Tervehdys!
Riippuen nyt vuosimallista ja .02 / .04 -mallista, on kaikenlaista variaatiota.
Kone on sama kuin 780 Fiat traktorissa, paitsi nokka on erilainen ja syöttöpumppu. Männänhalkaisija on 100 mm, vanhoissa ei ole öljyruiskuja männänhelmoille. Kone pitkälti sama kuin 3,7 litrainenkin, jossa männät 103 mm. On melko pitkäiskuinen Fiatiksi ja omaa hyvän väännön autokäyttöön. Kulutus on maasturissa pieni (8-10 l/100 km), mutta kierrokset loppuu kesken. Ei muuten tykkää huudattamisesta ainakaan kuormittamattomana. Koneessa on melko raskaat pyörivät osat, joten ne tulee pian kurkkimaan kaasuttelijaa...
Osat on halpoja (ikh.fi), kytkin on heikko lenkki, ainakin sen saa luistamaan melko helposti kun vähän ruuvaa, ahtaa ja revittelee. Perusluja patarautakone, joka on vähän liian painava offiautoihin ja nykyään kun on saatavana paljon parempiakin koneita. Mutta tämä on klassikko, vääntökone ja suoraruisku, jakopää rattailla ym..
Joissakin vanhimmissa on alipainetoiminen rivipumppu, joka on persuksista. Sitten on CAV ja Bosch -jakajia. Turbona 3,5 litraista ei ole ikinä ollut, niin kuin ei muitakaan Fiatin traktoreita liiemmin ilman jälkiahtamista. Tosin tuohon menee heittämällä Ivecon 3,7l kuorma-auton ahtimet ja imu- ja pakosarjat ym. Kaikkihan noi on lähtöisin samalta linjalta, eikä kyseessä ole sen enempää traktorin, kuin kuorma-autonkaan kone vaan puhdas teollisuusmoottori.
TT
|