Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.12.2008, 17:47
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Voi siinä sulake olla jossakin muodossa. Yhdessä omista värkeistä on tällainen ratkaisu:



Siinä laturin tuotto tulee akulle 80A sulakkeen "MAIN" kautta, mutta sama sulake on käytössä mm. myös startin ohjauksessa (solenoidin virta). Säädin on laturin hiilisillan yhteydessä, siis sellainen "sisään rakennettu" ratkaisu. Säätimelle tulee oma johto akulta, eli se haistelee akun jännitettä navalta asti, eikä B/W (sinun kuvassa B+) -johdon jännitehäviö pääse vaikuttamaan akun navassa näkyvään jännitetasoon.

__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.12.2008, 19:09
Hemi:n Avatar
Hemi Hemi ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 06.03.05
Sijainti: Kerimäki, Finland.
Viestit: 609
Perusasetus

No niin,Nyt on testattu uudella,Toyota-Original-säätimellä.Lataa enemmän,kuin ennen(13.8V) tyhjäkäynnillä,MUTTA,Heti,kun laitan valot,ja puhaltimen päälle,niin laskee lataukset siihen samaan(12.3V),jossa olivatten vanhallakin säätimellä.Hukkaakohan nuo normi-ajovalot/puhallin tuon virran johonkin,vai onkohan tuo laturi gaput.?..Laturilta suoraan mitattuna ihan yhtä huonot lukemat...TTU...KELE,JOS EI KOHTA käy harmittamaan.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.12.2008, 20:39
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Aika monessa autossa on tuon laturin - akun välisestä johtimesta jo tehtaalla haaroitettu puristusliittimillä suoraan sulakekotelolle / virtalukolle / ... . Vaikka kaaviot näyttäisivät, että esim. virtalukolle tai sulakekotelolle lähtee syöttävä johdin suoraan akun + -kengästä, niin se onkin todellisuudessa koplattu tuon em. laturin - akun välisestä paksusta johtimesta jossain siellä paksun johtonipun sisällä. Liitoksen päälle vain pyöräytetään pari kierrosta erkkaa ja kaikki samaan suuntaan kulkevat piuhat niputetaan yhden paksun suojaletkun / teippauksen sisään.

Nämä "Rosvoliitokset" aikaa myöten hapettuvat ja lakkaavat johtamasta sähköä.

Jos menee tekemään niin, että uusii kokonaan tuon laturin - akun välisen paksun piuhan ja katkaisee molemmista päistä sen vanhan piuhan poikki, niin silloin sen alkuperäisen rosvoliitoksen takaiset kulutuspisteet joko lakkaavat toimimasta kokonaan, tai ne saavat sähkönsä jotain kiertotietä pitkin. Kenties vielä paljon ohuemman piuhan perästä, jolloin se koje toimii hitaammin tai valot palavat himmeämmin...

Eli jos akun ja laturin välissä / suunnalla kulkee paksu johtonippu ja tuo paksu + -johdin kulkee sen nipun sisällä, niin sieltä saattaa löytyä tuollaisia puristusliitoksia.

Kannattaa myös putsailla kaikki maadoituspisteet ja sipaista vaikka vaseliinia liitoksiin, niin eivät sitten hapetu ensimmäisen kurakylvyn jälkeen.

Laturin sisällä on myös erittäin tärkeä maadoituspiste. Se tasasuuntaajasilta kun on ruuveilla kiinni siellä laturin sisällä, niin sen tasasuuntaajan pitää saada maadoituskontakti näiden kiinnitysruuviensa avulla. Tämä liitos yleensä hapettuu uintireissujen jälkeen ja muuten ehjä laturi lakkaa toimimasta.

Myös tuon ulkoisen jännitteensäätäjän maadoitus pitää olla kunnossa.

Luistava laturin hihna myös aiheuttaa latausongelmia kovassa kuormituksessa. Vaikka hihna olisikin kireällä, niin se saattaa silti "pohjata", jolloin sen latauskyky heikkenee...

Viimeksi muokannut Kartse1 : 22.12.2008 21:16
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 23.12.2008, 21:58
Patu925 Patu925 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.564
Perusasetus

Eikun laturi kauniiseen käteen ja tarkasta hiilien/kollektorirenkaitten kunto. Voisi kuvitella että laturin mangetointivirran kasvu aiheuttaa vastuksen kasvua kun virta ei pääse kunnolla hiililtä ankkurille.

Alkaako latausjännitteen tippuminen heti kun laitetaan vähän kulutusta esim pelkkä puhallin?
Jos tippuu niin auttaako kierrosten nosto yhtään?

Jossain tojotoissa oli normaalia että tyhjäkäynnillä kulutus päällä latausjännite on matala mutta kun nosti koneen kierrokset esim: 1100rpm lataus oli ok.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 23.12.2008, 22:35
Muumi Muumi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 05.04.08
Sijainti: Lahti
Viestit: 203
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hemi Näytä viesti
Heti,kun laitan valot,ja puhaltimen päälle,niin laskee lataukset siihen samaan(12.3V),jossa olivatten vanhallakin säätimellä.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kartse1 Näytä viesti
Luistava laturin hihna myös aiheuttaa latausongelmia kovassa kuormituksessa. Vaikka hihna olisikin kireällä, niin se saattaa silti "pohjata", jolloin sen latauskyky heikkenee...
Samaa veikkaisin minäkin. Hihna lähtee luistamaan kun laturille tulee kuormaa vaikka sitä ei huomaa, ei ulise ym. Kiristä se niin tiukalle kun saat ja jos auttaa edes vähäsen niin sitten uus hihna.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 30.12.2008, 19:31
Hemi:n Avatar
Hemi Hemi ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 06.03.05
Sijainti: Kerimäki, Finland.
Viestit: 609
Perusasetus

Noh,Nyt on uusi laturi (60A) kiinni,ja toimii.Latailee 13.8V.valot,ja puhallin päällä.Eli ongelma ratkaistu.Hehkutkin rupes pelaamaan normaalisti.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 30.12.2008, 19:50
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

mysteeri


vm99 hilux lataus vikaa nejäs uusilaturi menossa eikä lataa kaikki johdot ok akut ok sulakkeet ok oisko mitään vinkkiä??
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 09.12.2011, 17:08
Toytdi Toytdi ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 09.12.11
Sijainti: Turku
Viestit: 20
Perusasetus

Joskus ihmettelin Toyotan 2L-t latausta ja ei ladannut volttimittarin mukaan lainkaan käynnityksen jälkeen kun oli jälki hehku päällä. Aika pitkään sai odotella ennen kuin jälki hehku meni pois päältä ja sen jälkeen latasi normaalisti. Se ei ollut vika vaan ominaisuus.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 09.12.2011, 21:25
diakka diakka ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 13.11.05
Sijainti: helsinki, Finland.
Viestit: 207
Perusasetus

Juu on aika kätevät nuo sivut,täytyy laittaa talteen.Hiluxi oli purkanut akut tuon kahden yön aikana kun uusi laturi oli kiinni,tuo probleema voisi poistua kun vaihtaisi jatkuvanvirran ja herätevirran paikkaa.Jätin nyt yöksi ainoastaan herätteen ja merkkivalon johdon kiinni varoiksi,ettei akut tyhjene.En käsitä kyllä että miksi tuo jatkuva virta pitää olla?Kun lataa täysin normaalisti pelkällä herätteellä ja merkkivalon piuhalla.
Aha selviski jo schöörtsil että jatkuvan virran piuha vaikuttaa siihen että lataako laturi koko ajan täysillä.

Viimeksi muokannut diakka : 09.12.2011 21:55
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 10.07.2016, 18:56
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hemi Näytä viesti
No niin,Nyt on testattu uudella,Toyota-Original-säätimellä.Lataa enemmän,kuin ennen(13.8V) tyhjäkäynnillä,MUTTA,Heti,kun laitan valot,ja puhaltimen päälle,niin laskee lataukset siihen samaan(12.3V),jossa olivatten vanhallakin säätimellä.Hukkaakohan nuo normi-ajovalot/puhallin tuon virran johonkin,vai onkohan tuo laturi gaput.?..Laturilta suoraan mitattuna ihan yhtä huonot lukemat...TTU...KELE,JOS EI KOHTA käy harmittamaan.
Laita kierroksia ja mittaa sitten. Valojen päällelaitto saattaa pudottaa jännitettä paljonkin. Muutenkin jännite heiluu jossan 15...12.5V välillä.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hilun kierroslukumittari Tekniikka & Jutustelu 3 24.09.2007 12:05
O: IFS hilun simpukka _Metal_ O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 25.06.2007 15:10
Hilun laakeri Rape Tekniikka & Jutustelu 1 20.04.2007 21:35
Hilun turbottaminen LateX4 Tekniikka & Jutustelu 35 11.04.2007 15:10
Hilun perä Rape Tekniikka & Jutustelu 7 19.03.2007 21:27


Sivu luotu: 18:40 (GMT +2).