![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Nuo 10-11 bar lukemat on tosi hyviä suzukille, riippuen tietysti mittarista. Mutta periaate on kuitenkin se että kun kaikki on suunnilleen saman arvoisia niin missään sylinterissä ei ole isoa vikaa. Eli kiertokanki vika voidaan lähes poissulkea, samoin ventiilivika. Miltä ne tulpat näytti? Oliko niissä eroja sylinterien kesken? Olisko tuo toinen paineen alainen mittaus ollut ohivuotomittaus? Jos kaikki on ok eli startti, laturi, virranjakaja, öljyt, jne on saatettu eroon vedestä niin ei kai siinä muuta kun koneet tulille.
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Joo ohivuotomittaus tais olla. Yhdestä sylinteristä mitattaessa suhisi vähän öljyntäyttökorkista, juurikin se missä lukema oli n. 30%, mutta ei kuulemma vielä hirveän vakava vuoto. Juu parhaillaan on kuivailu käynnissä tallissa, pitää hakea uudet öljyt ja suodatin huomenna. Kannattaakohan pyörittää konetta vähän jollain halvoilla öljyillä ja laskea pois, jos se vähän puhistais konetta? Ja mikähän öljy ois sopivaa kyseiseen pannuun, entä vaihdelaatikkoon? Ajattelin vaihtaa samalla nekin... |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Kannattaa huuhdella eli käyttää lämpöiseksi jollain edullisemmalla öljyllä ensin. Ja täyssynteettistä kannattaa käyttää ajossa. laatikoihin ja periin käy sama 80w-90 api gl4 hypoidi öljy.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Kiitän, pitää lähtä vielä talliin rymyämään...
![]() |
#5
|
||||
|
||||
![]()
corollasta ku meni kannen tiiviste ja puski vedet öljyn sekaa niin sain 5 kertaa vaihtaa öljyt ennen ku lähti kaikki vedet pois.
aina ku laitto öljyt sisää ja kerran starttas niin kerman väristä oli. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
No nyt on suikka putsailtu ja kuivateltu. Käytin jo vähän aikaa ensimmäisillä "puhdistuöljyillä"...vettähän siinä vielä oli seassa ku tipautin pois. Pitää vielä käyttää uuelleen jollain halvoilla litkuilla. Lähti muuten ilosesti käyntiin ko oli kuivailtu paikat ja kaasariki aukastu ja putsattu.
![]() Miten tuo vaiheöljyjen vaihto...aattelin tuohon vaihelaatikkoon vaihtaa, ko todennäköisesti sai vettä myös osakseen. Misä on täyttökorkki ja onko sielä joku mittatikku tai vastaava? Entä tarviiko jotain "putkiviritelmiä" öljyn kaatamiseen(onko täyttöaukko hankalassa paikassa)? Viimeksi muokannut MattiH : 13.10.2008 12:37 |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Hain laatikkoon pari litraa mobilin sae 80w-90 api gl4 öljyä. Myyjä sanoi, että hypoidiöljy on api gl5. Otin tuota ensimmäistä joka ei ole hypoidiöljyä. No, laatikko ei puhdistunut vielä kahdella "puhdistuksella", vaan pitää hakia lisää. Kumpaa kannattaa siis jättää laatikkoon; 80w-90 api GL4 vai 80w-90 api GL5 hypoidiöljy?? Mitä nuilla GL4 ja GL5:llä on eroa? Hypoidiöljy on kai raskaampaan käyttöön kelpaavampaa?
|
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Peukalosääntönä voisi sanoa, että manuaalivaihteistoissa käytetään yleensä GL-4:sta ja perissä GL-5:ta, ellei valmstaja suosittele muuta. GL-5 ei ole laatikkoon parempi, jos synkronointi on suunniteltu toimivaksi GL-4 -öljyllä. "Hypoidi" tarkoittaa autossa yleensä perävälitystä, jossa pinion-akselin linja ei ole samalla kohdalla kuin lautaspyörän akselin linja. Sen näkee usein jo ulkopuolelta, kun katsoo perämurikkaa sivulta päin: jos kardaanin laippa on samalla tasolla akseliputkien kanssa, niin todennäköisesti siinä ei ole hypoidi-vaihdetta. Hypoidi-mallinen kulmavaihde vaatii paremmin lisäaineistetun öljyn, koska hampaiden välillä on kova kuormitus ja hankaavaa liikettä. GL-5 -luokan öljyä käytetään yleensä juuri hypoidi-vaihteiden kanssa, koska siinä on paremmat paineenkesto-lisäaineet kuin GL-4:ssa. Valmistaja saattaa vaatia GL-5:ta myös silloin, jos on jokin kovasti kuormitettu muu kuin hypoidi-tyyppinen vaihde, eli laitetaan valmistajan suosituksen mukaan. Kulmavaihteista tarkemmin mm. tässä: http://science.howstuffworks.com/gear4.htm
__________________
Jukka |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Kiitokset JiiPeelle tieto-iskusta ja sitten lisää kysymyksiä.
Oli sitten vettä etuperän öljyissäkin ja pitäs kai vetää huohotinreiältä letku vähän ylemmäs, takaperässä jo onkin. En taida laatikoihin laittaa, ovat kuitenki vähä ylempänä. (tai sitte en löytäny jakolaatikon huohotuskanavaa ![]() ![]() Tapin päällä oli metallikuppi, jonka sisällä jousi. ![]() Eli tuostahan se letku kai vedetään ylös, pitää laittaa joku sopivan kokoinen paineilmaliitin tuohon ja jos tiivistäis putkimiehen teipillä kun tuossa reiässä ei ole kierteitäkään. Ja miksi laatikoissa ja perissä yleensäkin pitää olla nuo "huohotusreiät" vai mitkä nyt ovatkaan? No niin tulipahan taas tekstiä, aloittelija ei voi tietää kaikkea... ![]() |
#11
|
||||
|
||||
![]()
huohotin on lämpötila vaihteluiden takia. ilma laajenee lämmetessään joten muuten kun akseli lämpenee puskee se öljyt stefojen välistä pihalle ja kun taas akseli jäähtyy pyrkii se imemään jotain korvaavaa akselin sisään samasta raosta. näin minun fysiikalla tämän asian ymmärrän.
E:ja tuossa jousen päässä pitäs mun mielestä olla vielä joku pyöree lähkä mulla ainakin LJ:ssä oli sellanen kumilätkä siinä |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
M: Suzuki Samurai -88 MYYTY & Suzuki DR 650 SE -96 | COWBOY | O/M/V Ajoneuvot | 4 | 19.10.2007 06:48 |
Oletko heittänyt talviturkin pois? | Yleisurheilu | 30 | 07.08.2006 19:57 |