![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#76
|
|||
|
|||
![]()
Ei kyl ymmärrä miks kun teknisesti nuo molemmat on sama tapahtuma, liikkuva osa vaan on eri. Mites ne voimat vaihtelee noissa tapauksissa? Minusta tuossa ei muutu kuin autoa liikuttava voima, ei pylpyrään kohdistuva.
![]() |
#77
|
|||
|
|||
![]()
Joo, väärässä olin.
Pylpyrällä jostain vetäessä nopeus puolittuu ja voima tuplaantuu. Tuossahan A:n toimiessä kääntöpyöränä ei tapahdu kumpaakaan.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#78
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
juuri näin, vaijeri vain muuttaa kulkusuuntaa. Tapauksessa B voima tuplaantuu ja nopeus hidastuu. runkoon kohdistuva voima on silloin 11000kg koska vaijerin molemmat päät ovat samassa kappaleessa kiinni. Tämähän olikin jo selevä tappaus. |
#79
|
|||
|
|||
![]()
No ei,se pylpyrä kun ei ymmärrä onko puussa vai auton rungossa...Vetoteho on sen 5500 eteen mutta taittopisteessä on tuplavoima vaikkei liikettä olekaan.Eli pylpyrä pyrkii eteenpäin puolella nopeudella vaikka olisi kuinka rungossa kiinni...
|
#80
|
|||
|
|||
![]()
Alkaa olla pönttö sekaisin pikkuhiljaa,taisin olla väärässä kun luulin olevani väärässä
![]() Miettikoon hevonen, sillä on isompi pää ![]()
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#81
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ei taittopyörän tarvikkaan älytä ,että missä se on kiinni. Ratkaiseva tekijä A:n tapauksessa on se ,että mihin pisteeseen vaijerinpää on kiinitetty. Eteenpäin vinssatessa taittoyörä EI tuplaa voimaa, vaan köysi muuttaa vain kulkusuuntaa.Kun eteenpäin vinssatessa halutaan 11000kg veto täytyy toimia seuraavasti.Puuhun taittopyörä ja vaijerinpää taittopyörän kautta auton keulaan kiinni. Viimeksi muokannut Autonosturimies : 08.03.2009 10:45 |
#82
|
|||
|
|||
![]() |
#83
|
|||
|
|||
![]()
Ei nyt sotketa...ei ollut kyse vieläkään siitä vetotehosta, joka ei tuplaannu vaan siitä pylpyrän kautta auton runkoon kohdistuvasta voimasta joka näin maalaisjärjellä kyllä tuplaantuu.
|
#84
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Kyllä se vaan vetotehollakin on vaikutus runkoon kohdistuvaan voimaan nähden. Tarkoitat siis ,että eteenpäin vinssatessa vedon ollessa 5500kg niin taittopyörässä on silloin 11000kg voima? |
#85
|
||||
|
||||
![]()
Kylläpäs minä sainkin ajatuksillani ison "riidan" aikaiseksi
![]() Alkujaanhan Revu sanoi näin: Lainaus:
----------- Eli periaatteessa asia voidaan ajatella näin: Unohdetaan puut kokonaan, ja laitetaan vaijeri menemään sieltä taka pylpyrän kautta eteen kiinni. Vinssi petiin kohdistuu 5500 kg. Vaijerin etu kiinnitys kohtaan 5500 kg. Taakse pylpyrän kiinnitykseen/runkoon 11000 kg. Koska vinssi vetää 5500 kg, niin se kohdistuu vinssin petiin. Ja suoraan vaijerin toiseen päähän auton keulaan menee sama 5500 kg. Takana oleva pylpyrä kaksinkertaistaa vetovoiman, jolloin pylpyrän kiinikkeseen kohdistuu 11000 kg. Ja kiva piirtää kuvia, vaikkei niistä mitään selviä: http://kuvablogi.com/nayta/1771987/ --- Ja jos joku haluaa leikkiä Myytinmurtajia, niin hommaa muutaman "kala puntarin" ja laittaa vinssin johonkin järeään palkkiin kiinni. Palkin toisen päähän lenkki, johon saa tälläisen "kala puntarin" kiinni ja siihen puntariin se väli pylpyrä. Vastaavasti vaijerin koukkuun puntari kiinni ja puntari köytetään vinssin luo. Rupeaa vinssaan ja katsoo mitä puntarit näyttää ![]() ![]() ![]()
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
#86
|
|||
|
|||
![]() ![]() No niin eihän tässä nyt riitelemään rueta, selvitellään vain asiaa.Tuolla keinon kyllä saat 11000kg kuormituksen runkoon kun jätät vaijerin keulaan kiini, mutta jos puuhun vedät niin 5500kg. Laitoin kuvakkeen (toivottavasti saa selvää) Eli, sama asia kuin edellä on ,mutta hieman erilailla selvitetty. Siis 5T roikkuu vaijerissa , vaijeri kulkee puominkautta vinssille.Ilmeisestikkin joku on sitä mieltä ,että puomiin kohdistuu 10T kuorma.? Asia voidaan toisellakin tapaa ilmaista.laitetaan painoksi vaikka 10t ja vedetään vinssillä se 5000kg minkä nyt vinssi vetää.paino ei nouse maasta kun vinnsin veto on vain puolet taakan painosta.Paljonko on puomiin kohdistuva voima? Viimeksi muokannut Autonosturimies : 08.03.2009 12:44 |
#87
|
||||
|
||||
![]()
Siihen nosturin varteen kohdistuu voima, jonka suuruus ja suunta määräytyy vinssin vetovoiman vektorin ja kuormaan kohdistuvan voiman vektorin summasta.
Samalla tavalla pylpyrään kohdistuva voima määräytyy. Eli jos vinssistä pylpyrään ja vaijerin päästä pylpyrään kulkevat suunnat on samaan suuntaan niin voima pylpyrässä on 2x alkuperäinen voima. Nosturikuvassa, jos puomin kulma on 45 astetta ja kuorma sen 5t niin siihen puomiin kohdistuu noin 92390 newtonia 22,5 asteen kulmassa pystytasosta. Olettaen, että vaijeri kulkee puomin suuntaisesti vinssiltä puomin nokkaan. Nyt on viime vektorilaskennasta jo hiukan aikaa niin joku vois laskea uudestaankin ![]()
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
#88
|
||||
|
||||
![]()
Kai se vaaka kumminkin kertoo sen KUORMAN PAINON, eikä nosturiin kohdistuvaa voimaa.
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
#89
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mielenkiintosta...Nosturissa on vaaka joka kertoo puomiin kohdistuvan kuorman. 5T kuormalla vaaka näyttää 5T. otit sen läheltä tai kauempaa.Puomin kuormitus mitataan puominnosto sylintereista, toisin sanoen öljynpaineesta.Puominkulmasta riippuen osa puominpainosta lisääntyy painoksi nostettavan taakan päälle.Nostoarvojen puitteissa kun puomia nostetaan ja lasketaan niin vaaka ei missään vaiheessa näytä 10T kuormaa puomille..Vaijeri kulkee vinssiltä puominpäätä kohden puominsuuntaisesti josta kääntöpyörän avulla käännetään kulkemaan pystysuorassa taakkaakohden.Puominpäässä sijaitseva kääntöpyörä EI lisää vinssin vetotehoa. ainoa keino millä saadaan lisää nostotehoa on se ,että lisätään köysikertoimia koukun ja puominpään välillä. Tässäpä sitä riittääkin miettimistä... Viimeksi muokannut Autonosturimies : 08.03.2009 14:02 |
#90
|
||||
|
||||
![]()
Eihän tässä kukaan väitäkään, että vinssin vetovoima jotenkin muuttuisi vaan kysymys kuului "Minkälainen voima kohdistuu nosturin puomiin"
Koitahan nyt päättää puhutaanko voimista vai painoista. Ja vielä mihin kohtaan kohdistuvista voimista niin laskeskellaan sitten.
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
#91
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Pitääkö rueta rautalangasta vääntämään? Jos ei ole painoa niin ei niitä voimiakaan tyhjästä ilmaannu. Minäpä koitan tässä kehitellä miten saisin sinulle kerrottua asian oikeen perusteellisesti. Tietäsin vain mikä tässä oikein menee yli ymmärryksen. Viimeksi muokannut Autonosturimies : 08.03.2009 14:20 |
#92
|
|||
|
|||
![]()
No niin eihän tässä nyt riitelemään rueta, selvitellään vain asiaa.Tuolla keinon kyllä saat 11000kg kuormituksen runkoon kun jätät vaijerin keulaan kiini, mutta jos puuhun vedät niin 5500kg.
Eli lähtö kohtana oli, että auto on kokonaan täysin jumissa. Ei liiku mihinkään, vaikka kuinka yrittää vinssata siellä edessä olevaa puuta kohti. Mikäs ero näillä nyt sitten on? ![]() |
#93
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Niin justiinsa. Hommatkaahan vaakat väliin niin katsotaan mitä ne näyttää. Kyllä olen tuon autonosturimiehen kanssa samoilla linjoilla asiassa. |
#94
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Myönnän toki olevani väärässä mikäli aihetta moiseen ilmaantuu. Työkseni kun päivästä toiseen näpertelen pylpyröiden ja köysien kanssa niin olen mieleipiteeni asian tiimoilta kertonut siltä pohjalta mikä minun mielestäni on järkeen käyvä selitys. Sitä paitsi , asiat tässä riitelee, ei ihmiset. Viimeksi muokannut Autonosturimies : 08.03.2009 14:56 |
#95
|
||||
|
||||
![]()
Tarttee käyvvä hakemassa sipsiä ja kalijaa.
|
#96
|
||||
|
||||
![]()
Pylpyrän kohdalla on ihan sama voima riippumatta onko se vaijeri kiinni nokassa vai puussa. Ratkaisevaa on voiman suunta mutta sehän pysyy samana kun vaijeri kulkee samassa kulmassa koko ajan. Se ero on, että rungon etuosan kiinnikkeen sijasta voima kohdistuu akseleihin tai mistä se kottero nyt kiinni onkin.
Lasketaan yhteen: Vinssi vetää pylpyrää 50 000N + puuhun kohdistuu 50 000N voima= Pylpyrässä vaikuttaa 100 000N voima. Auton jumikohtaan kohdistuu 50 000N. Kuten tästä huomaa niin vinssin voima ei kasva eikä puuhun kohdistuva voima kasva mutta siihen pylpyrään kohdistuu kaksi samaan suuntaan vaikuttavaa 50 000 Newtonin voimaa. Jos pannaan pylpyrä kiinni auton takana olevaan puuhun, vaijerin pää kiinni auton edessä olevaan puuhun niin mitäs sitten? Vinssistä tulee pylpyrään 50 000N, edessä olevan puun ja pylpyrän välissä on 50 000N, pylpyrästä takana olevaan puuhun hohdistuu 100 000N. Eli autoon kohdistuu 50 000N taaksepäin suuntautuva voima. Pannaan vielä tämä. Vaijerin koukku on kiinni autossa ja pylpyrä takana olevassa puussa. Taas vinssistä 50 000N pylpyrään, koukusta 50 000N pylpyrään = 100 000N takana olevaan puuhun. Mutta nyt siitä koukusta tuleva voima ei vaikutakkaan puuhun vaan autoon niin silloin koko takapuuhun vaikuttava 100 000N vaikuttaa myös autoon. Edelleenkään vinssin vetovoima ei muutu mihinkään mutta autoon vaikuttaakin 100 000N taaksepäin vetävä voima. Comprende?
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
#97
|
||||
|
||||
![]()
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
#98
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Niin 5T kuormallahan puomissa ois järettömät ylikuormat. |
#99
|
||||
|
||||
![]()
Siis sen vaakan tehtävä on kait punnita sitä kuormaa eikä mittailla erilaisia voimia tai suoraan sylinterin painetta. Eikö? Ei sitä pidä sekottaa voimiin.
Tuskin se vaaka pelkästään sylintereiden paineita mittaa. Ajatteleppa nyt. Jos sulla on pilkki ihan pystyssä niin paljonko se vaatii sylinteriin painetta verrattuna siihen, että kurkotat samaa kappaletta vaakatasosta. Sitten jos sulla on pilkki pystyssä ja vedät vinssillä sitä 5t kuormaa ylöspäin. Paljonko vinssissä on vetoa? 5t. Paljonko siihen ylhäällä olevaan rissaan vaikuttaa? 10t. 5t kuorma + 5t veto puomin toiselta puolelta. Mutta jos ajatellaan asiaa puomin tyven kannalta kun pilkki on kohti taivasta. Jos vinssi on kiinni puomissa niin tyveen kohdistuu 5t. Jos vinssi taas on muussa rakenteessa tai vaikka maassa kiinni niin tyveen voimaa tulee tuplat. Mutta rissassa on koko ajan se 10t.
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
#100
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
sama 5t molemminpuolin puomia. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Vinssaus ankkuri! | Gravedigger | Chit-Chat | 4 | 16.08.2008 19:06 |
Poitsun eka vinssaus | Karhu67 | Chit-Chat | 4 | 06.06.2006 07:57 |
Ajovalo/jarruvalo yhdellä polttimolla? | mikjus | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 05.06.2006 20:19 |
Kiinalainen vinssaus | JanneBlomgren | Chit-Chat | 17 | 07.11.2005 18:43 |
Viikon listaykkönen - yhdellä napinpainalluksella! | Lars | Niilo Paasivirta - Correct Opinions | 0 | 18.12.2001 17:26 |