![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Pylpyrän kohdalla on ihan sama voima riippumatta onko se vaijeri kiinni nokassa vai puussa. Ratkaisevaa on voiman suunta mutta sehän pysyy samana kun vaijeri kulkee samassa kulmassa koko ajan. Se ero on, että rungon etuosan kiinnikkeen sijasta voima kohdistuu akseleihin tai mistä se kottero nyt kiinni onkin. Lasketaan yhteen: Vinssi vetää pylpyrää 50 000N + puuhun kohdistuu 50 000N voima= Pylpyrässä vaikuttaa 100 000N voima. Auton jumikohtaan kohdistuu 50 000N. Kuten tästä huomaa niin vinssin voima ei kasva eikä puuhun kohdistuva voima kasva mutta siihen pylpyrään kohdistuu kaksi samaan suuntaan vaikuttavaa 50 000 Newtonin voimaa. Jos pannaan pylpyrä kiinni auton takana olevaan puuhun, vaijerin pää kiinni auton edessä olevaan puuhun niin mitäs sitten? Vinssistä tulee pylpyrään 50 000N, edessä olevan puun ja pylpyrän välissä on 50 000N, pylpyrästä takana olevaan puuhun hohdistuu 100 000N. Eli autoon kohdistuu 50 000N taaksepäin suuntautuva voima. Pannaan vielä tämä. Vaijerin koukku on kiinni autossa ja pylpyrä takana olevassa puussa. Taas vinssistä 50 000N pylpyrään, koukusta 50 000N pylpyrään = 100 000N takana olevaan puuhun. Mutta nyt siitä koukusta tuleva voima ei vaikutakkaan puuhun vaan autoon niin silloin koko takapuuhun vaikuttava 100 000N vaikuttaa myös autoon. Edelleenkään vinssin vetovoima ei muutu mihinkään mutta autoon vaikuttaakin 100 000N taaksepäin vetävä voima. Comprende?
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Niin 5T kuormallahan puomissa ois järettömät ylikuormat. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Siis sen vaakan tehtävä on kait punnita sitä kuormaa eikä mittailla erilaisia voimia tai suoraan sylinterin painetta. Eikö? Ei sitä pidä sekottaa voimiin.
Tuskin se vaaka pelkästään sylintereiden paineita mittaa. Ajatteleppa nyt. Jos sulla on pilkki ihan pystyssä niin paljonko se vaatii sylinteriin painetta verrattuna siihen, että kurkotat samaa kappaletta vaakatasosta. Sitten jos sulla on pilkki pystyssä ja vedät vinssillä sitä 5t kuormaa ylöspäin. Paljonko vinssissä on vetoa? 5t. Paljonko siihen ylhäällä olevaan rissaan vaikuttaa? 10t. 5t kuorma + 5t veto puomin toiselta puolelta. Mutta jos ajatellaan asiaa puomin tyven kannalta kun pilkki on kohti taivasta. Jos vinssi on kiinni puomissa niin tyveen kohdistuu 5t. Jos vinssi taas on muussa rakenteessa tai vaikka maassa kiinni niin tyveen voimaa tulee tuplat. Mutta rissassa on koko ajan se 10t.
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
sama 5t molemminpuolin puomia. |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Ja NOSTURI MIES kysyy miksi vaaka näyttää silti vain 5t?
No, koska vinssin vetämä 5t menee puomin suuntaisesti puomin tappeihin ja näin ollen nosturin alavaunuun. Vaijerin jatkeena oleva 5t paino vetää puomia alaspäin sylintereitä vasten, jolloin vaaka tunnistaa vain tämän taakan. Todellisuudessa nosturiin kohdistuu tuo 10t, vaikka vaaka tunnistaa nostettavan taakan 5t.
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Nyt pitää nostaa hattua...Make teki kyllä niin tyhjentävän selvityksen että en lähdekkään huomenna mökille rakentamaan demonstraatiovälineitä ja virittelemään niitä kalavaakoja.
Kiitos!
|
|
#8
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
|
|
#9
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Ai miten niin tappeihin menee? Ei vaijerilla puomia taakkepäin vedetä. Ohan rissa akselinympärillä joka pyörii vaijerin mukana.Miten sillä saat vetoa taaksepäin? Kysyn vaan? |
|
#10
|
|||
|
|||
Voimia kestämiseenLainaus:
-Voima ja paino on 2 eri asiaa, Paino=kg tulee taakasta ja Voimat=paino*vakiokiihtyvyys=Newton, niiden suunnan ja kulmien mukaan vaikuttaa eri kohtiin eri suuruisilla voimilla. Tuliko ymmärrettävästi... ![]() T:kinneus nyybi |
|
#11
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Nostoapuvälineissä on varmuuskertoimet 4 ja 7 välillä. nostureissa 1.2 suunnilleen. |
|
#12
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Lukemista: Lainaus:
__________________
Lukekaa ne ohjeet K.T 10/06 |
|
#13
|
|||
|
|||
|
[QUOTE=-MAKE-;540632]. Ylikuorman estävä laite säädetään jotakuinkin noihin arvoihin. Varmuuskerroin on sitten jotain muuta. Vai väitätkö, että määräaikaistarkastuksessa koekuormitetaan nosturit lähes hajoamispisteeseen.
En väitä , määräaikaistarkastuksessa todetaan kuormanvalvontalaitteen näyttämä siis, taakanpaino,kuormitusaste,säde. sekä se hetki jolloin kuormanvalvontalaite katkaisee kuormituksen kasvamisen. eli kuormitus kun on 75% niin laulu seis.Joissakin maissa vastaavaluku on 85%. 25% ylikuormalla testaavat tehtailla koneen lähtiessä maalimalle. Jos kerroin ois 3 sehän tarkottas sitä 50tonnin nosturi pitäs kestää vielä 150t..Eikö totta...Ei mun mielestä noin paljoo ilmaa välissä ole. Viimeksi muokannut Autonosturimies : 08.03.2009 21:09 |
|
#14
|
|||
|
|||
|
Kyllä nyt taitaa -MAKE- olla oikeassa ihan jo perus fysiikanlakien mukaan, johan nuo perus asiat opetetaan yläasteen fysiikassa, ilman tosin noita vektorilaskuja. Niitäkin tullut jotain laskettua AMK:ssa ja näin hatarien muistikuvien perusteella asia menisi juuri kuten -MAKE- asian esitti.
|
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Vinssaus ankkuri! | Gravedigger | Chit-Chat | 4 | 16.08.2008 19:06 |
| Poitsun eka vinssaus | Karhu67 | Chit-Chat | 4 | 06.06.2006 07:57 |
| Ajovalo/jarruvalo yhdellä polttimolla? | mikjus | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 05.06.2006 20:19 |
| Kiinalainen vinssaus | JanneBlomgren | Chit-Chat | 17 | 07.11.2005 18:43 |
| Viikon listaykkönen - yhdellä napinpainalluksella! | Lars | Niilo Paasivirta - Correct Opinions | 0 | 18.12.2001 17:26 |