Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.10.2009, 22:53
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Kuulostaa sähkövialle, mutta tässä muitakin ajatuksia vikapaikasta.

Ihan ekana vaihtaisin ecun lämpöanturin, ja sit varmistelisin ruiskun maadoitukset (jos muistan oikein, niin kuskin puolen kannessa taaksepäin eli rintapeltiin). Ja jos ei vika poistu niin lainaisin jostain varmasti toimivan ecun ja kokeilisin sillä.

Jos ecu on laho, niin kolvi käteen vaan, noita on useita korjattu juotoksia lämmittelemällä, itse lisäsin tinaa hyvin ohuesti jokaiseen tinaukseen mitä lämmitin.

Onko bensansuodatin vaihdettu milloin? Ja onhan takin huohotus kunnossa? Bensanpaineiden mittauskin on aika helppo juttu, jos vaan on soppeli mittari käsillä, kaupassa sellaset taitaa maksaa kympin? Normaalipaine 2.5bar miinus imusarjan alipaine, eli jos kone ei käy niin 2.5, tyhjäkäynnillä noin kahden tienoilla (ja kaasu äkkiä kokonaan auki -> pitäis pompata hetkessä siihen kahden ja puolen tienoille).

Bensapumppu käynnistyy startatessa, ja sitten se pysyy käynnissä kun ilmamäärämittarin läppä on raollaan. En muista lähtikö käyntiin jos kääntää virrat päälle ja tökkii ilmamäärämittarin läppää (niin ettei tarvtse konetta pyörittää lainkaan).

Jos paineet pielessä niin vika voi olla pumpussa, sinne tulevissa sähköjohdoissa tai paineensäätimessä (apparin puolen venakopan takana). Pumppu on tankissa, vaihdetaan takalattia irroittamalla tai pudottamalla tankki alas.

Bensanpaineet laskee sitten kunnossa olleessaan aika hitaasti, joten ei kannata heti raotella bensaletkuja miten sattuu.

ECu tais kolmepuolikkaassa saada kierroslukutiedon kuskinpuolen etuiskaritornin likellä olevan releen kautta (moottorijarrutuksissa rele auki -> ecu ei saa kierrostietoa -> ecu ei syötä bensaa), mutta jos se brakaa niin luulis että sammuu kokonaan. Releen voi ohittaa piuhanpätkällä, käsittääkseni ainoa "haitta" on että moottorirrutuksissä ecu ruikkii bensaa koneeseen, eli kulutus vähän nousee mutta tuskin tuntuu kovin isosti.

3.9 kuumalanka systeemistä voi irroittaa ilmamäärämittarin piuhan, ja kone käy ihan OK, en ole kokeillut fläpperiecun kanssa, mutta tuskin hajottaakaan mitään. Vois kokeilla jos epäilee ilmamäärämittaria, toki sekin on helpointa eliminoida varmasti toimivalla kokeilemalla.

Korjaamokäsikirjassa on vianhakuohjeet (yleismittarilla pärjää), mutta voi olla hankala jos vika häipyy välillä.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.10.2009, 22:56
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Olit vissiin Oulusta? Mulla on kait vielä ecu putaalla, jota voi lainata testaukseen. Ilmamäärämittarin taisin jo hävittää. Käytettyjä mutta eritt.tod.näk. kunnossa olevia lämpöantureitakin on jokunen, vaikka se on kyllä helppo testata yleismittarillakin (jos vika pysyy päällä ainakin muttauksen ajan...).

-Paavo / 050-511 9240
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 29.10.2009, 17:53
rangemies rangemies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.01.05
Sijainti: Oulu, .
Viestit: 35
Perusasetus

Bensapaineet


Mitoin bensapaineet ja kun kone ei käynnissä näyttäisi nousevat kiltisti 2,5 bar kuten pitääkin. Sitten kun käynnistää paineet laskee tyhjäkäynnillä 2 barin tienoille ja pysyy siellä vakaana. Onko tämä liian vähän vai ihan normaali lukema?

Mittailin Cold start injektorin letkusta.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 29.10.2009, 17:57
rangemies rangemies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.01.05
Sijainti: Oulu, .
Viestit: 35
Perusasetus

Ruiskut


Mittailin sitten Ecu päästä myös ruiskujen impedanssit (resistanssit) ja kaikki näyttivät samoja lukemia: n 90 Ohm. 3,5:n korjaamokäsikirja sanoo että pitäisi olla 7-10 kOhm, mutta Paavon mukaan tämä on painovirhe ja pitäisi olla jotain muuta.

Onko siis 70-100 Ohm oikea haarukka?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 30.10.2009, 09:52
TimoV:n Avatar
TimoV TimoV ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 09.02.05
Sijainti: Joensuu, Finland.
Viestit: 1.273
Perusasetus

Itse suuttimilta mitattuna arvot on erilaiset, koska välissä on sellainen etuvastuspalikka (ilmamassamittarin jalassa). Jos kaikissa on sama, en huolestuisi.

Kävisin silti läpi ekana sen helpoimman ja halvimman homman läpi, eli imuvuotojen etsimisen.

Sitten, jos kaikkien anturien arvot olet mittaillut kohdilleen keskittyisin itse ECUun.
__________________
-TimoV

Range Rover Sport 2.7d SE, 2007
BMW 520xda, 2016
Mercedes-Benz ML55AMG, 2002
Linhai 500 IRS, T3 2016

Range Rover 2.5dse 1998(ex)
Range Rover 3.9EFI Vogue 1990, Ardennes green (ex)
Range Rover 3.5EFI Vogue 1986, Cypress green (ex)
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 30.10.2009, 13:16
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Yksittäisten suuttimien resistanssit on ohmiluokkaa, eli käsikirjan mukaan rangen 3.5.ssa 7-10 Ohm. Eli unohtaa vaan sen K:n siitä korjaamokäsikirjan ohjeesta, se on painovirhepaholainen.

<OT>
Tällaiset matalaresistanssiset suuttimet tarvitsee etuvastuksen (tai PWM-säädön), muuten virtaa menee liikaa läpi ja suutin lämpenee ja saattaa rikkoontua. Korkearesistanssiset suuttimet (luokkaa 12-16 Ohm per suutin) ei tarvitse etuvastuksia tai PWM-säätöä (tällaiset löytyy rooverin 3.9 moottoreista, sellainen vihreä rengas suuttimessa).
</OT>

Siinä 3.5 korjaamokäsikirjan ohjeessa kohdassa 7 se 10-napainen liitin on niiden etuvastusten liitin, itse antaisin sen olla kiinni, ja mittaisin jokaisen suuttimen resistanssin (ECU liitin nastat 14-15 ja 28-33) suoraan maita vasten. Tässä mittauksessa on mukana etuvastus, eli mittaustulos on suuttimen resistanssi plus etuvastuksen resistansi. Kunhan kaikissa on suurinpiirtein sama, niin suuttimet ja etuvastukset on varmaankin kunnossa.

Jos mittaukset heittää, mittailisin suuttimet suoraan ilman liitintä/johtosarjaa, ja sitten vielä etuvastukset erikseen. Yksittäisen tai kaksitaisen suuttimen toimintahäiriön ei pitäisi vielä kamalasti vaikuttaa, kyllä kasikone käy jotenkin vielä 6-7 pytylläkin. Jos vika on tässä niin arvelisin todennäköisimmäksi vikapaikaksi etuvastuksilta lähteviä maadoituspiuhoja, aluksi niitä on 2 (eli 4 suutinta kummankin perässä) ja pääreleen lähellä nekin vedetään yhteen, kts. kytkentäkaavio.

Mulla vois olla jossain vielä se etuvastuspalikka jos se on sulla rikki (tai epäilet sellaista) niin toi testata toisella osalla. Täydellinen johtosarjakin saattaa olla tallessa, mutta jos vika on johtosarjassa (ja paikka löytyy) niin se on helpompi korjata kuin vaihtaa koko johtosarja.

Bensanpaineet on oikein, just noin niiden pitäisikin olla.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 30.10.2009, 18:03
TimoV:n Avatar
TimoV TimoV ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 09.02.05
Sijainti: Joensuu, Finland.
Viestit: 1.273
Perusasetus

Yksi mikä kannattaa myös tsekata on vedenlämpöanturin vastusarvot eri lämpötiloissa. Näiden on tiedetty jumittelevan toisinaan... Söörtsillä löytyy täältä arvot ja ohjeet jostain topicista - toki myös workshop manualista.
__________________
-TimoV

Range Rover Sport 2.7d SE, 2007
BMW 520xda, 2016
Mercedes-Benz ML55AMG, 2002
Linhai 500 IRS, T3 2016

Range Rover 2.5dse 1998(ex)
Range Rover 3.9EFI Vogue 1990, Ardennes green (ex)
Range Rover 3.5EFI Vogue 1986, Cypress green (ex)
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Läjän mystinen vika? Suitsa-Man Tekniikka & Jutustelu 16 29.12.2009 07:03
Mystinen ABS-vika rhm Tekniikka & Jutustelu 5 13.08.2009 19:41
SJ mystinen sähkövika Caddy Tekniikka & Jutustelu 2 11.04.2008 18:34
Pajeron mystinen vika?? offipete Tekniikka & Jutustelu 22 25.01.2008 00:16
bj:n mystinen NAKS ya3 Tekniikka & Jutustelu 11 17.09.2007 19:44


Sivu luotu: 05:50 (GMT +2).