Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 17.04.2009, 08:34
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.253
Perusasetus

No taas on aihe josta on omaa kokemusta.

Eli 65 ´chevy 2 ,350 koneella.
Ilman termaria lämpeni,ja uudella termarilla pysyi lämmöt kurissa.

Ja totta hemmetissä jos kiertonopeus nousee,niin jäähdyttimen luovuttama lämpömäärä nousee,Mutta jos jäähdyttimen teho on jo tarkalla,ja sisään menevän nesteen lämpötila on esim. 98 astetta ja nopeutta tarpeeksi ja koko jäähdytin alkaa olla jo yli 90 asteinen,niin silloinhan jäähdytin toimii täydellä teholla,mutta koska koneeseen menee myöskin jo 90 asteista nestettä,niin oravanpyörä on valmis.

Asiaa voi laskea vaikka millä fysiikan tunnilla/luennoilla,mutta jos lähtökohta on se että jäähdyttimen teho ei riitä,niin se ei riitä.

Siitähän tuossa on loppujen lopuksi kyse.

Ja sitten vastaväite...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 17.04.2009, 11:47
FunJam:n Avatar
FunJam FunJam ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 01.11.07
Sijainti: vantaa, Finland.
Viestit: 806
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
No taas on aihe josta on omaa kokemusta.

Eli 65 ´chevy 2 ,350 koneella.
Ilman termaria lämpeni,ja uudella termarilla pysyi lämmöt kurissa.

Ja totta hemmetissä jos kiertonopeus nousee,niin jäähdyttimen luovuttama lämpömäärä nousee,Mutta jos jäähdyttimen teho on jo tarkalla,ja sisään menevän nesteen lämpötila on esim. 98 astetta ja nopeutta tarpeeksi ja koko jäähdytin alkaa olla jo yli 90 asteinen,niin silloinhan jäähdytin toimii täydellä teholla,mutta koska koneeseen menee myöskin jo 90 asteista nestettä,niin oravanpyörä on valmis.

Asiaa voi laskea vaikka millä fysiikan tunnilla/luennoilla,mutta jos lähtökohta on se että jäähdyttimen teho ei riitä,niin se ei riitä.

Siitähän tuossa on loppujen lopuksi kyse.

Ja sitten vastaväite...
tuo on totta, mutta en ymmärtänyt, että miten tilanne voi olla huonompi suuremmalla virtauksella?
Eikä ollut tarkoitus aiheuttaa ylilämpenemistä palstalla, mutta kun asia oikeesti kiinnostaisi.
Ja kiinnostaisi myös,jos jollakulla olisi selitys tuolle letukan käyttäytymiselle, mulla kun kävi päin vastoin. Tosin se onkin Moparin tuotteita..
__________________
Horsepower and Drag Racing
www.facebook.com/FunJamRacing

Ajoneuvojen loppukäyttäjä..

Heppatytön Hodari: HDJ -90, Emännän kauppakassi
Rotkelo: Ramcharger -80 , bulevardisportti.
HillCruiser: Hilux - 83, vaiheessa (väliaikaisvainaa)
Valppivanhus: -64 avo safarointi väline (väliaikaisvainaa)
Lehmä: Trailduster -76

Exiä
C306:Kuorkkikrossivoittaja
Protector: Avoläjä
TuninkiBertta: -80
Pätkis: pätkäpatrolli -82
Urbo HJ
Runkkupallero: Takapihalle raiskattu Pahero
Esory
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 17.04.2009, 12:58
Kankku:n Avatar
Kankku Kankku ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 04.10.04
Sijainti: Masku/Turun kupees
Viestit: 1.031
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja FunJam Näytä viesti
tuo on totta, mutta en ymmärtänyt, että miten tilanne voi olla huonompi suuremmalla virtauksella?
Eikä ollut tarkoitus aiheuttaa ylilämpenemistä palstalla, mutta kun asia oikeesti kiinnostaisi.
Ja kiinnostaisi myös,jos jollakulla olisi selitys tuolle letukan käyttäytymiselle, mulla kun kävi päin vastoin. Tosin se onkin Moparin tuotteita..
uskoisin että se perstuu lämmön siirtymiseen nopeuteen eli jos liikutat sormia kynttilän liekin läpi nopeasti ei tunnu juurikaan lämpimältä
mutta jos hidastat rajusti liikkeen nopeutta alkaa tuntumaaan jopa kuumalta eli lämpö siirtyy sormeen
ja siitä sormi suuhun jolloin taas lämpö siirtyy edelleen
__________________
laiskuus on lahja mutta ahneus synti
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 17.04.2009, 13:23
FunJam:n Avatar
FunJam FunJam ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 01.11.07
Sijainti: vantaa, Finland.
Viestit: 806
Perusasetus

No lisää hyviä vertauksia. Heitetään kiukaalle litra vettä tai 2 litraa vettä. Ensimmäisessä tapauksessa vesi lämpenee tehokkaammin, mutta jälkimmäinen jäähdyttää kiuasta enemmän, eli kyse on juuri massavirran tuplaantumisesta. Sormi esimerkissä pitäisi vetää siis kerran hitaasti tai 2 kertaa puolet nopeammin tai 2 x leveämpi sormi puolet nopeammin, pipi tulee kumminkin.

Kiuas esimerkkikin on sikäli huono, että veden höyrystymiseen kuluva energia on huomattavasti suurempi kuin lämmittämiseen kuluva energia, mutta oletetaan nyt vaikka että kyseessä on norjalainen kiuas, eli se mikä ei sihise kun siihen heittää vettä :-)
__________________
Horsepower and Drag Racing
www.facebook.com/FunJamRacing

Ajoneuvojen loppukäyttäjä..

Heppatytön Hodari: HDJ -90, Emännän kauppakassi
Rotkelo: Ramcharger -80 , bulevardisportti.
HillCruiser: Hilux - 83, vaiheessa (väliaikaisvainaa)
Valppivanhus: -64 avo safarointi väline (väliaikaisvainaa)
Lehmä: Trailduster -76

Exiä
C306:Kuorkkikrossivoittaja
Protector: Avoläjä
TuninkiBertta: -80
Pätkis: pätkäpatrolli -82
Urbo HJ
Runkkupallero: Takapihalle raiskattu Pahero
Esory
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 17.04.2009, 14:01
FunJam:n Avatar
FunJam FunJam ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 01.11.07
Sijainti: vantaa, Finland.
Viestit: 806
Perusasetus

Oliskohan letukan termarikin sitten tuollainen kolmitie venttiili tai sitten josko siellä olisi lohkossa kanava joka ohittaa jäähdytyspiirin ja sitä kuristetaan termarilla, jolloin termarin kai tulisi olla mallia "sulkeutuu lämmetessä". Tällöin termarin poisto heikentää jäähdytystä ja taakse siirretyn jäähdyttimen suurempi virtausvastus vielä pahentaa tilannetta.

Ja alkuperäiseen kymysykseen vielä.. Jäähdytin piiri on suljettu piiri, jolloin korkeuden muutos ei aiheuta lisää virtausvastusta, mutta lisääntynyt letkun mitta kylläkin. Tämä virtausvastuksen kasvaminen riippuu virtauksen nopeudesta ja putken koosta, jos oletetaan, että putken materiaali (kitkakerroin) ja neste (viskositeetti) ovat samoja ennen ja jälkeen muutoksen.

En usko, että virtaus letkussa on niin nopeaa, että se aiheuttaisi letkussa kovin suurta painehäviötä ???? Vai onko?
Eli jos letkua tulee 6 metriä lisää, niin tuleeko virtausvastusta niin paljon lisää, että tulee ongelmia. Sittenhän voi aina käyttää suurempaa letkua.

Jos Mutamies on sitä mieltä, että keskustelu menee liikaa teoria osastolle, niin kerro ihmeessä, voidaanhan aina perustaa uusi aihe nimellä " Lämmön siirtyminen ja virtausvastukset"
__________________
Horsepower and Drag Racing
www.facebook.com/FunJamRacing

Ajoneuvojen loppukäyttäjä..

Heppatytön Hodari: HDJ -90, Emännän kauppakassi
Rotkelo: Ramcharger -80 , bulevardisportti.
HillCruiser: Hilux - 83, vaiheessa (väliaikaisvainaa)
Valppivanhus: -64 avo safarointi väline (väliaikaisvainaa)
Lehmä: Trailduster -76

Exiä
C306:Kuorkkikrossivoittaja
Protector: Avoläjä
TuninkiBertta: -80
Pätkis: pätkäpatrolli -82
Urbo HJ
Runkkupallero: Takapihalle raiskattu Pahero
Esory
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 17.04.2009, 18:28
Mutamies:n Avatar
Mutamies Mutamies ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 15.07.04
Sijainti: Suur-Salo, Finland.
Viestit: 1.053
Perusasetus

Joo siis ihan hyvää keskustelua ja pohdintaa. Tollai jos palattas takasin maanpinnalle, niin lienee paras kun kokeilee käytännössä. Tai siis alotettukkin on jo.

Tohon suzukiin volvon moottorilla tuli siis ylimäärästä putkea se 4m ja jäähdyttimen luona ylävesiletku tekee 50cm pystysuoran nousun. Putkien sisähalkaisija on 35mm ja osaksi rst putkea, sekä kumiletkua. Paisuntasäiliö on 200 sarjan volvon oma. Jäähdytin on melko suuri volvo s40 ja tuplaflekteillä.

Mahdollisuus kokeilla myös lämmönsiirtonesteellä glykolin sijasta.

Tällä setupilla kokeillaan, ja katotaan toimivuus. Jos ei toimi, niin muutetaan jotain.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 17.04.2009, 19:42
FunJam:n Avatar
FunJam FunJam ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 01.11.07
Sijainti: vantaa, Finland.
Viestit: 806
Perusasetus

Mulla ainakin museoikäinen syyläri on keränyt itseensä sen verran ruostetta ja paskaa, että tuoreempaan syyläriin vaihto korvaa useemman metrin letkua.

Jäähdytyksen kannalta tärkeämpi on varmaan ilman saaminen syyläriin. Ajattelitko sille rakentaa jotain "skuuppia" vai ajattelitko ihan vaan ropellivoimalla siirtää ilmaa? Jos jollain muullakin olisi vinkkejä/kuveja niin sopisi varmaan tähän..
__________________
Horsepower and Drag Racing
www.facebook.com/FunJamRacing

Ajoneuvojen loppukäyttäjä..

Heppatytön Hodari: HDJ -90, Emännän kauppakassi
Rotkelo: Ramcharger -80 , bulevardisportti.
HillCruiser: Hilux - 83, vaiheessa (väliaikaisvainaa)
Valppivanhus: -64 avo safarointi väline (väliaikaisvainaa)
Lehmä: Trailduster -76

Exiä
C306:Kuorkkikrossivoittaja
Protector: Avoläjä
TuninkiBertta: -80
Pätkis: pätkäpatrolli -82
Urbo HJ
Runkkupallero: Takapihalle raiskattu Pahero
Esory
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
HJ:n vinssin siirto LukkoUaz Tekniikka & Jutustelu 11 20.11.2008 10:32
Jäähdyttimen paikkaus _Metal_ Tekniikka & Jutustelu 19 11.10.2007 09:40
Onko Rangessa öljynlauhdutin jäähdyttimen edessä Discovery Tekniikka & Jutustelu 2 06.04.2007 23:03
Jäähdyttimen korkki letkujen väliin?? valkkari Tekniikka & Jutustelu 2 18.04.2006 20:08
Jäähdyttimen kennolle oksasuoja pkarlstedt Tekniikka & Jutustelu 11 05.12.2005 10:59


Sivu luotu: 17:38 (GMT +2).