![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#29
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Pienet kertaukset itse kullekkin on välillä paikallaan... ![]() Itse asiassa Tavallinen auton laturi toimii seuraavasti: Laturin roottorissa on sähkömagneetti. Sähkövirta magneettiin johdetaan liukurenkaiden ja hiiliharjojen avulla. Kun magneetti pyörii, se indusoi jännitteen staattorin kolmivaihekäämitykseen. Tämä kolmivaiheinen vaihtovirta tasasuunnataan diodisillalla. Jännitteen säätö tapahtuu muuttamalla roottorin magnetointivirtaa. Juuri tämä rasittaa niitä hiiliä. Mitä suurempi virta roottorin läpi johdetaan, sitä suurempi jännite staattoriin kehittyy tietyllä pyörimisnopeudella. ... tjsp... Nuhaisena ei älli pelaa ihan täysillä... ![]() Vinssin moottori pyörii vaikka 9:llä voltilla, mutta ei siellä tyhjentyneessä akussa ole enää potkua, eli se ei anna niitä tarvittavia Ampeereita riittävästi, jotta moottori jaksaisi pyöriä. Sekään ei tarvii toimiakseen tuota vakaata 14 Volttia. Jos lähes täydellä akulla aletaan vinssaamaan, niin vinssin moottorin navoista mitatessa saattaa tulla muutaman sekunnin 13 -14V:n mittaustuloksia, mutta muutaman minuutin vinssaamisen jälkeen jännite on jo 10V. Vinssi pyörii edelleen, mutta alkaa pitämään sitä omaa saundiaan, jonka jokainen on kuullutkin. ![]() Normaali akku kärsii ladata hetken aikaa reilulla 10A:lla. Jos vähän kypsynyt akku alkaa ottamaan 20A latausvirtaa, niin se kyllä kiehuu iloisesti muutaman minuutin kuluessa. Hetken päästä kuuluu iloinen kajahdus, kun akun kannet lentävät pitkin konehuonetta... ![]() Eli ei sitä akkua latailla suoraan 100A:n laturilla, kyllä se latausvirta menee suurimmaksi osaksi kulutuskojeille ja akku vastaanottaa sen mitä pystyy (5 - 15A, riippuen varaustilasta). Kyllähän noita kirjoituksia ja yksittäisiä mittaustestejä tänne nettiin mahtuu, mutta kaikkea ei pidä ottaa liian tosissaan ja oikeana oppina. Aina ei myöskään pidä pahoittaa mieltään toisten kirjoitteluista ja vääristä informaatioista, vaikka se meille kaikille on useinkin ylivoimaisen vaikeata kestää... ![]() Toivottavasti joku nuori ja Innokas Insinööri jaksaa vääntää kansankielisen oppaan auton sähkölaitteiden sielunelämästä. Siinä tulisi uutta & kertausta monelle, ja se on aina tarpeen. Kaikille... ![]() Viimeksi muokannut Kartse1 : 24.11.2009 06:07 |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
M:Pari akkua amerikan autoon | pekkav | O/M/V Muut | 2 | 09.01.2009 12:58 |
Kaks akkua | La tuskaa | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 06.01.2009 11:18 |
yksi ISO vai pari pientä akkua 12-v järjestelmään? | lepoantti | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 10.04.2007 18:05 |
Kaksi akkua maasturiin! | rm67 | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 17.01.2007 10:15 |
Montako akkua??? | Zamppa | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 12.08.2005 11:33 |