![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
"noilla paineilla syntyy myös tuottoakin". Tämän vois käsittää, et paine on suoraan yhteydessä litroihin? Paineen ratkaisee varo ja tuoton pumpun tilavuus. "pumppu alkaa kavitoimaan". Kavitointi alkaa jos säiliöstä imu pumpulle liian ahdas. "Lauhduttamalla helpottaa, mutta tarvii matalampaa painetta...". Edelleen tulee tunne, et säädät litroja varolla? se kun ei ole mahdollista. Pienempi paine helpottaa kyllä, mut osa öljystä menisi koko ajan varon läpi ja hyöty pieni. Jos pumppu tuottaa 20l/min ja paine 120 bar. Paineen laskeminen muuttaa tilanteen tälläiseksi, 20l/ ja paine 60bar. Se 20l menee jokatapauksessa jonnekkin. Säätötilavuus pumput onkin asia erikseen. Jos mb:n pumpun jättäsin, niin isontaisin hihnapyörää. Ja netistä: "Jos hydraulinesteen paine laskee alle 0,7 bar on vaarana nesteen höyrystyminen. Höyrystyminen aiheuttaa komponenteissa kavitaatioeroosiota eli romahtavat höyrykuplat irrottavat metallia komponenteista. Kavitaation ilmetessä koko hydrauliikkajärjestelmä saattaa vaurioitua." Oma kommentti: Tuo 0,7 bar tarkoittaa absoluuttista painetta, eli ilmakehässä näillä korkeuksilla on 1 bar:n paine. Suomeksi -0,3bar Ja lisää netistä: "Kavitaatio syntyy, kun virtaavan veden nesteen paine alenee höyrystymispaineeseen, ts. neste kiehuu. Tämä ilmiö voi tapahtua lämpötilasta riippumatta. Syrjäytyspumpuissa paineen aleneminen syntyy nesteen suuresta nopeudesta, nestemassan kiihdytyksestä ja imukanavien virtausvastuksen vaikutuksesta. Kun neste höyrystyy, pumpun työkammio täyttyy imujakson aikana vain osittain öljyllä ja loppu on höyryn täyttämää. Haittavaikutuksena on tilavuusvirran pieneneminen ja samalla muiden suoritusarvojen aleneminen. Täten paineen kasvaessa, iskeytyvät höyrykuplat kokoon, jolloin syntyy paikallisesti hyvin korkeita paineita. Tästä seuraa nestettä ympäröivien metallipintojen vaurioituminen, eli kavitaatioeroosio. Eroosion karheuttama pinta voi johtaa kiinnileikkautumiseen voitelun heikentyessä. Iskut pumpulle ja putkistolle aiheuttavat kuormitusta ja värähtelyä ääni-ilmiöineen." Edelliset omat kommenttini ei ollu suinkaan netistä vaan ihan lonkalta heitettyä. Sit netistä poimitut on monesti hankala lukuista, mut laitoin kuitenkin. Edelleenkin pyydän anteeksi puuttumistani tähän. Silläkin uhalla et joku vois antaa epäsuotuisaa komenttia minun "kuittailuista". Ajattelin jos edes joku säästäs yhdenkin pumpun.
__________________
Hiluxistakin voi tehdä maasturin. |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Kokemuksia vitarasta | Tekniikka & Jutustelu | 68 | 10.04.2013 11:38 | |
Vitarasta yleensä? | Jouni_S | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 13.09.2012 20:32 |
kysymys automaatti Vitarasta | anracing | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 30.06.2011 10:21 |
M: Niva "ex-kutunjuusto" | kuttu | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 16.10.2006 20:17 |
vitarasta? | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 01.03.2006 18:23 |