Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Fiat 3.5l diesel? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=54657)

Yölento 04.01.2009 20:00

Fiat 3.5l diesel?
 
Kysympä onko palstalaisilla kyseistä moottoria missään kapineessa?
Itsellä dieselöidyssä jenkissä ja tarvitsisi jotain tietoa mistä moiseen voisi kysellä osia yms.
Toki kaikki muutkin kommentit ja kokemukset ko. laitteesta on tervetulleita.

Rompe1 04.01.2009 20:11

Kaverilla on Fiat NC asuntoautona, ja siin on kans toi 3,5 dieselpata, oiskoos vuosimalli ollu -75...? Muistaakseni. Voimaa on ihan kivasti... Ja jos värkkää turbon, niin miä mahtavampi.

PatrolGR 04.01.2009 20:15

Vähän sivu aiheen, mutta onkohan nää samoja motteja joita esim 680 fiiatin traktorissa on, eli iveco ? Vai ihan Fiat autojen omia pannuja ?

Rompe1 04.01.2009 20:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PatrolGR (Viesti 521195)
Vähän sivu aiheen, mutta onkohan nää samoja motteja joita esim 680 fiiatin traktorissa on ? Jos samoja motteja niin osiahan saa ainakin IKH, LH-osa, muut agritekin traktoriliikkeet

Duoda duoda, villi veikkaus (muistan kuulleeni):rolleyes: et on sama pata, jotain pienii virityseroja saattaa olla...:eek:

timppat 04.01.2009 20:45

mulla oli joskus 17vuotta sitten traildusterissa semmonen kone. hyvä lähteen käyntiin, 9litraa matkassa, huiput 130km/h. Ajelin sillä joskus safareitakin . muistin mukaan hyvä moottori (tosin aika tuppaa vähän kullittaan muistoja)

Yölento 04.01.2009 20:59

Syöttöpumppu on varmaankin erilainen kuin traktorissa... Fiatiksi minusta yllättävästi alavääntöä.Matka-ajossa kuljetti tuota GMC:n koppaa 8l/100km 33"AT:t alla,trailerin kans meni jotain 12-13. Pitääkin kysellä noita maatalouskoneen osia jos vaikka kytkinlevy tai asetelma kävis...

Tarzan 04.01.2009 21:10

Koneen merkkihän on nc-50.
Ollaan laitettu se toyota Dynaan ja kyllä se mutterin viskaaja hyvin toimii, mutta kierrokset ei oikein piisaa. Dyna kulkee nyt talla pohjassa 95 km/h, kun en ole löytäny harvempia välityksiä kohtuu hintaan.
Erittäin taloudellinen kone.

Rompe1 04.01.2009 21:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PatrolGR (Viesti 521195)
Vähän sivu aiheen, mutta onkohan nää samoja motteja joita esim 680 fiiatin traktorissa on, eli iveco ? Vai ihan Fiat autojen omia pannuja ?

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tarzan (Viesti 521241)
Koneen merkkihän on nc-50.
Ollaan laitettu se toyota Dynaan ja kyllä se mutterin viskaaja hyvin toimii, mutta kierrokset ei oikein piisaa. Dyna kulkee nyt talla pohjassa 95 km/h, kun en ole löytäny harvempia välityksiä kohtuu hintaan.
Erittäin taloudellinen kone.

Joo, siin kaverin autossa motti on myös NC-50... sama peli...:)

ZeiZei 04.01.2009 22:37

Kone on tyypiltään 8040.02 ja joitain osia saa mm. tuolta 8045.02 tyypillä(traktori):
http://83.143.217.232/~ikh/ikh2007/l...7845155-C1.pdf
Nokka-akseli ainakin erilainen.
Kuorkkeihin voi vielä saada osia Delta-autosta

solihull 04.01.2009 23:43

Tervehdys!
Riippuen nyt vuosimallista ja .02 / .04 -mallista, on kaikenlaista variaatiota.
Kone on sama kuin 780 Fiat traktorissa, paitsi nokka on erilainen ja syöttöpumppu. Männänhalkaisija on 100 mm, vanhoissa ei ole öljyruiskuja männänhelmoille. Kone pitkälti sama kuin 3,7 litrainenkin, jossa männät 103 mm. On melko pitkäiskuinen Fiatiksi ja omaa hyvän väännön autokäyttöön. Kulutus on maasturissa pieni (8-10 l/100 km), mutta kierrokset loppuu kesken. Ei muuten tykkää huudattamisesta ainakaan kuormittamattomana. Koneessa on melko raskaat pyörivät osat, joten ne tulee pian kurkkimaan kaasuttelijaa...

Osat on halpoja (ikh.fi), kytkin on heikko lenkki, ainakin sen saa luistamaan melko helposti kun vähän ruuvaa, ahtaa ja revittelee. Perusluja patarautakone, joka on vähän liian painava offiautoihin ja nykyään kun on saatavana paljon parempiakin koneita. Mutta tämä on klassikko, vääntökone ja suoraruisku, jakopää rattailla ym..

Joissakin vanhimmissa on alipainetoiminen rivipumppu, joka on persuksista. Sitten on CAV ja Bosch -jakajia. Turbona 3,5 litraista ei ole ikinä ollut, niin kuin ei muitakaan Fiatin traktoreita liiemmin ilman jälkiahtamista. Tosin tuohon menee heittämällä Ivecon 3,7l kuorma-auton ahtimet ja imu- ja pakosarjat ym. Kaikkihan noi on lähtöisin samalta linjalta, eikä kyseessä ole sen enempää traktorin, kuin kuorma-autonkaan kone vaan puhdas teollisuusmoottori.

TT

Yölento 05.01.2009 00:08

Täytyy vain jälleen kiittää...näkyy olevan tietoa kun vain osaa oikeasta paikasta kysyä.:cool: Tuo pumppu on vähän vielä hämärän peitossa miten se toimii (tai pitäs toimia) kun imusarjassa on ilmaläppä ja pumpun kylkeen menee siitä tanko. Onko se tanko pakkosyötön vai mille?

solihull 05.01.2009 01:29

No se on just se alipainesäätimellä oleva kivikautinen "bosch" -kopio lisenssillä ála Fiat. Kaasuvaijeri menee suoraan siihen läppään ja kun painat kaasua, läppä aukee ja kone kehrää kovempaa. Tanko sitten puolestaan siis säätää ennakkoa pumpulle samalla tapaa kuin keskipakoissäädin. Se mysteeri ei toimi ahdettuna sitten mitenkään. Kun vaihtaa siihen jakajan, niin tulee pirun paljon rivakampi peli ja kierrosherkempi. Käyntiinlähtökin paraneen paljon kylmästä. Tommonen rivipumppu + muuta osahässäkää löytyy jos on tarvesta.

Koneessa on 780 Fiatissa ollessaan 78 hv ja "NC-50" -koneena kuormurissa 85 hv.


TT

Traveler 05.01.2009 10:51

Noita nelipyttyisiä koneita on kolmea eri kokoa... muistaakseni 3.2 litranen malli oli kai A804 ja 3.5 litranen A8040.02 ja 3.7 oli kai 06 loppuinen.Löytyy kirjoja jos joku tarvitsee...

640 Fiatissa oli 3.5 ja 780 oli 3.7? Pumppuina Bosch rivi ja jakapumppu sekä CAV jakajapumppu.

Alkuperäisen rivipumpun saa toimimaan ahdetussa.

PatrolGR 05.01.2009 11:00

kuinkas paljon nämä sitten kiertää auto käytössä ? Traktoreissa meilläkin aina kiertäneet max 3000 ja enempää ei kyllä uskalla kierrättää

ZeiZei 05.01.2009 11:21

78/2440 traktorissa (780 3,7) ja 85hv/3200rpm kuorkissa (50F8 3,7)
Tuossa maximitehot ja vastaavat kierrokset tehtaan mukaan.
Paljonko kiertää sen yli, sitä en tiedä.

Jeep-Rice 05.01.2009 18:57

Ittellä kans sen verran kokemusta et mun nykysessäkin jeepissä(79 cherokee) oli tommonen fiatin nelonen vieläpä sillä alipaine pumppu hässäkällä. Mitään muuta en pysty moottorissa kehumaan kun tota että oli hyvä käynnistymään ja todella pieniruokainen.

Jos liekkikäynnistin olisi toiminut ni ei ois tullu kyllä semmosta pakkasta et toi ei ois lähteny. 20asteen pakkasella viel lähti käyntiin ilman lämmitystä ja liekki hehkua. Ja pamautimpa ton joskus alkuaikoina ilman lohkolämppäriä liekkivehkeiden vielä toimiessa käyntiin 28 asteesta. Sillon kalis kyllä aika rumasti mut eipä se menoa haitannut. jos lämmittimen molemmat vastukset(toinen kannessa ja toinen lohkossa) sekä tuo liekki käynnistin on ehjat ni lähtee varmasti vielä kovemmallakin pakkasella.
Kulutus oli noin 9L/100km kesällä takavedolla eikä se varmaan talvella nelivedollakaan niin kauheesti noussut mut tyhjäkäntien kanssa oli kuitenkin selkeesti enempi.
Tehoa/vääntöa oli mielestäni aivan liian vähän jeeppiin. Liikkeelle lähtö oli tuskallista ja mäkiin sai painaa kaasua tosissaan. Osasyynä oli tosin jeepin harvat välitykset eli jossain tihempi portaisessa autossa saattaa tuntu riskimmältä.
Kestävyydestä ei tarkempaa tietoa mutta yhdestä moottorista katkesi kampiakseli ja sen tilalle vaihdettiin toinen samallainen kone jolla tuli ajeltua ehkä joku 30tkm ja nostettiin sit se kone tosn kutosen tieltä syrjään. Itellä oli aikeissa kans turbottaa tuo kone jolloin se olisi ollut varmasti paljon mukavampi ajella.

Missä autossa kysyjällä on tuo kone? Voimansiirto?

Traveler 05.01.2009 19:08

Yhdellä vastaajalla on Cadillacissa, TH400. Vähän kesken... mutta jos automaatti ei oikein toimi niin löytyy Fiatin oma 5-vaihteinen. Automaatti sopii kyllä paremmin Cadillacin tyyliin, hih hih.

solihull 05.01.2009 19:11

Traktorissa tuo 3000 rpm on Fiatille tarpeeksi. Eri asia on, jos kone olisi kiinni kumityynyillä niin kuin autoissa, mutta rauta-rauta-kiinnitys raktorissa on aika härskiä värinää kovilla kierroksilla.

Omani ostin joskus käyntikunnottomana, oli venttiilinnostajankuppi murtunut ja tullut kyljestä ulos, siitä alkoikin pitkä tarina. Homma on tosin ollut levossa pian pari vuotta...

http://forums.offipalsta.com/showthr...light=solihull

TT

nixu 05.01.2009 19:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Traveler (Viesti 521367)
Alkuperäisen rivipumpun saa toimimaan ahdetussa.

Saisiko tähän vähän lisävalaistusta, vai onko liikesalaisuus?

Arska-tehtaalta 05.01.2009 19:31

Miulla on rangessa ja se on ihan /c:stä.
Ei lähe käyntiin ja savuttaa witusti kylmässä = väljä paska.
Witun kova ääninen romisko (mitattu yli 100 db sisämelua) ja painaa kuin synti.

ikh myy osia, mut ne ei välttämättä käy ;)

Osta pois :rolleyes:

Traveler 05.01.2009 19:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nixu (Viesti 521498)
Saisiko tähän vähän lisävalaistusta, vai onko liikesalaisuus?

Parkanossa oli yksi Range Fiatilla ja ZF automaatilla. Oli ottanut hukkaportista T-kappaleella paineen tuolle pumpunalipainesäätimelle. Sanoi että auto toimi hyvin.

Tälläsen oon nähnyt, toi säätimentanko irroitettu ja jossain vaiheessa kykeytyy pakkosyöttö päälle, vähän epätarkkaa mutta sai sillä gt-corollan turbolta niskat nurin.

Yölento 05.01.2009 21:26

Jeep-Ricelle: auto on GMC Jimmy -80 ja takaveto. Voimalinjassa on samaisesta Fiatista 5-vaihteinen manuaali pienellä ykkösellä. Perä on GM 12 bolt.Kardaani noihin soviteltu. Että sellanen paketti.
Muilla oon nähnyt tuota myllyä mm. Toyotassa,Land Cruiser ?? ja Rangessa.

solihull 05.01.2009 22:55

No ainakin IKH:n kansipahvi, laakeriliuskat, öljypumppu, tiivistesarja ym. sopii takuuvarmasti. Tietenkään jakopäänkopan tiiviste ei sovi, kun traktorissa on erilainen jakopään koppa.

olen kanssa kuullut, että jotkut käynnistyy hyvin, jotkut pitää olla roikassa jo +5 asteessa. Eikä ole väljyydestä kiinni. Liekö eroja pumpuissa/suuttimissa.

Mites toi"Parkanon" ZF-automaagi-NC50 on saatu pelittämään Fiatin kierrosten kanssa???

TT

Yölento 05.01.2009 23:02

No mulla ei se käyntiinlähtö ole kovin kaksisen hyvä tuossa...ei kestä paljo olla miinuksella kun roikkaa tarvii.Ja ison hyvän akun.

Traveler 06.01.2009 00:59

Kerran puhuin puhelimessa tuon Parkanon Rangen omistajan kanssa, valitti muistaakseni sitä että lukkoturbiinin lukittuminen ei osu oikein kohdalleen, laatikossa oli muistaakseni 110 välitykset, eli kulkua löytyi.
Ehkä noi väärät osat tulee sen takia kun oletetaan että on vain se nc-50 moottori, vaikka on 3.11, 3.5 ja 3.7?


Sivu luotu: 20:59 (GMT +2).