Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 03.05.2009, 15:33
Mikedeus21:n Avatar
Mikedeus21 Mikedeus21 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.05
Sijainti: Kalajoki, Finland.
Viestit: 658
Perusasetus

Osaako joku sanoa missä voisi vika piillä? Olisi vähän kiirus asialla kun pitäis kohta katastaa auto.

Eli siis se kalkattaa/nakuttaa erittäin kovasti...

__________________
Tee mitä teetkin mutta tee se kunnolla
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 03.05.2009, 22:10
nixu:n Avatar
nixu nixu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.09.05
Sijainti: pohjois-savo, Finland.
Viestit: 137
Perusasetus

kiertokangen laakereistahan se kalkatus yleensä kuuluu.

Oliko siellä ollut öljynpaineet oikeasti kadoksissa välillä vai valo/mittarivika vain?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 03.05.2009, 23:06
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Kiertokangen laakeri kun kulahtaa riittävästi, niin silloin luiskahtaa ne laakeriliuskat päällekkäin ja sen jälkeen viimeistään alkaa kalisemaan.

Kiertokangen alkava laakerivaurio yleensä oireilee ensimmäiseksi öljynpainevalon/viisarin oudolla käytöksellä.
Tällöin pitää ensimmäiseksi mitata luotettavalla öp-mittarilla myös kuuman koneen öljynpaineet.
Ehjän koneen öp:t on kylmänä n. 3-5bar ja kuuman koneen väh. 1bar tyhjäkäynnillä.

Jos ääni kuuluu kannesta, niin silloin ne liuskat ovat niinpäin päällekkäin,
että mäntä ylettyy nappaamaan kanteen / venttiiliin kiinni.

Jos vian ehtii paikallistamaan ajoissa, niin silloin selviää kk-laakereiden vaihdolla.
Tämän pystyy useissa autoissa tekemään alakautta, jos vain saa öljypohjan irti.
KK-laakerit maksaa muutamia kymppejä/sarja. Tietysti kannattaa vaihtaa myös ne runkolaakerit tässä vaiheessa.

Jos taas vika on edennyt kalina-asteelle, niin silloin on edessä koko koneen irroitus ja purkaminen.
Koko kampiakseli pitää irrottaa ja viedä koneistettavaksi. Hyvällä tuurilla siitä vielä saa kalun.

Tässä vaiheessa kannattaa sitten miettiä koko koneen peruskorjauksesta, jolloin osat maksaa vähintään useita satasia ja työt teetettynä tonnin - kaksi - kolme...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 04.05.2009, 15:07
Mikedeus21:n Avatar
Mikedeus21 Mikedeus21 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 18.11.05
Sijainti: Kalajoki, Finland.
Viestit: 658
Perusasetus

Joo kiertokangen laakereitakin epäiltiin, mutta kun ääni kuului venttiilikopasta 2 ja 3 sylinterin kohdalta niin luultiin/toivottiin jotain muuta vikaa.

Niin ja paineita ei ollut koska oli se tanko kulahtanut. Tanko korjattiin ja muutaman testilenkin jälkeen rupesi yhtäkkiä pirusti kalkattamaan.

No ei kai siinä auta sitten kuin tyytyä kohtaloon ja miettiä mitä koneelle tehdään. Kansi remppahan tähän oli tehty ihan vasta että sinänsä sen voisi rempatakin. Syksyksi pitäs saada ajoon että pääsis metälle.
__________________
Tee mitä teetkin mutta tee se kunnolla
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Jeep cherokee 4.0 öljynpaine tietoa? Nemi Tekniikka & Jutustelu 5 05.02.2009 22:18
BJ:n öljynpaine hukassa??? Jare Tekniikka & Jutustelu 10 10.03.2008 21:30
Cherokee maastovaihteet hukassa Muu Tekniikka & Jutustelu 4 19.07.2007 11:48
M: jeep cherokee -84 larrylawn O/M/V Ajoneuvot 3 01.08.2006 18:40
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50


Sivu luotu: 08:10 (GMT +2).