Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.04.2009, 20:41
Pete:n Avatar
Pete Pete ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.03.05
Sijainti: Sipoo, Suomi
Viestit: 1.673
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja FunJam Näytä viesti
Ei tuo kyllä istu munkaan järkeen, olisko tuolle jotain perusteluja?

Totuuksiakin on niin monenlaisia..
Nimen omaan se ettei se vesi kerkea jaahtya siella syylarissa kovalla virtausnopeudella. Autoissa tosin on eroja ja tama patee yleisemmin vanhempiin tai vanhemmalla tekniikoilla oleviin autoihin.
Sen tarkempaa teoriaa en tassa nyt esittamaan Mutta kokeiltu on. Ja useasti

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.04.2009, 20:47
PasiK PasiK ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.07.06
Sijainti: JMSK
Viestit: 110
Perusasetus

Pikku vinkki Mersun koneeseen liittyen:

Useissa koneissa Esim OM60X on termari ALAVESILETKUSSA ja se on "KOLMITIEVENTTIILI".

Poistamalla termarin, ei homma toimi !!


(Normaalisti koneissa termari on ylävesiletkussa)
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.04.2009, 20:54
Killman:n Avatar
Killman Killman ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 09.02.05
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.463
Perusasetus

Jos nyt joku olisi vaikka sanonut että bensa palaa tietyssä lämpötilassaan niin täällä meillä etelässä kuin teilläkin siellä jäämeren reunalla joitakin kymmeniä asteita alhaisemmassa ympöäristön lämpötilassa niin olisinhan minä tuon uskonut. Kävi vaan mielessä kun lukaisin tuon aluksi lainaamani kohdan. Mutta on siis toiveajattelua.

Ja pumppu pelaa ihan OK riippumatta mitä rotua ja kuinka liki lähimmäiset kiehnää.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.04.2009, 21:03
FunJam:n Avatar
FunJam FunJam ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 01.11.07
Sijainti: vantaa, Finland.
Viestit: 806
Smile

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pete Näytä viesti
Nimen omaan se ettei se vesi kerkea jaahtya siella syylarissa kovalla virtausnopeudella. Autoissa tosin on eroja ja tama patee yleisemmin vanhempiin tai vanhemmalla tekniikoilla oleviin autoihin.
Sen tarkempaa teoriaa en tassa nyt esittamaan Mutta kokeiltu on. Ja useasti
Hee, jos lämmönluovutus jäähdyttimessä lisääntyy ja samalla koneen lämpötila kasvaa, olemme varmasti keksineet uusiutuvan energiamuodon siitä on lyhyt matka ikiliikkujan keksimiseen.
__________________
Horsepower and Drag Racing
www.facebook.com/FunJamRacing

Ajoneuvojen loppukäyttäjä..

Heppatytön Hodari: HDJ -90, Emännän kauppakassi
Rotkelo: Ramcharger -80 , bulevardisportti.
HillCruiser: Hilux - 83, vaiheessa (väliaikaisvainaa)
Valppivanhus: -64 avo safarointi väline (väliaikaisvainaa)
Lehmä: Trailduster -76

Exiä
C306:Kuorkkikrossivoittaja
Protector: Avoläjä
TuninkiBertta: -80
Pätkis: pätkäpatrolli -82
Urbo HJ
Runkkupallero: Takapihalle raiskattu Pahero
Esory
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.04.2009, 21:15
Pete:n Avatar
Pete Pete ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.03.05
Sijainti: Sipoo, Suomi
Viestit: 1.673
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja FunJam Näytä viesti
Hee, jos lämmönluovutus jäähdyttimessä lisääntyy ja samalla koneen lämpötila kasvaa, olemme varmasti keksineet uusiutuvan energiamuodon siitä on lyhyt matka ikiliikkujan keksimiseen.
Miksi se lammonluovutus lisaantyy?
Laita hella paalle ja kosketa siihen nopeasti kadella. Sen jalkeen uudestaa mutta pida siina katta nyt 5 sekuntia. Kummalla tavalla levy luovuttaa kateesi enemman lampoa?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.04.2009, 21:20
Pete:n Avatar
Pete Pete ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.03.05
Sijainti: Sipoo, Suomi
Viestit: 1.673
Perusasetus

Olipa muuten aika paska esimerkki vaikka itse sanonkin
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.04.2009, 21:36
nöfnöf nöfnöf ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.11.06
Sijainti: Finland.
Viestit: 155
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pete Näytä viesti
Miksi se lammonluovutus lisaantyy?
no vaikkapa sen takia että mitä kuumempi jäähdytin sitä enemmän siitä siirtyy lämpöenergiaa ympäröivään ilmaan ja kun virtausta nostetaan riittävästi niin meno ja paluu lämpötilan ero pienenee jolloin jäähdytin luovuttaa koko pinta-alallaan tehokkaasti lämpöä.
tämä on ihan perus lämpöoppia mikä käydään fysiikantunneilla läpi koulussa, siitä vaan kirjat esiin ja muistelemaan.
meitä viisaammat miehet on laskeneet ja perustelleet asian ihan matemaattisesti ja kyllä tuo näyttää pitävän paikkansa ihan käytännössäkin.
__________________
Avaimet hukassa?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.04.2009, 21:42
Pete:n Avatar
Pete Pete ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.03.05
Sijainti: Sipoo, Suomi
Viestit: 1.673
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nöfnöf Näytä viesti
no vaikkapa sen takia että mitä kuumempi jäähdytin sitä enemmän siitä siirtyy lämpöenergiaa ympäröivään ilmaan ja kun virtausta nostetaan riittävästi niin meno ja paluu lämpötilan ero pienenee jolloin jäähdytin luovuttaa koko pinta-alallaan tehokkaasti lämpöä.
tämä on ihan perus lämpöoppia mikä käydään fysiikantunneilla läpi koulussa, siitä vaan kirjat esiin ja muistelemaan.
meitä viisaammat miehet on laskeneet ja perustelleet asian ihan matemaattisesti ja kyllä tuo näyttää pitävän paikkansa ihan käytännössäkin.
Sitten siella fysiikan tunnilla ei muistettu kertoa etta jaahdytykseen tarvitaan muutakin kuin virtausnopeutta. Jaahdyttymen jaahdytyspinta-alalla ja lapivirtaavan ilman maarallakin saattanee olla jotain tekemista asiaan.

Ongelma varmaankin tulee myos sielta ettei sita jaahdytinta voi kuumentaa rajattomasti kun tuo veden perkule rupeaa kiehumaan jossain vaiheessa kuitenkin.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 16.04.2009, 21:54
nöfnöf nöfnöf ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.11.06
Sijainti: Finland.
Viestit: 155
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pete Näytä viesti
Sitten siella fysiikan tunnilla ei muistettu kertoa etta jaahdytykseen tarvitaan muutakin kuin virtausnopeutta. Jaahdyttymen jaahdytyspinta-alalla ja lapivirtaavan ilman maarallakin saattanee olla jotain tekemista asiaan.

Ongelma varmaankin tulee myos sielta ettei sita jaahdytinta voi kuumentaa rajattomasti kun tuo veden perkule rupeaa kiehumaan jossain vaiheessa kuitenkin.
Anteeksi tuo pieni virhe , kysymyksessä ei ollut jäähdytintä ympäröivän ilman tai muun materian lämpötila. oletetaan että jäähdytin on ntp tilassa ja se pysyy vakiona.

ja jos letkut riittää sen syylärin voi pistää vaikka lumihankeen
__________________
Avaimet hukassa?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 16.04.2009, 22:09
FunJam:n Avatar
FunJam FunJam ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 01.11.07
Sijainti: vantaa, Finland.
Viestit: 806
Perusasetus

oletettiinkin kai, että muut asiat pysyy vakioina ja vertaillaan vain virtausnopeuden muuttamisen vaikutusta. Tuo patteri-esimerkki on kai aika selkeä, kun virtausta lisätään, patteri luovuttaa enemmän lämpöä ja huoneeseen tulee lämmin.
On totta, että koneeseen menevän nesteen lämpötila nousee ja siten koneen päässä lämmönluovutus heikkenee, mutta lisääntyneen massavirran pitäisi kumota tuokin.

Jäähdytin ei kuitenkaan koskaan ole kuumempi kuin kone.. eihän..
__________________
Horsepower and Drag Racing
www.facebook.com/FunJamRacing

Ajoneuvojen loppukäyttäjä..

Heppatytön Hodari: HDJ -90, Emännän kauppakassi
Rotkelo: Ramcharger -80 , bulevardisportti.
HillCruiser: Hilux - 83, vaiheessa (väliaikaisvainaa)
Valppivanhus: -64 avo safarointi väline (väliaikaisvainaa)
Lehmä: Trailduster -76

Exiä
C306:Kuorkkikrossivoittaja
Protector: Avoläjä
TuninkiBertta: -80
Pätkis: pätkäpatrolli -82
Urbo HJ
Runkkupallero: Takapihalle raiskattu Pahero
Esory
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 17.04.2009, 07:33
Pete:n Avatar
Pete Pete ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.03.05
Sijainti: Sipoo, Suomi
Viestit: 1.673
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja FunJam Näytä viesti
oletettiinkin kai, että muut asiat pysyy vakioina ja vertaillaan vain virtausnopeuden muuttamisen vaikutusta. Tuo patteri-esimerkki on kai aika selkeä, kun virtausta lisätään, patteri luovuttaa enemmän lämpöä ja huoneeseen tulee lämmin..
En vielakaan luovuta.

Patteri esimerkki on huono koska pattereita kaytetaan erittain pienella osa-alueella.
Jaahdyttimelle on olemassa jokin maksimi jaahdytysteho sanotaan nyt vaikka 5kw ja jos jaahdytinta kaytetaan sen maksimiteholla (eli ei niinkuin kodin lammitys pattereita). Niin se tarkoittaa lampotilan putoamista jollain vakio maaralla veden jaahdyttimen lapi kulkiessa.
Laitetaan esimerkiksi vaikka 90->70asteeseen. Jos jaahdyttimeen tulevan veden lampotilaa nostetaan vaikka 100asteeseen nousee myos ulostulevan veden lampotila 80 asteeseen.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
HJ:n vinssin siirto LukkoUaz Tekniikka & Jutustelu 11 20.11.2008 10:32
Jäähdyttimen paikkaus _Metal_ Tekniikka & Jutustelu 19 11.10.2007 09:40
Onko Rangessa öljynlauhdutin jäähdyttimen edessä Discovery Tekniikka & Jutustelu 2 06.04.2007 23:03
Jäähdyttimen korkki letkujen väliin?? valkkari Tekniikka & Jutustelu 2 18.04.2006 20:08
Jäähdyttimen kennolle oksasuoja pkarlstedt Tekniikka & Jutustelu 11 05.12.2005 10:59


Sivu luotu: 07:35 (GMT +2).