![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#451
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mersuhan on höyhenen kevyt ohjailla ja noilla paineilla syntyy myös tuottoakin! Tojo taas on (nimensä mukaisesti) kuin ryhäväläs ja tehostin on melko jäykkä (jossa taas matalat paineet ja tuotot) Summa summarum: Pumppu tuottaa liikaa molempia ja paluulinja ei jaksa "vetää" kunnolla, joten lämmöt nousee ja pumppu alkaa kavitoimaan --> jurisee ja mosahtaa pesästään (jos avaat niin löytyy "harmaita" juovia tai pisteitä painepuolelta!!) Lauhduttamalla helpottaa, mutta tarvii matalampaa painetta... Veikkaisin tollaseen 50-60bar riittävän???
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#452
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#453
|
||||
|
||||
![]() mullakin tuli hojoon pumppu ongelmia.välillä vuotaa ja välillä ei vuoda.nyt taas vuotaa.eli tuosta akselin vieressä olevasta reiästä missä on lukkorengassokka.onko tietoa kellään onko sen takana joku venttiili vai mikälie.ajattelin että joutuuko mulla joku paikka koville isompien renkaitten myötä eli aiheuttaakohan mullakin nuo ongelmat joku muu juttu ![]() |
#454
|
|||
|
|||
![]()
itellä mb 123:sen pumppu ja g30 tehostin ja toimii hyvin.
__________________
Harrastajatason autourheilu on 99.9%:sti rakentamista -mutta kannattaa sen 0.1%:n edestä- |
#455
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
"noilla paineilla syntyy myös tuottoakin". Tämän vois käsittää, et paine on suoraan yhteydessä litroihin? Paineen ratkaisee varo ja tuoton pumpun tilavuus. "pumppu alkaa kavitoimaan". Kavitointi alkaa jos säiliöstä imu pumpulle liian ahdas. "Lauhduttamalla helpottaa, mutta tarvii matalampaa painetta...". Edelleen tulee tunne, et säädät litroja varolla? se kun ei ole mahdollista. Pienempi paine helpottaa kyllä, mut osa öljystä menisi koko ajan varon läpi ja hyöty pieni. Jos pumppu tuottaa 20l/min ja paine 120 bar. Paineen laskeminen muuttaa tilanteen tälläiseksi, 20l/ ja paine 60bar. Se 20l menee jokatapauksessa jonnekkin. Säätötilavuus pumput onkin asia erikseen. Jos mb:n pumpun jättäsin, niin isontaisin hihnapyörää. Ja netistä: "Jos hydraulinesteen paine laskee alle 0,7 bar on vaarana nesteen höyrystyminen. Höyrystyminen aiheuttaa komponenteissa kavitaatioeroosiota eli romahtavat höyrykuplat irrottavat metallia komponenteista. Kavitaation ilmetessä koko hydrauliikkajärjestelmä saattaa vaurioitua." Oma kommentti: Tuo 0,7 bar tarkoittaa absoluuttista painetta, eli ilmakehässä näillä korkeuksilla on 1 bar:n paine. Suomeksi -0,3bar Ja lisää netistä: "Kavitaatio syntyy, kun virtaavan veden nesteen paine alenee höyrystymispaineeseen, ts. neste kiehuu. Tämä ilmiö voi tapahtua lämpötilasta riippumatta. Syrjäytyspumpuissa paineen aleneminen syntyy nesteen suuresta nopeudesta, nestemassan kiihdytyksestä ja imukanavien virtausvastuksen vaikutuksesta. Kun neste höyrystyy, pumpun työkammio täyttyy imujakson aikana vain osittain öljyllä ja loppu on höyryn täyttämää. Haittavaikutuksena on tilavuusvirran pieneneminen ja samalla muiden suoritusarvojen aleneminen. Täten paineen kasvaessa, iskeytyvät höyrykuplat kokoon, jolloin syntyy paikallisesti hyvin korkeita paineita. Tästä seuraa nestettä ympäröivien metallipintojen vaurioituminen, eli kavitaatioeroosio. Eroosion karheuttama pinta voi johtaa kiinnileikkautumiseen voitelun heikentyessä. Iskut pumpulle ja putkistolle aiheuttavat kuormitusta ja värähtelyä ääni-ilmiöineen." Edelliset omat kommenttini ei ollu suinkaan netistä vaan ihan lonkalta heitettyä. Sit netistä poimitut on monesti hankala lukuista, mut laitoin kuitenkin. Edelleenkin pyydän anteeksi puuttumistani tähän. Silläkin uhalla et joku vois antaa epäsuotuisaa komenttia minun "kuittailuista". Ajattelin jos edes joku säästäs yhdenkin pumpun.
__________________
Hiluxistakin voi tehdä maasturin. |
#456
|
||||
|
||||
![]()
On kyllä asiallista nippelitietoa
![]() ![]()
__________________
2X suzuki sj410 -83 |
#457
|
||||
|
||||
![]()
mb:n pumpussa on muuten suodatin siellä säiliönpohjalla
|
#458
|
||||
|
||||
![]()
Liian teknistä juttuu alkaa oleen mun järjelle (;
No mutta tuli tosiaan avattuu tänään risa pumppu ja kovin huonosti lamellit pyörii kun aksula poikki (: No nyt tehtiin ossin kanssa erinäisiä modauksia mersun pumppuun mutta ei sen enempiä vielä koeajeltu kuin tallin lattialla veivailin ees taas laidasta laitaan ja toistaseks toimii mutta totuus selvii vasta metsässä... ja suodattimessa ei ollut havaittavissa mitään mutua ta imuuta kun tosiaankin saksalainen insinööri on sellaisen asentanut jo tehtaalla... |
#459
|
|||
|
|||
![]()
Laita siihen pumpun ja tehostimen väliin virtauksen säädin ni ei mene liikaa ölppää kauheella paineella tehostimeen. Eikä myöskään paina väkisin ölppää varon läpi. Pitäis loppua ölpän lämpeäminen.
|
#460
|
|||
|
|||
![]()
Painekompensoituvirtaussäädin/venttiili
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa? |
#461
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Omassa kotterossa orbitrooli ja hydrauli öljyä 25l. Vinssin öljyt samassa. Öljyä kulkee 27l/min/1000rpm ja öljyt kuumenee reilusti.
__________________
Hiluxistakin voi tehdä maasturin. |
#462
|
||||
|
||||
![]()
Jäi linkki tuosta virtauksen säätö ventiilistä. Kaikki lisä hässäkkä on kyllä huonoo offi kamppeessa...
http://www.salhydro.fi/sh/index.php?..._28_66&pid=448
__________________
Hiluxistakin voi tehdä maasturin. |
#463
|
||||
|
||||
![]()
en kyllä ala mitään venttiili virityksiä tekeen ,nyt jo autossa on ihan tarpeeks kaikennäkösiä hajoovia osia (;
Vaihdellaan nyt ensin pumppuja ja sitten simpukoita jos tarve vaatii niin kyllä joku yhdistelmä toimiikin (: |
#464
|
||||
|
||||
![]()
Ihan mielenkiinnosta kyselen että kuinka paljon ennakkoon laitoit mynäpumpun? Hain eilen mynältä 93vm om603 se jyrkemmällä nokalla olevan pumpun 7mm elementeillä ja löin se mersuun kiinni. Mynäpumpun ohje mun pumpulle oli ajoittaa koneen 1 syl 20 astetta EYKK. Taitaa olla niin et kaikki mynän pumput on omia yksilöitä.
Viimeksi muokannut Mappe : 26.08.2009 22:19 |
#465
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mogsu on taas ajokunnossakin kun tuli revittyä taas kerran jakolaatikko auki kun isolla hapella rummutti niin pikkupuoli pomppas pois kun siirtoholkin "haarukka" oli taaskin kulunut n.5-6mm ja holkki pääsee lipsuun pois sen takia nyt vähän modifioin sitä mutta ei tullu vaan otettuu kuvatuksii mutta lauantaina lyttylään rymyttään niin selvii pysyykö päällä... |
#466
|
||||
|
||||
![]()
pumpun ajoitus on juurikin noin, yleensä tekijä kattoo penkissä ajoituksen
|
#467
|
||||
|
||||
![]()
Jos pumpussa on isommat elementit, niin pitääkö ajoitus olla vakioon verrattuna jotenkin eri ?
Mekassa on ohjeet ajoituksen säätämiselle ja siellä sopivaksi arvoksi kerrotaan 13 astetta jykk riippumatta syötön säädöstä. |
#468
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
riippuu pumpuntekijästä |
#469
|
||||
|
||||
![]()
Mistään meka ohjeista en tiedä yhtikäs mitään mutta kyllä pumppu kannattaa ehdottomasti laittaa niinkuin sen tekijä on sen ohjeistanut laittaa ja eiköhän mynämies tiedä mitä pumpulle tekee ja useimmiten olen mersun pumpun ajotus ohjeen kuullut olleen juurikin 16 eykk 7mm elementeillä tosin itselläni ei ole mitään ymmärrystä moisista niin silloin teen niinkuin ohje on ettei tule heti kättelyssä jo täystuho tai jotain (:
|
#470
|
||||
|
||||
![]()
Tottakai laitetaan niin kuin tekijä suosittelee, eikä siitä ollutkaan kysymys. Heräs vaan mielenkiinto, kun tuolla Mekassa oli annettu ajoitukselle eri arvo.
Tosta noin http://www.mese.fi/mekka/index.php?t...n_ajoittaminen |
#471
|
||||
|
||||
![]()
13 astetta jykk ?? wtf
Mahtaa käydä nätisti tuolla säädöllä ![]()
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#472
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Miten muuten Kareksella löpötankin imuputki, onko orkkis tällisä ku itelle tuli saman näkönen tankki ja rupes eppäilyttää löpön saanti? |
#473
|
||||
|
||||
![]()
Voiks se olla muka noin paljon "myöhäsellä" ja vielä käydä nätisti.
Tai sit ruiskutusaika on todella lyhyt.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#474
|
||||
|
||||
![]()
Eli toi on jazin tankki missä lähtö on ikäänkuin upotuksessa ja mulla on tankki niinku vaaterissa lähdöt eteen päin tosin olis parempi ehkä laittaa lähdöt taaksepäin kun ylämäkeen kuitenkin tulee hapetettuu ja jos nafta vähis niin haukkoo tyhjää tosin mogsu on tehnyt niin vasta kerran kun tankissa oli vain max 5litraa ainetta enää ja happi auki rummutin keula taivaissamuuten ei kyllä oo ollu ongelmii vaikka sama tankki on ollut jo muissakin kikottimissa...
|
#475
|
||||
|
||||
![]()
Ettei nyt vaan pikkuhiljaa alkaisi toteutua se tarran teksti... tai jos se olikin enne.
Ettei vaan olisi Ossi hiukan suositellut? Hienoa settiä, katsotaas josko ehtisi ittekin pistäytymään Lyttylässä morjestamassa. |
![]() |
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Kokemuksia vitarasta | Tekniikka & Jutustelu | 68 | 10.04.2013 11:38 | |
Vitarasta yleensä? | Jouni_S | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 13.09.2012 20:32 |
kysymys automaatti Vitarasta | anracing | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 30.06.2011 10:21 |
M: Niva "ex-kutunjuusto" | kuttu | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 16.10.2006 20:17 |
vitarasta? | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 01.03.2006 18:23 |