Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #76  
Vanha 07.03.2009, 19:06
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

Ei kyl ymmärrä miks kun teknisesti nuo molemmat on sama tapahtuma, liikkuva osa vaan on eri. Mites ne voimat vaihtelee noissa tapauksissa? Minusta tuossa ei muutu kuin autoa liikuttava voima, ei pylpyrään kohdistuva.
__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
Vastaa lainaten
  #77  
Vanha 07.03.2009, 19:23
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Joo, väärässä olin.

Pylpyrällä jostain vetäessä nopeus puolittuu ja voima tuplaantuu.

Tuossahan A:n toimiessä kääntöpyöränä ei tapahdu kumpaakaan.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #78  
Vanha 07.03.2009, 21:48
Autonosturimies Autonosturimies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 54
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Joo, väärässä olin.

Pylpyrällä jostain vetäessä nopeus puolittuu ja voima tuplaantuu.

Tuossahan A:n toimiessä kääntöpyöränä ei tapahdu kumpaakaan.

juuri näin, vaijeri vain muuttaa kulkusuuntaa. Tapauksessa B voima tuplaantuu ja nopeus hidastuu. runkoon kohdistuva voima on silloin 11000kg koska vaijerin molemmat päät ovat samassa kappaleessa kiinni. Tämähän olikin jo selevä tappaus.
Vastaa lainaten
  #79  
Vanha 08.03.2009, 01:45
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

No ei,se pylpyrä kun ei ymmärrä onko puussa vai auton rungossa...Vetoteho on sen 5500 eteen mutta taittopisteessä on tuplavoima vaikkei liikettä olekaan.Eli pylpyrä pyrkii eteenpäin puolella nopeudella vaikka olisi kuinka rungossa kiinni...
Vastaa lainaten
  #80  
Vanha 08.03.2009, 10:27
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Alkaa olla pönttö sekaisin pikkuhiljaa,taisin olla väärässä kun luulin olevani väärässä

Miettikoon hevonen, sillä on isompi pää
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #81  
Vanha 08.03.2009, 10:34
Autonosturimies Autonosturimies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 54
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
No ei,se pylpyrä kun ei ymmärrä onko puussa vai auton rungossa...Vetoteho on sen 5500 eteen mutta taittopisteessä on tuplavoima vaikkei liikettä olekaan.Eli pylpyrä pyrkii eteenpäin puolella nopeudella vaikka olisi kuinka rungossa kiinni...

Ei taittopyörän tarvikkaan älytä ,että missä se on kiinni. Ratkaiseva tekijä A:n tapauksessa on se ,että mihin pisteeseen vaijerinpää on kiinitetty. Eteenpäin vinssatessa taittoyörä EI tuplaa voimaa, vaan köysi muuttaa vain kulkusuuntaa.Kun eteenpäin vinssatessa halutaan 11000kg veto täytyy toimia seuraavasti.Puuhun taittopyörä ja vaijerinpää taittopyörän kautta auton keulaan kiinni.

Viimeksi muokannut Autonosturimies : 08.03.2009 10:45
Vastaa lainaten
  #82  
Vanha 08.03.2009, 10:56
Autonosturimies Autonosturimies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 54
Perusasetus

Vastaa lainaten
  #83  
Vanha 08.03.2009, 11:05
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

Ei nyt sotketa...ei ollut kyse vieläkään siitä vetotehosta, joka ei tuplaannu vaan siitä pylpyrän kautta auton runkoon kohdistuvasta voimasta joka näin maalaisjärjellä kyllä tuplaantuu.
__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
Vastaa lainaten
  #84  
Vanha 08.03.2009, 11:25
Autonosturimies Autonosturimies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 54
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Yölento Näytä viesti
Ei nyt sotketa...ei ollut kyse vieläkään siitä vetotehosta, joka ei tuplaannu vaan siitä pylpyrän kautta auton runkoon kohdistuvasta voimasta joka näin maalaisjärjellä kyllä tuplaantuu.

Kyllä se vaan vetotehollakin on vaikutus runkoon kohdistuvaan voimaan nähden. Tarkoitat siis ,että eteenpäin vinssatessa vedon ollessa 5500kg niin taittopyörässä on silloin 11000kg voima?
Vastaa lainaten
  #85  
Vanha 08.03.2009, 11:56
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Viestit: 702
Perusasetus

Kylläpäs minä sainkin ajatuksillani ison "riidan" aikaiseksi

Alkujaanhan Revu sanoi näin:
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja revu Näytä viesti
onkos muuten kukaan tullu miettineeksi minkälaiset voimat kohdistuu tuohon taka puskuriin/runkoon kun täysillä vinssaa eteen päin eikä auto suostu liikkumaan. minun matikalla 5500kg vetävä vinssi saa aikaan 11000kg kuorman tuohon rungon taka päähän/puskuriin. liekkö ihan terveellistä?
Eli lähtö kohtana oli, että auto on kokonaan täysin jumissa. Ei liiku mihinkään, vaikka kuinka yrittää vinssata siellä edessä olevaa puuta kohti.
-----------

Eli periaatteessa asia voidaan ajatella näin:
Unohdetaan puut kokonaan, ja laitetaan vaijeri menemään sieltä taka pylpyrän kautta eteen kiinni.

Vinssi petiin kohdistuu 5500 kg.
Vaijerin etu kiinnitys kohtaan 5500 kg.
Taakse pylpyrän kiinnitykseen/runkoon 11000 kg.

Koska vinssi vetää 5500 kg, niin se kohdistuu vinssin petiin.
Ja suoraan vaijerin toiseen päähän auton keulaan menee sama 5500 kg.
Takana oleva pylpyrä kaksinkertaistaa vetovoiman, jolloin pylpyrän kiinikkeseen kohdistuu 11000 kg.

Ja kiva piirtää kuvia, vaikkei niistä mitään selviä: http://kuvablogi.com/nayta/1771987/
---

Ja jos joku haluaa leikkiä Myytinmurtajia, niin hommaa muutaman "kala puntarin" ja laittaa vinssin johonkin järeään palkkiin kiinni.
Palkin toisen päähän lenkki, johon saa tälläisen "kala puntarin" kiinni ja siihen puntariin se väli pylpyrä.
Vastaavasti vaijerin koukkuun puntari kiinni ja puntari köytetään vinssin luo.
Rupeaa vinssaan ja katsoo mitä puntarit näyttää
Vastaa lainaten
  #86  
Vanha 08.03.2009, 12:09
Autonosturimies Autonosturimies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 54
Perusasetus




No niin eihän tässä nyt riitelemään rueta, selvitellään vain asiaa.Tuolla keinon kyllä saat 11000kg kuormituksen runkoon kun jätät vaijerin keulaan kiini, mutta jos puuhun vedät niin 5500kg.


Laitoin kuvakkeen (toivottavasti saa selvää) Eli, sama asia kuin edellä on ,mutta hieman erilailla selvitetty. Siis 5T roikkuu vaijerissa , vaijeri kulkee puominkautta vinssille.Ilmeisestikkin joku on sitä mieltä ,että puomiin kohdistuu 10T kuorma.?

Asia voidaan toisellakin tapaa ilmaista.laitetaan painoksi vaikka 10t ja vedetään vinssillä se 5000kg minkä nyt vinssi vetää.paino ei nouse maasta kun vinnsin veto on vain puolet taakan painosta.Paljonko on puomiin kohdistuva voima?

Viimeksi muokannut Autonosturimies : 08.03.2009 12:44
Vastaa lainaten
  #87  
Vanha 08.03.2009, 13:17
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.789
Perusasetus

Siihen nosturin varteen kohdistuu voima, jonka suuruus ja suunta määräytyy vinssin vetovoiman vektorin ja kuormaan kohdistuvan voiman vektorin summasta.

Samalla tavalla pylpyrään kohdistuva voima määräytyy. Eli jos vinssistä pylpyrään ja vaijerin päästä pylpyrään kulkevat suunnat on samaan suuntaan niin voima pylpyrässä on 2x alkuperäinen voima.

Nosturikuvassa, jos puomin kulma on 45 astetta ja kuorma sen 5t niin siihen puomiin kohdistuu noin 92390 newtonia 22,5 asteen kulmassa pystytasosta. Olettaen, että vaijeri kulkee puomin suuntaisesti vinssiltä puomin nokkaan.

Nyt on viime vektorilaskennasta jo hiukan aikaa niin joku vois laskea uudestaankin
__________________
Lukekaa ne ohjeet
K.T 10/06
Vastaa lainaten
  #88  
Vanha 08.03.2009, 13:43
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.789
Perusasetus

Kai se vaaka kumminkin kertoo sen KUORMAN PAINON, eikä nosturiin kohdistuvaa voimaa.
__________________
Lukekaa ne ohjeet
K.T 10/06
Vastaa lainaten
  #89  
Vanha 08.03.2009, 13:44
Autonosturimies Autonosturimies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 54
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MAKE- Näytä viesti
Kai se vaaka kumminkin kertoo sen KUORMAN PAINON, eikä nosturiin kohdistuvaa voimaa.

Mielenkiintosta...Nosturissa on vaaka joka kertoo puomiin kohdistuvan kuorman. 5T kuormalla vaaka näyttää 5T. otit sen läheltä tai kauempaa.Puomin kuormitus mitataan puominnosto sylintereista, toisin sanoen öljynpaineesta.Puominkulmasta riippuen osa puominpainosta lisääntyy painoksi nostettavan taakan päälle.Nostoarvojen puitteissa kun puomia nostetaan ja lasketaan niin vaaka ei missään vaiheessa näytä 10T kuormaa puomille..Vaijeri kulkee vinssiltä puominpäätä kohden puominsuuntaisesti josta kääntöpyörän avulla käännetään kulkemaan pystysuorassa taakkaakohden.Puominpäässä sijaitseva kääntöpyörä EI lisää vinssin vetotehoa. ainoa keino millä saadaan lisää nostotehoa on se ,että lisätään köysikertoimia koukun ja puominpään välillä.

Tässäpä sitä riittääkin miettimistä...

Viimeksi muokannut Autonosturimies : 08.03.2009 14:02
Vastaa lainaten
  #90  
Vanha 08.03.2009, 14:10
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.789
Perusasetus

Eihän tässä kukaan väitäkään, että vinssin vetovoima jotenkin muuttuisi vaan kysymys kuului "Minkälainen voima kohdistuu nosturin puomiin"

Koitahan nyt päättää puhutaanko voimista vai painoista. Ja vielä mihin kohtaan kohdistuvista voimista niin laskeskellaan sitten.
__________________
Lukekaa ne ohjeet
K.T 10/06
Vastaa lainaten
  #91  
Vanha 08.03.2009, 14:17
Autonosturimies Autonosturimies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 54
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MAKE- Näytä viesti
Eihän tässä kukaan väitäkään, että vinssin vetovoima jotenkin muuttuisi vaan kysymys kuului "Minkälainen voima kohdistuu nosturin puomiin"

Koitahan nyt päättää puhutaanko voimista vai painoista. Ja vielä mihin kohtaan kohdistuvista voimista niin laskeskellaan sitten.

Pitääkö rueta rautalangasta vääntämään? Jos ei ole painoa niin ei niitä voimiakaan tyhjästä ilmaannu. Minäpä koitan tässä kehitellä miten saisin sinulle kerrottua asian oikeen perusteellisesti. Tietäsin vain mikä tässä oikein menee yli ymmärryksen.

Viimeksi muokannut Autonosturimies : 08.03.2009 14:20
Vastaa lainaten
  #92  
Vanha 08.03.2009, 14:30
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

No niin eihän tässä nyt riitelemään rueta, selvitellään vain asiaa.Tuolla keinon kyllä saat 11000kg kuormituksen runkoon kun jätät vaijerin keulaan kiini, mutta jos puuhun vedät niin 5500kg.

Eli lähtö kohtana oli, että auto on kokonaan täysin jumissa. Ei liiku mihinkään, vaikka kuinka yrittää vinssata siellä edessä olevaa puuta kohti.

Mikäs ero näillä nyt sitten on?
__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
Vastaa lainaten
  #93  
Vanha 08.03.2009, 14:34
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Yölento Näytä viesti
No niin eihän tässä nyt riitelemään rueta, selvitellään vain asiaa.Tuolla keinon kyllä saat 11000kg kuormituksen runkoon kun jätät vaijerin keulaan kiini, mutta jos puuhun vedät niin 5500kg.

Eli lähtö kohtana oli, että auto on kokonaan täysin jumissa. Ei liiku mihinkään, vaikka kuinka yrittää vinssata siellä edessä olevaa puuta kohti.

Mikäs ero näillä nyt sitten on?

Niin justiinsa. Hommatkaahan vaakat väliin niin katsotaan mitä ne näyttää.

Kyllä olen tuon autonosturimiehen kanssa samoilla linjoilla asiassa.
Vastaa lainaten
  #94  
Vanha 08.03.2009, 14:48
Autonosturimies Autonosturimies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 54
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Niin justiinsa. Hommatkaahan vaakat väliin niin katsotaan mitä ne näyttää.

Kyllä olen tuon autonosturimiehen kanssa samoilla linjoilla asiassa.


Myönnän toki olevani väärässä mikäli aihetta moiseen ilmaantuu.

Työkseni kun päivästä toiseen näpertelen pylpyröiden ja köysien kanssa niin olen mieleipiteeni asian tiimoilta kertonut siltä pohjalta mikä minun mielestäni on järkeen käyvä selitys. Sitä paitsi , asiat tässä riitelee, ei ihmiset.

Viimeksi muokannut Autonosturimies : 08.03.2009 14:56
Vastaa lainaten
  #95  
Vanha 08.03.2009, 15:02
Samsonite:n Avatar
Samsonite Samsonite ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.06
Sijainti: torttunotko
Viestit: 2.758
Talking

Tarttee käyvvä hakemassa sipsiä ja kalijaa.
Vastaa lainaten
  #96  
Vanha 08.03.2009, 15:03
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.789
Perusasetus

Pylpyrän kohdalla on ihan sama voima riippumatta onko se vaijeri kiinni nokassa vai puussa. Ratkaisevaa on voiman suunta mutta sehän pysyy samana kun vaijeri kulkee samassa kulmassa koko ajan. Se ero on, että rungon etuosan kiinnikkeen sijasta voima kohdistuu akseleihin tai mistä se kottero nyt kiinni onkin.

Lasketaan yhteen:

Vinssi vetää pylpyrää 50 000N + puuhun kohdistuu 50 000N voima= Pylpyrässä vaikuttaa 100 000N voima. Auton jumikohtaan kohdistuu 50 000N.

Kuten tästä huomaa niin vinssin voima ei kasva eikä puuhun kohdistuva voima kasva mutta siihen pylpyrään kohdistuu kaksi samaan suuntaan vaikuttavaa 50 000 Newtonin voimaa.

Jos pannaan pylpyrä kiinni auton takana olevaan puuhun, vaijerin pää kiinni auton edessä olevaan puuhun niin mitäs sitten?

Vinssistä tulee pylpyrään 50 000N, edessä olevan puun ja pylpyrän välissä on 50 000N, pylpyrästä takana olevaan puuhun hohdistuu 100 000N. Eli autoon kohdistuu 50 000N taaksepäin suuntautuva voima.

Pannaan vielä tämä. Vaijerin koukku on kiinni autossa ja pylpyrä takana olevassa puussa.
Taas vinssistä 50 000N pylpyrään, koukusta 50 000N pylpyrään = 100 000N takana olevaan puuhun. Mutta nyt siitä koukusta tuleva voima ei vaikutakkaan puuhun vaan autoon niin silloin koko takapuuhun vaikuttava 100 000N vaikuttaa myös autoon. Edelleenkään vinssin vetovoima ei muutu mihinkään mutta autoon vaikuttaakin 100 000N taaksepäin vetävä voima.

Comprende?
__________________
Lukekaa ne ohjeet
K.T 10/06
Vastaa lainaten
  #97  
Vanha 08.03.2009, 16:04
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Viestit: 702
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Samsonite Näytä viesti
Tarttee käyvvä hakemassa sipsiä ja kalijaa.
Kannatetaan
Vastaa lainaten
  #98  
Vanha 08.03.2009, 16:48
Autonosturimies Autonosturimies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 54
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MAKE- Näytä viesti
Pylpyrän kohdalla on ihan sama voima riippumatta onko se vaijeri kiinni nokassa vai puussa. Ratkaisevaa on voiman suunta mutta sehän pysyy samana kun vaijeri kulkee samassa kulmassa koko ajan. Se ero on, että rungon etuosan kiinnikkeen sijasta voima kohdistuu akseleihin tai mistä se kottero nyt kiinni onkin.

Lasketaan yhteen:

Vinssi vetää pylpyrää 50 000N + puuhun kohdistuu 50 000N voima= Pylpyrässä vaikuttaa 100 000N voima. Auton jumikohtaan kohdistuu 50 000N.

Kuten tästä huomaa niin vinssin voima ei kasva eikä puuhun kohdistuva voima kasva mutta siihen pylpyrään kohdistuu kaksi samaan suuntaan vaikuttavaa 50 000 Newtonin voimaa.

Jos pannaan pylpyrä kiinni auton takana olevaan puuhun, vaijerin pää kiinni auton edessä olevaan puuhun niin mitäs sitten?

Vinssistä tulee pylpyrään 50 000N, edessä olevan puun ja pylpyrän välissä on 50 000N, pylpyrästä takana olevaan puuhun hohdistuu 100 000N. Eli autoon kohdistuu 50 000N taaksepäin suuntautuva voima.

Pannaan vielä tämä. Vaijerin koukku on kiinni autossa ja pylpyrä takana olevassa puussa.
Taas vinssistä 50 000N pylpyrään, koukusta 50 000N pylpyrään = 100 000N takana olevaan puuhun. Mutta nyt siitä koukusta tuleva voima ei vaikutakkaan puuhun vaan autoon niin silloin koko takapuuhun vaikuttava 100 000N vaikuttaa myös autoon. Edelleenkään vinssin vetovoima ei muutu mihinkään mutta autoon vaikuttaakin 100 000N taaksepäin vetävä voima.

Comprende?
Toisin sanoen meinaat ,että puomiin vaikuttaa 5t taakalla 10T kuorma? Mihin se voima katoaa kun sitä ei vaakassa sitä ei näy ? ja kun rakenteellinen lujuuskerroin on 1.1-1.2

Niin 5T kuormallahan puomissa ois järettömät ylikuormat.
Vastaa lainaten
  #99  
Vanha 08.03.2009, 17:25
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.789
Perusasetus

Siis sen vaakan tehtävä on kait punnita sitä kuormaa eikä mittailla erilaisia voimia tai suoraan sylinterin painetta. Eikö? Ei sitä pidä sekottaa voimiin.

Tuskin se vaaka pelkästään sylintereiden paineita mittaa. Ajatteleppa nyt. Jos sulla on pilkki ihan pystyssä niin paljonko se vaatii sylinteriin painetta verrattuna siihen, että kurkotat samaa kappaletta vaakatasosta.

Sitten jos sulla on pilkki pystyssä ja vedät vinssillä sitä 5t kuormaa ylöspäin. Paljonko vinssissä on vetoa? 5t. Paljonko siihen ylhäällä olevaan rissaan vaikuttaa? 10t. 5t kuorma + 5t veto puomin toiselta puolelta.

Mutta jos ajatellaan asiaa puomin tyven kannalta kun pilkki on kohti taivasta. Jos vinssi on kiinni puomissa niin tyveen kohdistuu 5t. Jos vinssi taas on muussa rakenteessa tai vaikka maassa kiinni niin tyveen voimaa tulee tuplat. Mutta rissassa on koko ajan se 10t.
__________________
Lukekaa ne ohjeet
K.T 10/06
Vastaa lainaten
  #100  
Vanha 08.03.2009, 17:58
Autonosturimies Autonosturimies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.01.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 54
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MAKE- Näytä viesti
Siis sen vaakan tehtävä on kait punnita sitä kuormaa eikä mittailla erilaisia voimia tai suoraan sylinterin painetta. Eikö? Ei sitä pidä sekottaa voimiin.

Tuskin se vaaka pelkästään sylintereiden paineita mittaa. Ajatteleppa nyt. Jos sulla on pilkki ihan pystyssä niin paljonko se vaatii sylinteriin painetta verrattuna siihen, että kurkotat samaa kappaletta vaakatasosta.

Sitten jos sulla on pilkki pystyssä ja vedät vinssillä sitä 5t kuormaa ylöspäin. Paljonko vinssissä on vetoa? 5t. Paljonko siihen ylhäällä olevaan rissaan vaikuttaa? 10t. 5t kuorma + 5t veto puomin toiselta puolelta.

Mutta jos ajatellaan asiaa puomin tyven kannalta kun pilkki on kohti taivasta. Jos vinssi on kiinni puomissa niin tyveen kohdistuu 5t. Jos vinssi taas on muussa rakenteessa tai vaikka maassa kiinni niin tyveen voimaa tulee tuplat. Mutta rissassa on koko ajan se 10t.
Kyllä se vaan mittaa sylinterien painetta. ja puomiin kohdistuva voima näkyisi vaakassa. Sitä vartenhan se koneessa on.. kun 5t roikotat niin vinssin veto on 5t ja puominpäässä edelleenkin sama 5t.

sama 5t molemminpuolin puomia.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Vinssaus ankkuri! Gravedigger Chit-Chat 4 16.08.2008 19:06
Poitsun eka vinssaus Karhu67 Chit-Chat 4 06.06.2006 07:57
Ajovalo/jarruvalo yhdellä polttimolla? mikjus Tekniikka & Jutustelu 5 05.06.2006 20:19
Kiinalainen vinssaus JanneBlomgren Chit-Chat 17 07.11.2005 18:43
Viikon listaykkönen - yhdellä napinpainalluksella! Lars Niilo Paasivirta - Correct Opinions 0 18.12.2001 17:26


Sivu luotu: 20:36 (GMT +2).