![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#2
|
||||
|
||||
![]() Tuninki kuttaperkkaa...osa I
Kuten aikaisemmin epäilinkin postiin oli saapunut Ebay ostos, eli ilmanpuhdistin asennussarjoineen (Cold air intake set...niinku hienosti mainostettu). Paketti sisälsi 90 asteen kumiletku mutkan, pettymyksekseni ei ollut sininen kuten mainoksessa! Alumiiniputken jossa pari muovista liitäntää, huohottimelle ja alipaineelle, itse suodattimen, pari klemmaria, kaksi sinistä (silikoni?) letkua ja alumiiniset kiinnitys systeemit.
Hetken aikaa pyörittelin osia käsissäni ja aloin purkamaan vanhaa filtterikoteloa pois. Siinä vaiheessa kyllä totesin että mikä tahansa puhdistin olisi parempi kun nykyinen musta elementti. Samalla irrottelin letkut ja alkuperäisen mutkan siittä tb:n päältä. Yritin kuumeisesti miettiä miten motika kiinnitetään ja minne. Paketti ei sisältänyt mitään ruuveja tai pultteja ja olin jo asentamassa kiinnityksiä nippusiteillä kun tajusin että vanhan putsarikotelon alla olevassa pellin vekissä on pari reikää mihin suoran alumiini latan saa kiinni. Pahaksi onneksi lähes kaikki ruuvit ja mutterit ovat tallilla. Kaiveltuani sitten pakkia hetken löyty pari pulttia ja niihin sopivat mutterit. Toinen kiinnike tuli sitten filtterin klemmarin alle ja se yhdistettiin pidempään kiinnikkeeseen. Ihan tukevan tuntuinen tuli, tosin putki ja filtteri ei paljoa paina. Tallin nurkista pitänee etsiä siistimmät pultit ja tavallisten muttereiden tilalle nylocit. Mukana tulleet siniset letkut olivat huomattavan pitkät ja jäykät. Niitä puukolla lyhentelin. Samalla huomasin että huohottimen letkusovite tms. muoviputki oli aika pahasti umpeen sulanut. Täytynee korvata jollakin putkella. Ei ihme että huohottaa korkin ja taaemman letkun kautta aika voimakkaasti. Muutoinkin letkuja ihmettelin ja virranjakajan vierestä löysin irtonaisen alipaineltkun(?) pään. kts. kuva alempana. Mistään letkun lähistöltä en löytänyt paikkaa mihin se tulisi kiinni. - Jos jollakin sattuis olemaan tietoa mikä se on ja mihin se kuuluu niin kertois mullekki, kiitos. Osat tuli paikoilleen vajaassa tunnissa, tosin kiinnitysten paikkojen keksimiseen ja testaamiseen meni 20min aikaa hukkaan. Ensin kokeilin käyntiin ilman ecu:n nollausta. Imuäänet yllättävän hiljaiset, vaikka konepelti auki ja siinä vieressä seisoi. Ennen akun irroittamista tarkistin ja kuvasin vikakoodit jos ne sattuis häipymään. Sain omien laskelmien mukaan seuraavat: 12 Battery Disconnected 55 Completion Of Fault Code Display - tulkinta on tuolta: http://www.troublecodes.net/chrysler/89-95jeep.shtml - juutuubi video, eli vilkkuvaa valoa: http://www.youtube.com/watch?v=tBmXvvM_AGw Siitä en valalle mene olenko oiken koodit lukenut, siksi kännyllä ne kuvasinkin. Hiukan erilainen oli vilkunta mitä Chevyn koodeja luettaessa. Koodien videoimisen jälkeen nollasin ecun (go-jeep sivuston ohjeiden mukaan) mutta en tiedä onnistuiko homma. Tein lyhyen koeajon. Ainakaan auton sisään ei äänessä suurempaa muutosta ollut havaittavissa. Pienellä kaasulla ajettaessa (+/-1500rmp) tuntui että vähän herkemmin auto vastasi kaasun asennon muutoksiin. No kun ottaa huomioon tuon alkuperäisen putsarin kunnon niin ei ole ihme. Lyhyen testilenkin aikan sellaisen havainnon tein kun risteyksestä lähdin hiukan äkäisemmin että nyt kuivalla asfaltilla kuului joku vingahdus takarenkaista! Sellaista efektiä ei ole ennen ollut. Polttoaineen kulutuksesta en osaa sanoa mitään...vielä...No tuskin tuolla testiajon tyylillä ainakaan laski. ![]() Niin tuninki kuttaperkka viritykselle tuli hintaa jotain 50e lähetyskuluineen. Asennus, ilman ihmettelyjä, reilu 30 min. Oliko sen arvoista? Ei osaa sanoa vielä. Ainakin hienompi on kun entinen putsari vaikka taidan olla jo vähän liian vanha auton tuunaajaksi (..on se perkele kun koko yhteiskunta on huolissaan jos mies ei ole nelikymppisenä käkikellon teko kurssilla...). Vanhoja hiluja Irtolaisletkuja, ketään sormella osoittamatta.... Koko komeus asennettuna! P.S Tässä vielä vähän lisää kirjaimia jos jossakin välissä on typottanu ja jääny jotakin pois + muutama pilkku qwertyuiopåasdfghjklöäzxcvbnm,,,,,,... ![]()
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
O. Cherokee/Grand Cherokee laturi. | 454SS | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 16.02.2008 17:49 |
cherokee tai grand cherokee kokemuksia | Chit-Chat | 8 | 16.05.2007 18:55 | |
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet | O/M/V Muut | 5 | 16.12.2005 21:50 | |
cherokee ja 31/11.5-15 | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 11.12.2005 12:02 | |
cherokee 2.8 crd | wannabee | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 15.03.2005 09:51 |