Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.10.2008, 19:27
Hencca:n Avatar
Hencca Hencca ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 24.01.05
Sijainti: Sodankylä, Finland.
Viestit: 488
Perusasetus

No siis tarkoitin kylläkin mersun 15" aluilla (ei raavi kääntäessä ainakaan 33x13.5-15 ltb renkailla) tosin nuo vanteet ovat kyllä kapeat, muistaakseni 7" mutta ei ole ainakaan ennen ollut ongelmaa kapean vanteen kanssa, eikös se mennyt niin että tuo ohjeellinen vanteen leveys on vain suositus eikä pakko?

Täällä tuntuu tuo konttorin toiminta olevan muutenkin niin päivästä riippuvaista, muutama kuukausi sitten kävin kysymässä noista rengasmuutoksista niin silloin lupasi mersuun 33x12.5-15 renkaan suorilta ja sanoi että tässä kokomuutoksessa sallitaan se poikkeama tuosta halkaisijan suurenemisesta. nyt kun kävin kyselemässä niin sanoi että tällä 10r15lt renkaalla ehdoton maksimi koko muutoskatsastukseen on 32x11.5r15

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.10.2008, 19:44
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hencca Näytä viesti
No siis tarkoitin kylläkin mersun 15" aluilla (ei raavi kääntäessä ainakaan 33x13.5-15 ltb renkailla) tosin nuo vanteet ovat kyllä kapeat, muistaakseni 7" mutta ei ole ainakaan ennen ollut ongelmaa kapean vanteen kanssa, eikös se mennyt niin että tuo ohjeellinen vanteen leveys on vain suositus eikä pakko?
Kyllähän se teoriassa pakko on olla STRO:n mukainen vanne. Ja enpä usko että kukaan katsastaja 13.50-leveetä 7-tuumaiselle hyväksyy, on se niin härskin kapee.

12.50 menee käytännössä ihan ok 8-tuumaiselle, mutta sekin on STRO:n mukaan puol tuumaa liian kaponen.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.10.2008, 20:08
Hencca:n Avatar
Hencca Hencca ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 24.01.05
Sijainti: Sodankylä, Finland.
Viestit: 488
Perusasetus

Istuupi yllättävänkin nätisti vaikka onkin noinpaljon kapeampi vanne, eihän se tietenkään mikään ideaali ratkaisu ole... Mites -MaTTi- onkos tuo nyt sitten muuten sallittavissa tuo muutos noille 13.5 leveille? Meinaan onhan mulla nuo 10" leveät vanteetkin (et noin -14mm) mutta en ole vielä mittaillut että miten niiden kanssa tuo kääntyminen onnistuu. Täällä konttorilla eivät enää suostuneet edes myöntämään että tuo muutos 33x12.5 renkaaseen olisi sallittua, millähän sen selittää konttorille että tuo muutos olisi sallittu. (siis 10r15lt -> 33x12.5-15)

EDIT: noniin, alkoi hommat selviämään, eli myös 13.5 pitäisi olla mahdollinen jos vaan sopii vanteenleveyden/raidevälin/kääntyvyyden tms. puolesta.

Viimeksi muokannut Hencca : 16.10.2008 21:55
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 17.10.2008, 15:07
jonisalmi jonisalmi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.10.06
Sijainti: heinola, Finland.
Viestit: 156
Perusasetus

just oman lj :n rekisteröinti katsastin ja samalla otin noi 33x13.5x15 renkaat 15x10 vanteet -44 et otteeseen.ei ollu katsastajalla mitään sanomista noista ku auton leveys saa muuttua sen 100mm eli 50mm per puoli..

Viimeksi muokannut jonisalmi : 17.10.2008 15:09
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 17.10.2008, 15:35
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jonisalmi Näytä viesti
just oman lj :n rekisteröinti katsastin ja samalla otin noi 33x13.5x15 renkaat 15x10 vanteet -44 et otteeseen.ei ollu katsastajalla mitään sanomista noista ku auton leveys saa muuttua sen 100mm eli 50mm per puoli..
Saa ja saa, mutta riippuu mistä se johtuu. Akselista johtuva leveyden muutos saa olla ton 100 mm. Vanteista johtuva raideväli saa muuttua max. 30 mm, eli 15 mm puoli, eli offsetin muutos saa olla 15 mm. LJ:n 7x15 vanteiden offset on -20, eli -35 on max. laillinen ilman poikkeuslupaa.

H&K on tässä ihan oikeassa:
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja H&K
Jos joku katsuri hyväksyy niin se on eri asia kuin että olisi pykälien mukaan mahdollinen.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 02.01.2009, 23:27
Antti__84 Antti__84 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 25.12.08
Sijainti: Etelä-Pohojammaa / Tampere
Viestit: 12
Perusasetus

Olis tarkoitus saada 8x16 vanteelle Läjään isot kummit. Jos 33" on max raja, näyttäis, että käypi esim. 245x85, 255x80, 265x80, 285x75, 295x70 305x70.. Mikähän mahtaa olla suurin leimattu?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 03.01.2009, 00:09
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Antti__84 Näytä viesti
Olis tarkoitus saada 8x16 vanteelle Läjään isot kummit. Jos 33" on max raja, näyttäis, että käypi esim. 245x85, 255x80, 265x80, 285x75, 295x70 305x70.. Mikähän mahtaa olla suurin leimattu?
Em. listasta olemassaolevia renkaita ei ole kuin 285/75 ja 305/70. Ja ne on liian korkeita. Osta tuumakoon kumit: 33x12.50R16.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 09.11.2009, 22:19
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.245
Perusasetus

Tommosia konttoreita kanssa !!!


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hencca Näytä viesti
No siis tarkoitin kylläkin mersun 15" aluilla (ei raavi kääntäessä ainakaan 33x13.5-15 ltb renkailla) tosin nuo vanteet ovat kyllä kapeat, muistaakseni 7" mutta ei ole ainakaan ennen ollut ongelmaa kapean vanteen kanssa, eikös se mennyt niin että tuo ohjeellinen vanteen leveys on vain suositus eikä pakko?

Täällä tuntuu tuo konttorin toiminta olevan muutenkin niin päivästä riippuvaista, muutama kuukausi sitten kävin kysymässä noista rengasmuutoksista niin silloin lupasi mersuun 33x12.5-15 renkaan suorilta ja sanoi että tässä kokomuutoksessa sallitaan se poikkeama tuosta halkaisijan suurenemisesta. nyt kun kävin kyselemässä niin sanoi että tällä 10r15lt renkaalla ehdoton maksimi koko muutoskatsastukseen on 32x11.5r15
Ei taida olla sikäläisessä konttorissa olla mitään hajua mistään pykälistä!!Aiemminkin jossain totesin et se et saa leiman EI TARKOITA et olis laillista.Jos katsuril ei oo mitään käsitystä säädöksistä ja se leimaa muutokset ni AKE saattaa kieltää ne.On toki laittomia muutoksia leimattu ennenkin,vaarana on tosiaan se et joku puuttuu niihin.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 09.11.2009, 22:48
Hencca:n Avatar
Hencca Hencca ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 24.01.05
Sijainti: Sodankylä, Finland.
Viestit: 488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Ei taida olla sikäläisessä konttorissa olla mitään hajua mistään pykälistä!!Aiemminkin jossain totesin et se et saa leiman EI TARKOITA et olis laillista.Jos katsuril ei oo mitään käsitystä säädöksistä ja se leimaa muutokset ni AKE saattaa kieltää ne.On toki laittomia muutoksia leimattu ennenkin,vaarana on tosiaan se et joku puuttuu niihin.
Noo tämä askartelu nyt on jo minun kohdaltani historiaa kun kohta vuosi aikaa kun mersu lähti taipaleelle

Mutta asiaan, kaverilla nyt samanlainen mersu jossa 10r15lt koko ohjekirjassa vaihtoehtokokona (suomiauto), katsastuksessa ei edelleenkään onnistunut muutos 33" renkaille korkeuden puolesta. Perustelivat tälläkertaa siten että tuo 10r15lt -> 33" muutokselle tullut ohje koskee ainoastaa toyotaa... (näissä lapuissahan ei ole erikseen ajoneuvon merkkiä mainittu vaan yleisesti asiaa rengaskoon muutoksista) Nyt oli tosin kyseessä naapurikylän konttori mutta kyllä se joskus on vaikeaa tämäkin...

EDIT: Äh, unehtui mainita että nyt ei ollut edes mitään puhetta renkaan leveydestaä vaan jo pelkästään tuon korkeuden nähtyään inssi tyrmäsi muutoksen.

EDIT2:
Lainaus:
Ei taida olla sikäläisessä konttorissa olla mitään hajua mistään pykälistä!!
Ei ole täällä eikä naapurikylän konttorillakaan senkummemmin, tässä vain on se probleema että jo tuohon lähimpään naapurikonttoriinkin on matkaa +100km joten konttorin vaihto ei ole niinkään helppo operaatio. Täällä ei ole tuota mainitsemaasi pelkoa että ake joutuisi takautuvasti puuttumaan muutoksiin kun yleisemminkään eivät monea täysin laillista ja sallittuakaan muutosta suostu leimaamaan...

Viimeksi muokannut Hencca : 09.11.2009 23:09
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 09.11.2009, 23:12
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Ei tässä lappusessa mainita Toyotaa, eikä kyllä Mersuakaan.
Tuloste kannattais kiikuttaa inssin nokan eteen...

Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 09.11.2009, 23:15
Hencca:n Avatar
Hencca Hencca ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 24.01.05
Sijainti: Sodankylä, Finland.
Viestit: 488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kartse1 Näytä viesti
Ei tässä lappusessa mainita Toyotaa, eikä kyllä Mersuakaan.
Tuloste kannattais kiikuttaa inssin nokan eteen...
Juurikin tällainen tuloste oli mukana, siltikkään inssi ei uskonut.

Sinänsä niinkuin kerroin niin minunkohdalla tätä roblematiikkaa ei enää ole mutta muutaman kaverin askartelua olen seurannut ja vaikeaa se on joskus elämä maastoauton ja 1mm kanssa.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 09.11.2009, 23:25
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Tuollaisten konttoreiden kanssa menee suotta hermot huonoon kuntoon.

tarttis olla aina kaveri todistajana mukana, että saapi sitten lähettää eteenpäin todistajan allekirjoituksella varustetun selostuksen tökkivästä muutoskatsastuksesta.

Ei se ole asiakkaan vika, että henkilökunta on torkkunut krapuloissaan koulutuspäivillä,
eikä ole hajuakaan muuttuneista säännöistä.

Se on aina helpoin tie vain väittää, että ei onnistu. Sanois suoraan, että en osaa / en uskalla.

Kateus vie maastorenkaatkin auton alta...
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 10.11.2009, 03:17
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

vasta repeilin kaverin seikkailuista eri katsastuslafkojen suhteen. Ekalla konttorilla nostettiin suoraan kädet ilmaan kun ois pitäny leimata berttaan kierrealusta. Toisella konttorilla luvattiin kuitenkin selvittää asia. Meni hommassa 1,5kk ja lopulta käskettiin ajamaan auto stenan laanille, koska "ei sitä voi enää koskaan katsastaa". Kolmannella tulikin sitten muutoskatsastus alustan osille "heittämällä" kun oli lakikirja kainalossa. Tosin vuosikatsastus tökkäsi pystyputkeen, vaikka vierestä näytti pykälää "henkilö- ja pakettiautoissa pakoputken suuntaus vapaa"...
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 10.11.2009, 22:54
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.245
Perusasetus

Veit sanat suusta..


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kartse1 Näytä viesti
Tuollaisten konttoreiden kanssa menee suotta hermot huonoon kuntoon.

tarttis olla aina kaveri todistajana mukana, että saapi sitten lähettää eteenpäin todistajan allekirjoituksella varustetun selostuksen tökkivästä muutoskatsastuksesta.

Ei se ole asiakkaan vika, että henkilökunta on torkkunut krapuloissaan koulutuspäivillä,
eikä ole hajuakaan muuttuneista säännöistä.

Se on aina helpoin tie vain väittää, että ei onnistu. Sanois suoraan, että en osaa / en uskalla.

Kateus vie maastorenkaatkin auton alta...
Juurikin tätä tarkotin itsekkin aiemmin.Mut pointti oli siis se et tsägällä voi saada leimaan mitä vaan,eri asia on sit se mikä on laillista.Mut tuurii voi siis koittaa mut jos ei mee laillisetkaan muutokset läpi ni sit soitto akeen ja muistaa mainita sen katsurin nimen niin homma kyllä selviää.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 01:34 (GMT +2).