Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 12.09.2009, 00:18
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Empä tosiaankaan asiasta tiennyt ja siksi kyselenkin, mietin vaihtoehtoja välitysten lyhentämiseen ja luultavasti jakis tulee välitettyä.
Miten vaihteistot sitten yhdistetään, millaisen sovitusakselin se tarvitsee?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.09.2009, 21:55
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.245
Perusasetus

JAKIS!


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti Näytä viesti
Empä tosiaankaan asiasta tiennyt ja siksi kyselenkin, mietin vaihtoehtoja välitysten lyhentämiseen ja luultavasti jakis tulee välitettyä.
Miten vaihteistot sitten yhdistetään, millaisen sovitusakselin se tarvitsee?
Semmosen sovitteen varmaa joutus ite, tekee ei kyloo paha rasti.Suosittelisisn kyl et välittäs sen jakiksen.Siit ens hätään,sit perätki vois vaihtaa.Ne orkkis välitykset ku ei oo monesti enää nii hyväs hapes.Joissai vehkeis löytyy viel sopivii palikoit et voi vaihtaa sihen vakio lootaan pienemmän ykkösen ja/tai pakki vaihteen välit.Vaihteitahan ei yleensä tarvita montaa vaan pari kyllin tiheää riittää.Makukysymyksiä on sit tietysti monta.Painoo on aina liikaa ja jos pelkät lootat painaa sata extra kiloa ni mitäs sit enää vinssit,kaaret,helmaputket jne.Voima häviööki tulee mut sil ny ei oo merkitystä.Mul on itellä hiluksis tiuhemmat perät ja viel meinaan ottaa hiasen lootast tiuhemman ykkösen ja pakin ni avot.Maantiel toimii hyvin ja sit on maastoon riittävän pienii vaihteit.Ja tos tupla lootas joutuu sit väsää kardaanit uudestaan,se väliaxeli,kiinnitykset tokalle lootalle,etukartaanille ehkä kannatin laakeri.Ite pidän helpompana työnä muita ratkasuita.Ja kevyempänä eikä ne lootatkaa ilmasii oo ja ykskää kulunu osa ei uudistu.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 12.09.2009, 22:23
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Kyllähän jakis ja perät järkevintä on päivittää, 5.7 perät ja 37" renkaat olis sama välitys vitosvaihteella kun 3.7perät 29" renkaat nelosella eli olis olis ihan ok maantiellekin.
Jakikseen riittäis 3.05 ja alkuun vois kokeilla pelkkiä periä, mistä perävälitykset kannattaa hankkia?
Onko hinta/laatueroja?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 12.09.2009, 22:33
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.245
Perusasetus

Ameriikka.


Jenkkkiläst ne vissiin tulee.Lipposelt tai cros4wd.Sit murikat irti ja jossei itte viitti prässäillä ni ei oo pahan hintasta korjaamollakaan,nopee homma mut ei onnistu ilman prässiä.Lisäks tarvitaan shimmi levyjä ja "säätölaakerit" ei olis pahasta.Laakerit kannattaa uusia varmaan samalla.Jako lootan välityksist oli ainaki 4x4 lehdes jotain juttuu,ei oo ihme temppu.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.09.2009, 10:31
Heikki L:n Avatar
Heikki L Heikki L ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.09.04
Sijainti: pornainen, Finland.
Viestit: 2.692
Perusasetus

joo kyllä täältäkin lämpimästis suositellaan vaikka sitä 4.0x välitystä jakikseen suoraan.

T:Eilen 2h hj:n tuplavahteistohirvitystä turannu kiinni. kestävyydestä ei mitään takuuta kardaanit päin vittua, takakardaani tosi lyhyt. painoa noin 60kg lisää. keppejä lisää ja lattiasta isoa palaa pois. kunnon kusetus laatikko vinssin kardaaninkin joutuu tekeen uusiks jos meinää mekaanista käyttäää. En kyllä tällä hirvityksellä lähtis mihinkään ilman traileria
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 23.01.2010, 08:49
-Jarkko-:n Avatar
-Jarkko- -Jarkko- ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 26.09.08
Sijainti: Ruokolahti
Viestit: 2.267
Perusasetus

Jatketaas tähän... Onko kukaan "liimannu" tai edes kuullut kahta Jeepin kolmevaihteista laatikkoa peräkkäin+jakovaihteisto(Dana20)?

Tallin pöydällä kun pyöritteli noita palikoita niin eipä näyttäisi ainakaan kovin monimutkaiselle toteutettavalle, mutta kestääkö tuollainen patentti FSJ Wagoneerin (n.2000kg) painoisessa autossa laiskan bensakutosen jatkeena?

Alustava suunnitelma on laittaa päävaihteistojen väliin jonkun takavetoisen kardaanista kumidonitsi ja ylimääräiselle laatikolle oma alkuperäisenkaltainen palkki alle tueksi hieman muunnetulla kiinnikkeellä...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Tuplavaihteisto kivinen Tekniikka & Jutustelu 18 21.10.2003 16:42


Sivu luotu: 16:34 (GMT +2).