Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Kaksi akkua ja yksi laturi? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=65807)

SamiN 18.11.2009 13:18

Kaksi akkua ja yksi laturi?
 
Haku ei autttanut..

mitenkäs olette toteuttaneet?

Aloin suunnitella suikkaan ruiskua ja toi megaruikkija ei kuulemma tykkää jännitehäviöstä esmes vinssatessa.

Tarkoitus olis laittaa kaksi akkua, toisesta virrat sykälle ja ruiskulle + valot pyyhkijät yms.
Toisesta akusta (optima) ruokkis vinssiä ja syylärin flektejä ettei jää ilman kuormaa silloinkun ei vinssailla.

Onko helpoin laittaa kaksi laturia vai onko joku rele olemassa minkä kautta ladataan molempia akkuja mutta ei tyhjennetä "starttiakkua"?

Venepuolella kuulemma on joku sydeemi jolla maissa ollessa ei tyhjennetä starttiakkua?

Kokemuksia ja linkkejä ktos.

timppa253 18.11.2009 13:31

jonkun näköinen diodi systeemi sinne akkujen väliin että ei päästä virtaa kuin toiseen suuntaan.

Rekisteröimätön 18.11.2009 13:33

Siit pitää jännitehäviö kompensoida, muutoin ok

sami_k 18.11.2009 14:12

itte laitoin tasasuuntajat laturinjohdon väliin
myöhemmin lisäsin vielä toisen laturin kun ei tuntunu virta riittävän yhdellä
tasasuuntaajat on edelleen välissä niin eipääse vinssillä vetämään starttiakkua tyhjäksi

hiski 18.11.2009 14:39

Waeco-lla on 12/12V akkulatureita, eli auton akulla ja laturilla syötetään kakkosakun laturia.

Näkyy olevan 8A ja 20A ja vissiin jopa 40A mallit, vinssikäytössä varmaan 40A paras.

Ehken kallis, mut jos hyvän haluaa niin näin se olis tehtävä, akut voi olla erikokoiset, ikäiset jne..

Tuotelinkki Saksanmaalta:
http://www.hammerkauf.de/product_inf...rge-DC40.html/

¤Offi-Osku¤ 18.11.2009 16:42

Itse laitoin nivaan diodeilla ja samalla tyylillä tulee suzukiinkin.

Hartzaq 18.11.2009 22:30

kertoisitteko hieman tarkemmin noista diodi ja tasuri ratkaisuista?

Marko.S 18.11.2009 22:37

Ainakin Adita:n valikoimista löytyy "rele" joka asennetaa akkujen väliin.
Tällöin toinen akku on erillään toisesta mutta latautuu yhdellä laturilla.
Mahdollisuus myös kytkeä akut yhdeksi akuksi napilla esim: startatessa.
Linkissä tuote esite. http://www.adita.fi/?file=261

SamiN 19.11.2009 00:44

No tollasta Aditan relettä haeskelen, mutta mistä sen saapi ja mihin hintaan?

Jännitteen tunnistava kaksoisakkurele, pitääpä kysellä sähköliikkeistä?

Superlite 27 19.11.2009 01:00

http://www.projecta.com.au/catalogue/cid/23/asset_id/53 itsellä on tollainen ja hienosti toimii

SamiN 19.11.2009 01:07

Toikin kävis, mistä hommattu?

Superlite 27 19.11.2009 01:14

ebay australia ja 160 au dollaria, olisko tullut 6 päivässä

http://stores.ebay.com/4-BY-4-DIRECT

TimJus 19.11.2009 01:26

http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/386514/0

Rekisteröimätön 19.11.2009 09:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja G-69 (Viesti 614989)

Miten tässä käy kun on vinssattu akku tyhjäksi ja käynnistetään kone? Ei taida 120A riittää tyhjemmän akun lataukseen?

Marko.S 19.11.2009 11:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 615037)
Miten tässä käy kun on vinssattu akku tyhjäksi ja käynnistetään kone? Ei taida 120A riittää tyhjemmän akun lataukseen?

Eikait sitä koneet sammuksissa vinssailla???
Tuo rele päästää virran kulkemaan laturilta akulle kun jännite on yli 13.2v (en aivan varma)
Asennettiin tommonen rele rokkilaitteille kaverin autoon ja kun hupi akku tyhjä kone lähtee omalla akulla hyvin käyntiin ja rupeaa lataamaan hupi akkua ihan normaalisti.

SamiN 19.11.2009 12:04

Mitenkäs vinssaus tilanne?

Laturi lataa yli 13,6 V ja vinssi purkaa molempia akkuja? Sitten kun vinssiakun jännite laskee alle 13,6 niin vinssaus loppuu lyhyeen, kun laturi ja vinssi akku ei ole enää yhteydessä?

Eli pitää kykeä vinssiakkuun laturi ja starttiakku releen taakse?

Jaksaako 80A:n laturi ladata molempia akkuja jos toinen on just syväpurettu vinssillä?

Toi rele on senverta kallis et taitaa tulla luotettavampi systeemi kahdella laturilla?

Kokemuksia lisää, mätänettiin kiusaan myyjiä..

kaistapää 19.11.2009 12:19

eikös käytännössä ole suhteellisen toimiva systeemi jos vaan kytkee toisen akun alkuperäisen rinnalle niin riittää sit ruokaa pidemmäksi aikaa vinssatessa.lataushan toimii normaalisti kumpaankin akkuun ja kun vaan moottori käy niin virta ei lopu heti vaan riittää pidemmälle.

Timo_L 19.11.2009 12:22

Mites se diodi- versio sitten pelittää? Eli siis yhtälailla lataus- kuin purkutilanteessa? Mulla on noi diodien ominaisuudet vähän hukassa, muutakun että ne päästää virtaa vain yhteen suuntaan. Miten kannattaisi kytkeä jne... Mulla meinaan vähän sama tilanne että olen aatellut kahta akkua, mutta vain yksi laturi (toiselle on aika heikosti tilaa enkä jaksa alkaa liikaa säheltämään).

Timo_L 19.11.2009 12:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kaistapää (Viesti 615074)
eikös käytännössä ole suhteellisen toimiva systeemi jos vaan kytkee toisen akun alkuperäisen rinnalle niin riittää sit ruokaa pidemmäksi aikaa vinssatessa.lataushan toimii normaalisti kumpaankin akkuun ja kun vaan moottori käy niin virta ei lopu heti vaan riittää pidemmälle.

Toikin on käynyt mielessä, ja kun XJ:ssä toi painojakauma on vähän huono niin laittais molemmat akut vaikka takapenkin alle/ taakse tjsp. Mutta sitten tulee virtajohdoista niin saatanan pitkät että paljonkohan on jännitehäviö varsinkin vinssatessa? Voi olla johdot lämpimät jne..? Tai sitten pitää laittaa jotkut ranteenvahvuiset kaapelit :D

Tietysti hyvä puoli olisi sitten siinä että joskus tulevaisuudessa kun laittaa takavinssin niin ei tule sille ihan överipitkää virtajohtoa. Ja orkkis laturin vaihtais vaikka Grand Cherokeen 136 amp. versioon niin luulisi siitäkin virtaa riittävän :)

kaistapää 19.11.2009 12:31

kaapeli saa olla kyllä oika miehekäs....mulla paikka suunniteltuna takajalkatilaan.loota ja saa muitakin roippeita sinne jemmaan.50 neliöinen olis jo sinnepäin.akun orggispaikalle saa survottuu n.75ah akun ja toinen sitten muualle niin pitäis virran riittää.eikäs alkup. laturi XJ:ssä ole 105ah.täyttää 150ah:n akkukapasiteettiä vielä hyvin.

Timo_L 19.11.2009 13:22

Niitä on muistaakseni paria eri laturia.. mutta yleisin taitaa olla se 105Ah. Mutta ei se yhtään haittais jos olisi edes tuo 136Ah laturi.. jenkeistä toki löytyisi suoraan tilalle pultattavaa 180Ah laturiakin :)

Juu, aattelinkin että joku 50-60 neliön jööti siellä pitää olla. No, täytyy lähteä metsästämään jostain. Itte attelin tosiaan heivata sen akun keulalta kokonaan pois ja pari laittais takapenkin tietämille. Jotenkin täytyy vaan koteloida että leimaukko tykkää, vaikka geeliakkuja meinaankin käyttää.

junnu78 19.11.2009 13:44

mitenhän toimisi tilanne, että ottaisi 24v järjestelmästä tollasen releen kautta virran syötön jännitteen alentimelle 24v/12v ja laittaisi yhden akun sinne päähän, että saisi fiksusti virrat läppärille ym ym 12v syöviin laitteisiin kabiinissa? onko järkeä?

Kartse1 19.11.2009 13:53

Noita 24V/12V releitä on ihan valmiinakin tehdastekoisia. Useimmille vaan hinta tulee esteeksi.

Jos haluaa manuaalisilla kytkimillä toimia, niin noi venekäyttöön tarkoitetut "akunvalitsin" -kytkimet on käteviä suht. pienillä virroilla (max.300A) käytettäessä.

Mikäänhän ei estä tekemästä siihen Hardcore -offilaitteeseen sellaista mekaanista kytkentää,
että laitetaan 2 samanlaista akkua suoraan rinnan, mutta laitetaan sinne akkujen maajohdon väliin Kunnolliset,
kuorma-autoissa käytettävät päävirtakytkimet (n. 2500A).

Akkuja voi sit käyttää vaikka vain yhtä kerrallaan tai molempia yhtäaikaa.
Sit kun auto jätetään pihan perälle, niin molemmat kytkimet nollille ja avaimet mukaan sisälle.
Ei tule sähköviasta aiheutuvaa tulipalon vaaraa & varkaat joutuvat vähän enemmän askartelemaan,
jotta pääsevät sillä autolla liikkeelle... :D

Marko.S 19.11.2009 14:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4lucifer74 (Viesti 615070)
Mitenkäs vinssaus tilanne?

Laturi lataa yli 13,6 V ja vinssi purkaa molempia akkuja? Sitten kun vinssiakun jännite laskee alle 13,6 niin vinssaus loppuu lyhyeen, kun laturi ja vinssi akku ei ole enää yhteydessä?

Eli pitää kykeä vinssiakkuun laturi ja starttiakku releen taakse?

Jaksaako 80A:n laturi ladata molempia akkuja jos toinen on just syväpurettu vinssillä?

Toi rele on senverta kallis et taitaa tulla luotettavampi systeemi kahdella laturilla?

Kokemuksia lisää, mätänettiin kiusaan myyjiä..

Jos kone käy niin vinssiakun jännite ei pitäisi laskea alle 13.6v. Muistaakseni ei laske virtaa vinssiakulta startti akulle päin ellei optiona olevaa katkaisijaa (on/off) ole kytketty jolloin yhdistää vinssiakun ja starttiakun. Itse kytkisin tämän sinun tapauksessasi laturin (starttiakun +napa) ja vinssiakun väliin.

Toisen akun ei pitäisi olla syväpurettuna missään vaiheessa. Jos olen laitteen toiminnan ymmärtänyt oikein.

Kallis ja kallis... Ei ne laturitkaan ihan ilmaisia ole, sekä sen asennus ja johdotukset.. vs, tämä kytketään akkujen väliin ja maapiuha laitteelle.

TimJus 19.11.2009 14:48

http://www.projecta.com.au/catalogue...12/noheaders/1


Sivu luotu: 10:07 (GMT +2).