![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Jep, oli niin hyvät jännitteet laturilla. Siellä voi olla huono liitos laturin ja akun välissä tai se johto on jostakin eristeen sisältä poikki tai lähes poikki tai sitten on vaan niin ohutta narua se johto, että häviö tulee koko johdon matkalta.
__________________
Jukka |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Pstetään työn alle johto ensin ja jos ei auta puran sitten säätimen. kiitoksia tiedoista!
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Meneekö se laturista lähtevä johto siis suaoraan akkuun vai jonkun sulakkeen kautta?
eli meneekö näin miten tässä? ![]() Jos noin niin sitten vain uusi johto laturista akkuun? |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Voi siinä sulake olla jossakin muodossa. Yhdessä omista värkeistä on tällainen ratkaisu:
![]() Siinä laturin tuotto tulee akulle 80A sulakkeen "MAIN" kautta, mutta sama sulake on käytössä mm. myös startin ohjauksessa (solenoidin virta). Säädin on laturin hiilisillan yhteydessä, siis sellainen "sisään rakennettu" ratkaisu. Säätimelle tulee oma johto akulta, eli se haistelee akun jännitettä navalta asti, eikä B/W (sinun kuvassa B+) -johdon jännitehäviö pääse vaikuttamaan akun navassa näkyvään jännitetasoon.
__________________
Jukka |
#6
|
||||
|
||||
![]()
No niin,Nyt on testattu uudella,Toyota-Original-säätimellä.Lataa enemmän,kuin ennen(13.8V) tyhjäkäynnillä,MUTTA,Heti,kun laitan valot,ja puhaltimen päälle,niin laskee lataukset siihen samaan(12.3V),jossa olivatten vanhallakin säätimellä.Hukkaakohan nuo normi-ajovalot/puhallin tuon virran johonkin,vai onkohan tuo laturi gaput.?..Laturilta suoraan mitattuna ihan yhtä huonot lukemat...TTU...KELE,JOS EI KOHTA käy harmittamaan.
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Aika monessa autossa on tuon laturin - akun välisestä johtimesta jo tehtaalla haaroitettu puristusliittimillä suoraan sulakekotelolle / virtalukolle / ... . Vaikka kaaviot näyttäisivät, että esim. virtalukolle tai sulakekotelolle lähtee syöttävä johdin suoraan akun + -kengästä, niin se onkin todellisuudessa koplattu tuon em. laturin - akun välisestä paksusta johtimesta jossain siellä paksun johtonipun sisällä. Liitoksen päälle vain pyöräytetään pari kierrosta erkkaa ja kaikki samaan suuntaan kulkevat piuhat niputetaan yhden paksun suojaletkun / teippauksen sisään.
Nämä "Rosvoliitokset" aikaa myöten hapettuvat ja lakkaavat johtamasta sähköä. Jos menee tekemään niin, että uusii kokonaan tuon laturin - akun välisen paksun piuhan ja katkaisee molemmista päistä sen vanhan piuhan poikki, niin silloin sen alkuperäisen rosvoliitoksen takaiset kulutuspisteet joko lakkaavat toimimasta kokonaan, tai ne saavat sähkönsä jotain kiertotietä pitkin. Kenties vielä paljon ohuemman piuhan perästä, jolloin se koje toimii hitaammin tai valot palavat himmeämmin... Eli jos akun ja laturin välissä / suunnalla kulkee paksu johtonippu ja tuo paksu + -johdin kulkee sen nipun sisällä, niin sieltä saattaa löytyä tuollaisia puristusliitoksia. Kannattaa myös putsailla kaikki maadoituspisteet ja sipaista vaikka vaseliinia liitoksiin, niin eivät sitten hapetu ensimmäisen kurakylvyn jälkeen. Laturin sisällä on myös erittäin tärkeä maadoituspiste. Se tasasuuntaajasilta kun on ruuveilla kiinni siellä laturin sisällä, niin sen tasasuuntaajan pitää saada maadoituskontakti näiden kiinnitysruuviensa avulla. Tämä liitos yleensä hapettuu uintireissujen jälkeen ja muuten ehjä laturi lakkaa toimimasta. Myös tuon ulkoisen jännitteensäätäjän maadoitus pitää olla kunnossa. Luistava laturin hihna myös aiheuttaa latausongelmia kovassa kuormituksessa. Vaikka hihna olisikin kireällä, niin se saattaa silti "pohjata", jolloin sen latauskyky heikkenee... Viimeksi muokannut Kartse1 : 22.12.2008 21:16 |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Mulle hilux ln46 lataa 17 volttia vaikka säädin on laitettu uusi! missä vika??
Yritin säätä se vanha säädin, mutta se ei latannut ollenkaan tai sitten se rupes lataamaan kaikki mitä irtoo laturista, luulin että säätimessä oli vika, tuli laiteltu uusi säädin kiinni, mittasin akun navoista ja vielä lataa 17 volttia. Ja vielä se että latausvalo palaa koko ajan.. Tai jos vetää säätimen stöpseli irti latausvao sammuu ja lataus loppuu, eli se valo toimii tavallaan päinvastoin.. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Omat kokemukset hiluksin laturista: Kerran menny kaami poikki laturin sisalta, saatimesta kaami poikki, hihna luistanu ilman aanta ja savua ja saatimen takaa irronnu vastus. kaksi viimeista oli melkein mahdottomia loytaa, varsinkin irronnu vastus oli ihan tuuri pelia et loyty. Hihna ei muuten pitany vaikka kirras miten tiukalle. Sorry aat ja oot, vika kielinen nappis...
|
#11
|
|||
|
|||
![]() HILUX LATAUSONGELMA
Minulla Hiluxi latasi 12.6v mitattuna niin laturilta kuin akuistakin. Ulkopuolisen lataus säätimen avasin ja pinellä säädöllä tuli kuntoon. Nyt lataa 13.9v niin laturilta kuin akuilta mitattuna. Vuosimalli on -92 ja edellinen omistaja oli juuri vaihtanut uuden laturin ilmeisesti ko vian vuoksi.
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
Missäs tuo latausrele sijaitsee LN110 Hiluxissa?
Onko se se musta laatikko vänkärin puolella sisälokarissa missä on koppa 2 ruuvilla kiinni? Sen alta ainakin löytyy 2 käämirullaa ja kärjet mutta nepä ei ainakaan tuossa näyttäny elävän suuntaan eikä toiseen. Lataus on juurikin tuo 12.6V ja kierroksilla nousee vaihtelevasti 13.5 hujakoille. Eilen vaan pimeällä ajelin ja kiinnitin huomiota ajovaloihin jotka kirkastu hetkellisesti ja himmeni "normaaliksi" miltei heti. Sitten kun otti vauhtia 5 vaihteella 90 niin loppu tuo välkkyminen. Mistähän mahtaisi kiikastaa? |
#13
|
|||
|
|||
![]() HUCO?
Just vaihdoin sen säätimen kubotaan,se on sama ku toyotassa.Siinäki oli vanha mekaaninen,tilasin tarvike liikkeeseen uuden Huco merkkisen elektronisen säätimen.Se on paljo parempi ku se orkkisrele,sitä orkkismallista saa tarvikkeena mut se on aika paska.Kun sitä jännitettä mittaatte siitä laturista ni se on sit se paksuin johto niistä.B+ jos siinä ei oo ainaki 13.5v ni säädin kuuseen ja uus.
|
#14
|
|||
|
|||
![]()
Jesh,jännitteensäädin oli tullu tiensä päähän puutikulla ku paino kärjet yhteen ni alko lataa,kyllä oli mukava ajaa hiluxilla näillä keleillä ku on saanu noi ahdot/syötötki kohilleen,ja on muuten joku 3x lämpösempi sisältä ku duuni transportteri,lähtee joku 6x liikkeelle paremmin ja tarvittaessa voi sladitella
![]() |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Taitaa olla yleinen vika tuo Toyotan lataus. Itellä kans LN 110:ssä vittuileepi ja on vaihdettu säädintä (alkuperäinen) ja on vaidettu laturia niin vielä jatkuu sama ongelma. Välillä näyttäs lataavan ihan oikein ja sittä taas 12.6V, rupeaa kohta keinot loppumaan. Voiskohan olla jo virtalukon pohjassa häikkää.
|
#16
|
|||
|
|||
![]()
toi elektroninen vois olla parempi,ainaski oli motonetis halvempi 22e.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Hilun kierroslukumittari | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 24.09.2007 12:05 | |
O: IFS hilun simpukka | _Metal_ | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 25.06.2007 15:10 |
Hilun laakeri | Rape | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 20.04.2007 21:35 |
Hilun turbottaminen | LateX4 | Tekniikka & Jutustelu | 35 | 11.04.2007 15:10 |
Hilun perä | Rape | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 19.03.2007 21:27 |