![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Täytyy tänään koittaa mitata noi hehkut, eli yleismittarillako "piipillä" et kulkeeko virta läpi vai?
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Lämpötunnistin on imusarjan alla lohkossa,vihreä anturi+pistoke.Mutta hehkut ensin tarkastukseen,noissa on tosi harvoin muuta vikaa.
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Näin itse tekisin, vaikka se ei tietysti koko totuutta kerro. Kertoo kuitenkin sen, että onko joku kynttilä täysin mykkä vai ei.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
ottaapi piuhat/yhdyskamman irti hehkuista ja mittaa vastuksen hehkun navan ja kannen/hehkun rungon väliltä. Ohmeja en muista paljonko pitäis löytyä, mutta jos suuria eroja hehkujen välillä niin heikoimmat erottuu penemmällä ohmiluvulla. soittamalla varaosakauppaan tai korjaamoon saattaa saada tarkkoja ohmiarvojakin eri merkeille. KAIKKI VIRRAT POIS KUN MITTAA VASTUKSIA OHMIALUEELLA TAI MITTARISTA TULEE RAATO!
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä ainakin täällä länsirannikolla on sellaset fysiikan lait että mitä pienemmän ohmi arvon se mittari antaa sille hehkulle niin sitä paremmassa iskussa se on. Normaalisti ne on jotai 0,5 - 2,0 ohmin välillä, riippuu aika paljon siittä mittaristakin jolla mitataan.
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
En eilen kereenny mittaan mut jahka tänään mut täytyy ekaks palomas yks hirvi!
Illemmalla lisätietoo mitä mittauksia tuli tehtyä. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
No niin nyt ois hehkut mitattu "piipillä" ja kaikista tuntuis virta läpi kulkevan. Irrotin kaikki hehkut ja sitten mittarin toinen johto Kisko/yläpäähän ja toinen johto toiseen päähän ja sit piiiiiip.
Menikö oikein? Hehkutulpissa merkintä Japan hkt pt-147 6v 8f jos jollekin jotain sanoo. Vastusta en osannu mitata (jos osasin muutakaan) ku oli niin monta ohmivaihtoehtoo mittaris et ei tienny mihkä laittais! Mittasin myös hehkukiskon johon tuli virtaa 3-4v siihen asti kun jälkihehkun rele naksahti. Täytyy nyt kumminki hommata uudet hehkut ja kattoo vaikuttaako mitenkään ja jos ei niin sit ruveta tota lämpötilantunnistinta tutkiin! |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
Tässä nyt lyhyt oppimäärä sähkötekniikkaan:
I=U/R eli virta on jännite jaettuna resistanssilla (eli niillä vastumittarin ohmeilla). P=U x I eli teho (watit siis) on jännite (voltteja) kertaa virta (amppeereja). Eli tästä voisimme näppärästi päätellä että JOS jännite pysyy vakiona, pienemmällä resistannsilla (vähemmän ohmeja) saadaan aikaan enemmän virtaa (enempi niitä amppeereja) ja tätäkautta enemmän tehoa. Oma kokemukseni on että vanhenmiten hekujen resistanssit nousee, jos ne alkaa oleen yli kymmenen ohmin niin ei se kyllä enää paljo lämmitä. Nimittän jos se resistanssi nousee 2 ohmista 10 ohmiin niin se tehohan tipahtaa karkeasti viidennekseen. Lissää saa kysyä sähköistä, kaikkea ei tiedä kukaan paitsi isoisät.. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
bj40 hehkutus | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 31.03.2007 09:38 | |
Hehkutus ongelma | Ex_inkkari | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 21.07.2006 19:24 |
Patrolin hehkutus??? | MasaY | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 23.05.2006 16:45 |
bj:n hehkutus | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 28.12.2005 09:02 | |
hehkutus höikkää | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 24.10.2005 09:12 |