![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Niinpä niin...Tokihan mä sen arvasin että joku sitäkin esittää että miks pitää joku olemassa oleva juttu korvata toisella... No sanotaan sitten sitä tosiaan vaikka harrastamiseksi! Mulla nyt on joku Range ollut enkä jaksa lakata hämmästelemästä sitä miten hyvin se alusta ratkaisu "taipuu" kiven tai kannon nokkaan...Nyt tuon Geen (sellainenkin löytyy) eteneminen voidaan perustella sillä että meneehän se kun se pyörä kerran vetää. No tokihan aina joku fillari raaputtaa jostain jos kaikki neljä vetää tasan yhtä lujasti...Tottahan se niin on jos lukot on päällä, mutta sekun tuntuu sellaiselta väkisin runnomiselta...No Range kun on sellainen elastinen ja venyvä että se pyörä yrittää kovasti kurottaa sinne maahan ja vetää johonkin niin miksei tää hyvä ominaisuus yhdistettynä Geen kestäviin(?) ja lukollisiin akseleihin olis hyvä juttu? En tiedä liekö mussa tyhmän vikaa kun luulottelen itselleni että maahan osuva pyörä vetää parhaiten? Mutta sain jo kovasti apuja tekijämiehiltä ketkä ovat ennekkoluulottomasti nyt tätä kokeilleet! Mä vielä lähtisin sitä arvuuttelemaan onkohan se nyt välttämätöntä riipi niistä Geen tukivarsista se takasilmukka pois? Eikös se niin oo että panhardi ja se rangen kolmio nyt yrittävät pitää sen akselin siellä alustassa sivusuunnassa paikallaan? Se panhardi nyt on vaan "toispuoleinen" kun sitä vertaa siihen Rangen ratkaisuun...Joka tapauksessa molemmat sallivat joustoja samaan suuntaan, lähtisin väittämään että range enemmän ja "kontrolloidummin". Nyt kun mulla on pitemmät vieterit siinä Geessä niin panhardi ajaa taka-akselin hiukkasen enemmän toiselle puolelle runkoa. Ei näin käynyt rangessa vaikka siihen pisti suunnilleen yhtäpaljon vakiota pitemmät vieterit. No molemmat toimii niinkun toimii, Range oli aikamoinen keinu ajaa kun sitä vertaa Mersuun, mutta ei mua se haittaa vaikka kori kallisteleekin, ei maasturin oo tarkutus ollakkaan mikää ratakiree turbo-ohjus, sellainenkin kyllä löytyy... Joku mainitsi että AKE:lla oli sanottavansa tähänkin (tietysti) Mä luulen että jos ratkaisee asian pulttiliitoksilla ilman että runkoa hitsataan ja kiinnitettävä osa on todistettavasti riittävän luja ei pitäis tulla ongelmia? Jos tälläistä on nyt joku esmes hiluksiin nyt laitellu niin luultavasti hilun lehtijouset on vaihtunut kierrejousiin, mutta Geessähän ei jousitus tyyppi muuttu mihinkään? Mitä laki sanoo sitten näistä on mulle epäselvää, voisimpa mielen kiinnosta selvitellä... täältä tähän, kiitoksia kuulijoille ja lukijoille!
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
__________________
Harbor Cruisers |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Kyllähän se on Baxxter oikeassa...enpä oo aiemmin tuota hoksannut tuumia, mutta kun osasit asian noin selkokielellä esittää niin perillehän se siltä osin meni...
Taitaa mennä melko totiseksi harrastamiseksi jos alkaa sommittelemaan Rangen kolmiota ja Geen tukivarret mitoittaa ja muuttaa vielä kiinnitykset saman tyyppiseks kun rangessa...plääh, kuullostaa työläältä...Mutta varmaan Mersu näillä muutoksilla venyis ja joustelis enemmän kun vakiona...Pitääpä pistää asia pitkään harkintaan maksaako kaikki tuo työmäärä nyt sitä vaivaa.. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Jos sen kolmion sinne haluaa, niin miksei samalla laittaisi niitä rangen alatukivarsiakin? Ei tulisi ainakaan niitä kiertymisongelmia. Vai onko ne alatukivarret niin ohkosta materiaalia ettei kestä maastossa tms? Tuo homma kiinnostaa itseäkin kun BJ:hin miettinyt erilaisia jousitusratkasuja.
|
|
#5
|
||||
|
||||
|
Jep. Alkuperäiset Rangen (ym) takatukivarret on niin onnettomat, etteivät ne kauaa kestä, jos yhtään tosissaan ja/tai huolimattomasti offaa. Niihin toki voi jotain jytkympää putkea virittää päälle, tai sitten ostella ulkomailta vahvempia.
__________________
Ruskee City-Range & seittemän matala-autoa |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Rangen alkuperäisten takavarsien paksuus tosin riippuu vuosimallistakin. Mutta sellaista sormenpaksuista räkärautaa ne on ollut aika usein. Vakio autossa ei tarvitse ottaa kuin suoraa työntöä vastaan. Nuo takatukivarret on syytä haalia defestä tai vahvistaa.
|
|
#7
|
||||
|
||||
|
LJ:n taakse suunnittelin kans tota rangen kolmioo mut mitenköhän mahtaa toimia jos tosta tojon omasta jakarista ottaa takimmaisen silmukan pois?? Tai mitä katsastusmies meinaa moisesta räpellyksestä??
|
|
#8
|
|||
|
|||
Ohuet aöatukivarret
Ohuet löytyvät vain OSASTA -90 Range/Discosta, kaikki muut vuosimallit ovat samoilla alatukivarsilla kuin Defe. Paitsi että puslaeroja on vähän.
|
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Takasivulasin korvaaminen Polykarbonaatilla | Palde | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 16.07.2009 15:24 |
| Ostetaan Rangen takakolmio | Rekisteröimätön | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 24.02.2009 18:31 |
| Myyty Rangen takakolmio + pitkittäisvarret | mss | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 09.01.2009 13:08 |
| Rangen panhardin silmien väli? | -teemu | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 22.07.2007 15:27 |
| Ohjausiskarin korvaaminen | SoSo | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 14.01.2006 23:16 |