![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|||
|
|||
![]() Rangen takakolmio tuki muuhun maasturiin...eli panhardin korvaaminen...Olenpa tässä pohtinut Rangen takatuki varsi häsmäkän asennusta G-Wageniin...Mä yritin sillä söörtsillä etsiä aiheesta faktoja mutta en kyllä löytänyt...Muista jostain lukeneeni että sen "ylimääräisen" iskarin voi jättää pois mikäli ne "oikeat" iskarit ja jouset on mitoittettu laitteeseen oikein... Mulla on ylimääräinen Rangen takakolmio ja se G-Wagen...Sommittelin sitä kolmiota sinne Geen akselin ja rungon väliin, mutta aivan samaan asentoon sitä ei sinne taida saada kun orggis range toteutuksessa. Kysymys kuuluukin voiko sen kolmio häsmäkän "kallistaa" eteen, tai taakse päin hivenen niin että se vielä toimis yhtä hienosti kun rangessa? Onko joku toteuttanut tän jo? Luultavasti on mutta löytyiskö siitä vielä kuvia?
|
|
|||
|
|||
![]()
Olihan tollanen yhdessä tojotassa, mutta ne kuvat tais
saada aikaan epätoivottuja lieveilmiöitä AKE:a myöten. Auto tais mennä uuteen katsastukseen tai jotain sinne päin joten ne ei varmasti ihan helpolla yleiseen jakoon enää tule... |
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Hyvin on toiminu ja tyytyväinen oon ollu. Laita vaan paikalleen noin suurinpiirtein vaateriin ja tavan jouset ja iskarit niin pääset testaamaan itse sen toimintaa. Taisinpa olla minä joka AKE:sta jotain kirjoittelin joskus mutta asia ei koskenut minun autoja. |
|
|||
|
|||
![]()
Tota, jos korvaat sillä vain panhardin niin ensimmäisenä tulee mietleen että ei toimi. Muistamatta juuri nyt tarkemmin geen alustaa (oliko siellä "jakarit") ei voi sanoa tarkemmin mutta jos panhardi tukee vain yhteen suuntaan ja rangen takakolmio kahteen suuntaan niin suurella todennäköisyydellä ongelmia tulee = jousitus ei liiku mihinkään. Jotain muuta pitää vastaavasti löysätä myös...
|
|
||||
|
||||
![]()
Eli siis jakarit pitää vaihtaa vastaamaan rangen alatukivarsia, tai laikata jakareista taaempi silmä pois.
|
||||
|
||||
![]()
Kai se sitten toimii kun alavarret on samanlaiset ja saman pituiset kuin rangessa, ja kiinnityspisteet kutakuinkin yks yhteen rangen kanssa että geometria säilyy.
Miksi se panhardi pitäis korvata kolmiotuella?
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
|
|||
|
|||
![]() Unohda koko juttu
Mikä ihmeen tarve lähteä pilaamaan erittäin toimivaa ratkaisua??? G:n alusta varmasti vakiona yksi parhaiten toimivista ja kestävimmistä..
|
|
||||
|
||||
![]()
Sitä kutsutaan harrastamiseksi.
|
|
||||
|
||||
![]()
Siitä en ole minäkään varma mitä järkeä tuossa muutoksessa ois mutta mulla oli ennen Rangen jakareilla takapää toimi hyvin sekä söi puslia läjäpäin.
Nyt juostoja hiukan enemmän ja tietynlaisia vääntöjä vähemmän nm.yksi perä mutkille väänneltynä. Tietty jakarit pitää ottaa pois ja korvata Rangen tukivarsilla. Ja harrastaa kannattaa aina. |
|
|||
|
|||
![]()
Niinpä niin...Tokihan mä sen arvasin että joku sitäkin esittää että miks pitää joku olemassa oleva juttu korvata toisella...
No sanotaan sitten sitä tosiaan vaikka harrastamiseksi! Mulla nyt on joku Range ollut enkä jaksa lakata hämmästelemästä sitä miten hyvin se alusta ratkaisu "taipuu" kiven tai kannon nokkaan...Nyt tuon Geen (sellainenkin löytyy) eteneminen voidaan perustella sillä että meneehän se kun se pyörä kerran vetää. No tokihan aina joku fillari raaputtaa jostain jos kaikki neljä vetää tasan yhtä lujasti...Tottahan se niin on jos lukot on päällä, mutta sekun tuntuu sellaiselta väkisin runnomiselta...No Range kun on sellainen elastinen ja venyvä että se pyörä yrittää kovasti kurottaa sinne maahan ja vetää johonkin niin miksei tää hyvä ominaisuus yhdistettynä Geen kestäviin(?) ja lukollisiin akseleihin olis hyvä juttu? En tiedä liekö mussa tyhmän vikaa kun luulottelen itselleni että maahan osuva pyörä vetää parhaiten? Mutta sain jo kovasti apuja tekijämiehiltä ketkä ovat ennekkoluulottomasti nyt tätä kokeilleet! Mä vielä lähtisin sitä arvuuttelemaan onkohan se nyt välttämätöntä riipi niistä Geen tukivarsista se takasilmukka pois? Eikös se niin oo että panhardi ja se rangen kolmio nyt yrittävät pitää sen akselin siellä alustassa sivusuunnassa paikallaan? Se panhardi nyt on vaan "toispuoleinen" kun sitä vertaa siihen Rangen ratkaisuun...Joka tapauksessa molemmat sallivat joustoja samaan suuntaan, lähtisin väittämään että range enemmän ja "kontrolloidummin". Nyt kun mulla on pitemmät vieterit siinä Geessä niin panhardi ajaa taka-akselin hiukkasen enemmän toiselle puolelle runkoa. Ei näin käynyt rangessa vaikka siihen pisti suunnilleen yhtäpaljon vakiota pitemmät vieterit. No molemmat toimii niinkun toimii, Range oli aikamoinen keinu ajaa kun sitä vertaa Mersuun, mutta ei mua se haittaa vaikka kori kallisteleekin, ei maasturin oo tarkutus ollakkaan mikää ratakiree turbo-ohjus, sellainenkin kyllä löytyy... Joku mainitsi että AKE:lla oli sanottavansa tähänkin (tietysti) Mä luulen että jos ratkaisee asian pulttiliitoksilla ilman että runkoa hitsataan ja kiinnitettävä osa on todistettavasti riittävän luja ei pitäis tulla ongelmia? Jos tälläistä on nyt joku esmes hiluksiin nyt laitellu niin luultavasti hilun lehtijouset on vaihtunut kierrejousiin, mutta Geessähän ei jousitus tyyppi muuttu mihinkään? Mitä laki sanoo sitten näistä on mulle epäselvää, voisimpa mielen kiinnosta selvitellä... täältä tähän, kiitoksia kuulijoille ja lukijoille! |
|
|||
|
|||
![]()
Olisko kellään laittaa kuvia rangen takatukikolmio systeemistä ja tukivarsista.
Tuli yhdellä safarilla ihailtua rangen taka-akselin hyviä joustoja mutta en älynnyt katsoa/kuvata taka-akselistoa. Kiitos |
|
|||
|
|||
![]()
Tukivarsien pitää olla tehdasvalmisteiset ja akselipainoltaan yhtä suuret tai suuremmat.
Tukivarsien kiinnityskorvat saavat olla omavalmisteet. Jousitustyypin saa muuttaa, akselityyppiä ei, ellei mallisarjassa ole esim. retkukeula hilu jota on myös jäykällä akselilla. Sitten on vielä määräyksiä noitten korvien hitsauksista pitää esittää viimeistelemättömänä tarvittaessa selvitys hitsaustyöstä lisäaineista ja jotain sen suuntaista. Juttele katsurisi kanssa, ne ei aina tiedä kaikkia juttuja tai ei halua tietää. Mutta jätä sieltä Geen takajakareista ne toiset puslat sitten pois jos sen rangen kolmion sinne saat.
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Toteutusta täytyy vielä puntaroida hartaasti, osat on mutta saako niitä koskaan paikalle on toinen juttu... Edellisestä vastauksesta voisi äkkiseltään arvata että tälläisestä kyhäelmästä vois olla kokemusta vai...? |
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
|||
|
|||
![]()
Kyllähän se on Baxxter oikeassa...enpä oo aiemmin tuota hoksannut tuumia, mutta kun osasit asian noin selkokielellä esittää niin perillehän se siltä osin meni...
Taitaa mennä melko totiseksi harrastamiseksi jos alkaa sommittelemaan Rangen kolmiota ja Geen tukivarret mitoittaa ja muuttaa vielä kiinnitykset saman tyyppiseks kun rangessa...plääh, kuullostaa työläältä...Mutta varmaan Mersu näillä muutoksilla venyis ja joustelis enemmän kun vakiona...Pitääpä pistää asia pitkään harkintaan maksaako kaikki tuo työmäärä nyt sitä vaivaa.. |
|
|||
|
|||
![]()
Jos sen kolmion sinne haluaa, niin miksei samalla laittaisi niitä rangen alatukivarsiakin? Ei tulisi ainakaan niitä kiertymisongelmia. Vai onko ne alatukivarret niin ohkosta materiaalia ettei kestä maastossa tms? Tuo homma kiinnostaa itseäkin kun BJ:hin miettinyt erilaisia jousitusratkasuja.
|
|
||||
|
||||
![]()
Jep. Alkuperäiset Rangen (ym) takatukivarret on niin onnettomat, etteivät ne kauaa kestä, jos yhtään tosissaan ja/tai huolimattomasti offaa. Niihin toki voi jotain jytkympää putkea virittää päälle, tai sitten ostella ulkomailta vahvempia.
|
||||
|
||||
![]()
Rangen alkuperäisten takavarsien paksuus tosin riippuu vuosimallistakin. Mutta sellaista sormenpaksuista räkärautaa ne on ollut aika usein. Vakio autossa ei tarvitse ottaa kuin suoraa työntöä vastaan. Nuo takatukivarret on syytä haalia defestä tai vahvistaa.
|
|
||||
|
||||
![]()
LJ:n taakse suunnittelin kans tota rangen kolmioo mut mitenköhän mahtaa toimia jos tosta tojon omasta jakarista ottaa takimmaisen silmukan pois?? Tai mitä katsastusmies meinaa moisesta räpellyksestä??
|
|
||||
|
||||
![]()
Entä jos jättää etumaisesta silmästä vaan pultin pois niin ei tarvitse ainakaan katkoa ja siis pilata varsia takaisin muuttamisen kannalta?
|
|
||||
|
||||
![]()
Taitaa tulla ihan omavalmiste tukivarsilla ni jää noi vakio jakarit ehjäks...
|
|
||||
|
||||
![]()
Minulta jää kohta ylimääräiseksi discon takatukivarret, jos on haluja niin ne saa edullisesti. Saa niistä mitat ja puslat ym.
|
|
|||
|
|||
![]()
Onko kukaan sovittanut kyseistä rangen taka-akselin kolmiotukea suzukiin ? Viitsisikö joku kertoilla kokemuksia ja ehkäpä laittaa kuviakin ?
ISO Kiitos jo etukäteen |
|
|||
|
|||
![]() Ohuet aöatukivarret
Ohuet löytyvät vain OSASTA -90 Range/Discosta, kaikki muut vuosimallit ovat samoilla alatukivarsilla kuin Defe. Paitsi että puslaeroja on vähän.
|
|
||||
|
||||
![]()
Tosa Rangen takatukivarret, paksumpi on vanhasta ja ohut uudemmasta (88-94)
Ja looputulos maastoajosta tuolla ohkasella.... Kuvasta tarkkasilmäset huomaa jotta vanhassa TUUMAINEN UNF kierre (ohuempi), ja uudessa millinen kierre ja paksumpi... Nyt ei mulla rangessa tukivarret enään väänny ja niiden kokonaispainokin varmaan nousi 15kg!!!
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Takasivulasin korvaaminen Polykarbonaatilla | Palde | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 16.07.2009 15:24 |
Ostetaan Rangen takakolmio | Rekisteröimätön | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 24.02.2009 18:31 |
Myyty Rangen takakolmio + pitkittäisvarret | mss | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 09.01.2009 13:08 |
Rangen panhardin silmien väli? | -teemu | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 22.07.2007 15:27 |
Ohjausiskarin korvaaminen | SoSo | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 14.01.2006 23:16 |