![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Itse suuttimilta mitattuna arvot on erilaiset, koska välissä on sellainen etuvastuspalikka (ilmamassamittarin jalassa). Jos kaikissa on sama, en huolestuisi. Kävisin silti läpi ekana sen helpoimman ja halvimman homman läpi, eli imuvuotojen etsimisen. Sitten, jos kaikkien anturien arvot olet mittaillut kohdilleen keskittyisin itse ECUun.
__________________
-TimoV Range Rover Sport 2.7d SE, 2007 BMW 520xda, 2016 Mercedes-Benz ML55AMG, 2002 Linhai 500 IRS, T3 2016 Range Rover 2.5dse 1998(ex) Range Rover 3.9EFI Vogue 1990, Ardennes green (ex) Range Rover 3.5EFI Vogue 1986, Cypress green (ex) |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Yksittäisten suuttimien resistanssit on ohmiluokkaa, eli käsikirjan mukaan rangen 3.5.ssa 7-10 Ohm. Eli unohtaa vaan sen K:n siitä korjaamokäsikirjan ohjeesta, se on painovirhepaholainen.
<OT> Tällaiset matalaresistanssiset suuttimet tarvitsee etuvastuksen (tai PWM-säädön), muuten virtaa menee liikaa läpi ja suutin lämpenee ja saattaa rikkoontua. Korkearesistanssiset suuttimet (luokkaa 12-16 Ohm per suutin) ei tarvitse etuvastuksia tai PWM-säätöä (tällaiset löytyy rooverin 3.9 moottoreista, sellainen vihreä rengas suuttimessa). </OT> Siinä 3.5 korjaamokäsikirjan ohjeessa kohdassa 7 se 10-napainen liitin on niiden etuvastusten liitin, itse antaisin sen olla kiinni, ja mittaisin jokaisen suuttimen resistanssin (ECU liitin nastat 14-15 ja 28-33) suoraan maita vasten. Tässä mittauksessa on mukana etuvastus, eli mittaustulos on suuttimen resistanssi plus etuvastuksen resistansi. Kunhan kaikissa on suurinpiirtein sama, niin suuttimet ja etuvastukset on varmaankin kunnossa. Jos mittaukset heittää, mittailisin suuttimet suoraan ilman liitintä/johtosarjaa, ja sitten vielä etuvastukset erikseen. Yksittäisen tai kaksitaisen suuttimen toimintahäiriön ei pitäisi vielä kamalasti vaikuttaa, kyllä kasikone käy jotenkin vielä 6-7 pytylläkin. Jos vika on tässä niin arvelisin todennäköisimmäksi vikapaikaksi etuvastuksilta lähteviä maadoituspiuhoja, aluksi niitä on 2 (eli 4 suutinta kummankin perässä) ja pääreleen lähellä nekin vedetään yhteen, kts. kytkentäkaavio. Mulla vois olla jossain vielä se etuvastuspalikka jos se on sulla rikki (tai epäilet sellaista) niin toi testata toisella osalla. Täydellinen johtosarjakin saattaa olla tallessa, mutta jos vika on johtosarjassa (ja paikka löytyy) niin se on helpompi korjata kuin vaihtaa koko johtosarja. Bensanpaineet on oikein, just noin niiden pitäisikin olla. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Yksi mikä kannattaa myös tsekata on vedenlämpöanturin vastusarvot eri lämpötiloissa. Näiden on tiedetty jumittelevan toisinaan... Söörtsillä löytyy täältä arvot ja ohjeet jostain topicista - toki myös workshop manualista.
__________________
-TimoV Range Rover Sport 2.7d SE, 2007 BMW 520xda, 2016 Mercedes-Benz ML55AMG, 2002 Linhai 500 IRS, T3 2016 Range Rover 2.5dse 1998(ex) Range Rover 3.9EFI Vogue 1990, Ardennes green (ex) Range Rover 3.5EFI Vogue 1986, Cypress green (ex) |
#4
|
|||
|
|||
![]() Vianhakua
Juuh, on ne ruiskut kunnossa. Paavon kanssa mittailtiin tänään. Samoin puristukset on kohillaan, joten mekaaninen puoli pitäisi olla kunnossa.
Tietokonettakin kokeiltiin vaihtaa ja se ei auttanut asiaa. Joten siis itse boksi lienee kunnossa. Nyt täytyy alkaa ruiskimaan sitä bräkleeniä ja mittoa että ECU saa riittävästi sähköä. Maa on kunnossa. Täytyy vielä tarkistaa toisen kerran tuo ilmamäärämittari. Sitten kai tulee johtosarjan mittominen eteen. Jopa on töisevä pikkuvika... |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Jos se kerta EFI on, niin eikö siinä oo jonkunäkönen lambda-anturi joka haistelee seosta?
Jos on niin voisko olla että, lambda rupeaa v*ttuileen lämpimänä ja antaa ECU:lle väärää informaatiota joka taas säätää seokset yms. päin persettä...?
__________________
JulmaJii, Tappaa talossa ja puutarhassa. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Ei ole lambdaa tuossa vielä. Kannattaa vielä mitata tuo lämpöanturi, jos kerran lämpimänä kettuilee. On voinut jumia kylmään päähän.
__________________
-TimoV Range Rover Sport 2.7d SE, 2007 BMW 520xda, 2016 Mercedes-Benz ML55AMG, 2002 Linhai 500 IRS, T3 2016 Range Rover 2.5dse 1998(ex) Range Rover 3.9EFI Vogue 1990, Ardennes green (ex) Range Rover 3.5EFI Vogue 1986, Cypress green (ex) |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Ohjainlaite vika, noissa brittipiiraissa on ihan paska ecu uutta suoleen kun vanha kuolee.
|
#8
|
|||
|
|||
![]() Ilmamäärämittari
Ei tuossa fläpperimallissa ole lamdaa.
Nyt näyttäs että vika olisi sittenkin ilmamäärämittarissa (tilattu enkuista uusi 3v sitten, prkl) jota nyt viimeksi arvelin vialliseksi. Vastusrata antaa mitä sattuu -arvoja. Näitä mittareitahan näyttää kuluvan ku purkkaa. Olisko kenelläkään Oulun seudulla lainata ilmämäärämittaria fläpperikoneeseen vikadiagnosointia varten? Ei varmaan tarvisi kuin käyttää paikallaan ja ajella muutama minuutti. Jos vika paikallistuu tuohon, niin threadin otsikko vaihtuu Megasquirtti-projektiksi... Jos viitsit lainata mittaria testiä varten, niin soita/tekstaa: 050 5444237 |
#9
|
|||
|
|||
![]() Tarkistelua
Testailin propaanilla imuilmavuotoja, eikä niitä löytynyt.
Lämpöanturitkin näyttää suht koht oikeita arvoja. Hankala sanoa tarkkaan kun ei tiedä koneen täsmällistä lämpöä, mutta sinnepäin näyttäisi olevan. Ilmamäärämittarin lämpöanturi sanoi 3015 ja kun pihalla +2 ja kone hieman lämmin niin kaipa se ainakin tässä kohtaa näyttää oikein. Imusarjan anturi sanoo n. 1000 ohm eli vastannee koneen tämän hetkisiä lämpöjä. Kysymys: Kun otta ilmamäärämittarit piuhan irti, miten koneen pitäisi käydä? Nyt kun sen teen, niin tilanne paranee ja kun antaa kaasua ei putkessa enää pauku kuten silloin kun piuha kiinni. Tyhjäkäynti ei kuitenkaan ole ihan optimi piuha irtikään. Tämä tosin voi johtua siitä että muut säädöt on vähän metsissä kun vikaa hakiessa säätöjä rassattu. Laturiakin käytin irti, mutta ei se tilannetta ainakaan parantanut. Täytyy vielä varmistaa, ladata akut ihan täyteen ja kokeilla uudelleen. Mittailin vielä lisää tuota ilmamäärämittaria (ECU:n nastaojen 7 ja 9 väliltä) ja kävi näin: läppä kiinni 600 ohm, läppä täysin auki 580 ohm. Läppä noin puolivälissä 400 ohm. Pieni heilautus ja läppä suunnilleen samaan paikkaan -> 600 ohm. Äkkipäätä voisi arvella että kaikki ei ole kohillaan... |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Läjän mystinen vika? | Suitsa-Man | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 29.12.2009 07:03 |
Mystinen ABS-vika | rhm | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 13.08.2009 19:41 |
SJ mystinen sähkövika | Caddy | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 11.04.2008 18:34 |
Pajeron mystinen vika?? | offipete | Tekniikka & Jutustelu | 22 | 25.01.2008 00:16 |
bj:n mystinen NAKS | ya3 | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 17.09.2007 19:44 |