![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Tällä karsitaan hyvin nopeasti kahden hengen tiimit pois kokonaan kilpailupaikalta, sekö tässä on tarkoituskin? Kisoihin ei ilmeisesti haluta enää yhtään uutta harrastajaa, vai oletetaanko että jokaisella on kisassa mukana joku vi...n formulatiimi mukana? häh? Esim.1 Kilpailijoilta, joilla on erillinen huoltotiimi, hajoaa esim. raidetangon pallo, soittaa huollolle, joka juoksuttaa uuden metsään. Aikaa kuluu korjauksineen n. 10-30min. (edellyttäen että varaosa on huoltoautossa) Esim.2. Pikkutiimillä käy sama vaurio. Mitä vaihtoehtoja heillä on? - Keskeyttää kisa - Soittaa järjestäjälle, anoa lupaa ajaa huoltoauto, jonka jälkeen (edellyttäen, että saa luvan) yrittää vonkua joltain toiselta kilpailijalta kyytiä kilpailu keskukseen, jossa huoltoauto on. Aikaa kuluu joku epämääräinen aika, riippuen tuurista kuinka nopesti joku ystävällinen toinen kilpailija tarjoaa tämän kyydin. Koska, jos sääntöjä katsotaan, niin kilpailijalla ei ole muuta mahdollisuutta mennä tässä tapauksessa huoltoautolle kuin toisen kilpailijan kyyti. Kaikki ulkopuolinen apuhan on kielletty, sehän sulkee liftaamisen ja taxit pois. Minun pieneen päähän ei kyllä mahdu tämä sääntö, olisiko ollut liian vaikeata tehdä lisäys, missä tämä sääntö ei koskisi kahden hengen tiimejä? Tai kertokaa nyt hitossa mitä etua kahden hengen tiimi muka saa siitä että, appari ajaa huoltoautoa? Nythän säännöt ei ole lähelekkään tasavertaiset, tällä säännöllä poljetaan pienet tiimit niin syvälle suohon että alta pois. Ei v...u s.....a, nyt keittää ja rajusti. Pitää vissiin toivoa, että jos auto hajoaa, niin se hajoaa kilpailukeskukseen, siellähän se meidän huoltoautokin on!
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Meinasin jättää kommentoimatta, mutta en millään malttanut olla hiljaa..... Tuollaiset "pikku" osathan yleensä kulkee autossa mukana, eikö niin? miten se kahden hengen tiimin ajankäyttö menee palloa vaihtaessa kun on osa valmiina mukana? Yleensähän kuski tai apukuski on jollain tapaa mekaanisesti orientoitunut, eli senhän tämä kaksikko vaihtaa nopeammin kuin edes huoltotiimi tulisi paikalle kaikkine tykötarpeineen (varapallo/tanko + työkalut). Ja työkalut+varaosat menee melkein auton koon mukaan. Pienessä autossa, missä on vähän säilytystilaa, on pienet osat ja pienet työkalut ja isossa saman logiikan mukaan enemmän tilaa, isot varaosat ja isot työkalut. Anteeksi vaan, oli ehkä huono esimerkkitapaus, mutta kuitenkin. Pointti oli vaan siinä, että yleensä tietyt varaosat kulkee aina mukana. Ainakin itselläni on näin. Ja autossa on vain kaksi henkeä, vaikka kolmannellekkin olisi ihan virallinen paikka kolmipistevöineen. Ei ole vaan täyttynyt tuo takapenkin paikka... Tämä oli vain yleistys, eikä tällä ole tarkoitus aiheuttaa mielipahaa kenellekkään. ....täältä tähän.... Viimeksi muokannut ideanikkari : 22.08.2008 20:26 Perustelu: pikku tarkennus |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Miksi pienelle tiimille ei voida suoda samoja etuja kuin isolle? Kahden ukon tiimissä huoltoauto jää aivan turhaksi, vaikka se kilpailupaikalla mukana onkin! |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Hauska katella isojen poiken keksimiä sääntöjä...
![]() Ite siis ihan uutena lajissa (oma auto vaiheessa viel, enkä ole varma, tuleeko sillä koskaan edes ajettua kisaa)... Mun mielestä ensinnäki toi luukku-/ovihomma pitäis vaan yksinkertaistaa niin, että kuva on otettava luukut ollessa kiinni. Niin eipä olis kenelläkää mitää valittamista. Ja kaikilla sama "ongelma" päästä lähelle rastia. Tosin, on aika hauskan näköisiä virityksiä aina välillä. Hehe!!! Lajin ideaan ja rentoon meininkiin ihmetyttää, että pitää väkisin vääntämällä tehä pykälää pykälän perään ja tehä mahollisimman paljon tulkinnan varaisia sääntöjä, jotta varmasti tulee asioista kinaa. Tehdään vielä jokkiksesta tuttu pakkokauppahomma, että kilpuri on myytävä hintaan x (esim 2k€) sen haluavalle. Niin ei tule katos epäreilua meininkiä varakkaan ja vähemmän varakkaan "tallin" välille. Ehehe.. (Tää oli sitte karkea vitsi)Käsittääkseni pointti on kuitenkin siinä, että 24h ajetaan pitkin metsää siinä toivossa, että kilpuri pysyy kasassa. Lähes kuka vaan pystyy sen 24h olemaan valveilla ja kohtuu virkeenä tuon ajan yhen viikonlopun joskus. Kunhan on vaan nukkunu kunnolla ja kahvi ja muut virikkeet on kunnossa. Outo nuo tarkkaan rekisteröitävät kuskit ja säännöt siitä, mitä ne saa ajaa ja koska. Onhan niissä tietty puolensa, mutta eikös siihen riitä että kilpuria ei saa ajaa kuin se, joka sinne on määrätty. Ei niitä rasteja haeta sillä huoltoautolla. Jos kilpurikuski haluaa kuluttaa aikaa huoltoautossa sitä ajamalla tai siellä nukkumassa, niin eikös se ole sen oma henkilökohtainen helvetti. Pääasiassa lienee tarkoituksena se, että maastoautolla päästään niin lähelle rastia, jotta siitä saadaan selvä kuva, josta näkyy auton tunnus, rastin tunnus ja joku kilpuriin kuuluvista henkilöistä. Ja nämä tekee yhen "ketjun" (rastilappu-henkilö-auto). Kertokaa jos olen jotain ymmärtänyt väärin. Loput onkin mielipiteitä, josta saa ottaa herneitä nenään. Tai vaikka melonin, aivan yks lysti. ![]() T:T |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Neljä vuotta sitten kun Kankun kans alettii näit kisoi kiertää, nii meil ol kyydis melkee koko suzuki purettuna+bensaa 100l+ kaljaa ja kaikkee muuta tarpeelllista. Jossai vaihees todettiin että liikaa painoo matkassa joten yllyteltiin pari huoltomiestä huolto-auton puikkoihin jotka tarpeen tullen tuopi osia metikköön jos ny jotain muka saatais särki. Tää tsydeemi on ainaki meil toiminu hyvin.
Viäl ku tiärettäis kump o matt ja kump tepp. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
|
|
#7
|
||||
|
||||
|
Ai me vai??
Vai mää vai toi?? |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Kysymys kilpailijoista ajamassa huoltoautoa tai sillä matkustamassa:
"Kilpailija ei saa ajaa huoltoautoa, kaikki kilpailijat ovat koko kilpailun ajan mukana kilpa-autossa. Mikäli kilpailijoilla on pakottavaa tarvetta ajaa huolto-autoa tai olla sen kyydissä (esim. kilpa-auto on rikki), niin siihen on etukäteen kysyttävä lupa kilpailun johdolta." MITEN TÄTÄ VALVOTAAN?? OLIKO KYSEINEN SÄÄNTÖ VOIMASSA TML-TROPHYSSÄ.?? |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Jos kilpailijalle huoltoauton ajaminen sallittaisiin vain kahden hengen tiimeillä, jäis pois tuo mun ja Käyttäjän keksimät väärinkäytökset. Tietenki alkaa olemaan hieman ahdasta pikkuteiden varsilla jos kaikki tuo toisen auton siihen alueen reunaan odottamaan.. |
|
#10
|
||||
|
||||
|
Mä ostin PV mopon, että voin kiinnittää sen autoon ja lähteä hakemaan osia kisakeskukselta huoltoautosta tai ajamaan sen koko huoltokioskin sinne radan varteen. Onks tää laillista?
Voi helvata, totta on että mopon ostin mutta kai se cup- toimikunta voisi tehdä kerralla jotkut SELVÄT SÄÄNNÖT näihin huolto- ja luukkuasioihin niin ei tarvitse huutoäänestyksellä päättää. Rohkeasti vain kieltoja ja sallimisia peliin. Kyllä kilpailijat niihin sopeutuu kunhan säännöt ovat edes jotenkin oikeudenmukaiset. Tärkeintä on tietää jo lähdössä mikä on kiellettyä ja mikä sallittua. Jos jollain niin offarilla sitä mielikuvitusta riittää mutta valitettavasti monella ei riitä arviointikyky siihen mikä on suvaittavaa, ilman selkeää pykälää. Cupin toimikunta. Olette se joka päättää. Uskaltakaa päättää. Ei jahkailuja. |
|
#11
|
||||
|
||||
|
Ilmeisesti täytyy ruveta tekemään 12metriä pitkä limusiinihuoltokilpavaraosaapuauto Patrol.
ja ilmoittaa se protoihin ajamaan kilpaa vainoastaa hiekkateitä pitkin. ELi jos kura offissa,pakataan meikäläisen autoon kaikki varaosat ja työ kalut mitä mukaan mahtuu,ajetaan alueen reunalle tai niin pitkälle kun huvittaa perässä ja hypätään toisen kilpurin kyytiin jeesaamaan niitä tämähän on täysin sallittua.taitaa nousta ilmoittautumis määrät tuplalla kun joka huoltokatista tuleekin kilpuri. |
|
#12
|
|||
|
|||
|
Kirjoitellen vähän millaisen keskustelun kautta päädyttiin tuohon tulkintaan huoltoautoista.
- Haluttiin pitää mahdollisimman selvänä asia. - Ei haluttu ylimääräisiä autoja teiden varsille "unohduksiin". - Säännöt haluttiin pitää samoina kaikille tiimeille. - Useampi jäsenisillä tiimeillä, esimerkiksi volvoissa saattaisi ihmismäärä nousta, kun kuitenkin Volvoa ymmärtääkseni löytyy ainakin 1+6 rekisteröityä. Kun porukan ei tarvitse enää mahtua koirankoppiinsa 24h, vaan riittäisi että kävelisivät rastialueella ja siirtyisivät mukavasti huoltoautolla. - Pitää mahdollisuudet väärinkäytöksiin mahdollisimman pieninä ja säännöt yksinkertaisina. Ja tuon soiton kilpailunjohtoon pitäisi olla lähinnä muodollisuus, että "haluaisimme tästä lähteä nönnöönöön mukana käymään kilpailukeskuksessa hakemassa huoltoautoa". Sen takia ilmoitus kilpailunjohtoon, että asioista oltaisiin tietoisia etukäteen, eikä tulisi mitään ihmeellisyyksiä, jos vaikka joskus kilpailunaikana tiimejä tarkistettaisiin ja ihmeteltäisiin onko autoon ilmoitetuista henkilöistä joku pitämässä lepovuoroa. (Ehkäpä TuraOffissa toteutetaan tämä uhkaus) Pakko sitä on jonkinlainen kontrolli olla kilpailunjohdollakin siihen mitä tapahtuu. Ja sääntö ei myöskään sitä tarkoita, että kaikkien pitää olla siellä auton sisällä kokoajan:) Ja yhä edelleen kuvaamisesta, ei haluta kieltää luukkujen käyttämistä kokonaan, vaan rajoittaa sitä ehkä liianpitkälle menevää kekseliäisyyttä ja mahdollisuuksia väärinkäytöksiin. Yhtään oikein otettua luukkukuvaa ei pitäisi olla hylätty, eikä kesken kauden sääntöjä muuteta, vaan vielä joudutaan hyväksymään kuvat joissa olisi mahdollista huijauskin. Ehkä se kertoo jotain ihmisestä, jos välttämättä haluaa sellaisia kuvia ottaa. Kaikki sääntökysymykset ovat 4x4cup sivuilla lyhyessä ja ytimekkäässä muodossa ja täällä offipalstan puolella on lähinnä tiedotettu asioista, lueskeltu mielipiteitä ja selitetty laajemmin. |
|
#13
|
|||
|
|||
|
Tota kun täällä puhutaan ja "uhkaillaan" että kohta on otettava toinen auto kilpailuun mukaan notta olis huolto ja varaosat aina saatavilla.
Eik tota ole jo tehtykkin ja vaik kuinka kauan!? Se vasta miun mielest munatonta hommaa on.... |
|
#14
|
||||
|
||||
|
hauskasti porukat tuijotta oman napaan.....
sama homma kun jotkut ulisi hydrauliohjauksen puolesta... olisko ollu muutama autokunta. Jos säännöistä tehtäisiin vedenpitävät niin sääntökirjasta tulisi n:400 sivuinen raamattu. Nyt säännöt on yritetty pitää yksinkertaisina ja helppoina,mutta jotkut yrittää aina vääntää jotain spesiaalia...kuten esim. puolen auton mitaiset luukut.....yms....... sääntöjä on pakko tiukentaa ja muuttaa kun aletaan menemään "harmaalle"alueelle T:Ahveniston ratavarikon montusta paljon tarkemmista sääntöympyröistä Historic Racesta...jos van tää langatron verkko vaan jaksaa toimia... ps.kotona ukkonen pöoltti/tako rikki kaikki mikkä sattu olemaan verkosa,piuhan päässä.....
__________________
Perillepääsy ei ole tärkeintä vaan matkanteko SLCK#51 http://www.4x4cup.com/ http://www.ramin.fi/ 3Tower takaisin |
![]() |
| Luokat |
| suunnistus |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Off-Road Suunnistus Cup 2009 | Mylppy | Tapahtumat | 13 | 13.12.2009 16:44 |
| Off-Road Suunnistus Cupin Nettisivut auki | Käyttäjä | Tekniikka & Jutustelu | 22 | 11.01.2009 23:48 |
| Offin Tekniikka/virhepiste säännöt v. 2009 | RJCOBRA | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 02.12.2008 19:43 |
| Suunnistus>mönkkäriluokan säännöt | tikpe | Chit-Chat | 1 | 12.06.2008 08:58 |
| Baltic cupin (TR2) säännöt ja tulkinta? | SauliS | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 10.02.2005 09:25 |