Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Jeep Cherokee 2.1TD öljynpaine hukassa/muutakin vikaa (Kalkattaa) (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=57798)

Mikedeus21 30.03.2009 17:18

Jeep Cherokee 2.1TD öljynpaine hukassa/muutakin vikaa (Kalkattaa)
 
Isä osti tuollaisen viallisen cherokeen ja siinä ei öljynpaine nouse. Voisiko olla öljypumppu vikana vai onko näissä ollut jotain muuta minkä takia ei paineet nouse?

JAMANT 30.03.2009 17:40

Öljypumppua pyörittää kuusiotanko alipainepumpulta, jota pyörittää apuakseli!! Veikkaan että on kuusiotanko muuttunut pyöreäksi!! Ota alipainepumppu ylös ja tarkista tangon kunto! Alipainepumppu on laturin takana, ruiskupumpun alla kahdella mutterilla/ruuvilla kiinni lohkossa!!

Mikedeus21 30.03.2009 19:14

Kiitos nopeasta vastauksesta, pitää katsoa kun pääsee kotiin tuo tanko.

Mikedeus21 05.04.2009 12:17

Nyt kun auto on kotiin haettu niin siitä selvisi muutama uusia asia.

Autosta on hajonnut alkuperäinen öljynpainemittari/öljynpaineanturi ja tilalle on laitettu vain merkkivalo öljynpaineelle. Entinen omistaja sanoi että yhtäkkiä vain rupesi valo ensin vilkkumaan ja sitten paloi kokoajan. Öljy kiertää ja muuten kone toimii ok, mutta vain se Öljynpaine valo palaa.

Mitä tässä nyt kannattaisi ensimmäisenä tehdä? Hommata jostain painemittari ja tarkistaa paineet tietesti, mutta onko muuta ideaa mikä voisi olla syynä valon palamiseen?

Mikedeus21 11.04.2009 18:17

Kuusiotanko oli ehjä. Alipainepumpussa on kaksi letkua joista tässä oli vain toinen kiinni, eli pitääkö sen letkun josta tulee ilmaa kun pumppua pyörittää olla kiinni jossain vai hengittääkö sen kautta?

Pitää varmaan seuraavaksi ottaa öljypohja irti ja tarkistaa öljypumpun kunto?

JAMANT 11.04.2009 18:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mikedeus21 (Viesti 551343)
Alipainepumpussa on kaksi letkua joista tässä oli vain toinen kiinni, eli pitääkö sen letkun josta tulee ilmaa kun pumppua pyörittää olla kiinni jossain vai hengittääkö sen kautta?

No alipainepumppuhan imee ilmaa jarrutehostimesta (eli muodostaa sinne alipainetta) ja toinen letku pitää olla ulkoilmaan suodattimen (tai mikä se nyt sitten on se purkki) kautta tai toimii se ilmankin sitä purkkia, se siis periaatteessa puhaltaa siitä ilmaa ulos!!

Mikedeus21 11.04.2009 18:43

Joo näin arvelinkin. Onkos öljypumppu vaikea irrottaa ja onko se kuinka kallis osa?

komu 11.04.2009 19:57

Mittaa ekaksi mekaanisella mittarilla onko painetta oikeasti. Yleensä valo syttyy josain 0,3bar paineessa.

JAMANT 12.04.2009 11:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja komu (Viesti 551395)
Mittaa ekaksi mekaanisella mittarilla onko painetta oikeasti. Yleensä valo syttyy josain 0,3bar paineessa.

Ei ole valoa, on mittari ja uusi anturi!!
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mikedeus21 (Viesti 551358)
Joo näin arvelinkin. Onkos öljypumppu vaikea irrottaa ja onko se kuinka kallis osa?

Öljypumpun irroitusta en ole vielä koskaan itse harjoitellut, mutta mulla on tuosta purkuautosta tarkoitus irroittaa kone loppuviikosta ja purkaa öljypohja kampuran irroitusta varten, jos pumppu on ehjä siinä on halpa pumppu sulle!!!

Mikedeus21 29.04.2009 18:47

Nyt kun autoon saatin öljynpaineetkin ja muuten toimimaan, niin tuli lisää ongelmia. Elikkäs auto rupesi kalkattamaan pirusti kun sitä käytiin testaamassa. Toimi aluksi hyvin ilman ongelmia, mutta kolmannella testi ajolenkillä rupesi kuulumaan kalkatus.

Käytettiin venakoppa pois, koska ääni kuului sieltä suunnalta. Kaikki kunnossa täälläkin ei mitään mekaanisen vian näköistäkään ja moottori pyörii normaalisti kun kampuran päästä avaimella pyörittää.

Sitten epäiltiin suuttimia. Mutta tänään ne testasin ja kaikki pitää ja avautuu siinä n.170 kohdilla. Elikkä ei voi olla niisäkään vika.

Nyt epäillään pumppua? Mitä mieltä arvon raati on mistä kannattaa etsiä vikaa?

Mikedeus21 03.05.2009 15:33

Osaako joku sanoa missä voisi vika piillä? Olisi vähän kiirus asialla kun pitäis kohta katastaa auto.

Eli siis se kalkattaa/nakuttaa erittäin kovasti...

nixu 03.05.2009 22:10

kiertokangen laakereistahan se kalkatus yleensä kuuluu.

Oliko siellä ollut öljynpaineet oikeasti kadoksissa välillä vai valo/mittarivika vain?

Kartse1 03.05.2009 23:06

Kiertokangen laakeri kun kulahtaa riittävästi, niin silloin luiskahtaa ne laakeriliuskat päällekkäin ja sen jälkeen viimeistään alkaa kalisemaan.

Kiertokangen alkava laakerivaurio yleensä oireilee ensimmäiseksi öljynpainevalon/viisarin oudolla käytöksellä.
Tällöin pitää ensimmäiseksi mitata luotettavalla öp-mittarilla myös kuuman koneen öljynpaineet.
Ehjän koneen öp:t on kylmänä n. 3-5bar ja kuuman koneen väh. 1bar tyhjäkäynnillä.

Jos ääni kuuluu kannesta, niin silloin ne liuskat ovat niinpäin päällekkäin,
että mäntä ylettyy nappaamaan kanteen / venttiiliin kiinni.

Jos vian ehtii paikallistamaan ajoissa, niin silloin selviää kk-laakereiden vaihdolla.
Tämän pystyy useissa autoissa tekemään alakautta, jos vain saa öljypohjan irti.
KK-laakerit maksaa muutamia kymppejä/sarja. Tietysti kannattaa vaihtaa myös ne runkolaakerit tässä vaiheessa.

Jos taas vika on edennyt kalina-asteelle, niin silloin on edessä koko koneen irroitus ja purkaminen.
Koko kampiakseli pitää irrottaa ja viedä koneistettavaksi. Hyvällä tuurilla siitä vielä saa kalun.

Tässä vaiheessa kannattaa sitten miettiä koko koneen peruskorjauksesta, jolloin osat maksaa vähintään useita satasia ja työt teetettynä tonnin - kaksi - kolme...

Mikedeus21 04.05.2009 15:07

Joo kiertokangen laakereitakin epäiltiin, mutta kun ääni kuului venttiilikopasta 2 ja 3 sylinterin kohdalta niin luultiin/toivottiin jotain muuta vikaa.

Niin ja paineita ei ollut koska oli se tanko kulahtanut. Tanko korjattiin ja muutaman testilenkin jälkeen rupesi yhtäkkiä pirusti kalkattamaan.

No ei kai siinä auta sitten kuin tyytyä kohtaloon ja miettiä mitä koneelle tehdään. Kansi remppahan tähän oli tehty ihan vasta että sinänsä sen voisi rempatakin. Syksyksi pitäs saada ajoon että pääsis metälle.


Sivu luotu: 04:09 (GMT +2).