![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Tätähän on jauhettu jo moniaita kertoja mutta kerrataan vielä. Nykyautot suunnitellaan pikkasen pienemmille kilometreille ku joku parikytä vuotta sitten. Veikkaisin joku max. pari sataa tuhatta lienee laskennallinen käyttöikä. Sitten se kosla pitäs jo paalata, sulattaa ja valaa uudelleen uudella teknologialla terästettynä. Suomessa autovero pitää siitä huolen, että täällä ajetaan järkeään tehtaan suunnittelemien kestoikien ääripäässä ja ylikin. Sitten on tieten näitä maanantai kappaleita tai markkinoiden paineesta liian aikasin myyntiin pukattuja keskeneräisiä raakileita. Lisäksi (tieto)tekniikan = ohjelmistojen määrä kasvaa koko ajan niin sitä ei vain ehditä testaamaan loppuun asti vaan testaaminen suoritetaan ns. kenttätestinä kuluttajien toimesta. Valmiiksihan niitä ei enää ikinä saada vaan kun saavutetaan ennalta määritelty kypsyys niin auto pukataan markkinoille. Siis täysin sama juttu kuin minkä tahansa monimutkaisia ohjelmistoja sisältävän laitteen kanssa esim. kännykkä.
__________________
- eskimo kaenuusta |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Meillä pihassa Corolla Verso 2.0 D-4D vm. -05 (116 hv, nyt boxilla 141 hv), mittarissa jotain 397 tkm. Ei kuluta öljyä ja kulkee mainiosti. Kyl mä Toitsuun luotan vielä noilla kilsoilla/ikävuosilla. Taxiahan tällä on veivattu.
Kytkimen ja syylärin vaihoin, vesipumppu ja ilmastoinnin kompura on vaihettu aiemmin. Otsikkoon liittyen voisin vielä mainita tutun taksin, VW Transporter vm. -07, kilsat oli syksyllä 813 tkm!!! ![]() Hyvin on liikkunu, laskin että keskimäärin jotain 26 tkm kuukaudessa. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Jospa taksilla on ajettu pitkää matkaa myös? kyllä siitä kilsoja tulee.
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä dieselin pitää kestää >300 tkm avaamatta. Remppaa jossakin 600 tkm paikkeilla. Niinhän nämä vanhat pataraudat kestävät. Paras kone on kyllä tuo MB:n 300 6-kone. Kun siihen saisi suoraruiskun (ei yhteispaineella), niin kulutus tippuisi selvästi. Tuon MB:n koneen huonoin vika on kin juuri se, että kulutus ei ole edes ihan kokoluokkansa pienin. Mutta siinä on yksi maailman parhaista koneista. Nämä ihmeen sähköavusteiset nykykoneet leviää käsiin ja tulevat päätymään ennen rippikouluikää purkuun.
TT |
#6
|
||||
|
||||
![]()
mitä niitä aukomaan jos eteenpäin menevät. korjataan sitten kun lakkaa etenemästä. patrollis oli yli puol miljoonaa mittaris ja hyvät oli päästöt ja eip ilmenny mitään vikoja. ny käytin lava-datsunin savumittauksessa ja 1,3 oli alin arvo, joten kone on tikissä ja mittarissa vaivaset 330 tonnia. diesel-huollon ukko sano että kyllä näitä vanhempia mittailis ihan mielissään ja haukku uudet dieselit maanrakoon, kun on sitä sähkövermettä kilokaupalla padan kyljessä säätämässä savua mukamas kohilleen. saattaa sähköset himmelit pelata lämpösissä ja kuivissa maissa, vaan ei täällä maanosassa jossa kosteutta piisaa ympäri vuoden.
__________________
kötköttimet on kivoja |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kyllä kai se hienosti pelaa puhtaalla koneella labraolosuhteissa, mutta ei välttämättä kaupunkipyörityksellä lyhyttä ajoa ajellessa vanhemmiten. Eli lopputulos olisi koko moottorin elinkaaren aikana ainakin hiukkaspäästöjen osalta ihan erilailla parempi kun siihen ei sitä EGR:ää olis asennettu. Tässä kuva about 100 tkm ajetun Golfin EGR:stä ja jostain vähän enemmän ajetusta vastaavasta. ![]() ![]() Tässä lisää 270tkm ajetusta Golfista: ![]() ![]() Kauheeta kattoo. ![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Hemmolla on toinenki tollanen, oliko vuotta vanhempi suunnilleen samoilla metreillä. |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Muistelisin jonkun fiksun tojotamiehen kertoneen joskus että esim. hj60 oli alunperin suunniteltu kestämään 6vuotta. Tiedä sitten oliko totta tojotamiehen väite.
__________________
Mitä vittuu se mulle kuuluu, mitä mulle kuuluu? |
#10
|
|||
|
|||
![]()
eihän talonkaan lasketa kestävän kuin 30v, se on sitä kulutusjuhlaa kato...
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
kyllähän nuo uudetkin tälläin uutena kilometrejä kestää, mutta ketä uskaltaa ostaa tämmöisen uuden tekniikan auton jossa jo on kiometrejä enemmän mittarissa? mahtaako oikeastaan mikään nyky auto nähdä museo ajoneuvo ikää?? vähän epäilen...
se on juuri tämä kertakäyttö ajattelu... itselläkin kun on noita vanhoja saabin raatoja jotka ovat nyt jo kaikki lähes 20v vanhoja ja 400tkm ajettuja, mitä niistä olen koneita availlut niin aika moneen vasta se on ensimmäistä kertaa tehty... että parempi olisi ehkä puhua ikääntymisen kestosta kuin kilometrien... |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Miksi tekniikan fAQ osion linkit eivät toimi | vilatov | Ongelmia palstalla? Kysyttävää ylläpidolta? | 3 | 19.10.2010 06:55 |
miksi!miksi!patrollin kytkin asiaa voi keutana | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 24.04.2006 19:18 | |
Läjän etuperä ei kestä | toytoy | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 13.04.2005 12:13 |
mikä on kun ei kestä? | dalton | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 31.01.2005 09:40 |
Miksi nuoret eivät käytä alkoholia?! | Lars | Niilo Paasivirta - Correct Opinions | 0 | 18.12.2001 17:55 |