Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #451  
Vanha 20.08.2009, 21:54
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kares Näytä viesti
Ohjaustehostin ... kaksikin mersun pumppua jo kimahtanut.ensimmäinen oli 120bar ja hajos paris kolmes tunnis ja toinen 95bar ja kesti n.12tuntii ajoa juukassa...

mersun pumpus litra tuotto niin paljon isompi vai mikähän ne hajottaa?
eli aluks öljyt lämpee ja tehostin alkaa huutaa aina vaan enemmän ja enemmän kunnes kaput
Taitaa olla 124:n mylly siinä nokilla???
Mersuhan on höyhenen kevyt ohjailla ja noilla paineilla syntyy myös tuottoakin! Tojo taas on (nimensä mukaisesti) kuin ryhäväläs ja tehostin on melko jäykkä (jossa taas matalat paineet ja tuotot)

Summa summarum: Pumppu tuottaa liikaa molempia ja paluulinja ei jaksa "vetää" kunnolla, joten lämmöt nousee ja pumppu alkaa kavitoimaan --> jurisee ja mosahtaa pesästään (jos avaat niin löytyy "harmaita" juovia tai pisteitä painepuolelta!!)

Lauhduttamalla helpottaa, mutta tarvii matalampaa painetta... Veikkaisin tollaseen 50-60bar riittävän???
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #452  
Vanha 20.08.2009, 22:08
kares:n Avatar
kares kares ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.05
Sijainti: kokemäki, .
Viestit: 2.087
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Taitaa olla 124:n mylly siinä nokilla???
Mersuhan on höyhenen kevyt ohjailla ja noilla paineilla syntyy myös tuottoakin! Tojo taas on (nimensä mukaisesti) kuin ryhäväläs ja tehostin on melko jäykkä (jossa taas matalat paineet ja tuotot)

Summa summarum: Pumppu tuottaa liikaa molempia ja paluulinja ei jaksa "vetää" kunnolla, joten lämmöt nousee ja pumppu alkaa kavitoimaan --> jurisee ja mosahtaa pesästään (jos avaat niin löytyy "harmaita" juovia tai pisteitä painepuolelta!!)

Lauhduttamalla helpottaa, mutta tarvii matalampaa painetta... Veikkaisin tollaseen 50-60bar riittävän???
Tämä vahvistaa muittenkin ajatukset asiasta eli jollain ihmeen ilveellä tarttee varmaan hojon pumppu yrittää värkätä tonne /:
Vastaa lainaten
  #453  
Vanha 20.08.2009, 22:30
romurauta:n Avatar
romurauta romurauta ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 27.07.09
Sijainti: kokkola
Viestit: 236
Perusasetus


mullakin tuli hojoon pumppu ongelmia.välillä vuotaa ja välillä ei vuoda.nyt taas vuotaa.eli tuosta akselin vieressä olevasta reiästä missä on lukkorengassokka.onko tietoa kellään onko sen takana joku venttiili vai mikälie.ajattelin että joutuuko mulla joku paikka koville isompien renkaitten myötä eli aiheuttaakohan mullakin nuo ongelmat joku muu juttu
Vastaa lainaten
  #454  
Vanha 20.08.2009, 22:46
MOGGI MOGGI ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.05.06
Sijainti: Turku
Viestit: 677
Perusasetus

itellä mb 123:sen pumppu ja g30 tehostin ja toimii hyvin.
__________________
Harrastajatason autourheilu on 99.9%:sti rakentamista
-mutta kannattaa sen 0.1%:n edestä-
Vastaa lainaten
  #455  
Vanha 21.08.2009, 07:09
härdelli:n Avatar
härdelli härdelli ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 01.12.06
Sijainti: Kuopio
Viestit: 568
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Taitaa olla 124:n mylly siinä nokilla???
Mersuhan on höyhenen kevyt ohjailla ja noilla paineilla syntyy myös tuottoakin! Tojo taas on (nimensä mukaisesti) kuin ryhäväläs ja tehostin on melko jäykkä (jossa taas matalat paineet ja tuotot)

Summa summarum: Pumppu tuottaa liikaa molempia ja paluulinja ei jaksa "vetää" kunnolla, joten lämmöt nousee ja pumppu alkaa kavitoimaan --> jurisee ja mosahtaa pesästään (jos avaat niin löytyy "harmaita" juovia tai pisteitä painepuolelta!!)

Lauhduttamalla helpottaa, mutta tarvii matalampaa painetta... Veikkaisin tollaseen 50-60bar riittävän???
Suuresti anteeksi jo eukäteen. en vain voinu olla puuttumatta.

"noilla paineilla syntyy myös tuottoakin". Tämän vois käsittää, et paine on suoraan yhteydessä litroihin? Paineen ratkaisee varo ja tuoton pumpun tilavuus.

"pumppu alkaa kavitoimaan". Kavitointi alkaa jos säiliöstä imu pumpulle liian ahdas.

"Lauhduttamalla helpottaa, mutta tarvii matalampaa painetta...". Edelleen tulee tunne, et säädät litroja varolla? se kun ei ole mahdollista. Pienempi paine helpottaa kyllä, mut osa öljystä menisi koko ajan varon läpi ja hyöty pieni. Jos pumppu tuottaa 20l/min ja paine 120 bar. Paineen laskeminen muuttaa tilanteen tälläiseksi, 20l/ ja paine 60bar. Se 20l menee jokatapauksessa jonnekkin. Säätötilavuus pumput onkin asia erikseen. Jos mb:n pumpun jättäsin, niin isontaisin hihnapyörää.



Ja netistä:
"Jos hydraulinesteen paine laskee alle 0,7 bar on vaarana nesteen höyrystyminen. Höyrystyminen aiheuttaa komponenteissa kavitaatioeroosiota eli romahtavat höyrykuplat irrottavat metallia komponenteista.
Kavitaation ilmetessä koko hydrauliikkajärjestelmä saattaa vaurioitua."

Oma kommentti:
Tuo 0,7 bar tarkoittaa absoluuttista painetta, eli ilmakehässä näillä korkeuksilla on 1 bar:n paine. Suomeksi -0,3bar

Ja lisää netistä:
"Kavitaatio syntyy, kun virtaavan veden nesteen paine alenee höyrystymispaineeseen, ts. neste kiehuu. Tämä ilmiö voi tapahtua lämpötilasta riippumatta. Syrjäytyspumpuissa paineen aleneminen syntyy nesteen suuresta nopeudesta, nestemassan kiihdytyksestä ja imukanavien virtausvastuksen vaikutuksesta. Kun neste höyrystyy, pumpun työkammio täyttyy imujakson aikana vain osittain öljyllä ja loppu on höyryn täyttämää. Haittavaikutuksena on tilavuusvirran pieneneminen ja samalla muiden suoritusarvojen aleneminen. Täten paineen kasvaessa, iskeytyvät höyrykuplat kokoon, jolloin syntyy paikallisesti hyvin korkeita paineita. Tästä seuraa nestettä ympäröivien metallipintojen vaurioituminen, eli kavitaatioeroosio. Eroosion karheuttama pinta voi johtaa kiinnileikkautumiseen voitelun heikentyessä. Iskut pumpulle ja putkistolle aiheuttavat kuormitusta ja värähtelyä ääni-ilmiöineen."

Edelliset omat kommenttini ei ollu suinkaan netistä vaan ihan lonkalta heitettyä. Sit netistä poimitut on monesti hankala lukuista, mut laitoin kuitenkin.

Edelleenkin pyydän anteeksi puuttumistani tähän. Silläkin uhalla et joku vois antaa epäsuotuisaa komenttia minun "kuittailuista". Ajattelin jos edes joku säästäs yhdenkin pumpun.
__________________
Hiluxistakin voi tehdä maasturin.
Vastaa lainaten
  #456  
Vanha 21.08.2009, 15:21
Tuoppo:n Avatar
Tuoppo Tuoppo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 30.06.09
Sijainti: Lehmäjoki
Viestit: 509
Thumbs up

On kyllä asiallista nippelitietoa jatka vaan samaan malliin
__________________
2X suzuki sj410 -83
Vastaa lainaten
  #457  
Vanha 21.08.2009, 16:24
Jari:n Avatar
Jari Jari ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.11.04
Sijainti: Kajjjaani, Finland.
Viestit: 3.139
Perusasetus

mb:n pumpussa on muuten suodatin siellä säiliönpohjalla
Vastaa lainaten
  #458  
Vanha 21.08.2009, 19:06
kares:n Avatar
kares kares ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.05
Sijainti: kokemäki, .
Viestit: 2.087
Perusasetus

Liian teknistä juttuu alkaa oleen mun järjelle (;
No mutta tuli tosiaan avattuu tänään risa pumppu ja kovin huonosti lamellit pyörii kun aksula poikki (:
No nyt tehtiin ossin kanssa erinäisiä modauksia mersun pumppuun mutta ei sen enempiä vielä koeajeltu kuin tallin lattialla veivailin ees taas laidasta laitaan ja toistaseks toimii mutta totuus selvii vasta metsässä...
ja suodattimessa ei ollut havaittavissa mitään mutua ta imuuta kun tosiaankin saksalainen insinööri on sellaisen asentanut jo tehtaalla...
Vastaa lainaten
  #459  
Vanha 21.08.2009, 19:26
hiluman hiluman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 18.10.05
Sijainti: rovaniemi
Viestit: 316
Perusasetus

Laita siihen pumpun ja tehostimen väliin virtauksen säädin ni ei mene liikaa ölppää kauheella paineella tehostimeen. Eikä myöskään paina väkisin ölppää varon läpi. Pitäis loppua ölpän lämpeäminen.
Vastaa lainaten
  #460  
Vanha 22.08.2009, 08:12
88 88 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 29.07.06
Sijainti: Lappi TL, .
Viestit: 912
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hiluman Näytä viesti
Laita siihen pumpun ja tehostimen väliin virtauksen säädin ni ei mene liikaa ölppää kauheella paineella tehostimeen. Eikä myöskään paina väkisin ölppää varon läpi. Pitäis loppua ölpän lämpeäminen.
Painekompensoituvirtaussäädin/venttiili
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa?
Vastaa lainaten
  #461  
Vanha 22.08.2009, 08:46
härdelli:n Avatar
härdelli härdelli ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 01.12.06
Sijainti: Kuopio
Viestit: 568
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hiluman Näytä viesti
Laita siihen pumpun ja tehostimen väliin virtauksen säädin ni ei mene liikaa ölppää kauheella paineella tehostimeen. Eikä myöskään paina väkisin ölppää varon läpi. Pitäis loppua ölpän lämpeäminen.
Liika tuotto lämmittää aina öljyä. Mut parempi virtauksensäätimellä ku ilman.

Omassa kotterossa orbitrooli ja hydrauli öljyä 25l. Vinssin öljyt samassa. Öljyä kulkee 27l/min/1000rpm ja öljyt kuumenee reilusti.
__________________
Hiluxistakin voi tehdä maasturin.
Vastaa lainaten
  #462  
Vanha 22.08.2009, 08:52
härdelli:n Avatar
härdelli härdelli ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 01.12.06
Sijainti: Kuopio
Viestit: 568
Perusasetus

Jäi linkki tuosta virtauksen säätö ventiilistä. Kaikki lisä hässäkkä on kyllä huonoo offi kamppeessa...
http://www.salhydro.fi/sh/index.php?..._28_66&pid=448
__________________
Hiluxistakin voi tehdä maasturin.
Vastaa lainaten
  #463  
Vanha 22.08.2009, 10:58
kares:n Avatar
kares kares ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.05
Sijainti: kokemäki, .
Viestit: 2.087
Perusasetus

en kyllä ala mitään venttiili virityksiä tekeen ,nyt jo autossa on ihan tarpeeks kaikennäkösiä hajoovia osia (;
Vaihdellaan nyt ensin pumppuja ja sitten simpukoita jos tarve vaatii niin kyllä joku yhdistelmä toimiikin (:
Vastaa lainaten
  #464  
Vanha 26.08.2009, 17:08
Mappe:n Avatar
Mappe Mappe ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 27.01.09
Sijainti: Vaasa
Viestit: 550
Perusasetus

Ihan mielenkiinnosta kyselen että kuinka paljon ennakkoon laitoit mynäpumpun? Hain eilen mynältä 93vm om603 se jyrkemmällä nokalla olevan pumpun 7mm elementeillä ja löin se mersuun kiinni. Mynäpumpun ohje mun pumpulle oli ajoittaa koneen 1 syl 20 astetta EYKK. Taitaa olla niin et kaikki mynän pumput on omia yksilöitä.

Viimeksi muokannut Mappe : 26.08.2009 22:19
Vastaa lainaten
  #465  
Vanha 26.08.2009, 17:53
kares:n Avatar
kares kares ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.05
Sijainti: kokemäki, .
Viestit: 2.087
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mappe Näytä viesti
Ihan mielenkiinnosta kyselen että kuinka paljon ennakkoon laitoit mynäpumpun? Hain eilen mynältä 93vm om603 se jyrkemmällä nokalla olevan pumpun 7mm elementeillä ja löin se mersuun kiinni. Mynäpumpun ohje mun pumpulle oli ajoittaa koneen 1 syl 20 astetta EKK. Taitaa olla niin et kaikki mynän pumput on omia yksilöitä.
16 astetta oli ohje tolle pumpulle ja siihen se kutakuinkin huitastiin...

Mogsu on taas ajokunnossakin kun tuli revittyä taas kerran jakolaatikko auki kun isolla hapella rummutti niin pikkupuoli pomppas pois kun siirtoholkin "haarukka" oli taaskin kulunut n.5-6mm ja holkki pääsee lipsuun pois sen takia nyt vähän modifioin sitä mutta ei tullu vaan otettuu kuvatuksii mutta lauantaina lyttylään rymyttään niin selvii pysyykö päällä...
Vastaa lainaten
  #466  
Vanha 26.08.2009, 21:37
Jari:n Avatar
Jari Jari ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.11.04
Sijainti: Kajjjaani, Finland.
Viestit: 3.139
Perusasetus

pumpun ajoitus on juurikin noin, yleensä tekijä kattoo penkissä ajoituksen
Vastaa lainaten
  #467  
Vanha 26.08.2009, 22:10
vimakuus:n Avatar
vimakuus vimakuus ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 19.12.06
Sijainti: Rauma, Finland.
Viestit: 359
Perusasetus

Jos pumpussa on isommat elementit, niin pitääkö ajoitus olla vakioon verrattuna jotenkin eri ?

Mekassa on ohjeet ajoituksen säätämiselle ja siellä sopivaksi arvoksi kerrotaan 13 astetta jykk riippumatta syötön säädöstä.
Vastaa lainaten
  #468  
Vanha 26.08.2009, 22:33
FROM FROM ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 25.06.08
Sijainti: KANGASALA
Viestit: 706
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vimakuus Näytä viesti
Jos pumpussa on isommat elementit, niin pitääkö ajoitus olla vakioon verrattuna jotenkin eri ?

Mekassa on ohjeet ajoituksen säätämiselle ja siellä sopivaksi arvoksi kerrotaan 13 astetta jykk riippumatta syötön säädöstä.
7mm myna pumpussa laitetaan eykk 16 ainakin siinä mikä oli mulla
riippuu pumpuntekijästä
Vastaa lainaten
  #469  
Vanha 27.08.2009, 06:14
kares:n Avatar
kares kares ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.05
Sijainti: kokemäki, .
Viestit: 2.087
Perusasetus

Mistään meka ohjeista en tiedä yhtikäs mitään mutta kyllä pumppu kannattaa ehdottomasti laittaa niinkuin sen tekijä on sen ohjeistanut laittaa ja eiköhän mynämies tiedä mitä pumpulle tekee ja useimmiten olen mersun pumpun ajotus ohjeen kuullut olleen juurikin 16 eykk 7mm elementeillä tosin itselläni ei ole mitään ymmärrystä moisista niin silloin teen niinkuin ohje on ettei tule heti kättelyssä jo täystuho tai jotain (:
Vastaa lainaten
  #470  
Vanha 27.08.2009, 12:19
vimakuus:n Avatar
vimakuus vimakuus ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 19.12.06
Sijainti: Rauma, Finland.
Viestit: 359
Perusasetus

Tottakai laitetaan niin kuin tekijä suosittelee, eikä siitä ollutkaan kysymys. Heräs vaan mielenkiinto, kun tuolla Mekassa oli annettu ajoitukselle eri arvo.

Tosta noin
http://www.mese.fi/mekka/index.php?t...n_ajoittaminen
Vastaa lainaten
  #471  
Vanha 27.08.2009, 12:22
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

13 astetta jykk ?? wtf
Mahtaa käydä nätisti tuolla säädöllä
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #472  
Vanha 27.08.2009, 17:16
swamber:n Avatar
swamber swamber ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 05.09.03
Sijainti: Vihanti, Finland.
Viestit: 680
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bluevan Näytä viesti
13 astetta jykk ?? wtf
Mahtaa käydä nätisti tuolla säädöllä
Kyl se diiseli sytyttää vasta yläkuolokohdan jälkeen jos sitä ihmettelit.

Miten muuten Kareksella löpötankin imuputki, onko orkkis tällisä ku itelle tuli saman näkönen tankki ja rupes eppäilyttää löpön saanti?
Vastaa lainaten
  #473  
Vanha 27.08.2009, 17:23
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Voiks se olla muka noin paljon "myöhäsellä" ja vielä käydä nätisti.
Tai sit ruiskutusaika on todella lyhyt.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #474  
Vanha 27.08.2009, 18:22
kares:n Avatar
kares kares ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.05
Sijainti: kokemäki, .
Viestit: 2.087
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja swamber Näytä viesti
Kyl se diiseli sytyttää vasta yläkuolokohdan jälkeen jos sitä ihmettelit.

Miten muuten Kareksella löpötankin imuputki, onko orkkis tällisä ku itelle tuli saman näkönen tankki ja rupes eppäilyttää löpön saanti?
Eli toi on jazin tankki missä lähtö on ikäänkuin upotuksessa ja mulla on tankki niinku vaaterissa lähdöt eteen päin tosin olis parempi ehkä laittaa lähdöt taaksepäin kun ylämäkeen kuitenkin tulee hapetettuu ja jos nafta vähis niin haukkoo tyhjää tosin mogsu on tehnyt niin vasta kerran kun tankissa oli vain max 5litraa ainetta enää ja happi auki rummutin keula taivaissamuuten ei kyllä oo ollu ongelmii vaikka sama tankki on ollut jo muissakin kikottimissa...
Vastaa lainaten
  #475  
Vanha 27.08.2009, 19:47
MikkoVuorsola:n Avatar
MikkoVuorsola MikkoVuorsola ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 18.09.05
Sijainti: PORI, Finland.
Viestit: 678
Perusasetus

Ettei nyt vaan pikkuhiljaa alkaisi toteutua se tarran teksti... tai jos se olikin enne.
Ettei vaan olisi Ossi hiukan suositellut?

Hienoa settiä, katsotaas josko ehtisi ittekin pistäytymään Lyttylässä morjestamassa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kokemuksia vitarasta Tekniikka & Jutustelu 68 10.04.2013 11:38
Vitarasta yleensä? Jouni_S Tekniikka & Jutustelu 17 13.09.2012 20:32
kysymys automaatti Vitarasta anracing Tekniikka & Jutustelu 2 30.06.2011 10:21
M: Niva "ex-kutunjuusto" kuttu O/M/V Ajoneuvot 0 16.10.2006 20:17
vitarasta? Tekniikka & Jutustelu 3 01.03.2006 18:23


Sivu luotu: 19:35 (GMT +2).