![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() onkos muuten kukaan tullu miettineeksi minkälaiset voimat kohdistuu tuohon taka puskuriin/runkoon kun käysillä vinssaa eteen päin eikä auto suostu liikkumaan. minun matikalla 5500kg vetävä vinssi saa aikaan 11000kg kuorman tuohon rungon taka päähän/puskuriin. liekkö ihan terveellistä?
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Mutta kyllähän rauta kestää! Samanhan se joutuu vedettävän ajoneuvon vetopistekkin kestämään.
__________________
A-P *Muovi on saatanasta* KAIKKI ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Vihavainen onkin jonkin sortin meedio kun on noi kuvat repässy melkein mun päästä.Tosin itte laittasin sen vinssin ja koko tuon rullakita pylpyrä hässäkän mahdollisimman lähelle jompaa kumpaa runkoaisaa juurikin noiden "11000kg" voimien takia.
Niin ja käsittelyn helpottamiseksi se pylpyrä rullakidan ulkopuolelle. Ja toki ne ohjurirullat ovat parempia kuin jäätyvä putki. Mutta ainakin eräissä MB merkkisissä autoissa mahan alle joutuu laittamaan reilun 10 rullaa jotta sen vaijerin saisi kulkemaan järkevästi(Niin suorin reittihän olisi reippaasti akseleidenali, mutta kuka ääliö sen sinne laittaa saa varmasti kaveri piiristään oravaryhmä kiertopalkinnon[=vuoden huonoin vitsi]) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
teräs kestää pitkittäis suunnassa paremmin vetävää voimaa kuin työntävää voimaa. hyvänä esimerkkinä hieman vääntynyt raidetanko ja simpukalta tuleva tanko mm. toyotan ohjauksessa. miten lie onko tälläisellä vinssi systeemillä varustetuissa autoissa ollut ongelmia rungon vääntymisen kanssa? ainakaan kovin mätään runkoon en tuollaista lähtisi virittelemään
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Pylpyrätappi on tarkoituksenmukaisesti suunniteltu rullakidan taakse. Muutenhan tuon tapin paikka olisi vaakarullien ylä- ja alapuolella jolloin vinssatessa se saattaisi hankautua siihen. Sekä näin ollen suunnittelin sitä vahvemmaksi. Mittoja ei tuossa ollut mutta puskuriprofiili oli kutakuinkin 100 x 200 ja pylpyrätappi halk. noin. 45-50mm en nyt muista millaiseksi sen piirsin...Ihan omasta pylpyrästä otin noita mittoja ja sen mukaan.
Rullakidanhan joutuisi tekemään mutta se nyt ei ole ongelma. Rullakidan rautojen ylä ja alapuolelle olen vielä piirtänyt 10mm vahvikelevyt. Eli siihen kohtaan johon pylpyrätappi tulee. Laitan kai 13000...eteen ja tuon 12000 taakse tuolla systeemillä ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja etu päähän tuo 11000 kg. Taakse vinssatessahan se voima kaksinkertaistuu, kun tulee puussa kiinni olevan pylpyrän kautta. Piirros kuva ajatuksista http://kuvablogi.com/nayta/1770312/ --- EDIT Vai mitenkäs se nyt menikään???? En ole nyt ihan varma... Eteenpäin vinssatessa: Jos auto on KOKONAAN JUMISSA, niin taitaa se silloin kohdistua taakse se 11000 kg... Taakse päin vinssatessa: Eteenkin kohdistuu se 11000 kg? Vai pelkästään se 5500 kg, koska tuolla puun luona on se 11000 kg?? Joo, meen jo itekin ihan sekaisin, ei pitäis liikaa miettiä.....
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 Viimeksi muokannut Jeep-Ukko : 07.03.2009 10:20 |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Onhan se pylpyrä siellä takana eteenpäin vedettäessäkin ja nimenomaan rungossa.
Vetovoima puussa 5500kg ja pylpyrässä 11000. Taaksepäin vedettäessä pylpyrällä on tuossa esimerkissä se 11000 kg joka autossa jakautuu kahteen kohtaan á 5500 kg. Näin äkkiä maalaisjärjellä mukamas ajateltuna. ![]() |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Kyllä , pitää paikkansa.eteenpäin vinssatessa voima kertautuu vasta kun pylpyrä tulee mukaan ja vaijerinpää autoon kiini. |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja korjata, eli jotensakin näin. Eteenpäin. Vinssin petiin kohdistuu 5500 kg Puuhun 5500 kg. Jolloin taka puskuriin (siellä minun kuvassa piste A) kohdistuu 11000 kg. Taakse päin. Vinssin petiin 5500 kg. Etu rungon (piste B) 5500 kg. Puuhun 11000 kg. Kun ei ole insinöörin taidoilla pilattu... ![]() Tuossa vielä kuvatus http://kuvablogi.com/nayta/1770351/
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 Viimeksi muokannut Jeep-Ukko : 07.03.2009 11:02 Perustelu: Lisäsin kuvan |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#11
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä siihen pisteeseen a kohdistuu meikäläisenkin älyämisyrityksellä 11000kg eteenpäin vetävä voima, eihän se pylpyrä siinä tiedä onko se kiinnii autossa vai puussa auton takana.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
ahas, no tuota. Vinssi vetää 5500kg, mistäs sinä sen toisen 5500kg loihdit? |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Kylläpäs minä sainkin ajatuksillani ison "riidan" aikaiseksi
![]() Alkujaanhan Revu sanoi näin: Lainaus:
----------- Eli periaatteessa asia voidaan ajatella näin: Unohdetaan puut kokonaan, ja laitetaan vaijeri menemään sieltä taka pylpyrän kautta eteen kiinni. Vinssi petiin kohdistuu 5500 kg. Vaijerin etu kiinnitys kohtaan 5500 kg. Taakse pylpyrän kiinnitykseen/runkoon 11000 kg. Koska vinssi vetää 5500 kg, niin se kohdistuu vinssin petiin. Ja suoraan vaijerin toiseen päähän auton keulaan menee sama 5500 kg. Takana oleva pylpyrä kaksinkertaistaa vetovoiman, jolloin pylpyrän kiinikkeseen kohdistuu 11000 kg. Ja kiva piirtää kuvia, vaikkei niistä mitään selviä: http://kuvablogi.com/nayta/1771987/ --- Ja jos joku haluaa leikkiä Myytinmurtajia, niin hommaa muutaman "kala puntarin" ja laittaa vinssin johonkin järeään palkkiin kiinni. Palkin toisen päähän lenkki, johon saa tälläisen "kala puntarin" kiinni ja siihen puntariin se väli pylpyrä. Vastaavasti vaijerin koukkuun puntari kiinni ja puntari köytetään vinssin luo. Rupeaa vinssaan ja katsoo mitä puntarit näyttää ![]() ![]() ![]()
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
#14
|
|||
|
|||
![]() ![]() No niin eihän tässä nyt riitelemään rueta, selvitellään vain asiaa.Tuolla keinon kyllä saat 11000kg kuormituksen runkoon kun jätät vaijerin keulaan kiini, mutta jos puuhun vedät niin 5500kg. Laitoin kuvakkeen (toivottavasti saa selvää) Eli, sama asia kuin edellä on ,mutta hieman erilailla selvitetty. Siis 5T roikkuu vaijerissa , vaijeri kulkee puominkautta vinssille.Ilmeisestikkin joku on sitä mieltä ,että puomiin kohdistuu 10T kuorma.? Asia voidaan toisellakin tapaa ilmaista.laitetaan painoksi vaikka 10t ja vedetään vinssillä se 5000kg minkä nyt vinssi vetää.paino ei nouse maasta kun vinnsin veto on vain puolet taakan painosta.Paljonko on puomiin kohdistuva voima? Viimeksi muokannut Autonosturimies : 08.03.2009 12:44 |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Siihen nosturin varteen kohdistuu voima, jonka suuruus ja suunta määräytyy vinssin vetovoiman vektorin ja kuormaan kohdistuvan voiman vektorin summasta.
Samalla tavalla pylpyrään kohdistuva voima määräytyy. Eli jos vinssistä pylpyrään ja vaijerin päästä pylpyrään kulkevat suunnat on samaan suuntaan niin voima pylpyrässä on 2x alkuperäinen voima. Nosturikuvassa, jos puomin kulma on 45 astetta ja kuorma sen 5t niin siihen puomiin kohdistuu noin 92390 newtonia 22,5 asteen kulmassa pystytasosta. Olettaen, että vaijeri kulkee puomin suuntaisesti vinssiltä puomin nokkaan. Nyt on viime vektorilaskennasta jo hiukan aikaa niin joku vois laskea uudestaankin ![]()
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Kai se vaaka kumminkin kertoo sen KUORMAN PAINON, eikä nosturiin kohdistuvaa voimaa.
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
#17
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mielenkiintosta...Nosturissa on vaaka joka kertoo puomiin kohdistuvan kuorman. 5T kuormalla vaaka näyttää 5T. otit sen läheltä tai kauempaa.Puomin kuormitus mitataan puominnosto sylintereista, toisin sanoen öljynpaineesta.Puominkulmasta riippuen osa puominpainosta lisääntyy painoksi nostettavan taakan päälle.Nostoarvojen puitteissa kun puomia nostetaan ja lasketaan niin vaaka ei missään vaiheessa näytä 10T kuormaa puomille..Vaijeri kulkee vinssiltä puominpäätä kohden puominsuuntaisesti josta kääntöpyörän avulla käännetään kulkemaan pystysuorassa taakkaakohden.Puominpäässä sijaitseva kääntöpyörä EI lisää vinssin vetotehoa. ainoa keino millä saadaan lisää nostotehoa on se ,että lisätään köysikertoimia koukun ja puominpään välillä. Tässäpä sitä riittääkin miettimistä... Viimeksi muokannut Autonosturimies : 08.03.2009 14:02 |
#18
|
||||
|
||||
![]()
Eihän tässä kukaan väitäkään, että vinssin vetovoima jotenkin muuttuisi vaan kysymys kuului "Minkälainen voima kohdistuu nosturin puomiin"
Koitahan nyt päättää puhutaanko voimista vai painoista. Ja vielä mihin kohtaan kohdistuvista voimista niin laskeskellaan sitten.
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Vinssaus ankkuri! | Gravedigger | Chit-Chat | 4 | 16.08.2008 19:06 |
Poitsun eka vinssaus | Karhu67 | Chit-Chat | 4 | 06.06.2006 07:57 |
Ajovalo/jarruvalo yhdellä polttimolla? | mikjus | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 05.06.2006 20:19 |
Kiinalainen vinssaus | JanneBlomgren | Chit-Chat | 17 | 07.11.2005 18:43 |
Viikon listaykkönen - yhdellä napinpainalluksella! | Lars | Niilo Paasivirta - Correct Opinions | 0 | 18.12.2001 17:26 |