Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.10.2008, 13:45
-Jarkko-:n Avatar
-Jarkko- -Jarkko- ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 26.09.08
Sijainti: Ruokolahti
Viestit: 2.267
Perusasetus

D44:set oli edellises härvelis joka oli Wagoneer. Tää XJ tuntuu sen jälkeen kieltämättä aika hentoiselle laitteelle mut kyl noista kommenteista voi päätellä et kyl tääkin jotain kestää kun hieman malttaa.. Auto on vielä kokolailla tiekäytössä, mutta pikkuhiljaa on tarkoitus "varustella" se enempi metsään meneväksi.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.10.2008, 19:18
niko69:n Avatar
niko69 niko69 ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.02.08
Sijainti: espoo, Finland.
Viestit: 772
Perusasetus

hentonenhan se on mutta isona plussana keveys ja oikealla sarjalla alusta toimii hyvin metsässä. on vielä mukava maantielläkin. tänään sai takaperä kyytiä kulmassa ku hävis
neliveto.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 04.10.2008, 19:36
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.443
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja xjxj Näytä viesti
D44:set oli edellises härvelis joka oli Wagoneer. Tää XJ tuntuu sen jälkeen kieltämättä aika hentoiselle laitteelle mut kyl noista kommenteista voi päätellä et kyl tääkin jotain kestää kun hieman malttaa.. Auto on vielä kokolailla tiekäytössä, mutta pikkuhiljaa on tarkoitus "varustella" se enempi metsään meneväksi.

No hentonen ja hentonen.. kyllä tuota koria pitää vähän vahvistella ettei ristiriipunnoissa repeydy pidemmän päälle kappaleiksi. Ja orkkisakselit on enemmän tai vähemmän heikkoja. Mutta tuo keveys ja koko on monessa tilanteessa pelkkää plussaa.

Mutta kuten jo yllä sanottiin, sopivalla alustasarjalla (esim. Rubicon Expressin sarjat, T&T Customsin long- arm päivitykset ja muutama muu) ja isommilla renkailla XJ on melkoinen epeli kulkijaksi. Vakionakin on varsin hyvä menemään, mitä nyt mahasta jää kiinni kun ei liikaa ole maavaraa.

Sanotaan näin että hyvä kompromissi kotomaan oloihin on 3-4½" korotusta, ja renkaiksi 33"-35" välistä. Isommat korotukset tai isommat renkaat alkaisi sitten jo vaatimaan akselivälin levennystä jos ei halua että auto on kovinkin kaatumatautinen.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 04.10.2008, 20:25
ZeiZei:n Avatar
ZeiZei ZeiZei ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.12.03
Sijainti: Keminmaa, Finland.
Viestit: 2.971
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
akselivälin levennystä

..........
__________________
-Jyrki-

Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.)
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 05.10.2008, 19:49
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.443
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HäRVeli Näytä viesti
..........
Oho!! Meinasin siis raideleveyttä ..sattuuhan tota ku ajatuksissaan kirjottaa..
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 05.10.2008, 22:09
-Jarkko-:n Avatar
-Jarkko- -Jarkko- ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 26.09.08
Sijainti: Ruokolahti
Viestit: 2.267
Perusasetus

paljonkos xj:tä voi korottaa ilman että pysyy kardaanit kunnossa ilman muutoksia? itekseni oon ajatellu 3" korotusta pienessä mielessäni..
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 05.10.2008, 22:11
-Jarkko-:n Avatar
-Jarkko- -Jarkko- ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 26.09.08
Sijainti: Ruokolahti
Viestit: 2.267
Perusasetus

mitäköhän tuossa edellisessä oikein ajattelin..? eli paljonko voi korottaa ilman muita muutoksia?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 05.10.2008, 23:23
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.443
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja xjxj Näytä viesti
mitäköhän tuossa edellisessä oikein ajattelin..? eli paljonko voi korottaa ilman muita muutoksia?
2"-3" kun korottaa niin pääsee aika vähällä ja halvalla - takajousiksi tosin kannattaa suosiolla tilata koko pakat AINA. EI korotuspaloja tai apulehtiä/lisälehtiä - molemmat on pelkkää rahanhukkaa. Edessä voi vielä suht huoletta käyttää korotuspaloja jousen yläpäässä jos ei halua ostaa uusia vietereitä. Tuolla korotuksella ei vielä välttämättä tarvitse vaihtaa eteen tukivarsia, takakardaanin kulma ei yleensä mene liian jyrkäksi (vähän jokainen XJ on yksilö joten ei voi olla varma ) ja allekkin mahtuu jo ihan kelvollisen kokoiset renkaat. Jos vähän viitsii leikata kaaria auki edessä ja takana, niin 32" itse asiassa menee 3" korotuksella ihan heittämällä. Pidemmät iskarit kuitenkin joutuu hommaamaan eikä pidemmät jarruletkut edessä olisi pahitteeksi, varsinkin jos vakaajaa pitää auki (suosittelen pitämään metsässä!!). Orkkis panhardi toimii vielä pikkukorotuksilla (2"-3") ja pikkurenkailla, mutta isommat korotukset (yli 3") ja isommat renkaat (31"->) niin suosittelen hommaamaan säädettävän ja järeämmän panhardin sekä kiinnikkeen. Panhardin akselin puoleinen kiinnikereikä kannattaa vahvistaa esim. 5mm lattaraudan pätkällä (10mm reikä), niin säästyy isommalta hommalta myöhemmin.


Yli 3" kun korottaa niin alkaa olla aika vaihtaa tukivarret säädettäviin ja/tai pidempiin sekä myös vahvempiin. Vahvemmat tosin voisi olla jo muutenkin, orkkikset kun on aika heikkoa tekoa. Iskarit vähän sama asia, joutuu vaihtamaan yleensä vähänkin enemmän korottaessa (mm. 3" korotukseen) jos ei halua iskarien olevan rajoittava tekijä. Jarruletkut edessä, takakardaanin kulma (varsinkin jos ei ole PTO:ta -> slip yoke jakolootassa -> isommat korotukset aiheuttaa melkosia väristyksiä maantienopeuksilla), caster-kulma etuakselilla ilman säädettäviä tukivarsia (voi tosin säätää hieman alatukivarsien korin päästä speicereillä ihan tehtaan systeemin mukaan, mutta ei tarpeeksi isommilla korotuksilla),...

Siinä nyt ensi alkuun. Riippuu haluaako homman tehdä hyvin, vähän sinne päin vai päin persettä. Halvalla ei saa hyvää, ja voi pidemmän päälle tulla paljon kallimmaaksi kuin kerralla kunnolla tehty. Aika hyviä lähtökohtia XJ:n korotuksiin on OME:n ja Rubicon Expressin sarjat. OME:lta löytyy matalampia korotuksia, RE:ltä sitten taas käytännössä 3½" ja siitä ylöspäin. RE:n seteissä tulee yleensä lähes kaikki tarpeellinen.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
O. Cherokee/Grand Cherokee laturi. 454SS O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 16.02.2008 17:49
cherokee tai grand cherokee kokemuksia Chit-Chat 8 16.05.2007 18:55
M/Cherokee XJ-93 timmy O/M/V Ajoneuvot 0 25.01.2007 11:33
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50
M:cherokee O/M/V Muut 1 04.10.2004 07:41


Sivu luotu: 12:44 (GMT +2).