![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() oletettiinkin kai, että muut asiat pysyy vakioina ja vertaillaan vain virtausnopeuden muuttamisen vaikutusta. Tuo patteri-esimerkki on kai aika selkeä, kun virtausta lisätään, patteri luovuttaa enemmän lämpöä ja huoneeseen tulee lämmin. On totta, että koneeseen menevän nesteen lämpötila nousee ja siten koneen päässä lämmönluovutus heikkenee, mutta lisääntyneen massavirran pitäisi kumota tuokin. Jäähdytin ei kuitenkaan koskaan ole kuumempi kuin kone.. eihän..
__________________
Horsepower and Drag Racing www.facebook.com/FunJamRacing Ajoneuvojen loppukäyttäjä.. Heppatytön Hodari: HDJ -90, Emännän kauppakassi Rotkelo: Ramcharger -80 , bulevardisportti. HillCruiser: Hilux - 83, vaiheessa (väliaikaisvainaa) Valppivanhus: -64 avo safarointi väline (väliaikaisvainaa) Lehmä: Trailduster -76 Exiä C306:Kuorkkikrossivoittaja Protector: Avoläjä TuninkiBertta: -80 Pätkis: pätkäpatrolli -82 Urbo HJ Runkkupallero: Takapihalle raiskattu Pahero Esory |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Patteri esimerkki on huono koska pattereita kaytetaan erittain pienella osa-alueella. Jaahdyttimelle on olemassa jokin maksimi jaahdytysteho sanotaan nyt vaikka 5kw ja jos jaahdytinta kaytetaan sen maksimiteholla (eli ei niinkuin kodin lammitys pattereita). Niin se tarkoittaa lampotilan putoamista jollain vakio maaralla veden jaahdyttimen lapi kulkiessa. Laitetaan esimerkiksi vaikka 90->70asteeseen. Jos jaahdyttimeen tulevan veden lampotilaa nostetaan vaikka 100asteeseen nousee myos ulostulevan veden lampotila 80 asteeseen. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
työnyybinä n |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Lakakkaa ny!
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
No VIDDU sentaan . Poistakaa ne perkeleen termarit niin lampo ongelmat poistuu!
![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Ainakii ohjaamosta,vaikka eikai se ny siihe vaikuta ![]() ![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]()
No taas on aihe josta on omaa kokemusta.
Eli 65 ´chevy 2 ,350 koneella. Ilman termaria lämpeni,ja uudella termarilla pysyi lämmöt kurissa. Ja totta hemmetissä jos kiertonopeus nousee,niin jäähdyttimen luovuttama lämpömäärä nousee,Mutta jos jäähdyttimen teho on jo tarkalla,ja sisään menevän nesteen lämpötila on esim. 98 astetta ja nopeutta tarpeeksi ja koko jäähdytin alkaa olla jo yli 90 asteinen,niin silloinhan jäähdytin toimii täydellä teholla,mutta koska koneeseen menee myöskin jo 90 asteista nestettä,niin oravanpyörä on valmis. Asiaa voi laskea vaikka millä fysiikan tunnilla/luennoilla,mutta jos lähtökohta on se että jäähdyttimen teho ei riitä,niin se ei riitä. Siitähän tuossa on loppujen lopuksi kyse. ![]() ![]() Ja sitten vastaväite... ![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Eikä ollut tarkoitus aiheuttaa ylilämpenemistä palstalla, mutta kun asia oikeesti kiinnostaisi. Ja kiinnostaisi myös,jos jollakulla olisi selitys tuolle letukan käyttäytymiselle, mulla kun kävi päin vastoin. Tosin se onkin Moparin tuotteita..
__________________
Horsepower and Drag Racing www.facebook.com/FunJamRacing Ajoneuvojen loppukäyttäjä.. Heppatytön Hodari: HDJ -90, Emännän kauppakassi Rotkelo: Ramcharger -80 , bulevardisportti. HillCruiser: Hilux - 83, vaiheessa (väliaikaisvainaa) Valppivanhus: -64 avo safarointi väline (väliaikaisvainaa) Lehmä: Trailduster -76 Exiä C306:Kuorkkikrossivoittaja Protector: Avoläjä TuninkiBertta: -80 Pätkis: pätkäpatrolli -82 Urbo HJ Runkkupallero: Takapihalle raiskattu Pahero Esory |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
mutta jos hidastat rajusti liikkeen nopeutta alkaa tuntumaaan jopa kuumalta eli lämpö siirtyy sormeen ja siitä sormi suuhun jolloin taas lämpö siirtyy edelleen ![]()
__________________
laiskuus on lahja mutta ahneus synti |
#10
|
||||
|
||||
![]()
No lisää hyviä vertauksia. Heitetään kiukaalle litra vettä tai 2 litraa vettä. Ensimmäisessä tapauksessa vesi lämpenee tehokkaammin, mutta jälkimmäinen jäähdyttää kiuasta enemmän, eli kyse on juuri massavirran tuplaantumisesta. Sormi esimerkissä pitäisi vetää siis kerran hitaasti tai 2 kertaa puolet nopeammin tai 2 x leveämpi sormi puolet nopeammin, pipi tulee kumminkin.
Kiuas esimerkkikin on sikäli huono, että veden höyrystymiseen kuluva energia on huomattavasti suurempi kuin lämmittämiseen kuluva energia, mutta oletetaan nyt vaikka että kyseessä on norjalainen kiuas, eli se mikä ei sihise kun siihen heittää vettä :-)
__________________
Horsepower and Drag Racing www.facebook.com/FunJamRacing Ajoneuvojen loppukäyttäjä.. Heppatytön Hodari: HDJ -90, Emännän kauppakassi Rotkelo: Ramcharger -80 , bulevardisportti. HillCruiser: Hilux - 83, vaiheessa (väliaikaisvainaa) Valppivanhus: -64 avo safarointi väline (väliaikaisvainaa) Lehmä: Trailduster -76 Exiä C306:Kuorkkikrossivoittaja Protector: Avoläjä TuninkiBertta: -80 Pätkis: pätkäpatrolli -82 Urbo HJ Runkkupallero: Takapihalle raiskattu Pahero Esory |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
HJ:n vinssin siirto | LukkoUaz | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 20.11.2008 10:32 |
Jäähdyttimen paikkaus | _Metal_ | Tekniikka & Jutustelu | 19 | 11.10.2007 09:40 |
Onko Rangessa öljynlauhdutin jäähdyttimen edessä | Discovery | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 06.04.2007 23:03 |
Jäähdyttimen korkki letkujen väliin?? | valkkari | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 18.04.2006 20:08 |
Jäähdyttimen kennolle oksasuoja | pkarlstedt | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 05.12.2005 10:59 |