Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Suzuki heitti talviturkin (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=51341)

MattiH 06.10.2008 22:14

Suzuki heitti talviturkin
 
Käytin suzukia uimassa, mutta taisi saada jonkin sortin syysflunssan...:D
http://i258.photobucket.com/albums/h...sx/Kuva000.jpg

Kun päästiin kuiville, startatessa kuului vain napsahdus. Noin tunnin kuivattelun jälkeen startti lähti vaivoin jo pyörimään ja kohta sukka jo yritti käyntiin. Kone kävi vaivoin savuttaen kovasti ja pärskäytti vettäkin pakoputkesta. Moottori pysyikin käynnissä kaasupolkimen ja ryypyn kanssa taiteilulla jonkun aikaa kunnes sammui. Liikkeelle yrittäessä hyytyi. Lopulta ei enää lähtenyt käyntiin ja starttasin akun tyhjäksi.:D

No, suikka saatiin hinattua talliin. Valutin öljyt pois, joka oli vaalean ruskeaa.(väri näkyy kuvissa) Irrotin ilmanputsarin ja kaasarin välisen putken, jossa oli myös vaaleanruskeaa mönjää, sitä oli myös huohotinletkuissa jota kautta ilmeisesti mennyt myös ilmanputsarin koteloon. http://i258.photobucket.com/albums/h...x/61008014.jpg http://i258.photobucket.com/albums/h...x/61008017.jpg
Irrotin myös kaasarin josta sitä löytyi myös, sekä vähän imusarjastakin. Ilmanputsari oli hieman kostea, mutta kotelo ei ollut sisältä märkä. Jostain on kuitenkin vettä imaissut sisään?? Jäähdytysvesi on puhdasta.

Eli riittääköhän jos puhdistan mönjät letkuista, kaasarista, imusarjasta ja pyöräytän jotkut halvat öljyt motissa, jonka jälkeen uudet öljyt ja suodatin. Vai onko mahdollisesti isompikin remontti edessä??

LaaLaa 06.10.2008 22:31

Omakohtaisia kokemuksia on suskan koneen tappamisesta upottamalla.
Jos siis oikein ymmärsin niin moottori oli käynnissä veteen ajettaessa ja sammui yht äkkiä? Jos näin niin melkoisella varmuudella on vettä mennyt imupuolelta männän päälle ja kiertokanki ja/tai venttiilit saaneet kipeää.

Ota nyt ensin vaikka tulpat pois ja mittaile puristuspaineet. Suosittelen kuitenkin kanne irroittamista ja mäntien yläkuolokorkeuksien mittaamista.

MattiH 06.10.2008 22:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa (Viesti 494261)
Omakohtaisia kokemuksia on suskan koneen tappamisesta upottamalla.
Jos siis oikein ymmärsin niin moottori oli käynnissä veteen ajettaessa ja sammui yht äkkiä? Jos näin niin melkoisella varmuudella on vettä mennyt imupuolelta männän päälle ja kiertokanki ja/tai venttiilit saaneet kipeää.

Ota nyt ensin vaikka tulpat pois ja mittaile puristuspaineet. Suosittelen kuitenkin kanne irroittamista ja mäntien yläkuolokorkeuksien mittaamista.

Joo sammui tai sammutin ite, ei jäänyt mieleen ko säikähin keulan yhtäkkiä humpsahdettua luultua syvemmälle. Puristuspaineiden mittaamiseen on olemassa kai jokin laite, kalliskin vai?? Mitä yläkuolokorkeuksien mittaamisella saa selville, kiertokangen mahdollisen "kierouden/vääntymisen"?? Saa nähdä mitä tästä vielä tulee ku ei oo tullu koskaan minkäänlaista moottoria purettua...:)

heimali 06.10.2008 22:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja praimery (Viesti 494265)
Puristuspaineiden mittaamiseen on olemassa kai jokin laite, kalliskin vai??

On olemassa, tuntee nimen "puristuspainemittari".
Sellainen vähän rengaspainemittarin näköinen, mittarista lähtee letku joka kierretään sytytystulpan tilalle.
Sitten pyöritetään auton moottoria jolloin maksimiarvo jää näyttöön, nollaus erillisellä nupilla.
Löytyy autorvikeliikkeistä n.20-40e hintaan.

MattiH 06.10.2008 23:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja heimali (Viesti 494269)
On olemassa, tuntee nimen "puristuspainemittari".
Sellainen vähän rengaspainemittarin näköinen, mittarista lähtee letku joka kierretään sytytystulpan tilalle.
Sitten pyöritetään auton moottoria jolloin maksimiarvo jää näyttöön, nollaus erillisellä nupilla.
Löytyy autorvikeliikkeistä n.20-40e hintaan.

Kiitän, pitänee käydä huomenna tiedustelemassa paikallisista liikkeistä...

Repro 06.10.2008 23:30

Eikä välttämättä oo ees mitään kierrettävää, isäukon tallista löytyy puristuspainemittari jossa on kuminen vastike eli se pitää vaan tiivistää painamalla, vaatii tosin kaksi ihmistä testaamiseen ellei viritä startille kaukokäynnistysjohtoa.

kivinen 07.10.2008 09:12

Ja minulta saat toisen moottorin hintaan 200€. Eipä ollut pahimmillaankaan kallis sukellus.

salpa 07.10.2008 09:23

Itse suskalla sukeltaneena voin sanoa että siinä putsarissa ei tarvi paljoa olla kosteutta kun pukkaa höyryä putkesta ja ei meinaa käydä ja jopa jäätää kaasaria jos on viileä ilma.

Tuo tietenkin on toinen juttu kun on mennyt öljyn sekaankin vettä.

MattiH 07.10.2008 16:44

Mitattiin puristuspaineet joka tulpanreiästä, kaikki oli 10-11 baarin sisällä. Mikähän se yleensä sj410:n koneessa mahtaa olla? Oli myös toinen mittari, joka paljastaa ilmeisesti(?) imu- ja pakoventtiilien, sekä männän "vuotamisen". Eli mittari kytkenttiin kompuraan, mittarista letku tulpanjohdon reikään. Kaikissa sylintereissä mittari oli "vihreällä alueella", korkein lukema oli n.30%, joka sekin mainitulla vihreällä alueella. Keltainen alue alkoi neljästäkymmenestä prosentista.

Eli periaattessa moottorin pitäisi olla aika lailla kunnossa? Vai onko liian aikaista huokaista helpotuksesta...:D

LaaLaa 07.10.2008 21:54

Nuo 10-11 bar lukemat on tosi hyviä suzukille, riippuen tietysti mittarista. Mutta periaate on kuitenkin se että kun kaikki on suunnilleen saman arvoisia niin missään sylinterissä ei ole isoa vikaa. Eli kiertokanki vika voidaan lähes poissulkea, samoin ventiilivika.

Miltä ne tulpat näytti? Oliko niissä eroja sylinterien kesken?

Olisko tuo toinen paineen alainen mittaus ollut ohivuotomittaus?

Jos kaikki on ok eli startti, laturi, virranjakaja, öljyt, jne on saatettu eroon vedestä niin ei kai siinä muuta kun koneet tulille.

MattiH 07.10.2008 22:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa (Viesti 494574)
Nuo 10-11 bar lukemat on tosi hyviä suzukille, riippuen tietysti mittarista. Mutta periaate on kuitenkin se että kun kaikki on suunnilleen saman arvoisia niin missään sylinterissä ei ole isoa vikaa. Eli kiertokanki vika voidaan lähes poissulkea, samoin ventiilivika.

Miltä ne tulpat näytti? Oliko niissä eroja sylinterien kesken?

Olisko tuo toinen paineen alainen mittaus ollut ohivuotomittaus?

Jos kaikki on ok eli startti, laturi, virranjakaja, öljyt, jne on saatettu eroon vedestä niin ei kai siinä muuta kun koneet tulille.

Tulpissa ei ainakaan huomattavia eroja, kosteita olivat kaikki... yksi vähän kuivempi.
Joo ohivuotomittaus tais olla. Yhdestä sylinteristä mitattaessa suhisi vähän öljyntäyttökorkista, juurikin se missä lukema oli n. 30%, mutta ei kuulemma vielä hirveän vakava vuoto.

Juu parhaillaan on kuivailu käynnissä tallissa, pitää hakea uudet öljyt ja suodatin huomenna. Kannattaakohan pyörittää konetta vähän jollain halvoilla öljyillä ja laskea pois, jos se vähän puhistais konetta? Ja mikähän öljy ois sopivaa kyseiseen pannuun, entä vaihdelaatikkoon? Ajattelin vaihtaa samalla nekin...

LaaLaa 07.10.2008 22:33

Kannattaa huuhdella eli käyttää lämpöiseksi jollain edullisemmalla öljyllä ensin. Ja täyssynteettistä kannattaa käyttää ajossa. laatikoihin ja periin käy sama 80w-90 api gl4 hypoidi öljy.

MattiH 07.10.2008 22:50

Kiitän, pitää lähtä vielä talliin rymyämään...:)

burton 08.10.2008 00:27

corollasta ku meni kannen tiiviste ja puski vedet öljyn sekaa niin sain 5 kertaa vaihtaa öljyt ennen ku lähti kaikki vedet pois.
aina ku laitto öljyt sisää ja kerran starttas niin kerman väristä oli.

MattiH 13.10.2008 12:26

No nyt on suikka putsailtu ja kuivateltu. Käytin jo vähän aikaa ensimmäisillä "puhdistuöljyillä"...vettähän siinä vielä oli seassa ku tipautin pois. Pitää vielä käyttää uuelleen jollain halvoilla litkuilla. Lähti muuten ilosesti käyntiin ko oli kuivailtu paikat ja kaasariki aukastu ja putsattu.:)

Miten tuo vaiheöljyjen vaihto...aattelin tuohon vaihelaatikkoon vaihtaa, ko todennäköisesti sai vettä myös osakseen. Misä on täyttökorkki ja onko sielä joku mittatikku tai vastaava? Entä tarviiko jotain "putkiviritelmiä" öljyn kaatamiseen(onko täyttöaukko
hankalassa paikassa)?

MattiH 13.10.2008 19:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja praimery (Viesti 496404)
No nyt on suikka putsailtu ja kuivateltu. Käytin jo vähän aikaa ensimmäisillä "puhdistuöljyillä"...vettähän siinä vielä oli seassa ku tipautin pois. Pitää vielä käyttää uuelleen jollain halvoilla litkuilla. Lähti muuten ilosesti käyntiin ko oli kuivailtu paikat ja kaasariki aukastu ja putsattu.:)

Miten tuo vaiheöljyjen vaihto...aattelin tuohon vaihelaatikkoon vaihtaa, ko todennäköisesti sai vettä myös osakseen. Misä on täyttökorkki ja onko sielä joku mittatikku tai vastaava? Entä tarviiko jotain "putkiviritelmiä" öljyn kaatamiseen(onko täyttöaukko
hankalassa paikassa)?

Löytyhän ne öljyproput sieltä. Vaihelaatikosa pitäs olla vissiin litra öljyä... no, täältä sitä tuli melkein kolme.:D(tosin väri oli melkein valkoista, eli vettä oli mennyt melkein kaksi litraa tuonnekki jostain) Uuet tilalle ja vähän ajoa, pitää huomena laittaa puhtaat oilit taas.

niko69 13.10.2008 19:50

ja oisko seuraava operaatio snorkkelin asennus =)

MattiH 13.10.2008 21:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja niko69 (Viesti 496567)
ja oisko seuraava operaatio snorkkelin asennus =)

Ei ollenkaan huono arvaus, oon tosiaan vakavasti harkinnu snorkkelin tekoa.:D Vaikka se ei ois tainnu tuota pelastaa, hörppäs kai veden öljytikun reiästä tai jostain muualta ku putsarin kotelo oli kuiva. :confused: Pitäs kai laittaa joku o-rengas tms. tuohon öljytikkuun niin ois tiiviimpi.

niko69 14.10.2008 15:36

jos jatkat uimakoulua ni laita perien ja laatikoiden huohotukset kanssa ylös sekä sähköjä kannattaa miettiä.ynm. ynm. ellet haluu joka reissun jälkeen ropaa parii päivää

MattiH 14.10.2008 19:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja niko69 (Viesti 496748)
jos jatkat uimakoulua ni laita perien ja laatikoiden huohotukset kanssa ylös sekä sähköjä kannattaa miettiä.ynm. ynm. ellet haluu joka reissun jälkeen ropaa parii päivää

Ei noin rankaa koulua oo susukille luvassa, ainakaan tarkoituksella... :Dtakaperästä tulee ainakin huohotinputki sisälle, muistapa en tiiäkkään.

VesaN 14.10.2008 19:17

juurikin se öljytikun reikä on "väljähkö"laitettiin pari o-rengasta öljytikun varrelle ja siihen loppui vesien pääsy moottoriin

MattiH 15.10.2008 09:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa (Viesti 494591)
Kannattaa huuhdella eli käyttää lämpöiseksi jollain edullisemmalla öljyllä ensin. Ja täyssynteettistä kannattaa käyttää ajossa. laatikoihin ja periin käy sama 80w-90 api gl4 hypoidi öljy.

Hain laatikkoon pari litraa mobilin sae 80w-90 api gl4 öljyä. Myyjä sanoi, että hypoidiöljy on api gl5. Otin tuota ensimmäistä joka ei ole hypoidiöljyä. No, laatikko ei puhdistunut vielä kahdella "puhdistuksella", vaan pitää hakia lisää. Kumpaa kannattaa siis jättää laatikkoon; 80w-90 api GL4 vai 80w-90 api GL5 hypoidiöljy?? Mitä nuilla GL4 ja GL5:llä on eroa? Hypoidiöljy on kai raskaampaan käyttöön kelpaavampaa?

JiiPee 15.10.2008 09:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja praimery (Viesti 497034)
Hain laatikkoon pari litraa mobilin sae 80w-90 api gl4 öljyä. Myyjä sanoi, että hypoidiöljy on api gl5. Otin tuota ensimmäistä joka ei ole hypoidiöljyä. No, laatikko ei puhdistunut vielä kahdella "puhdistuksella", vaan pitää hakia lisää. Kumpaa kannattaa siis jättää laatikkoon; 80w-90 api GL4 vai 80w-90 api GL5 hypoidiöljy?? Mitä nuilla GL4 ja GL5:llä on eroa? Hypoidiöljy on kai raskaampaan käyttöön kelpaavampaa?

Teboilin kertomaa vaihteistoöljyjen API-luokituksesta: http://www.teboil.fi/Publication.asp...5650;5660;5662

Peukalosääntönä voisi sanoa, että manuaalivaihteistoissa käytetään yleensä GL-4:sta ja perissä GL-5:ta, ellei valmstaja suosittele muuta. GL-5 ei ole laatikkoon parempi, jos synkronointi on suunniteltu toimivaksi GL-4 -öljyllä.

"Hypoidi" tarkoittaa autossa yleensä perävälitystä, jossa pinion-akselin linja ei ole samalla kohdalla kuin lautaspyörän akselin linja. Sen näkee usein jo ulkopuolelta, kun katsoo perämurikkaa sivulta päin: jos kardaanin laippa on samalla tasolla akseliputkien kanssa, niin todennäköisesti siinä ei ole hypoidi-vaihdetta. Hypoidi-mallinen kulmavaihde vaatii paremmin lisäaineistetun öljyn, koska hampaiden välillä on kova kuormitus ja hankaavaa liikettä. GL-5 -luokan öljyä käytetään yleensä juuri hypoidi-vaihteiden kanssa, koska siinä on paremmat paineenkesto-lisäaineet kuin GL-4:ssa. Valmistaja saattaa vaatia GL-5:ta myös silloin, jos on jokin kovasti kuormitettu muu kuin hypoidi-tyyppinen vaihde, eli laitetaan valmistajan suosituksen mukaan.

Kulmavaihteista tarkemmin mm. tässä: http://science.howstuffworks.com/gear4.htm

MattiH 15.10.2008 12:07

Kiitokset JiiPeelle tieto-iskusta ja sitten lisää kysymyksiä.
Oli sitten vettä etuperän öljyissäkin ja pitäs kai vetää huohotinreiältä letku vähän ylemmäs, takaperässä jo onkin. En taida laatikoihin laittaa, ovat kuitenki vähä ylempänä. (tai sitte en löytäny jakolaatikon huohotuskanavaa:D) Niin, onko kuvassa nuolen osoittama "tappi" se etuperän huohotusreikä, sisähalkaisija oli n. 1cm.
http://i258.photobucket.com/albums/hh267/Horsx/huo2.jpg
Tapin päällä oli metallikuppi, jonka sisällä jousi.
http://i258.photobucket.com/albums/hh267/Horsx/huo1.jpg
Eli tuostahan se letku kai vedetään ylös, pitää laittaa joku sopivan kokoinen paineilmaliitin tuohon ja jos tiivistäis putkimiehen teipillä kun tuossa reiässä ei ole kierteitäkään. Ja miksi laatikoissa ja perissä yleensäkin pitää olla nuo "huohotusreiät" vai mitkä nyt ovatkaan? No niin tulipahan taas tekstiä, aloittelija ei voi tietää kaikkea...:)

revu 15.10.2008 16:19

huohotin on lämpötila vaihteluiden takia. ilma laajenee lämmetessään joten muuten kun akseli lämpenee puskee se öljyt stefojen välistä pihalle ja kun taas akseli jäähtyy pyrkii se imemään jotain korvaavaa akselin sisään samasta raosta. näin minun fysiikalla tämän asian ymmärrän.

E:ja tuossa jousen päässä pitäs mun mielestä olla vielä joku pyöree lähkä mulla ainakin LJ:ssä oli sellanen kumilätkä siinä


Sivu luotu: 13:57 (GMT +2).