Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Trailerin vetäjäksi maasturi (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=63394)

SamiN 18.09.2009 17:37

Trailerin vetäjäksi maasturi
 
Tarvii hommata sellanen käyttis mikä kiskoo telivaunua (kafi) ja traikkua suikalla lastattuna kunnialla.

Kattelin noita halpoja Pajeroita 2,5 td mutta onkos niissä muita heikkoja lenkkejä kuin kansi ja loota?

Joskus muistan sellasella kärryä vetäneeni mutta ko auto oli silloin alle 5v vanha..

Toinen mitä kattelin oli tollanen xj chero, mutta sehän on palstalla haukuttu ihan pystyyn, kun ei pysy mm pyörillään.. :D :)

Nelivetopikappi mallia korotettu letukka ei ole hyvä veturi, mutta eipä noi ehdokkatkaan kaksisia ole.

Lisää ehdotuksia ja vikalistaa kiitos, tarvii ennen 24.10 joku kottero hommata.

-MaTTi- 18.09.2009 18:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4lucifer74 (Viesti 593926)
Tarvii hommata sellanen käyttis mikä kiskoo telivaunua (kafi) ja traikkua suikalla lastattuna kunnialla.

Kattelin noita halpoja Pajeroita 2,5 td mutta onkos niissä muita heikkoja lenkkejä kuin kansi ja loota?

Joskus muistan sellasella kärryä vetäneeni mutta ko auto oli silloin alle 5v vanha..

Toinen mitä kattelin oli tollanen xj chero, mutta sehän on palstalla haukuttu ihan pystyyn, kun ei pysy mm pyörillään.. :D :)

Nelivetopikappi mallia korotettu letukka ei ole hyvä veturi, mutta eipä noi ehdokkatkaan kaksisia ole.

Lisää ehdotuksia ja vikalistaa kiitos, tarvii ennen 24.10 joku kottero hommata.

Hintahaarukka varmaan olis hyvä tietää, muussa tapauksessa suosittelen uutta Land Cruiser 200:sta. :D

tare 18.09.2009 19:02

Tää veti ihan hyvin:)

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=40503

Jare 18.09.2009 19:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4lucifer74 (Viesti 593926)
Tarvii hommata sellanen käyttis mikä kiskoo telivaunua (kafi) ja traikkua suikalla lastattuna kunnialla.

Kattelin noita halpoja Pajeroita 2,5 td mutta onkos niissä muita heikkoja lenkkejä kuin kansi ja loota?

Eiks noi jo riitä, jos meinaa kärryjä vedellä;)


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4lucifer74 (Viesti 593926)
Toinen mitä kattelin oli tollanen xj chero, mutta sehän on palstalla haukuttu ihan pystyyn, kun ei pysy mm pyörillään.. :D :)

Taitaa myös bensakulut tappaa loputkin offaamis menot. Enkä muutenkaan näkis niin pienen ja kevyen auton olevan hyvä kärryn veturi.

Ite kattelisin HJ-61, Patrollit tai HDJ:t pakuna/huoltoautona tai tietty maasturi verollakin, jos rahaa on:D Nii ja miks ei USA tuotteetkin, ku tosiaan ei kattele mitään korotettua hirviöö.

Paljos on muuten rahaa laittaa veturiin ja monellekko pitää olla rekisteröity?????

SamiN 18.09.2009 20:39

Mätiä paskoja metsästän..

Eli johonkin pariin tonniin on budjetti rajattu. Kalliimman jos ostaa jääpi yläkerta villottamati ja siitä ei emännys tykkää.. :(

Ulkonäkö on toissijainen seikka, kunhan runko ja tekniikka rokkaa. Kuppasella kopalla on helpompi "eksyä" metsänpuolelle. :D

Niinjoo, mieluiten 5:lle rekisteröity. Pakukin olis omaan käyttöön ok mutta tarvittaessa olis hyvä saada koko pesue kyytiin. (esim vaunulla kun lähdetään)

HeikkiH 18.09.2009 22:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4lucifer74 (Viesti 594041)
Niinjoo, mieluiten 5:lle rekisteröity. Pakukin olis omaan käyttöön ok mutta tarvittaessa olis hyvä saada koko pesue kyytiin.

Samoilla linjoilla mennään. Pitäis hommata sellanen maasturi mihin saa turvaistuimet kiinni laillisesti joten lankkupenkkipakut on pois suljettu, samaten Blazerit ku niis on vaa kolme ovea, ja sitten taas Suburban pehmeällä takapenkillä on käyttövoimaveroltaan ihan tolkuton. Elikkäs HJ-61/Pajero/Patrol GR/Discovery, joku noista. Paljonko noissa on käyttövoimavero? 650-700€?

Niin, ja ennen ku joku ehdottaa KA-Suburbania (mikä olisihan loistava), niin vaimolla ei ole C-korttia eikä sitä jouda ajamaan (ehdotettu on).

Olkku 18.09.2009 22:25

HJ:n verot n.750€/v

SamiN 19.09.2009 11:24

Perus hoijjakkaa 60 kävis tietty kans, mutta korottamaton. Vinssiä ei tarvi, maastoon on ihan eri lelut..

Millasia miinoja noi 1,5ke:n hojot on?

pee 19.09.2009 11:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4lucifer74 (Viesti 594199)
Perus hoijjakkaa 60 kävis tietty kans, mutta korottamaton. Vinssiä ei tarvi, maastoon on ihan eri lelut..

Millasia miinoja noi 1,5ke:n hojot on?


kyllähän niissä ihan koko rahalla mätää tulee mukana :D

SauliS 19.09.2009 12:00

Joo, jos ei ole joskus jo kunnolla korjattu niin voi olla että koukku kantaa just oman painonsa.. Mutta tutkimalla se selviää. Pajavasara on hyvä instrumentti siihen

Jeep-Ukko 19.09.2009 12:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 (Viesti 594104)
Pitäis hommata sellanen maasturi mihin saa turvaistuimet kiinni laillisesti joten lankkupenkkipakut on pois suljettu

Kieltääkö laki turvaistuimen kiinnittämisen lankku penkille :confused: :confused:

Mulla Dodgen RamVanissa on kovat penkit, joihin laitettu turvavyöt (jo maahantuonnin yhteydessä, kun auto on joskus yhdeksenkymmentä alku puolella uutena tuotu ja kovat penkit asennettu silloin), (uusin lakihan sanoo, että lapsia ei saa kuljettaa (mikä se ikä raja oli), jos ei ole vöissä kiinni, mutta kuitenkaan vöitähän ei saisi itse miten tahansa asennella, vaan pitäisi olla jonkin sortin tehdas tekoiset korin kiinnitys pisteet)

Ja nytkin turvaistuin on lankkupenkille köytettynä.
Ja poliisitkin on joskus pysäyttänyt ja ei ole asiaan puuttunut.

-----------------------------

Ja päästään asiaan, mikä olisi hyvä veturi.

Jos offi vehje on se mitä kärryssä viedään, niin onko veto autolla pakko päästä metsään.
Itse olisin siinnä vaiheessa näiden ameriikan pakettiautojen kannalla, RamVan tai ChevyVan... :cool:

SamiN 19.09.2009 19:25

Noi ameriikan ihmeet (vanhemmat) on aikalailla harrastepelejä.

Joku tollanen totke ku tarella olis retee, muttei sellaseen ole varaa.

Vaneista olen pystynyt pysymään erossa, jatketaan samalla linjalla.. :D

Jaa mikäkö olis paras.. Hmm.. Wrankku lepikkoon, hiukan modattuna, olis jees mutta tielle taasen käy melkein mikä tahansa, jopa tojota. :D :D
Lottovoiton jälkeen vois hakee sen okan voodoon pihaleluks.. :D:D

Mutakuoppaan olen upottamassa fsj cheroa, jos joku mutakisat järkkää.. vink vink

Jenkkipikappi muuten löytyy jo:Chevy K10 lyhytlavanen ei sovellu veturiksi kuin lyhyille matkoille ja alle 60km/h nopeuteen. (kokeiltu on) liikkuvana rakennustelineenä ihan ok..

Heegi 19.09.2009 20:31

joo,noi vanit kanss ainakin bensa koneella niin vetää kyllä ehkä kärryä(kunnes laatikko tms sanoo sopparin irti)
ja samalla vetää ne bensaa enemmän ku ehtii tankata.. eikä ne dieselit sen taloudellisempia varmaan
ja noissa vanhoiss jenkeiss yleensä niin paljon vikoja mitä kaikki tiesikin jo mainetsematta
ei kenellekään jää vuorokaudessa aikaa ruuvata sekä offivehjettä+sen veturia+budjeettia kerätä
ja mun ram vanissa 5.2bensa oli kanss vakutus aika vitun kallis muistaakseni..sekä vero
ja kulutus oli hurja jopa matkaajossa.

pitkäpajero ihan hyvä mielestäni ja sopivan tehokas jos kone kunnossa,jos hyvän vaan löytää..ruostetta tahtoo olla niinkuin kaikissa muissa vanhoiss..
ja 4sella kun vetää niin ei hajoa loota niin herkästi..

pee 19.09.2009 20:44

omia vetokokemuksia, isohkoa 3500 kg kärryä ja täysiäkin kuormia vedelleenä

G Mersut (W460) 240 D, 300 D, 230 E - kaikki laiskoja, jollei kiirettä niin ihan ok

HJ 60 ja parit 61 stä, viimeinen IC llä, ihan ok vetureita, pieni kulutus, halpoja ja mätiä

LJ - ei veturiksi

Rangeja pari, 3.5 EFi manuaalina ja automaattina - hyviä mutta janoisia

HDJ - paras mutta janoisin, isolla kärrillä kulutus 16 - 20 litraa sadalle

Sprintereitä pari, ennen 312, nyt 313 CDi - mainio ja taloudellinen, pakuina kallis

summasummarum: hinta laatu suhde huomioon ottaen, HJ tai Rankku, sitten G Mersu

HeikkiH 19.09.2009 22:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko (Viesti 594220)
Kieltääkö laki turvaistuimen kiinnittämisen lankku penkille :confused: :confused:

Mulla Dodgen RamVanissa on kovat penkit, joihin laitettu turvavyöt (jo maahantuonnin yhteydessä, kun auto on joskus yhdeksenkymmentä alku puolella uutena tuotu ja kovat penkit asennettu silloin), (uusin lakihan sanoo, että lapsia ei saa kuljettaa (mikä se ikä raja oli), jos ei ole vöissä kiinni, mutta kuitenkaan vöitähän ei saisi itse miten tahansa asennella, vaan pitäisi olla jonkin sortin tehdas tekoiset korin kiinnitys pisteet)

Ja nytkin turvaistuin on lankkupenkille köytettynä.
Ja poliisitkin on joskus pysäyttänyt ja ei ole asiaan puuttunut.

Se ikäraja on 3-vuotta, ja ei, turvaistuimia ei saa kiinittää ana tpp57/arva 63 lankulle http://forums.offipalsta.com/showthr...ht=turvaistuin (sivun loppupuolella)

Jappi 19.09.2009 23:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4lucifer74 (Viesti 594199)
Millasia miinoja noi 1,5ke:n hojot on?

Voi kun olis kuva tuosta omasta...Kauhea on hyvä adjektiivi.

Rekisteröimätön 20.09.2009 00:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4lucifer74 (Viesti 593926)
Tarvii hommata sellanen käyttis mikä kiskoo telivaunua (kafi) ja traikkua suikalla lastattuna kunnialla.

Kattelin noita halpoja Pajeroita 2,5 td mutta onkos niissä muita heikkoja lenkkejä kuin kansi ja loota?

Joskus muistan sellasella kärryä vetäneeni mutta ko auto oli silloin alle 5v vanha..

Toinen mitä kattelin oli tollanen xj chero, mutta sehän on palstalla haukuttu ihan pystyyn, kun ei pysy mm pyörillään.. :D :)

Nelivetopikappi mallia korotettu letukka ei ole hyvä veturi, mutta eipä noi ehdokkatkaan kaksisia ole.

Lisää ehdotuksia ja vikalistaa kiitos, tarvii ennen 24.10 joku kottero hommata.

Kyllä noilla kahdella mainitulla kärryt hyvin liikkuu. Pajerossa loota ei ole heikko lenkki jos ottaa uudemman mallin 88 tai 89 tuli vahvempi loota . . . Tosin saahan senkin väärällä käytöllä rikki jos haluaa, kuten ihan minkä tahansa saa rikki halutessaan.

Heegi 20.09.2009 01:29

ford transit toimii kanss kunhan turbokoneella..vaikka se mikää ohjus ole.. semmosell kujannu muutama kerta porvoo->kuusamo/ruka ja takasin 2kelkkaa autoss ja 2kelkkaa isossa kärryssä+paljon tavaroita ja rojua....
ja transun voi löytää sopivasti

tare 20.09.2009 03:22

pitää tietysti muistaa että autot on yksilöitä!!

ahtamaton hj ja 33" alla ja noin 2700kg koukussa ja 500km siivu ajettiin

monesti teki mieli polttaa kokovehje, en oo laiskemmalla ajanu!
tosin matkalla säädin syöttöö lisää et meni alamäessä yli 80km/h

"jare,mika,vellu ja juki on kyllä samaa mieltä"

jeeppi-eki 20.09.2009 09:00

Jopas jopas , en kyllä vania vaihtais HJ/pajeroon piti kärryä vetää tai ei. Oman vanin oon ostanut Ruåtsista ja hp oli 20000kr. Viimeisen vuoden aikana ajettu reilu 50000km työ ja osin harraste ajoa. Tottakai 20 vuotta vanha työkalu oli se vani tai joku muu auto on aivan paska jos ei ole pidetty kunnossa. Kuka käskee kenenkään ostaa loppuun ajettua romukasaa. Kulutus on vanisssa ollut 10-11 litraa /sataselle. Lainasin aikoinaan perheen kanssa lomamatkalle "erittäin hyvän" HJ`n , kulutus oli 18 litraa sataselle yksiakselinen asuntovaunu perässä kun ajeli varovaisesti 80km/h.

Lamanka 20.09.2009 10:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tare (Viesti 594444)
pitää tietysti muistaa että autot on yksilöitä!!

ahtamaton hj ja 33" alla ja noin 2700kg koukussa ja 500km siivu ajettiin

monesti teki mieli polttaa kokovehje, en oo laiskemmalla ajanu!
tosin matkalla säädin syöttöö lisää et meni alamäessä yli 80km/h

"jare,mika,vellu ja juki on kyllä samaa mieltä"

Eihän tykissä edes huomaa laittaako 2,7t kärryn perään. Yhtä kovaa kiihtyy :)
Ainahan se 80km/h kulkee.

SauliS 20.09.2009 11:10

Paras vetoauto varmaan tuohon hintaluokkaan on MB 508. Tosi hidas tyhjänä mutta kuorma ei juuri muuta tilannetta :) Ja nämä vie kärryä eikä kärry autoa, ei meinaan paljoo vetele eikä vaapu. Jos hommaa retkeilymallisen niin mahtuu kersat kyytiin ja saa majoitustilat kaupan päälle.

jkholma 20.09.2009 11:27

Jos pitää olla maasturi niin tohon hintaan ainoot ajokelposet taitaa olla Pajeroita. Ihan hyvin seki kestää kun muistaa jäähdytyskäytön eikä vedä vitosella..

Jeep-Ukko 20.09.2009 14:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja CCM1 (Viesti 594370)
joo,noi vanit kanss ainakin bensa koneella niin vetää kyllä ehkä kärryä(kunnes laatikko tms sanoo sopparin irti)
ja samalla vetää ne bensaa enemmän ku ehtii tankata.. eikä ne dieselit sen taloudellisempia varmaan
ja noissa vanhoiss jenkeiss yleensä niin paljon vikoja mitä kaikki tiesikin jo mainetsematta
ei kenellekään jää vuorokaudessa aikaa ruuvata sekä offivehjettä+sen veturia+budjeettia kerätä
ja mun ram vanissa 5.2bensa oli kanss vakutus aika vitun kallis muistaakseni..sekä vero
ja kulutus oli hurja jopa matkaajossa.

pitkäpajero ihan hyvä mielestäni ja sopivan tehokas jos kone kunnossa,jos hyvän vaan löytää..ruostetta tahtoo olla niinkuin kaikissa muissa vanhoiss..
ja 4sella kun vetää niin ei hajoa loota niin herkästi..

Meikäläisen RamVan
HJ61:sestä 12H-T turbodiesel ja Dynan 5 vaihteinen manuaali.
Kärryllä tai ilman kulutus siinnä 10 l/100 km.
Ja isompikin kärry tulee perässä että ei voimalopu kesken.

Välipojalla Chevy Van 6.2 diesel. ZF:n 5 vaihteinen manuaali (Volvon kuorma-autosta).
Kulutus jossain 10-12 l/100 km.
Ja kärryn kanssa sama kuin tuo Rami.

Bensat ja automaatit kannattaa heivata ensimmäisenä mettään. Manuaali sen olla pitää :D

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 (Viesti 594410)
Se ikäraja on 3-vuotta, ja ei, turvaistuimia ei saa kiinittää ana tpp57/arva 63 lankulle http://forums.offipalsta.com/showthr...ht=turvaistuin (sivun loppupuolella)

Kah, olinhan itsekkin asiaan kommentoinut, kun selas loppuun asti, en vain muistanut :o

Jason_ 21.09.2009 16:16

Mites muuten oletta toteuttaneet EsMes Hj61:ssä, kun siinähän on 24V sähköjärjestelmä, niin peräkärryn sähköhommat? Tarkoitan tällä siis kärryjä joissa on 12V järjestelmä.. Vaihtaneet vain lamput, vaiko toinen valosarja 24Volttisena 12V sarjan rinnalle, Ledit? vaiko onko olemassa semmosia juttuja joilla voi jo autossa muuttaa ennen psitoketta 12 voltiksi?

Sori jos meni väärään topikkiin, mutten parempaakaan löytänyt


Sivu luotu: 23:42 (GMT +2).