![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Osaako joku sanoa missä voisi vika piillä? Olisi vähän kiirus asialla kun pitäis kohta katastaa auto. Eli siis se kalkattaa/nakuttaa erittäin kovasti...
__________________
Tee mitä teetkin mutta tee se kunnolla |
#2
|
||||
|
||||
![]()
kiertokangen laakereistahan se kalkatus yleensä kuuluu.
Oliko siellä ollut öljynpaineet oikeasti kadoksissa välillä vai valo/mittarivika vain? |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Kiertokangen laakeri kun kulahtaa riittävästi, niin silloin luiskahtaa ne laakeriliuskat päällekkäin ja sen jälkeen viimeistään alkaa kalisemaan.
Kiertokangen alkava laakerivaurio yleensä oireilee ensimmäiseksi öljynpainevalon/viisarin oudolla käytöksellä. Tällöin pitää ensimmäiseksi mitata luotettavalla öp-mittarilla myös kuuman koneen öljynpaineet. Ehjän koneen öp:t on kylmänä n. 3-5bar ja kuuman koneen väh. 1bar tyhjäkäynnillä. Jos ääni kuuluu kannesta, niin silloin ne liuskat ovat niinpäin päällekkäin, että mäntä ylettyy nappaamaan kanteen / venttiiliin kiinni. Jos vian ehtii paikallistamaan ajoissa, niin silloin selviää kk-laakereiden vaihdolla. Tämän pystyy useissa autoissa tekemään alakautta, jos vain saa öljypohjan irti. KK-laakerit maksaa muutamia kymppejä/sarja. Tietysti kannattaa vaihtaa myös ne runkolaakerit tässä vaiheessa. Jos taas vika on edennyt kalina-asteelle, niin silloin on edessä koko koneen irroitus ja purkaminen. Koko kampiakseli pitää irrottaa ja viedä koneistettavaksi. Hyvällä tuurilla siitä vielä saa kalun. Tässä vaiheessa kannattaa sitten miettiä koko koneen peruskorjauksesta, jolloin osat maksaa vähintään useita satasia ja työt teetettynä tonnin - kaksi - kolme... |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Joo kiertokangen laakereitakin epäiltiin, mutta kun ääni kuului venttiilikopasta 2 ja 3 sylinterin kohdalta niin luultiin/toivottiin jotain muuta vikaa.
Niin ja paineita ei ollut koska oli se tanko kulahtanut. Tanko korjattiin ja muutaman testilenkin jälkeen rupesi yhtäkkiä pirusti kalkattamaan. No ei kai siinä auta sitten kuin tyytyä kohtaloon ja miettiä mitä koneelle tehdään. Kansi remppahan tähän oli tehty ihan vasta että sinänsä sen voisi rempatakin. Syksyksi pitäs saada ajoon että pääsis metälle.
__________________
Tee mitä teetkin mutta tee se kunnolla |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Jeep cherokee 4.0 öljynpaine tietoa? | Nemi | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 05.02.2009 22:18 |
BJ:n öljynpaine hukassa??? | Jare | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 10.03.2008 21:30 |
Cherokee maastovaihteet hukassa | Muu | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 19.07.2007 11:48 |
M: jeep cherokee -84 | larrylawn | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 01.08.2006 18:40 |
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet | O/M/V Muut | 5 | 16.12.2005 21:50 |