![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#26
|
||||
|
||||
![]()
Trailereita ei kutsu traikuiksi muut kuin hevostytot
![]() |
#27
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#28
|
||||
|
||||
![]()
kyllähän jokaisessa hj:ssa on ollu se 7 napainen alennin asenettuna koukun kanssa.
Ellei ole hajonnut. |
#29
|
||||
|
||||
![]()
Toyotassahan on jokin relehässäkkä/jännitteen alennin peräkärrylle.
--------------------- Mulla Dodgessa on 12 v järjestelmä, yks akku ja laturi, Dodgen omat sähköt ---> lämppäri ropelli, ym, ja perä kärry. Ja 24 laturi ja pari akkua sitä varten, josta 12H-T:n startti, hehkut, 24 voltin eberi, ja ajovalot (lyhyet/pitkät), ym pientä. Sopivasti releitä jotta pystyy ohjaamaan eri voltteja ristiin ![]() Ja siks, esim ajovalot 24v , että tulee kulutusta sinnekkin ja akut ei kuole käytön puutteen vuoksi. Eli 3 akkua ja kaks laturia, sillä siitä selviää, näissä sekasikiöissä. Moni muukin, jotka esim. jotain 24v vinssejä asennellut 12 voltin autoon tai 12 voltin vinssejä 24 voltin autoon, niin todennut että helpoin kun tekee kaksi eri järjestelmää.
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
#30
|
|||
|
|||
![]()
Ja missäpäin sijaitsee se alennin? Koukku tuossa on ainakin joskus ollu, tai ainakin se mukaan tuli ko ostin auton
|
#31
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jos koukun sähköpistoke jossain niin seuraa piuhaa niin löytyy semmonen melkein kenkälaatikko.
__________________
################# Tää on ihan helpporeitti. ################# |
#32
|
||||
|
||||
![]()
kontin vasen takakulma muistaaksein...
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#33
|
|||
|
|||
![]() |
#34
|
|||
|
|||
![]()
jep thanks.. katonpa sieltä ->
|
#35
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä automaatillakin voi kärryä vetää, niin kuin miljoonat amerikkalaiset tekee. Pitää vaan muistaa että kun perällä on painoa +1500kg niin EI käytetä sitä isoa D:tä, eli ylivaihde puolta. Aikoinaan kun oman Vanin hommasin niin sain kuulla että siinä oli laatikko rempattu. Soitin sitte firmaan missä se oli tehty, siellä asentaja haukkui edellistä edellisen omistajan. Oli vetäny kesän isoa vaunua ylivaihteella. Kiros että kun suomalaiset ei tajua että ne laatikon öljyt pitää oikeesti joskus vaihtaa ja sitte tavoitellaan jotain 1-2l diisselin säästöä satasella, ajetaan ylivaihteella. Seuraavaksi valitetaan kun auto ei kestä!
- Kertoi sen silloin (2002) olleen eka 4L80E laatikko mikä oli hänelle täysremppaan tullut, mutta sanoi että oli eniten ajettukkin, melkein 400tkm. Kerran oon isompaa kuormaa vedelly Vanilla (siis G-30 6.2dsl/4L80e loota ja asuntoauto). Perässä tuli 700kg autotraileri ja iso audi yht. lähemmäs 2 tonnia eikä juurikaan tuntunu missään. Vanista tosin puuttuu rekisteriotteesta merkinnät paljonko sillä saa vetää. Cherokeessa: O.1 Perävaununmassa jarruin 3250 F.3 Yhd. suurin sallittu kok.massa tieliik 5290
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
#36
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
ja että siellä yleensä kaikki huollettu/vaihettu..valmiiksi kun siellä autoista pidetään huolta! kun suurin osa meistä hienoista suomalaisista niin täällä ei huolleta kovaa ajoa vaan,ja kalliit on autot sitt kun myydään loppuun ajettuja paskoja mitä joutas kuusankoskelle..ja kaikki kulutus osat pitäs auton oston jälkee uusia.. ja nettihomoautoss kun välill on 3-400tkm ajettu ja lukee vähänajettu! siiinä on suhteellista kerrakseen ja jos auto 400tkm ajettu hyvin pidetty ja huollettu ym kaikki pelaa käy hienosti huoltokirja ym niin ostajat kinaa että niin paljon ajettu..pitäs olla halvempi.. eli pitää aina sitten ruuvata mittaria että kuluttaja saa haluamansa vai?! kun vuosimalli ja kilometrit ainoa mikä määrää hinnan+auton pitäis viell olla parempi kun uusi ja ilmainen mielellään aion seuraavan kerran jättää ilmoittamatta lukeman ja heti kun joku kysyy niin vastaan että mikä olis semmonen mieleinen lukema niin pistetään se..
__________________
Vittunko mä työnnän nää perrkele ! ! |
#37
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#38
|
||||
|
||||
![]()
ja niin,varsinkin talvella liukkailla on noi vanit omiaan vetämään automaatti+usein ei lukkoa taka akselissa niin hyvä jos se ykspyöränen konttaineri vetää ittensä tasaasella liikkeelle..
ja saa olla hyvät akut dieseliss 8hehkuu jytäämään ym,ja virtaahan ne vuotaa sitten mukavasti kanss kun on kilometri turhia/jälkeenpäin laitettua patentti piuhoja vuosien varrella+kaikkea muuta sähköjärjestelmäss mikä temppuilee usein nois jenkin romuissa..
__________________
Vittunko mä työnnän nää perrkele ! ! |
#39
|
||||
|
||||
![]()
En minä oo ainakaan pitäny tuota Pajeroo pahana vetäjänä, vanhakoppaset IC:t on muutoin samalla tekniikalla, paitti rummut takana, 590 LMC:tä nyvin, välillä 1½t hitachia.... tai sitte nuhfia.
![]() |
#40
|
||||
|
||||
![]()
Juu, kyllä kait tuollainen Pajerokin ihan hyvä.
Tuossa ylempänä kuvassa jossa nuhvi kyydissä, niin tuollaisesta pajerosta vähän vanhempi versio, kantikkaampi (minä kun en malli merkintöjä ko autoille tiedä) Kuitennin, puol tuttu, pajerolla veti traileria, jossa pieni poravaunu kyydissä, kärry/poravaunu yhteis paino, n. 2700-2800 kiloa. Ja hyvin kuulemma Pajerolla pärjäs, myös talvella. Tosin, nyt jo on hommannut vähän järeämpää kuljetus kalustoa. --------------------------------------- Noihin Vanien sähköihin, ja muuhunkin. Usein noissa jenkki rohjoissa, tullut siihen tulokseen, että on helpompaa, kun purkaa suuren osan sähkö kötöstyksistä pois, ja tekee itse paremmin. Tietää että toimii ja jos ei toimi, niin tietää mistä vikaa etsiä, kun itse tehnyt. Ja minulla Dodgessa on kitka lukko takana, vakiona ollut. Chevyyn saa halvallakin erilaista lukkoa. Ja ilman lukkojakin pärjää, hommaa vaan kunnon talvirenkaat. AINIIN kun suomi on täynnä pers aukisia, joilla on varaa ostaa auto, mutta ei hyviä renkaita ![]()
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
#41
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
mulla ram vanissa ei ollu lukkoo ainakaan..siin oli mukana hyvät nastat mutt myin ennen talvea pois, jos ei niitä hyviä renkaita sitt enään saa pätkällä,kun pitää eka se 40tonnin auto ottaa pätkällä ![]() en kuitenkaa halua jenkkiä talveksi ikinä..
__________________
Vittunko mä työnnän nää perrkele ! ! |
#42
|
|||
|
|||
![]()
Pakko heittää noist pajeroist, et vaikka mä niist jotenki pidänki - ja on varmasti keskiverto henkilöautoa parempi veturi, ni jokatapaukses jos vetää PALJON PAINAVAA KÄRRYÄ! ni mä en kyl anna ääntäni sit ko autolle...
Mul on noit pajeroit ollu 6 ja kaikkien perässä on roikkunu joku kärry aina sillon tällön, viimesimpänä oli yhdistelmä automaatti pajero 32" renkailla, ja 2.5 TDIC ja kärrynä oli n. 500 kiloo painava, ja kyydissä oli n. 2000 kiloo - ni pakko on sanoo, et aika hitaaks toi pajero meni. Tonnin kuorma kolmesataa kilosella kärryllä tuli viel sillai perässä, et se ajaminen oli jotenki mielekästä - et oisko tolle autolle ollu nyt sit joku 1500 kg koukun jatkeeks semmonen viel ihan ok kuorma.. Muuten jos silloin tällöin tarvii vetää kärryä, ni siihen hommaan on toi pajero ihan jees vehje - Se on maantieelä kuitenki yllättävän hyvä ajaa. Ja pajeron automaatist täytyy viel heittää plussaa.. Ihan mielettömän hyvin toimii vetokäytös, yllivaihde tietenki poispäältä - Raskaallakaan kuormalla lämmöt ei noussu, paitsi koneessa... |
#43
|
||||
|
||||
![]()
Joo, ei tuo tykki enää ollu tuo kolmiakselinen + nuhfi perässä, mut ei oo moni muukaan " . Todettakoon että isä ei meinannu perässä pysyä letukalla, eikä ollu ku takakuormaaja kärryssä ja pikkanen levy lavalla, syytä en sit sen kummemmin arvioi.
Olkoon uskomatta ken haluaa, mut 13-tietä mentiin 8-kymppiä ihan nätisti tuolla yhistelmällä (ohitin yhes alamäes isoa casea vieneen scanian, tosin se huruutteli semmosta kuutta kymppiä), kärry paino jotain alta tonnin, nuhfi tasan 2. |
#44
|
|||
|
|||
![]()
Pajeroista kannattaa ottaa uuempi korisesta 2,8 malli, niin alkaa kärrykin liikkumaan. Tai jos reilusti uudempaa ottaa, niin 3,2 mallillahan voi vetää jo mitä vain, ongelmitta.
2 koppaisessa maksimi kuora oli 3300kg. Uudella Pajerolla saa vetää 3500kg, ja nyt siihen löytyykin 200hv/450Nm dieseli pellin alta. Eli ei ne nyt ihan mopoja nykyään ole. |
#45
|
||||
|
||||
![]()
Juu ja ne lastaa hevosia traikkuun!
![]() |
#46
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja lopuksi shokkiuutinen, kärryä voi vetää myös 5-vaihteella kun on tasainen veto päällä, sit kun meno puutuu niin pykältää alempia vaihteita.... 3,2 koneissa on sit jakopää vaihdettava 200tkm välein, tästä on juttua mitsupalstalla. |
#47
|
|||
|
|||
![]()
Niin ketju pitää vaihtaa, tai ainakin tarkistaa 200tkm välein, joka ei ole paha. 500tkm mennessä sen joutuu tekemään kaksi kertaa. Kuitenkin yleisesti pidetty aika hyvinä noita 3,2 koneita. Mutta joutuuhan hihnaa vaihtamaan muissa paljon tiheämpään.
|
#48
|
||||
|
||||
![]()
kärry+pari hevosta ne vetää monell pallerolla,ja hevostytöt sinänsä hyviä että löytyy pikku e ja osaa kärryn kaa ajaa paremmin ku monet miehet..
__________________
Vittunko mä työnnän nää perrkele ! ! |
#49
|
||||
|
||||
![]()
ja jos nyt pitää kuskata nii saatanasti nii ostaa siirtolava kuorkin.. itse en miettis edes mitää kärryjä vaan otan suosiolt faijalt kuormurin ja lavetti päälle,sitt ajaa vaikk helvettii ja takas jos tuntuu siltä..
tietty ei kannata ihan pelkkää auton kuskaamist varten ostaa ![]()
__________________
Vittunko mä työnnän nää perrkele ! ! |
#50
|
|||
|
|||
![]()
hdj 80 kiskoo hyvin valtra 6400 trailerilla joka painaa melkein 5 tonnia.traileri oma valmiste(saa koputtaa puuta)
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
O:maasturi | REBEL | O/M/V Ajoneuvot | 6 | 31.05.2012 22:13 |
O: maasturi | Kellis | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 22.02.2008 22:03 |
O:Maasturi | REBEL | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 08.07.2007 16:48 |
O: Maasturi | panzer | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 03.03.2007 21:03 |
O:Maasturi | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 09.04.2006 22:28 |