Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.10.2009, 09:52
TimoV:n Avatar
TimoV TimoV ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 09.02.05
Sijainti: Joensuu, Finland.
Viestit: 1.273
Perusasetus

Itse suuttimilta mitattuna arvot on erilaiset, koska välissä on sellainen etuvastuspalikka (ilmamassamittarin jalassa). Jos kaikissa on sama, en huolestuisi.

Kävisin silti läpi ekana sen helpoimman ja halvimman homman läpi, eli imuvuotojen etsimisen.

Sitten, jos kaikkien anturien arvot olet mittaillut kohdilleen keskittyisin itse ECUun.

__________________
-TimoV

Range Rover Sport 2.7d SE, 2007
BMW 520xda, 2016
Mercedes-Benz ML55AMG, 2002
Linhai 500 IRS, T3 2016

Range Rover 2.5dse 1998(ex)
Range Rover 3.9EFI Vogue 1990, Ardennes green (ex)
Range Rover 3.5EFI Vogue 1986, Cypress green (ex)
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 30.10.2009, 13:16
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Yksittäisten suuttimien resistanssit on ohmiluokkaa, eli käsikirjan mukaan rangen 3.5.ssa 7-10 Ohm. Eli unohtaa vaan sen K:n siitä korjaamokäsikirjan ohjeesta, se on painovirhepaholainen.

<OT>
Tällaiset matalaresistanssiset suuttimet tarvitsee etuvastuksen (tai PWM-säädön), muuten virtaa menee liikaa läpi ja suutin lämpenee ja saattaa rikkoontua. Korkearesistanssiset suuttimet (luokkaa 12-16 Ohm per suutin) ei tarvitse etuvastuksia tai PWM-säätöä (tällaiset löytyy rooverin 3.9 moottoreista, sellainen vihreä rengas suuttimessa).
</OT>

Siinä 3.5 korjaamokäsikirjan ohjeessa kohdassa 7 se 10-napainen liitin on niiden etuvastusten liitin, itse antaisin sen olla kiinni, ja mittaisin jokaisen suuttimen resistanssin (ECU liitin nastat 14-15 ja 28-33) suoraan maita vasten. Tässä mittauksessa on mukana etuvastus, eli mittaustulos on suuttimen resistanssi plus etuvastuksen resistansi. Kunhan kaikissa on suurinpiirtein sama, niin suuttimet ja etuvastukset on varmaankin kunnossa.

Jos mittaukset heittää, mittailisin suuttimet suoraan ilman liitintä/johtosarjaa, ja sitten vielä etuvastukset erikseen. Yksittäisen tai kaksitaisen suuttimen toimintahäiriön ei pitäisi vielä kamalasti vaikuttaa, kyllä kasikone käy jotenkin vielä 6-7 pytylläkin. Jos vika on tässä niin arvelisin todennäköisimmäksi vikapaikaksi etuvastuksilta lähteviä maadoituspiuhoja, aluksi niitä on 2 (eli 4 suutinta kummankin perässä) ja pääreleen lähellä nekin vedetään yhteen, kts. kytkentäkaavio.

Mulla vois olla jossain vielä se etuvastuspalikka jos se on sulla rikki (tai epäilet sellaista) niin toi testata toisella osalla. Täydellinen johtosarjakin saattaa olla tallessa, mutta jos vika on johtosarjassa (ja paikka löytyy) niin se on helpompi korjata kuin vaihtaa koko johtosarja.

Bensanpaineet on oikein, just noin niiden pitäisikin olla.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 30.10.2009, 18:03
TimoV:n Avatar
TimoV TimoV ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 09.02.05
Sijainti: Joensuu, Finland.
Viestit: 1.273
Perusasetus

Yksi mikä kannattaa myös tsekata on vedenlämpöanturin vastusarvot eri lämpötiloissa. Näiden on tiedetty jumittelevan toisinaan... Söörtsillä löytyy täältä arvot ja ohjeet jostain topicista - toki myös workshop manualista.
__________________
-TimoV

Range Rover Sport 2.7d SE, 2007
BMW 520xda, 2016
Mercedes-Benz ML55AMG, 2002
Linhai 500 IRS, T3 2016

Range Rover 2.5dse 1998(ex)
Range Rover 3.9EFI Vogue 1990, Ardennes green (ex)
Range Rover 3.5EFI Vogue 1986, Cypress green (ex)
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 30.10.2009, 20:48
rangemies rangemies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.01.05
Sijainti: Oulu, .
Viestit: 35
Perusasetus

Vianhakua


Juuh, on ne ruiskut kunnossa. Paavon kanssa mittailtiin tänään. Samoin puristukset on kohillaan, joten mekaaninen puoli pitäisi olla kunnossa.

Tietokonettakin kokeiltiin vaihtaa ja se ei auttanut asiaa. Joten siis itse boksi lienee kunnossa.

Nyt täytyy alkaa ruiskimaan sitä bräkleeniä ja mittoa että ECU saa riittävästi sähköä. Maa on kunnossa. Täytyy vielä tarkistaa toisen kerran tuo ilmamäärämittari.

Sitten kai tulee johtosarjan mittominen eteen.

Jopa on töisevä pikkuvika...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 31.10.2009, 16:42
JulmaJii:n Avatar
JulmaJii JulmaJii ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.01.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 142
Perusasetus

Jos se kerta EFI on, niin eikö siinä oo jonkunäkönen lambda-anturi joka haistelee seosta?

Jos on niin voisko olla että, lambda rupeaa v*ttuileen lämpimänä ja antaa ECU:lle väärää informaatiota joka taas säätää seokset yms. päin persettä...?
__________________
JulmaJii, Tappaa talossa ja puutarhassa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 31.10.2009, 17:22
TimoV:n Avatar
TimoV TimoV ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 09.02.05
Sijainti: Joensuu, Finland.
Viestit: 1.273
Perusasetus

Ei ole lambdaa tuossa vielä. Kannattaa vielä mitata tuo lämpöanturi, jos kerran lämpimänä kettuilee. On voinut jumia kylmään päähän.
__________________
-TimoV

Range Rover Sport 2.7d SE, 2007
BMW 520xda, 2016
Mercedes-Benz ML55AMG, 2002
Linhai 500 IRS, T3 2016

Range Rover 2.5dse 1998(ex)
Range Rover 3.9EFI Vogue 1990, Ardennes green (ex)
Range Rover 3.5EFI Vogue 1986, Cypress green (ex)
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 31.10.2009, 17:51
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Cool

Ohjainlaite vika, noissa brittipiiraissa on ihan paska ecu uutta suoleen kun vanha kuolee.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 01.11.2009, 14:57
rangemies rangemies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.01.05
Sijainti: Oulu, .
Viestit: 35
Perusasetus

Ilmamäärämittari


Ei tuossa fläpperimallissa ole lamdaa.

Nyt näyttäs että vika olisi sittenkin ilmamäärämittarissa (tilattu enkuista uusi 3v sitten, prkl) jota nyt viimeksi arvelin vialliseksi. Vastusrata antaa mitä sattuu -arvoja. Näitä mittareitahan näyttää kuluvan ku purkkaa.

Olisko kenelläkään Oulun seudulla lainata ilmämäärämittaria fläpperikoneeseen vikadiagnosointia varten?

Ei varmaan tarvisi kuin käyttää paikallaan ja ajella muutama minuutti.

Jos vika paikallistuu tuohon, niin threadin otsikko vaihtuu Megasquirtti-projektiksi...

Jos viitsit lainata mittaria testiä varten, niin soita/tekstaa: 050 5444237
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 01.11.2009, 16:27
rangemies rangemies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.01.05
Sijainti: Oulu, .
Viestit: 35
Perusasetus

Tarkistelua


Testailin propaanilla imuilmavuotoja, eikä niitä löytynyt.

Lämpöanturitkin näyttää suht koht oikeita arvoja. Hankala sanoa tarkkaan kun ei tiedä koneen täsmällistä lämpöä, mutta sinnepäin näyttäisi olevan. Ilmamäärämittarin lämpöanturi sanoi 3015 ja kun pihalla +2 ja kone hieman lämmin niin kaipa se ainakin tässä kohtaa näyttää oikein. Imusarjan anturi sanoo n. 1000 ohm eli vastannee koneen tämän hetkisiä lämpöjä.

Kysymys: Kun otta ilmamäärämittarit piuhan irti, miten koneen pitäisi käydä? Nyt kun sen teen, niin tilanne paranee ja kun antaa kaasua ei putkessa enää pauku kuten silloin kun piuha kiinni. Tyhjäkäynti ei kuitenkaan ole ihan optimi piuha irtikään. Tämä tosin voi johtua siitä että muut säädöt on vähän metsissä kun vikaa hakiessa säätöjä rassattu.

Laturiakin käytin irti, mutta ei se tilannetta ainakaan parantanut. Täytyy vielä varmistaa, ladata akut ihan täyteen ja kokeilla uudelleen.

Mittailin vielä lisää tuota ilmamäärämittaria (ECU:n nastaojen 7 ja 9 väliltä) ja kävi näin: läppä kiinni 600 ohm, läppä täysin auki 580 ohm. Läppä noin puolivälissä 400 ohm. Pieni heilautus ja läppä suunnilleen samaan paikkaan -> 600 ohm.

Äkkipäätä voisi arvella että kaikki ei ole kohillaan...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Läjän mystinen vika? Suitsa-Man Tekniikka & Jutustelu 16 29.12.2009 07:03
Mystinen ABS-vika rhm Tekniikka & Jutustelu 5 13.08.2009 19:41
SJ mystinen sähkövika Caddy Tekniikka & Jutustelu 2 11.04.2008 18:34
Pajeron mystinen vika?? offipete Tekniikka & Jutustelu 22 25.01.2008 00:16
bj:n mystinen NAKS ya3 Tekniikka & Jutustelu 11 17.09.2007 19:44


Sivu luotu: 13:35 (GMT +2).