja vioista, johtuu yleensä huolettomasta öljynvaihtovöistä ja täyssynteettisitä öljyistä. MVA:ssa aioinaan remppasin 6.2 koneen jossa nostajan laakerit oli jo öljyn seassa. Ajettu silloin n. 450 000km. MVA:n Mikko sanoin että saman vaurion saa aikaan jos ajaa parit öljynvaihtovälit Mobilin Formulalla tms. täys synteettisillä. Samoin kaverilla kilahti kone kun edellinen omistaja oli pitäny vaihtovälinä 20t km! Kesti muistaakseni sitä menoa joku 150tkm.

Ne lohkon valuviat koski tiettyjä Meksikossa tehtyjä lohkoja, niitä tuskin paljoa on liikenteessäkään.

Jos oot tosissas Jenkkiä ostelemassa niin käyppäs Mikkelissä Hämäläisen Anssilta kysymässä. Sieltä suomisoffan takaa.

Tuolla muutama juttu...Sivujen päivitykset kyllä vähän ollu heikossa hapessa viimeaikoina
http://gm62-65diesel.com/
__________________
----------------------------------------------

Team Tostanoin Facebookissa

www.maasturistit.fi
www.etsama.com
------Offroad team Over the Hill---------------
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 19.12.2009, 22:02
hoojii:n Avatar
hoojii hoojii ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.07.05
Sijainti: Härkälä, Finland.
Viestit: 2.605
Wink

paljon on tietoa netin syövereissä kyseisistä autoista. näköjään jos maanantai kappaleen onnistuu hankkimaan niin pirun kalliita taitais olla osat...ainakin vaihteistot,siirtopumput... miten hitossa joku pyörän laakeri voi maksaa 600€.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 19.12.2009, 22:17
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.245
Perusasetus

MIks?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikaelt Näytä viesti
PDM bokseissa on ollu vikoja koska liian kuumalla paikalla. Jatkojohdon ja jäähdytys rivat saa nykysin aika edullisesti suomestakin.
Pumpphan on melkein sama kun vanhemassa 6.2 koneessa. Niitä löytyy kunnostettuna suomestakin 500-700e luokassa. 6.2 ja ilmeisesti 6.5 kärsinyt nostaja vioista, johtuu yleensä huolettomasta öljynvaihtovöistä ja täyssynteettisitä öljyistä. MVA:ssa aioinaan remppasin 6.2 koneen jossa nostajan laakerit oli jo öljyn seassa. Ajettu silloin n. 450 000km. MVA:n Mikko sanoin että saman vaurion saa aikaan jos ajaa parit öljynvaihtovälit Mobilin Formulalla tms. täys synteettisillä. Samoin kaverilla kilahti kone kun edellinen omistaja oli pitäny vaihtovälinä 20t km! Kesti muistaakseni sitä menoa joku 150tkm.

Ne lohkon valuviat koski tiettyjä Meksikossa tehtyjä lohkoja, niitä tuskin paljoa on liikenteessäkään.

Jos oot tosissas Jenkkiä ostelemassa niin käyppäs Mikkelissä Hämäläisen Anssilta kysymässä. Sieltä suomisoffan takaa.

Tuolla muutama juttu...Sivujen päivitykset kyllä vähän ollu heikossa hapessa viimeaikoina
http://gm62-65diesel.com/
Miks muuten ei nostajat kestä synteettist öljyy?Toisis vehkeis pitäs nimenomaan olla synteettist öljyy nostajien takii.vai onko enemmänki uskomus ku tutkittua?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään Chevrolet Suburban K20 6.2d Rekisteröimätön O/M/V Ajoneuvot 13 08.11.2010 16:55
M:CHEVROLET SUBURBAN -94 O/M/V Ajoneuvot 0 21.01.2007 22:40
gmc vai chevrolet suburban? Markus83 Chit-Chat 31 28.11.2006 18:43
M: Chevrolet suburban -94 4x4 AAPEEE O/M/V Ajoneuvot 5 11.06.2006 21:31
Chevrolet Suburban TML Tekniikka & Jutustelu 15 23.09.2004 12:54


Sivu luotu: 19:44 (GMT +2).