Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 24.11.2009, 03:13
piipari:n Avatar
piipari piipari ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.08
Sijainti: Joensuu
Viestit: 804
Perusasetus

Eikait ne puslat ja kardaani tiedä kumminpäin se jakari on...
Ainaki miulon BJ:ssä split-case (en tiiä liekkö ollu alunperin) ja siinä on samanlevynen ulosotto kun HJ:ssa. 1-osasessa kanttilaatikossa taitaa olla kaposampi versio..

Vakiovarsilla itellä muodostu ongelmaks väärinpäin olevilla GR:n jakareilla, että ei mahu kääntymään kokonaan ku ottaa raidetanko jakareiden päihin kiinni. Rangessa voi olla just sen verran pienemmät varret että mahtuu, mut kannattaa huomioida..

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 24.11.2009, 15:57
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Talking

entäpäs jos ottaa ohjauksen vaikka vanhasta 35 fergusonista nii mahtuu jakarit ihan miten vaan haluaa ne laittaa. Ei taitais vaan olla tilaa sille simpukalle. periaatteessa kai hyvä idea mutta ei käytännossä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.11.2009, 19:44
mosku mosku ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 14.03.07
Sijainti: Lohja,Finland.
Viestit: 245
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja piipari Näytä viesti
Vakiovarsilla itellä muodostu ongelmaks väärinpäin olevilla GR:n jakareilla, että ei mahu kääntymään kokonaan ku ottaa raidetanko jakareiden päihin kiinni. Rangessa voi olla just sen verran pienemmät varret että mahtuu, mut kannattaa huomioida..
Joo, kattelin noit sun kuvii niin näyttää GR:n varret olevan aika levottoman kokoset... tulee todella paljon akselin etupuolelle.
Rangen varren kanssa ei pitäisi tulla tuollaista ongelmaa. Tarkoitus ois myös siirtää välitanko takapuolelle ja ylös sekä laittaa hiacen sektorivarsi, kunhan löytyy jostain.

Pohjaanlyöti kumeja muuten löytyy sitten kiitettävä valikoima täältä http://www.directa.fi/yritykset/4491...am%C3%A4ki+Oy/

Tuolta löytyi myös BJ:hin uudet moottorin- ja vaihteiston kumityynyt---> Sisun moottorinkumityynyt(35mm paksu ja halk.100mm) 33€/kpl.


MK:lta saatu ulosoton vaijeri on nyt asennettu ja on fiksumman olonen kuin se kova tanko. Jos nyt pääsis siitä "menen itse päälle kun haluan" voimanulosotosta eroon.
__________________


Viimeksi muokannut mosku : 24.11.2009 19:49
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.11.2009, 21:38
Angelo:n Avatar
Angelo Angelo ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 11.05.08
Sijainti: Hyvinkää
Viestit: 670
Perusasetus

Sen verran tuli mieleen tätä lukiessa että kun jakarit on akselin alla kohdistuu kovat alhaaltapäin tulevat iskut jakareihin eikä akselin välityksellä pusliin. Ja kardaanihan jää samalla jakareiden väliin suojaan, ei ainakaan joka kivi osu suoraan kardaaniin.
Muuten varmaan aivan sama kummalla puolella jakarit on. Laita sinne missä löytyy eniten joustovaraa ja renkaille kääntyvyyttä.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.11.2009, 14:35
mosku mosku ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 14.03.07
Sijainti: Lohja,Finland.
Viestit: 245
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Angelo Näytä viesti
Sen verran tuli mieleen tätä lukiessa että kun jakarit on akselin alla kohdistuu kovat alhaaltapäin tulevat iskut jakareihin eikä akselin välityksellä pusliin. Ja kardaanihan jää samalla jakareiden väliin suojaan, ei ainakaan joka kivi osu suoraan kardaaniin.
Muuten varmaan aivan sama kummalla puolella jakarit on. Laita sinne missä löytyy eniten joustovaraa ja renkaille kääntyvyyttä.
Meinaat varmaan iskuilla että kun akseli ottaa kiinni kiviin tms... muulloinhan ne iskut menee jousille ja iskareille. Jakarithan ottaa pääosin pois kiertymän ja pitkittäis liikkeen toki siihen kaikkeen soppaan vaikuttaa kaikki.
Kardaani toden totta pysyy paremmin suojassa mutta, olen pohtinut niin että, on tärkeämpää että akselin alla on enemmän tilaa. Kardaania sitten vahvistetaan tarpeen mukaan jos rikkoutumisia tulee. Meinataan kuitenkin koeponnistaa paljon.
__________________

Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 25.11.2009, 21:17
Angelo:n Avatar
Angelo Angelo ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 11.05.08
Sijainti: Hyvinkää
Viestit: 670
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mosku Näytä viesti
Meinaat varmaan iskuilla että kun akseli ottaa kiinni kiviin tms... muulloinhan ne iskut menee jousille ja iskareille. Jakarithan ottaa pääosin pois kiertymän ja pitkittäis liikkeen toki siihen kaikkeen soppaan vaikuttaa kaikki.
Juuri tätä tarkoitin.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 25.11.2009, 15:10
pastirolli pastirolli ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 20.07.07
Sijainti: Kurikka
Viestit: 2.174
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Angelo Näytä viesti
Ja kardaanihan jää samalla jakareiden väliin suojaan, ei ainakaan joka kivi osu suoraan kardaaniin.
Nyt en tajunnut. Kuinka jakarit suojaavat kardaania? Ainakin geeärrässä jakarit ovat akseleiden päissä ja niiden väliin mahtuu aika monta kiveä.
__________________
"Kerran luulin olevani väärässä. Erehdyin." -Oscar Wilde-

Yritin epäonnistua. Onnistuin.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 25.11.2009, 15:45
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pastirolli Näytä viesti
Nyt en tajunnut. Kuinka jakarit suojaavat kardaania? Ainakin geeärrässä jakarit ovat akseleiden päissä ja niiden väliin mahtuu aika monta kiveä.
Jos jakari on samalla tasolla tai matalammalla kun kardaani niin silloin esteet osuvat ekana jakariin ja niitä hyväksikäyttäen auton voi luisuttaa tai vinssata esteen yli. Tietty kun jakarit on vaan reunoilla niin siihen väliin mahtuu vaikka mitä murskaamaan kardaania mutta jos esim. suoraan kallioportaaseen autoa hakkaa niin silloin hyöty on suuri. Samanlaista mutta jopa suurempaa hyötyä lehtijousellisissa on jos traction bar on matalammalla kuin kardaani.

Noista jakarien asemoinnista että mulla kun on kiinnikkeet runkojen sivuilla ja jakarit akselin alapuolella niin hjn akseleilla bertassa ei saa täysiä kääntöjä kun gummi ottaa kii 37x13"@10" beadlock vanne et -44. Aion jollain aikajänteellä omaani tehdä jotain muutoksia että asia korjaantuu vaikkei se nyt ole mikään varsinainen ongelma koskaan ollutkaan mutta lisäkääntyvyys olisi plussaa aina.
Tolla et onko se ylä vai alapuolella ei varmaan muuta merkitystä oo kun että miten mahtuu ja millaisessa kulmassa jakari on ajoasennossa. Jos kiinnikkeet rungon sivuilla niin paremman tilanteen tuotti noita kulmia ajatellen että ovat akselin alapuolella. Maavaran nimissä tietty parempi että yläpuolella. Tosin ero saattaa olla merkityksetön. Eli kysymys on siitä että missä asennossa ajokorkeudessa jakarin tappi on rungon kiinnikeeseen nähden ja paljon se vielä sallii kääntöä ennen kuin ottaa kiinnikkeen reunaan kiinni (rangen jakareilla esim. uusissä ljn jakareissa ei ole tätä ongelmaa koska rungonpään kiinnitys lenkki). Tätäkin voi tietysti korjata hitsaamalla rungonpään kiinnikkeen valmiiksi otolliseen kulmaan joten tämäkään ei tule lopulta ongelmaksi. Sitä parempi tilanne mitä suoremmassa jakari on ajokorkeudessa käsittääkseni? hmm...tulikohan tästäkään nyt mitään tolkkua
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 25.11.2009, 21:27
mosku mosku ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 14.03.07
Sijainti: Lohja,Finland.
Viestit: 245
Perusasetus

Alkaa tulemaan juuri niitä toivottuja näkemyksiä kyseisestä projektista. Tää helpottaa päätöksien tekoa kun saa kommenttia ja kokemuksia niiltä jotka ovat jo ko. homman tehneet.
Tarkoituksena ei ole tehdä mitään aivan älytöntä jousto monsteria vaan saada mukavuutta, hieman huoltovapautta(toki kaikkihan kuluu), alustan toimivuutta ja etuylityksen poistoa unohtamatta.

Mikjus:silla hyvä näkemys tuohon takajakarien suojaavuuten kallio portaissa ja onhan siellä törmäyskurssilla lukon vivustotkin. Ehkäpä... saattais varret takana mennä alle ja edessä päälle.
Mitäs jos loveisi jakarin kohdalla tuota taka-akselia? sitä kuitenkin vois pystyä sentin tai puoltoista nostamaan tuolla tavalla. Pajeron varsi antaa kyllä vähän mahiksia muokata varttakin. Jousen saa myös takana hieman paremmin jos varsi on akselin alla.
Tai sit vaan roiskii noi varret enempää murehtimatta tuonne paikoilleen.

Tuosta ajoasennosta ja jakarista... niin olen myös ymmärtänyt että, mitä suoremmassa niin sen parempi. Jos varret asennettu kovin kaltevasti niin saattaa tai sii rupeaa tekemään sitä parjattua korin nostoliikettä helposti. Painopiste ainakin tässä mun autossa on melkein rintapellin kohdalla. Jos olis 2metriä pitkiä tukivarsia niin ne olis otolliset sinne akselin alle kulmien puolesta mutta, kun ei ole niin joudutaan tekemään tälläisia kompromissejä.

Niin ja kilpien välissä mennään.
__________________


Viimeksi muokannut mosku : 25.11.2009 21:34 Perustelu: lisää ajatelmia ;)
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 30.11.2009, 22:15
mosku mosku ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 14.03.07
Sijainti: Lohja,Finland.
Viestit: 245
Perusasetus

Nyt jo sain punnittua tuon pohjapanssarin 29,5KG !! Aika miellyttävä kun on kuitenkin aika isokokoinen.
__________________

Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään Patrol "super roof" VM-88 "purettu" +muuta palikkaa Pörö O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 21 13.02.2010 21:22
Mistä 16" x 10"/12" teräsvanteita? 8x6,5" jaolla. veijon-esso Tekniikka & Jutustelu 12 14.03.2009 16:48
Ostettu 8"-10" x 15" (beadlock/ilman) vanteet - 6x5,5" jaolla Räjä O/M/V Renkaat ja vanteet 7 26.02.2009 18:29
Ostetaan Tojotan "lantikan" 2henk. penkki "OSTETTU" Cam1lla O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 24.11.2008 19:28
Myydään 14" nastat, 18"kitkat, 20" kesät ja 16" insat Zamppa O/M/V Renkaat ja vanteet 11 25.09.2008 13:43


Sivu luotu: 16:25 (GMT +2).