Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja xjxj
mitäköhän tuossa edellisessä oikein ajattelin..? eli paljonko voi korottaa ilman muita muutoksia?
|
2"-3" kun korottaa niin pääsee aika vähällä ja halvalla - takajousiksi tosin kannattaa suosiolla tilata koko pakat AINA. EI korotuspaloja tai apulehtiä/lisälehtiä - molemmat on pelkkää rahanhukkaa. Edessä voi vielä suht huoletta käyttää korotuspaloja jousen yläpäässä jos ei halua ostaa uusia vietereitä. Tuolla korotuksella ei vielä välttämättä tarvitse vaihtaa eteen tukivarsia, takakardaanin kulma ei yleensä mene liian jyrkäksi (vähän jokainen XJ on yksilö joten ei voi olla varma

) ja allekkin mahtuu jo ihan kelvollisen kokoiset renkaat. Jos vähän viitsii leikata kaaria auki edessä ja takana, niin 32" itse asiassa menee 3" korotuksella ihan heittämällä. Pidemmät iskarit kuitenkin joutuu hommaamaan eikä pidemmät jarruletkut edessä olisi pahitteeksi, varsinkin jos vakaajaa pitää auki (suosittelen pitämään metsässä!!). Orkkis panhardi toimii vielä pikkukorotuksilla (2"-3") ja pikkurenkailla, mutta isommat korotukset (yli 3") ja isommat renkaat (31"->) niin suosittelen hommaamaan säädettävän ja järeämmän panhardin sekä kiinnikkeen. Panhardin akselin puoleinen kiinnikereikä kannattaa vahvistaa esim. 5mm lattaraudan pätkällä (10mm reikä), niin säästyy isommalta hommalta myöhemmin.
Yli 3" kun korottaa niin alkaa olla aika vaihtaa tukivarret säädettäviin ja/tai pidempiin sekä myös vahvempiin. Vahvemmat tosin voisi olla jo muutenkin, orkkikset kun on aika heikkoa tekoa. Iskarit vähän sama asia, joutuu vaihtamaan yleensä vähänkin enemmän korottaessa (mm. 3" korotukseen) jos ei halua iskarien olevan rajoittava tekijä. Jarruletkut edessä, takakardaanin kulma (varsinkin jos ei ole PTO:ta -> slip yoke jakolootassa -> isommat korotukset aiheuttaa melkosia väristyksiä maantienopeuksilla), caster-kulma etuakselilla ilman säädettäviä tukivarsia (voi tosin säätää hieman alatukivarsien korin päästä speicereillä ihan tehtaan systeemin mukaan, mutta ei tarpeeksi isommilla korotuksilla),...
Siinä nyt ensi alkuun. Riippuu haluaako homman tehdä hyvin, vähän sinne päin vai päin persettä. Halvalla ei saa hyvää, ja voi pidemmän päälle tulla paljon kallimmaaksi kuin kerralla kunnolla tehty. Aika hyviä lähtökohtia XJ:n korotuksiin on OME:n ja Rubicon Expressin sarjat. OME:lta löytyy matalampia korotuksia, RE:ltä sitten taas käytännössä 3½" ja siitä ylöspäin. RE:n seteissä tulee yleensä lähes kaikki tarpeellinen.