Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Miksi nykydieselit eivät KESTÄ? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=66457)

VonLeka 04.12.2009 11:46

Miksi nykydieselit eivät KESTÄ?
 
Hajonneita venttiilikoneistoja, räjähtäneitä ruiskupumppuja, levinneitä turboja. Kaikkia näitä yhdistää se ikävä tosiasia, että dieselmoottorin korjaaminen on todella kallista. Puhutaan useiden tuhansien eurojen summista. Markkoina siis kymmeniä tuhansia!

Polttoainetta menee vähemmän, mutta rahaa palaa senkin edestä. Se mitä yritän sanoa on se, ettei nykyajan viriviridieseleissä ole järkeä.

Kyllä noin 60 hv on maksimiteho mitä 2-litraisesta dieselistä voidaan ottaa ulos luotettavuuden kärsimättä.

Nuo nykyaikaiset dieselit on kyllä todella epäluotettavia. Jos tutkit eri merkkien foorumeilta huomaat että nuo pahimmat epäluotettavuustekijät kohdistuvat samoihin osiin.

Onneksi löytyy vielä vanhemman mallisia dieseleitä joilla voi ajaa; ei maksa paljon, kuluttaa polttoainetta kohtuudella, lämpökin riittää. Ja hyvällä tuurilla saa vielä kivoilla varusteillakin.

Suomen talviöljy syö koneesta ruiskutuspumpun tiivisteet. Tiivarien vaihto maksaa tavalliseenkin pumppuun 500 egestä ylöspäin.

Nalle 04.12.2009 13:02

Asia ketjun aloitit..

Minä olen miettinyt aivan samaa asiaa.. Toki, mulla on nyt käytössä ns. vanhan tekniikan Turbodiesel Avensis, 2 litran motilla, josta on puhaltimella kutiteltu n.90 kaakkia.. Siitä kun mennään D4D Aveihin, niin niissä kuulemma ongelmia on jo ilmennytkin. Noilla vanhan Aven moottoreilla pystyy kuulemma kivasti ajelemaan aivan kammottavia kilometrejä.. Kaikki, joilta asiasta tiedustelin, suosittelivat nimenomaan tuota vanhaa mallia.. Kulutus oli viime tankkauksen yhteydessä jonkun verran alle 6litraa /100km.. Ei pahasti yli 300Tkm ajetulle farkulle ja lämpö riittää..

Lisäksi päättömäksi asian tekee se tosiasia, että kun noita nyt päätetään verottaa päästöjen mukaan, niin silloin pitäis kyllä älytä ottaa huomioon myös nykyhärpäkkeissä talvella pakollisen Webasto/Eberin kuluttama polttoaine.. Se kun lasketaan auton omaan kulutukseen, niin helposti puhutaan meikäläisen Avensiksen kulutuslukemista, mutta todellisuudessa paljon pahemmasta päästökuormasta.. Onkohan päättäjät koskaan menneet haistelemaan, minkämoinen käry Webaston pakoputkesta aina sillointällöin kumpuaa...

Pöljää hommaa... Vähän samoin, kun sillä yhdellä porukalla, joka suunnitteli helevetin hienon, pienikulutuksisen sähköauton.. Muuten se toimi hyvin, mutta talvella sinne jäätyi.. Ja kun siihen tungettiin soppeli lämppäri, niin silloin sähkö ei riittänyt edes valopylvään välin ajamiseen.

Perkele, sanon minä.

Cruiseristi 04.12.2009 13:15

Kulutus ei välttämättä ole se iso juttu vaan päästöt.Kun litrasta naftaa sai ennen tulla paljon savua , nyt sitä ei saa tulla juuri ollenkaan tai viherhiippari on hyvin,hyvin vihainen.Pakokaasun kierrätys ja muut "Hi-tech" viritykset (joita valmistajien on pakko noudattaa) tekee moottoreista entistä epäluotettavampia .Omalta osaltaan asiaan vaikuttanee kertakäyttö ajattelumalli , 3 vuotta käyttöä ja kierrätykseen.Myöskään voiton maksimointia ei sovi unohtaa, rikkoontunut moottori on mannaa varaosamyyntiin.
Tehdään halvalla paljon ja odottakaahan jokunen vuosi kun Kiina ja Intia ovat maailman merkittävimmät autonvalmistajamaat.Voi sitä paskan määrää mitä siitäkin kertyy.
Suomessa sentään on päättetty vastustaa sekä nopeampaa autokannan uusiutumista, että vanhojen autojen käyttöä :D ...hyvä SUOMI , taas edelläkävijä ...

oke 04.12.2009 19:44

Volvon uudet 1.6 ja 2.0 diiselit tuntuvat ainakin kestävän oikein hyvin, mutsilla oli ensin v50 1.6 ja ajoi 70tkm ja tuossa s40 2.0 diiselissä on nyt mittarissa 150tkm eikä ainoatakaan vikaa ole ollut kummassakaan moottorissa vaikka tehoa on melko hyvin 140hv ja keskikulutus 1.6 4,5 ja 2.0 n. 5,5. Ihan varmasti vikoja alkaa tulemaan 200tkm jälkeen mutta se on seuraavien omistajien ongelma, kaikissa asioissa on hyvät ja ne huonot puolet. Sanoisin että tuo 2.0td on lähes täydellinen dieselmoottori henkilöautoon ja varsinkin tuon kokoiseen.

Jani E 04.12.2009 20:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja oke (Viesti 620298)
Volvon uudet 1.6 ja 2.0 diiselit tuntuvat ainakin kestävän oikein hyvin, mutsilla oli ensin v50 1.6 ja ajoi 70tkm ja tuossa s40 2.0 diiselissä on nyt mittarissa 150tkm eikä ainoatakaan vikaa ole ollut kummassakaan moottorissa vaikka tehoa on melko hyvin 140hv ja keskikulutus 1.6 4,5 ja 2.0 n. 5,5. Ihan varmasti vikoja alkaa tulemaan 200tkm jälkeen mutta se on seuraavien omistajien ongelma, kaikissa asioissa on hyvät ja ne huonot puolet. Sanoisin että tuo 2.0td on lähes täydellinen dieselmoottori henkilöautoon ja varsinkin tuon kokoiseen.

noihan on vasta sisään ajettu:D

kävikökipiäää 04.12.2009 20:48

140000 naputettu wv:n kakslitarella iliman ongelmia!
kulutus viien litran kieppeillä!!

Punanenä 04.12.2009 21:56

offtopikki mutta myös valmistamisen päästöt pitäisi ottaa huomioon, esim katalysaattoriin tarvittavien jalometllien erottaminen maaperästä tuottaa helvetinmoisia ongelmajätteitä jotka ovat paljon suurempi paha kuin itse päästöt...KVGEE:eek:

burton 04.12.2009 21:58

kaveri ajelee 2000 luvun alun vw golffilla ja sillä on menty jo yli 400.000km on kyllä vanha taxi mut toiminu ainakin toistaiseks. joku tdi kone siinä oli.

IironSika 04.12.2009 22:11

Emännän Octavia 1,9 tdi ajettu about 440 tkm. Jakohihnaa vaihdettu, ei muuta tehty koneelle eikä turbolle. Vielä kuljettaa noin 5,5 litralla 100km. Että ei ne nyt NIIN paskoja ole.

kävikökipiäää 04.12.2009 22:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja burton (Viesti 620356)
kaveri ajelee 2000 luvun alun vw golffilla ja sillä on menty jo yli 400.000km on kyllä vanha taxi mut toiminu ainakin toistaiseks. joku tdi kone siinä oli.


golffi taksina?:D

suppe 04.12.2009 22:23

Faktaa omasta elämästä.
Vanhanmallin 300td väyrynen vuodelta 98 ajettu n380tkm käy kukkuu ja kulkee 8 litralla tupaöljyä sataakilometria kohden. Ei mitään remontteja koneeseen. Vito vm. 03 ajettu 160tkm uudella hienolla mersun cdi mosalla ----> vaihdettu kaikki vähänkin liikkuvat osat ja ei liikkuvat osat konepellin alla. Naftaa vei tollaset 12,5l/100km olkoonkin että oli kuormaa. Molemmat autot jo hukattu onneksi!!

Rekisteröimätön 04.12.2009 22:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja suppe (Viesti 620363)
Faktaa omasta elämästä.
Vanhanmallin 300td väyrynen vuodelta 98 ajettu n380tkm käy kukkuu ja kulkee 8 litralla tupaöljyä sataakilometria kohden. Ei mitään remontteja koneeseen. Vito vm. 03 ajettu 160tkm uudella hienolla mersun cdi mosalla ----> vaihdettu kaikki vähänkin liikkuvat osat ja ei liikkuvat osat konepellin alla. Naftaa vei tollaset 12,5l/100km olkoonkin että oli kuormaa. Molemmat autot jo hukattu onneksi!!

joku vosikka tossa taannoin sano että 124 koppanen oli viimeinen mersu loput on pelkää paskaa ollu.
ja samaiseen aiheeseen jos pitäs mennä nyt ostaan vag konsernin kiesi niin se olis SKODA.
ja tää ei ole tunne tää on tieto.

sumpe 04.12.2009 22:40

1 Liiteet
Mullapa on emännän vanha käyttis fiesta 1.6 d vm-84 peltoautona ja sillä on ajettu vasta 600tkm ja kone on koskematon ja KULKEE!!!!

sisua45 04.12.2009 22:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja oke (Viesti 620298)
Volvon uudet 1.6 ja 2.0 diiselit tuntuvat ainakin kestävän oikein hyvin, mutsilla oli ensin v50 1.6 ja ajoi 70tkm ja tuossa s40 2.0 diiselissä on nyt mittarissa 150tkm eikä ainoatakaan vikaa ole ollut kummassakaan moottorissa vaikka tehoa on melko hyvin 140hv ja keskikulutus 1.6 4,5 ja 2.0 n. 5,5. Ihan varmasti vikoja alkaa tulemaan 200tkm jälkeen mutta se on seuraavien omistajien ongelma, kaikissa asioissa on hyvät ja ne huonot puolet. Sanoisin että tuo 2.0td on lähes täydellinen dieselmoottori henkilöautoon ja varsinkin tuon kokoiseen.

Nykyinen viisipyttyinen diesel on volvon oma, nelipyttyiset on fordin.

AtteL 04.12.2009 23:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 620367)
joku vosikka tossa taannoin sano että 124 koppanen oli viimeinen mersu loput on pelkää paskaa ollu.
ja samaiseen aiheeseen jos pitäs mennä nyt ostaan vag konsernin kiesi niin se olis SKODA.
ja tää ei ole tunne tää on tieto.

http://www.mersuforum.net/forum/view...miljoona+rikki

http://www.mersuforum.net/forum/view...miljoona+rikki

http://www.mersuforum.net/forum/view...miljoona+rikki

No ei tuu mieleen kestävämpää autoa. Ja kun menee särki nii pystyy itte korjata perustyökaluilla.

Mappe 05.12.2009 00:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AtteL (Viesti 620382)
http://www.mersuforum.net/forum/view...miljoona+rikki

http://www.mersuforum.net/forum/view...miljoona+rikki

http://www.mersuforum.net/forum/view...miljoona+rikki

No ei tuu mieleen kestävämpää autoa. Ja kun menee särki nii pystyy itte korjata perustyökaluilla.

Peesaan. Vanhat mersun 3 litraset moottoorit on uskomattomia ikiliikkujia. Esim om 300tdt:stä voi helposti ottaa +400 hevosvoimaa ja vielä pitää ihan normaalina käyttöautona. Se kertoo jo moottorista aika paljon. Vanhat rivipumppu moottorit kunniaan!

RuF 05.12.2009 14:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja VonLeka (Viesti 620162)
Suomen talviöljy syö koneesta ruiskutuspumpun tiivisteet. Tiivarien vaihto maksaa tavalliseenkin pumppuun 500 egestä ylöspäin.

GR:n pumpun korjauttaminen makso 300€, eli purkivat sen päreiksi ja kasasivat uusilla tiivisteillä (ja ottivat yhen prikan pois joka oli lipsahtanu väärään paikkaan vahingossa)

VonLeka 05.12.2009 15:28

tunnen yhden taksikuskin joka osti uutena corollan taksikäyttöön, jatkuvasti oli vikaa siinä ja huollossa monesti vuoden aikana. sitten se kyllästy siihen ja vaihto sen johonkin Volkkariin, joka on nyt vuoden pelannu hyvin.
corollassa oli 1.4 diesel ja tais olla muistaakseni yli 100hv tai karvan verran alle 100hv, mut aika paljon silti.

uudet pumput hajoaa, kun niiden polttoaine on veden höystämää, kun on jätetty putsaamatta ja vaihtamatta polttoainesuodatin. Nykyiset korkeapainepumput ei kestä vettä hiukkastakaan! Mutta ovat luotettavia jos viitsii huoltaa! Ilmansaanti on myös taattava, öljynsuodatin vaihdettava joka huollon yhteydessä.

faija sano että joskus diesel makso 40penniä litra, nykyään se on yli 6 markkaa litra. hyvä hintakehitys?

Rekisteröimätön 05.12.2009 15:35

Mun mielestä kaikki yli 10 vuotta vanhat auto, etenkin diiselit pitäisi kieltää lailla. Sen pahempaa katkua ei voi olla kuin jonkun vanhan auton epätasaisesti käyvästä moottorista lähtevät paksulla ja mustalla öljyllä kyllästetyt hiilivetymyrkyt. joku vanha käryttävä romu saastuttaa ainakin kymmenen kertaa enemmän kuin uusi auto.

juhoke 05.12.2009 15:36

Ja nykyyää nää longlife öljyt ku vaihetaa jossai 40tkm välein... Johan sinne kertyy vettä ja muuta paskaa sekaa täs ajassa. Viimeks ku vein portterin huoltoo ni mittaris joku 38tkm eikä vaihettu öljyjä, ekas huollos ne sentää vaihto sillon oli taulus vähän reilu 20tkm...

Rekisteröimätön 05.12.2009 15:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja juhoke (Viesti 620521)
Ja nykyyää nää longlife öljyt ku vaihetaa jossai 40tkm välein... Johan sinne kertyy vettä ja muuta paskaa sekaa täs ajassa. Viimeks ku vein portterin huoltoo ni mittaris joku 38tkm eikä vaihettu öljyjä, ekas huollos ne sentää vaihto sillon oli taulus vähän reilu 20tkm...

Liian pitkät huoltovälit tekevät todella paljon hallaa nykymoottoreissa, oli se sitten bensa tai diesel. Ne pitkät huoltovälit on lähinnä tarkoitettu tonne keski-eurooppaan. Esim. VW;n huoltoväli on 40000 km naurettavaa. 15000km;n huoltoväli olisi sellainen realistinen, mielellään 10000km

Oikeat huoltovälit on aika paljon henkilökohtaisia, mutta myös auton käytön sanelemaa.
Ajotyyli, moottorin esilämmitys, maantie tai kaupunki jne.
Maantiellä ajettaessa on huoltoväli kaksi kertaa suurempi kuin kaupungissa. Jos auto käynnistetään aina kylmänä Suomen talvessa on huoltovälit siitäkin puolitettava.
Normaalisti pitäisi huoltoväli( ainakin laatuöljyn ja suodattimien vaihto) puolittaa tehtaan suosituksesta, kun ollaan Suomen olosuhteissa.

RuF 05.12.2009 15:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 620520)
Mun mielestä kaikki yli 10 vuotta vanhat auto, etenkin diiselit pitäisi kieltää lailla. Sen pahempaa katkua ei voi olla kuin jonkun vanhan auton epätasaisesti käyvästä moottorista lähtevät paksulla ja mustalla öljyllä kyllästetyt hiilivetymyrkyt. joku vanha käryttävä romu saastuttaa ainakin kymmenen kertaa enemmän kuin uusi auto.

Nyybi hiljaa :D

juhoke 05.12.2009 15:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 620520)
Mun mielestä kaikki yli 10 vuotta vanhat auto, etenkin diiselit pitäisi kieltää lailla. Sen pahempaa katkua ei voi olla kuin jonkun vanhan auton epätasaisesti käyvästä moottorista lähtevät paksulla ja mustalla öljyllä kyllästetyt hiilivetymyrkyt. joku vanha käryttävä romu saastuttaa ainakin kymmenen kertaa enemmän kuin uusi auto.

Musta savu on voiman merkki!

VonLeka 05.12.2009 15:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja juhoke (Viesti 620527)
Musta savu on voiman merkki!

Joo ja bensaa käytetään vaan pensselinpesuaineena kun maalataan maasturit mattamustaksi pellonlaidassa!

Kerran skidinä olin lähössä koulusta niin joku spurgu haisteli mun mopon tankkia, se siinä aikansa haisteli, pisti korkin kiinni ja lähti menee

juhoke 05.12.2009 15:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja VonLeka (Viesti 620528)
Kerran skidinä olin lähössä koulusta niin joku spurgu haisteli mun mopon tankkia, se siinä aikansa haisteli, pisti korkin kiinni ja lähti menee

Se kato laitto vaa päivän käyntii...


Sivu luotu: 23:05 (GMT +2).